Budapesti Közlöny, 1897. május (31. évfolyam, 99-124. szám)

1897-05-07 / 104. szám

27.261. szám. Kereskedelemügyi kir. minister. m. A torontáli helyi érdekű gőzmozdonyu vasút épí­tésére és üzletére vonatkozólag a közmunka és közlekedésügyi m. kir. minister által 1887. évi márczius hó 30-án 12.820. sz. alatt a m. kir. ministerium nevében kiadott engedélyokmányhoz az 1897. évi XII. törvényczikk I. §-a alapján a következő IV. pün­gelék­ adatik ki. 1. §• Ezen függelék erejénél fogva a torontáli h. é. vasutak részvénytársaság engedélyt nyer és köte­lezettséget vállal arra, hogy a torontáli h. é. vasutak Nagy-Becskerek—Bégapart állomásától kiindulva Katalinfalván át Uj-Zsombolyáig ve­zetendő keskenyvágányu helyi érdekű gőzmoz­donyu vasutat a torontáli h. é. vasút építésére s üzletére vonatkozó engedélyokmányban, vala­mint a jelen függelékben megállapított feltételek alatt megépítse s azt az alábbi 9. §.-ban meg­állapított engedély tartama alatt szakadatlanul üzletben tartsa. 2. §. A nevezett engedélyes részére a jelen függelék értelmében biztosíttatnak mindazon jogok és ked­vezmények, melyek az 1880. évi XXXI., s az ennek kiegészítéséről és módosításáról szóló 1888. évi IV. t.-cz. a helyi érdekű vasutakra nézve megszabnak. Viszont engedélyes a most idézett tör­vény czikkek azon határozatainak, melyek reá, mint engedélyesre kötelezettséget rónak, magát feltétlenül aláveti. 3. §. A most engedélyezett vonal építésére s az üzlet berendezésére nézve a kereskedelemügyi m. kir. minister által egyidejűleg kiadott és a jelen füg­gelék kiegészítő részét képező építési és üzlet­berendezési feltételek irányadók, fentartatván ne­vezett minister részére a jog, hogy ezen építési feltételektől egyes kivételes esetekben eltéréseket­ engedélyezhessen. Amennyiben hódmezővásárhely—­nagyszentmik­­lósi és a nagyszentmiklós—zsombolyai vagy kis-zombor-zsombolyai vonal szabványos nyom­távval idővel kiépülne s amennyiben a rendes vágányu­sinatnak helyreállítását a kereskedelem­ügyi m. kir. minister egész Nagy-Becskerekig szükségesnek találná, engedélyes köteles a nagy­­becskerek—zsombolyai keskenyvágányu vonalat záros határidő alatt szabványos nyomtávúvá át­építeni. 4­ §• Az engedélyes köteles a fennálló szabályok szerint elkészített építési terveket (hosszelvény és helyzetrajz) a jelen függelék keltétől számí­tandó 6 hónap alatt, a többi részletterveket pe­dig oly időben terjeszteni fel két példányban kereskedelemügyi m. kir. minister elé, hogy azok a kivitelre az alább megállapított határ­időre való tekintettel, a minister által a kellő időre megvizsgálhatók s jóváhagyhatók legyenek A késedelem következményei egyedül az enge­délyest terhelik. A kereskedelemügyi m. kir. minister a jelen függelékben, az ennek kiegészítő részét képező építési és üzletberendezési feltételekben, vagy az engedélyezési tárgyalásról 1894. évi augusztus hó 27-én felvett jegyzőkönyvben foglalt határo­­ztokra, úgyszintén az üzlet biztonságának köve­telményeire való tekintettel, az előterjesztett ter­veket átvizsgáltatja s amennyiben az érintett szempontokból észrevétel fel nem merülne, terveket jóváhagyja, s ha egyéb törvényes ren­delkezéseknek is elég létetett, az építési enge­délyt harmadik személyeknek az 1881. évi XL­­.-cz. szerinti jogaiknak érintetlenül hagyása mel­lett megadja. A pálya építését engedélyes ezen függelék ke­­tétől számított 1 */2 alatt befejezni s a pályát közforgalomnak átadni tartozik. 5. §. Ezen pálya kiépítése és üzleti czéljaira az 1881. évi LXI. t.-cz. szerinti kisajátítási jog ezennel engedélyeztetik. 6. §. A Nagy-Becskerek—Bégapart és Uj-Zsom­­bolya állomásokhoz való csatlakozás, illetve közös használatra való berendezés folytán a csatlako­zási állomásokon szükségessé váló új építkezések átalakítások költségeit engedélyes az építési tőkéből fedezni tartozik. 7­ §• Az engedélyezett vasút megépítéséhez s üzleti megfelelő berendezéséhez szükséges tényleges tőke 1.241.000 frt, azaz egymilliókétszáznegyvenegyezer frtban állapíttatik meg, mely tőkéből forgalmi eszközök beszerzésére engedélyes 186.800 frtot­­ tartozik fordítani. Az ezen tényleges tőkének beszerzésére szük­­­­séges névleges összeget (alaptőke) a kereskede­­lemügyi m. kir. minister, a pénzügyi m. kir. ministerrel egyetértőleg állapítja meg. A fen­tebbi tőkéből 48.000 frt készpénzben kihasítandó, mint tartalék külön kezelendő. Ezen tartalék­tőke csakis a kereskedelemügyi m. kir. minis­­tertől esetenként előzetesen kikérendő engedély alapján lesz felhasználható. 8. §. Engedélyes köteles a jelen függelék kiadása előtt 110.000, azaz: egyszáztizezer frtot biztosí­tékul készpénzben vagy óvadékképes értékpapí­rokban a m. kir. központi állampénztárnál le­tenni. Ezen biztosíték csak a pálya műszaki felül­vizsgálatának eredményes befejezése után s ille­tőleg a műszaki felülvizsgálat eredményének­­ kereskedelemügyi m. kir. miniszer részéről történt helybenhagyása alkalmával adatik vissza. Egyébiránt a biztosíték a műszaki felülvizs­gálat alkalmával megállapított hiányok teljes pótlásáig, illetve a jótállási határidők lejártáig egészben vagy részben visszatartható. Ha az engedélyes a jelen függelékben a pálya kiépítését illetőleg megszabott kötelezettségek­nek, különösen a 4. §.-ban megállapított kiépí­tési határidő tekintetében nem tenne eleget, a kereskedelemügyi m. kir. ministernek önként érthetőleg jogában áll a fentebbi biztosítékot akár az állam javára lefoglalni, akár a pálya kiépítésére felhasználni. 1 /­9­ §• \­ A most engedélyezett vonal engedélyének tar­­t­­ama az ideiglenes vasutengedélyezési szabály a 9. §. a) pontja alatt kimondott oltalommal és­­ az 1880. évi XXXI. t.-cz. 2. §.-a, illetve az 1888. évi IV-ik t.-cz. 2. §.-ának i) és c) pontjai­­ szerint az állam részére biztosított megváltási­­ jog épségben tartásával a jelen függelék kelte napjától számítandó, egymásután következő 90­­ évben állapíttatik meg. L Ezen 90 év leteltével a vasút és annak összes­­ tartozékai ingyen és tehermentesen mennek át­­ a magyar állam tulajdonába és szabad haszon­­élvezetébe, illetve engedélyes vagy jogutódjai ezen vasutat teljes jókarban, ingyen és tehermentesen­­ tartoznak az államnak átadni. Az 1880. évi XXXI. és az 1888. évi IV. I­­.-czikkek által biztosított adózási kedvezmények­­ ugyancsak a jelen függelék keltétől számítandó ] törvényes határidőkben járnak le. Budapest, 1897. évi április hó 24-én. A m. kir. ministerium nevében : Báró Dániel s. k. kereskedelemügyi m. kir. minister. Kiegészítő melléklet a nagybecskerek-zsombolyai keskenyvágányu helyi érdekű gőzmozdonyu vasútra vonatkozó 27.261/1897. számú engedélyokirati füg­gelékhez. Fenhagyandó tervek alapján és az alább követ­kező részletes határozmányok szerint építendő ki­s olykép rendezendő be, hogy a kiépített pályán a vonatok óránként 30 kilométer legnagyobb se­bességgel közlekedhessenek. Engedélyes köteles az engedélyezett pálya szá­mára beszerzendő sínekre és forgalmi eszközökre vonatkozó szállítási szerződéseket és feltétfüzeteket a nevezett miniszerhez jóváhagyás végett előzete­sen beterjeszteni, továbbá a pálya építésére vonat­kozó szerződést is bemutatni, ez utóbbit azonban csak akkor, ha az építés átalányösszegért vállal­kozónak adatik ki, vagy ha az építés kivitele a pénzbeszerzéssel is egybe van kötve. A pálya építésénél engedélyes az érvényben levő általános, valamint a helyhatósági építési és rendőri szabályokhoz, nemkülönben a helyi érdekű, vasutakra vonatkozó m. kir. államvasúti szabvány­rajzokhoz is alkalmazkodni köteles; nemkülönben köteles engedélyes alkalmazkodni azokhoz a ki­kötésekhez is, melyek az utczákon és utakon el­helyezett pályarészek építési részletei tekinteté­ben az illető útbirtokosokkal kötött vagy kötendő területátengedési szerződésekben megállapíttatnak.. Az egész vonalon a mozdonyok fűtésére csakis pirszén használható és a mozdonyok a szükséges füstemésztőkkel és szikra­fogókkal látandók el. II. Alépítmény: A pálya alépítménye egy vágányra készítendő. A legnagyobb emelkedés, illetve esés Nagy-Becs­­kerek város utczáin 15 °/év -el,­­a többi vonalré­szeken pedig 10 °/00-el állapíttatik meg. A ka­nyarulatoknak a nyílt pályán 50 méternél kisebb, félátmérővel nem szabad bírniük. A pálya szabványos koronaszélessége az alépít­mény felszínében, vagyis a kavicságy alsó felületé­nek magasságában mérve, 3­0 méter legyen. Görbületeknél a töltés külső oldala a túlemelés­­nek és a vágány kibővítésének megfelelően kiszé­lesítendő. A töltések — azok magasságához és anyagához, képest, 11/2 vagy 1 */4 lábas lejtőkkel létesítendők­, a bevágások lejtői pedig az anyag nemének és minőségének megfelelően állítandók elő. A vízszintesben vagy csekély esésben fekvő be­vágások oldalárkai megfelelő fenékeséssel bírjanak.­­ Az anyagárkok külső lejtői egy lábasnál me­­redekebbek nem lehetnek, a töltés felőli lejtők ellenben ugyanoly rézsűvel készítendők, mint maguk a töltések. Az anyagárkok továbbá oly módon létesítendők, hogy azokból a víz lehetőleg lefolyást találjon, a nélkül azonban, hogy káros vízfolyások keletkezhessenek. A töltés lába és a nyitandó anyagárok közt legalább 0,8 m. széles padka hagyandó és ugyanily szélesnek kell lenni a kisajátítási védszalagnak is. Csuszamlásra hajlandó töltések és bevágások megfelelően biztosítandók. Árterületeken átvonuló töltéseknél a pályaszin 0.8 méterrel a legmaga­­­sabb árvíz felett lesz tartandó, és ily helyeken­­ a­ töltések lejtői a szükséghez képest biztosítandók. Átereszek és kisebb hidak úgy állítandók elő, hogy 1 fa hordszerkezet alsó éle és a legnagyobb árvíz­­ színe között 0'5—1'6 m, az Ó-Bégán építendő hidnál pedig 1.5 m. nyílt magasság maradjon, a­­ Béga-csatorna hidjánál azonban az árvíz és szer­­­­kezet közötti magaság 5­6 m.-nél kisebb nem­­ lehet. Mindazon helyeken, hol folyók vagy patakok a pályát megközelítik, a partok leválás és kimosás ellen kellően biztosítandók. Vízfolyások, patakok és folyók az áthidalás előtt vagy után megfelelően szabályozandók, és a. '• szükséghez mért partvédművekkel ellátandók. A pálya testébe építendő azon átereszek, melyek­­ fölött feltöltés alkalmaztatik, kőből vagy tág­­­­fából, esetleg betonból vagy vasból létesítendők­, ’ s kisebb átereszek azonban tölgyfatömlőkből is lé­tesíthetők. h­ A nyílt műtárgyak kő- vagy tégla ellenfalak­­­­­kal és szárnyakkal és bezárólag 2­0 nyílásig tölgyfa hordszerkezetekkel, ennél nagyobb nyí­lású átereszek és hidak pedig vas hordszerkeze­tekkel állítandók elő. i­ A párhuzamos utak és útátjárókban a szűk­­ín­séghez képest megfelelő nyílású átereszek vagy iz hidak építendők, melyek — ha azok felett nincs­­ feltöltés — egészen fából is lehetnek. 1­ Hídfők és jégtörőkhöz, valamint hídjármák, 3- hidalások és hídpadlózatokhoz általában csak íz- tölgy- vagy vörös fenyőfát szabad használni. 2 A nagybecskerek-zsombolyai keskenyvágányu helyi­­ érdekű gőzmozdonyu vasút építésére és üzleti beren­dezésére vonatkozó feltételek, I. Általános határozmányok. A torontáli h. é. vasút Nagy-Becskerek béga­­parti állomásától a párdány-zsombolyai vonala Uj-Zsombolya állomásáig vezetendő vasút, mint keskenynyomtávu helyi érdekű gőzmozdonyu va­sut az 1897. évi április hó 24-én kelt engedély­­; okirati függelék 3-ik §-a értelmében a kereske­delemügyi m. kir. minister által előzőleg hely-

Next