Budapesti Közlöny, 1941. június (75. évfolyam, 124-145. szám)

1941-06-26 / 142. szám

1941 júniu­s 26. — 142. szám. Budapesti Közlöny §■ A Kresz 8. §-ána­k (2) és (3) bekezdésében foglaltak helyébe az alábbi rendelkezések lép­nek : „(2) Irányváltoztatás esetén balra a külső nagy ívben, jobbra a belső kis ívben kell be­kanyarodni.“ „ (3) Ha a járóművek olyan útkereszteződés­nél, vagy útkanyarulatnál találkoznak, ahol a közlekedést hatósági közeg (rendőr, csendőr) nem irányítja, a jobb­­felől jövő járóműnek, fő- és mellékútvonal keresztezésénél pedig a főútvonalon haladó járóműnek a többi járó­­művel szemben elsőbbsége van.1 -5. §. A Kresz 10. §-ának (2) bekezdésében foglal­tak az alábbiak szerint módosulnak : „(2)­­ A járóművezetők karjelzései a követ­kezők : a) lassítás és megállás esetén a jobb karnak felfelé kinyújtása ; b) a haladás irányának megváltoztatása ese­tén jobbra a jobb, balra a balkarnak váll­magasságban vízszintes kinyújtása.“ 6­ §• A Kresz 10. §-ának (2) bekezdésében foglal­tak helyébe a következő rendelkezés lép „(2) Szembejövő gyalogjárónak lehetőleg jobbra kell kitérni, az elől haladót pedig balról kell előzni.“ 7­ §■ A Kresz 24. §-ának (2) bekezdésében foglalt rendelkezés helyébe a következő rendelkezés lép : „(2) A lovasoknak az úttest menetirány szerinti jobboldalán kell haladniok és amennyi­ben az úttesten részükre külön hely (lovagló út) van megjelölve, csak azt használhatják.“ 8­ §• A Kresz 25. §-ának (2) bekezdése a követ­kezőkép módosul : „(2) Az állatok csak az úttest jobboldalán vezethetők, illetőleg hajthatók.“ 9. §. A Kresz 40. §-ának (3) bekezdése az alábbiak szerint módosul : „(3) E táblák és oszlopok, melyeket a menet­irány, szerinti jobboldalon kell­­felállítani, csak az (1) bekezdésben megjelölt célra­ használha­tók­ és azokat hirdetésekre vagy egyéb jelzé­sekre felhasználni tilos.“ 10. §. A Kresz 45. §-ának (2) bekezdésében foglal­tak helyébe az alábbi rendelkezések lépnek : „(2) E tájékoztató jelzéseket fa-, vas-, vas­beton oszlopokon vagy fali karokon, útmenti telkek kerítésén avagy az út szélén levő épüle­teken a haladás irányában (jobboldalon) úgy kell elhelyezni, hogy azokat a vezetők kellő időben­­észrevehessék. Ezidőszerint a közleke­dés irányát nyilak (11. ábra), a forgalom kor­látozását pedig köralakú táblák jelzik.“ 11. §. A Kresz 58. §-ának (12) bekezdésében fog­laltak a következőkép módosulnak : „(12) A rakománnyal együtt öt tonnánál nagyobb összsúlyú gépjáróművek, illetőleg pótkocsik baloldalára 10X20 cm. nagyságú, fehér alapú táblát kell erősíteni, amelyen fekete betűkkel, illetőleg számokkal fel kell tüntetni a megengedett legnagyobb terhelést, továbbá azt, hogy a járómű terhelten milyen nyomást gyakorol a tengelyekre és az 1 cm. széles abroncsszélességre.“ 12. §. A Kresz. 84. §-ának (3) bekezdésében foglal­tak helyébe a következő rendelkezések lépnek : „(3) Ha az e szakaszban szabályozott talál­kozás olyan útvonaléin történik, amelynek olda­lát mélység vagy meredekebb lejtő határolja, a gépjáróművel ily esetben a mélység, illetőleg a lejtő oldalán kell megállni, még akkor is, ha az az úttest baloldalán van.“ 13. §. A Kresz 101. §-ának (2) bekezdésében fog­laltak az alábbiak szerint módosulnak : „(2) A táblát a tulajdonosnak kell elkészíttet­nie, és azt a kerékpár első kereke tengelyének menetirány szerinti baloldalán felerősítenie.“ 14. §. A Kresz 104. §-ának (4) bekezdésében fog­­­lalt rendelkezések helyébe a következő rendel­kezések lépnek : „(4) A jelzőtáblát teher- és kézikocsin a kocsi baloldalán kívül, míg a kizárólag személy­szállításra használt kocsin a kocsi belsejében (tükördeszka) akként kell elhelyezni, hogy az jól látható legyen.“ A 127.000/1932. B. M. számú rendelet 14. §-ának (1) bekezdésében foglalt rendelkezés helyébe az alábbi rendelkezés lép : „(1) Tehergép­járómű, illetőleg tehergép­­járómű és pótkocsi (ik) valóságos és jogos üzembentartója köteles a nevén nyilvántartott tehergépjáróművön, illetőleg tehergépjáró­­művön és pótkocsi (ko)n családi és utónevét, foglalkozását, lakó- (telep-) helyét (utca, ház­szám) jól olvashatóan a tehergépjárómű, illető­leg a tehergépjárómű és pótkocsiik­ baloldalán (bal oldalfalán) kívül jól látható helyen fel­erősített táblán feltüntetni, vagy a gépjárómű, illetőleg a gépjárómű és pótkocsi (k) bal oldal­falára kívül ráfesteni.“ A 180.600/1936. B. M. számú rendelet (3) és (7) bekezdésében foglalt rendelkezések az alábbiak szerint módosulnak : „(3) A Kresz 19. §-ának (3) bekezdését a következő rendelkezésekkel egészítjük ki : Zárt csoportnak a haladás irányában a meg­felelő jobboldalon, lehetőleg az úttest szélén kell haladnia. Forgalmasabb útvonalon haladó zárt csoport első és utolsó sorának baloldalán szürkülettől napkeltéig, sűrű ködben és kellően nem világított hosszabb alagútban egy-egy lámpát vagy fényvisszaverő üveget kell vinni. Ez utóbbi rendelkezés nem vonatkozik arra a­, esetre, ha a csoport élén és közvetlenül utána a csoporthoz tartozó, szabályszerűen világított járómű halad. Az előző bekezdésben foglalt rendelkezések a fegyveres erő és közbiztonsági szervek mene­telő csoportjaira nem vonatkoznak.“ A Kresz 112. §-ának (1) bekezdésében fog­laltakat a következőkkel egészít­jük ki : „Az állati erővel vont járóműveket és a kézi­kocsikat úgy kell megvilágítani, hogy a szembe­jövő és az előző járóművek vezetői a járómű­v, rendőrhatóságok részükről a Kresz 27—31. §-a alapján kiadott rendeleteiket a jelen rendelet rendelkezéseinek figyelembevételével a szükséghez képest megfelelően módosítani kö­telesek. 16. §- nek, illetőleg a rakománynak az úttest bal­oldala felé levő terjedelméről tájékozódhassa­nak.“ 20. §. A 116.000/1938. B. M. számú rendelet 13. §-ának (5) be­kezdésében foglalt rendelkezés a következőkép módosul : „(5) Kerékpárosoknak a közúti forgalomban csak egymás után és az úttestnek a menetirány szerinti jobboldalán­­szabad haladniok. Az 1. §­­(6) bekezdésében, valamint a 4. §. (4) bekez­désében említett testületek és szervek tulaj­donában levő kerékpáron szolgálatot teljesítő kerékpárosok azonban több sorban is halad­hatnak, ha azzal a szembejövő járóm­űvök for­galmát nem akadályozzák.A 15. §. A Kresz 112. §-ának (1) bekezdésében fog­laltak helyébe a következő rendelkezések lép­nek : „(1) Az állati erővel vont járóműveket és kézikocsikat közutakon elől a járómű (kézi­kocsi) baloldalán legalább egy fehér világító testtel kell megvilágítani, hátul pedig fény­visszaverő üveggel (prizma) ellátni, míg a tár­szekereket hátul is meg kell világítani. Váro­sokban a kézikocsikat hátul piros prizmával is fel kell szerelni.“ Átmeneti rendelkezések. 22. §. (1) E rendelet alkalmazása szempontjából Budapest körzetének azt a területet kell tekin­teni, amelyeknek Szentendre megyei város, továbbá Pilisszenti­ván, Pilisvörösvár, Pilis­szántó, Pilisszentkereszt, Pilisszentlászló, Felső­­göd, Fót, Mogyoród, Gödöllő, Isaszeg, Pécel, Maglód, Ecser, Vecsés, Alsónémedi, Duna­­kisvarsány, Taksony, Csepel-szigeti községek. Érd, Törökbálint, Budakeszi, Nagykovácsi a határközségei. E községek területén áthúzódó határvonalat a mellékelt térkép tünteti fel. (2) A budapesti körzet [(1) bek.] határán átvonuló utakon, az említett körzethatárt metsző pontokat megfelelő jelzéssel, illetőleg felirattal kell ellátni. (3) A (2) bekezdésben említett metszési pontokat : az 1. sz. budapest—oroszvár—wieni áll. közút 22.800, a 112. sz. esztergom—dobogókői áll. közút 11.900, a 11. sz. budapest—esztergomi áll. közút 22.675, a 2. sz. budapest—Balassagyarmat—kassai állami közút 27.300, a fót—vácbottyáni th. közút 3.500, a szada—mogyoródi th. közút 4.000, a gödöllő—váci th. közút 2.950, a 3. sz. budapest—miskolc—­kassai áll. közút 32.150, Elől : a­ gépkocsin a haladás irányában a baloldali sárkányán vagy a hűtő előtt a világító­testeket összekötő ■ rúd közepén.“ A 159.300/1933. B. M. számú rendelet 5. §-ának (2) bekezdésében foglaltak helyébe a következő rendelkezések lépnek : „(2) Forgalmi engedéllyel (próbaengedéllyel) ellátott gép­jár­­mű­veken az Országos Köz­lekedésrendészeti Bizottság mélynyomású bé­lyegzőjével ellátott és a rendőrhatóság részéről kiadott rendszámtáblákat a következőkép kell elhelyezni : a gödöllő—zsámboki th. közút 2.800, az isaszeg­—valkói vk­. közút 1.000, az isaszeg—zsámboki th. közút 1.250, a tápiósáp—péceli vk­. közút 10.915, a 301. sz. budapest—nagykátai th. közút 28.100, * a monor—ecseri th. közút 12.750, * a 4. sz. budapest—kolozsvár—sepsiszent­györgyi állami közút 23.100, a budapest—nagykőrösi th. közút 17.650, a Soroksár—Örkényi th. közút 7.500, az alsónémedi—ócsai th. közút 2.000, az 5. sz. budapesti—szeged—beográdi áll. közút 27.300, a lajosmizse—taksonyi 111. közút 57.300, az 51. sz. budapest—újvidéki th. közút 23.800, a 6. sz. budapesti—mohács—eszéki áll. közút 23.300, a 7. sz. budapest—nagykanizsa—varasdi áll. közút 22.790, a vál—gyúró—tárnok—diósdi vk­. közút 17.500, a 802. sz. budapest—győri th. közút 14.450, a budapest—zsámbéki th. közút 13.590, a páty—perbáli th. közút 2.000 km-es szel­vényén, továbbá az adony—ráckeve—peregi th. közúton a Kisduna h­ídján a kereskedelem- és közlekedés­­ügyi miniszter intézkedése szerint, a mellékelt 1., 2. és 3. szám­i mintának megfelelően elhe­lyezett feliratok, és jelzések jelzik. 17. §. 18. §. 19. §. 21.­­§• 3

Next