Budapesti Nap, 2003. február (2. évfolyam, 27-39. szám)

2003-02-01 / 27. szám

2 2003. február 1., szombat Budapest aktuális K­ÖZÉPPONTBAN Megfontolandó tippek autóvásárlóknak Amikor autót vásárolunk, és nem vagyunk olyan helyzet­ben, hogy zsebből ki tu­dunk fizetni 4-5 millió forin­tot, alaposan át kell gondol­ni sok mindent: használt vagy új autót szeretnénk, mennyi pénzt tudunk rá­szánni, milyen havi tör­lesztőrészletet tudunk vál­lalni. KOVÁCS BARBARA ÉS MOLNÁR BARBARA ÍRÁSA Használt vagy új? Én kevés sza­badidővel rendelkező nőként az új autót választottam. Ugyanis szá­momra az egyik legfontosabb szempont az volt, hogy minél ki­sebb legyen annak az esélye, hogy valahol lerobbanok. Ám ha értünk az autókhoz, és van elég időnk a keresgélésre, akkor bizony érde­mes körülnézni a használt autókat árusító kereskedésekben, így je­lentős összeget megspórolhatunk, hiszen az egyéves autót 20-30%­­kal olcsóbban is megvásárolhat­juk, mint az újat. Bátrabbak és megfelelő műszaki ismeretekkel rendelkezők próbálkozhatnak az autópiacon és a hirdetési újságok­kal is. Ha van megbízható autó­szerelő ismerősünk, vigyük ma­gunkkal - jobb esetben esetleg az autót vihetjük hozzá. Ellenőriz­zük a törzskönyvet és az iratokat, és ne feledjük: nem lehetünk elég­gé óvatosak! Készpénz, hitel, lízing? Dönté­sünket többnyire a pénztárcánk befolyásolja. A legszerencsésebb az, amikor készpénzért tudjuk az autót megvenni. Ám ha ez nem megy, akkor használt és új autóra is vehetünk fel hitelt vagy köthe­tünk lízingszerződést. A hitel- és lízingfeltételek bankonként vál­toznak - szinte valamennyi keres­kedelmi banknak van ilyen szol­gáltatása. Ha hitelt veszünk fel, ak­kor új autónál általában a vételár 20-30%-ával, használt autó eseté­ben pedig minimum 40%-ával kell rendelkeznünk. A THM (teljes hi­tel mutató) 11-30% között is lehet - amikor a hitel kamatait és költsé­geit vizsgáljuk, érdemes erre az arányra figyelni. Akcióban akár nullaforintos kezdőrészlettel is vá­sárolhatunk új autót. Ha van használt gépkocsink - és sok türelmünk meg időnk -, akkor célszerűbb közvetlenül eladni, mint beszámíttatni, mert az árkülönbség akár 20-30% is fe­h­et. Lízingszerződést általában új autó vásárlásakor köthetünk, ez akkor ajánlott, ha a vételárnak ke­vesebb mint 20%-ával rendelke­zünk. A lízingszerződés lényege, hogy a bank kifizeti az autó teljes vételárát a kereskedőnek, így a bank tulajdonába kerül az autó. Ha nem fizetjük be időben a tör­lesztőrészletet, a bank lefoglalhat­ja az autót. Fontos tudni, hogy ha lízingeljük a gépjárművet, és 40% vagy annál kevesebb volt az ön­rész, akkor kötelező cascót kötni. Nem kell feltétlenül a kereskedő által ajánlott biztosítóval szerződ­nünk, mert általában nem a legol­csóbbat ajánlják. Az autó-adásvétel jellemző kel­léke az előleg vagy a foglaló. Ha előleget fizetünk, akkor azt levon­ják a vételi árból, és ha elállunk a vásárlástól, akkor visszajár. Ha foglalót kérnek, az szintén bele­számít a vételárba, ám ha meggon­doljuk magunkat, és mégsem vesszük meg az autót, akkor a pénzt nem kapjuk vissza. Abban az esetben viszont, ha az eladó áll el az üzlettől, akkor neki kell fizet­nie, méghozzá a foglaló kétszere­sét. Feltétlenül kérdezzük meg az eladót, hogy milyen többletkölt­ségre számítsunk - extra felszere­lések, üzembe helyezés stb. -, mert így elkerülhetők a kínos civa­­kodások. Számos félreértés és hiba adód­hat új vagy használt autó vásárlá­sakor. Érdemes tudni, hogy a pa­­naszokkal hová lehet fordulni. Az autókereskedésekben a múlt év decembere óta kötelező kifüg­geszteni azoknak a szervezetek­nek az elérhetőségét, ahol a vásár­ló panaszt tehet. Emellett vásárlók könyvét is kell tartaniuk. Ha az új vagy használt autó vá­sárlásával probléma van, több helyre lehet panasszal fordulni - mondta lapunknak Pirók György, az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület Budapesti Szervezeté­nek elnöke. Elsőként érdemes a helyszínen beírni a vásárlók könyvébe, hogy biztos nyoma legyen a panasznak. Tudni kell, hogy minden új- és használtautó-kereskedésben len­nie kell jól látható helyen kifüg­gesztve egy ilyen könyvnek. Ezen­kívül ki kell írni a helyi önkor­mányzat jegyzőjének, a Fogyasz­tóvédelmi Főfelügyelőségnek, va­lamint az illetékes békéltető testü­letnek az elérhetőségét. A minőségi, valamint garanciá­lis kifogásokkal érdemes a Fo­gyasztóvédelmi Főfelügyelőséget megkeresni, ott ugyanis teljes kö­rű minőségi vizsgálatot végeznek. Az ő szakvéleményük akár per­döntő is lehet, mert a kereskedé­sek többnyire elfogadják. Kereskedelmi és vásárlói jogok­kal, valamint pénzüggyel, hitellel kapcsolatos panaszoknál a Fo­gyasztóvédelmi Egyesület, vala­mint a békéltető testületek nyújt­hatnak segítséget. Fontos, hogy minden esetben számlákkal, szer­ződésekkel tudja alátámasztani a fogyasztó a panaszát. A békéltető testületi eljárás ezer forintba kerül. Sok, autóvásárlással, szerelés­sel, fényezéssel kapcsolatos ügy van a Budapesti Békéltető Testület előtt - mondta a budapesti elnök. A hibás színre fújástól a garanciá­lis javítás megtagadásáig széles a panaszpaletta. Az egyesülethez a napokban két nagyobb panasz is érkezett. Az egyik esetben a vevő hitelre vásá­rolt egy Suzuki Wagon R+-t. A hi­tel nagy részét már kifizette a órnos­­ ~ • ■ ~ banknak, amikor úgy döntött, hogy anyagi okok miatt inkább el­adja az autót, és ezért egy összeg­ben kifizeti a tartozását. Mivel a használtautó-kereskedők nem vál­lalták az autó eladását, így a hitele­ző bank értékesítette az autót. A pénzt megkapta a bank, de ennek ellenére az egykori ügyfelet hitel­tiltó listára tették, így nemcsak áruhitelt, de semmiféle más hitelt sem kaphat jó ideig egyetlen banktól sem.­­ Az eset teljesen általános, sok olyan autóst érint, aki hitelre vásá­rolta az autóját - hangsúlyozta Pirók György. Egy másik esetben már nem is tudtak segíteni a károsult autóvá­sárlónak. Használt autót vett egy kereskedésben. Az első műszaki vizsgánál derült ki, hogy az autó lopott volt, átütötték az alvázszá­mát. Persze azonnal lefoglalták, kártérítést pedig senkitől sem ka­pott a pórul járt vevő. Bírósághoz fordult, de a két éve folyó pert má­sodfokon is elvesztette. - A kérdés ebben az esetben annyi, hogy miért a jóhiszemű vevőt kell büntetni a vétkes au­tókereskedő helyett - vetette fel a budapesti elnök. Okulásul annyit mondott a szakember, hogy érdemes elő­ször a fogyasztóvédőket meg­keresni, és csak a legvégső esetben bírósághoz fordulni, hátha peren kívül sikerül meg­egyezni. Mire figyeljünk? Amit mindenképpen meg kell vizsgálni, ha használt autót vásárolunk: • a karosszéria épsége - ha azt látjuk, hogy a fény egy ponton megtörik a karosszérián, valószínű, hogy ott megtört az autó, kérdezzünk rá, hogy mi történt, hi­szen a korrodálás a törött részeknél kezdődik • a küszöbök, az alváz - a rozsdásodás ezen a részen látható a legjobban • a gumik állapota - ha kopottak, és nafis­tál­ fiatal az autó, mégis kevés kilométer van benne, kezdjünk el gyanakodni, hogy vajon visszapörgették-e az órát a pedálgumik kopottsága árulkodó lehet a motor hangja - „pöccre” indul vagy csak a sokadik próbálkozásra természetesen próbáljuk ki, könnyű-e a váltás, vagy kiugrik a sebességből, milyen a fék, a rugózás ha van sub­akönyv, azt is nézzük át! :rga-gBaffriirffrii’-ííTTiig",r:......iw.ri....iw w ...i gyártmány darabszám átlagéletkor (év)­­ Opel 79 980 7­0 Suzuki 52174 3,75 Volkswagen 42208 10,64 Lada •- ->•>-• * 40944 T 15,50 -------------j.."----------------—:------------------------j---------!--------_ ft Ford 37192 , 9,47 ~ ^odaT»^1^^^^^ 36855 12,35 Renault 25883 6,82 Fiat 25 024 8.26 Trabant 23718 16,08 Peugeot 18456 5,98 Polski Fiat 17957 ~~ f 15.64 Toyota 16308 6,67 Wartburg 15409 15,88 Daewoo 13423 322 "cltröén 12363 : Ä27 Mercedes 11 334 12,71 Honda 10208 8,11 Audi 9682 j 10,65 Mitsubishi 9154 I 9.83 “Mazda”.... 9038 í l',02 ..BMW" .........~ ....8436 "t 12.36“ ® ..Seat...“ 8042 ' 5.3? "TföíycT 6419 I 8,77 Dacia 5628 14,37 Maruti 3445 _ ~~ 10,13 ~ Daihatsu 2593 | 11,35 Hyundai 2052 j 7258 """Egyéb" 35035 | | ÖSSZESEN 578960 9,6 Forrás: KSH Bp.­­ és Pest Megyei Igazgatósága Inkább vigyünk egy szakembert isFotó: Puskás Erzsi r­fi Kis hazánkban tulajdonkép­pen egyfajta speciális nép­szokás az autóvásárlás, s bár hagyományai családonként eltérőek lehetnek, a rítus alapjai nagyjából azonosak. Emberünk elhatározta, hogy mi­nőségi ugrást hajt végre motori­zációjában, és kitérdesedett Sko­da 105-ösét elcseréli egy nívós 120-asra. Szőrén, azaz ráfizetés nélkül nem ment, ezért kiválasz­tott egy olcsó cserepartnert, aki ötvenezerre taksálta a különbö­­zetet. A megállapodás létrejöttét persze szorgos munka előzte meg a felek részéről: volt mit leplezni mindkét csotrogányon. - Igen, az átkozott küszöb, hogy rohadna meg! - mondta emberünk magában, majd gon­dosan begyűrt a korrodált kü­szöbbe egy télikabátot - a flexi­bilis tömítéssel meg is volnánk -, majd újságpapírral és vastag glottréteggel kialakította a végle­ges formát, amelyet alaposan be­fújt a külön erre a célra kevert narancssárga festékkel. A csere hamar ment, könnyebben, mint gondolta. Szokásától eltérően nem döfködte csavarhúzóval a karosszéria alját, nehogy a má­sik is kedvet kapjon hozzá. Pár hónappal később az új szerze­ményről persze leesett a küszöb, s kibukott belőle egy rongyda­rab. Egy egész terményeszsákot húzott ki belőle. Letörten ledob­ta a garázs padlójára, aztán ne­vetett egy jóízűt. Okoskáék kilódultak a belvá­rosi zsúfoltságból, hogy újság­­hirdetés alapján gazdái lehesse­nek egy kültelki japán csodá­nak. A döntést hosszas mérlege­lés előzte meg, minthogy az ezért kifizetendő összegért kap­hatnának vagy négy, átlagos ál­lapotú Skodát. Csakhogy ennek nem forr fel a hűtővize! Japán: Mekkorát tévedtek! A Trabant­nál alig nagyobb méretű motort egy napfényes bécsi városnézés során „megfőzte” a bedugult forgalom, kiégett a hengerfej tö­mítése. Deformálódott a hen­gerfej is, s emiatt soha többé nem lehetett helyrehozni a hi­bát. A vevők által kijelölt szak­értő pedig amatőr volt, azzal foglalkozott, hogy szívmasz­­százst gyakoroljon a lengéscsil­lapítókon, de eközben nem vet­te észre a hűtőfolyadék heves bugyogását, ami nyilvánvaló je­le a hibának. A szaki azt sem vette észre, mitől is van olyan édi, mérges hangja a kicsiké­nek. Alámászva csak annyit lá­tott, matt fekete a kipufogó, szó­val új. Pedig dehogy. A fondor­latos eladó vett egy doboz matt fekete festéksprayt 500 forin­tért, ledrótkefézte a mállékony részeket, és nemes egyszerű­séggel átfújta. A hazai utakon megszokott kőfelverődés nem kímélte a szélvédőt sem. Ezeket a kagylós töredezéseket pár ezer forintért szakszerűen is ki lehet javíttatni, de sokkal egy­szerűbb koszosan hagyni a szél­védőt. A városi kosz ápol s elta­kar. A kereskedő alapértelmezés­ben gonosz, ezért kereskedőt megvezetni afféle betyáros, sob­­r­jóskás harci cselekedet. Az au­tókereskedőket télen a legegy­szerűbb meglepni, olyan ez ne­kik, mint a szarvasoknak a szar­­vasbőgés. Akció akció hátán­­ az értékesítési kényszer sok eset­ben odáig vezet, hogy gyári áron­ juthatunk új járműhöz, ráadásul­­ még teli is tömi a puttonyunkat, mindenféle extrával. Az ingyen rádió, üléshuzat és szőnyeg el­éréséhez nem is kell sokat kal­­márkodni, a téli gumi felnire sze­relve már macerásabb, légkondi­hoz pedig a lókupecektől ellesett technikával lehet hozzájutni: „Hát, haljon meg a Józsi, ha ez megér kétszázezret!” Meg ilye­nek. Készpénzfizetésnél további 3-5%-ot lehet kisírni, a forgalom­ba helyezés díját pedig ÁFA-tar­­tozásunkat is tartalmazó adó­egyenlegünk lobogtatásával tud­juk megspórolni. Egy Aladdin és a Skodalámpa •.........■ ! Hasznos címek Budapesti Békéltető Testület 1105 Bp., Szent László tér 16. Telefon: 431-8962, telefax: 431- 8994. Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület 1055 Bp., Balaton u. 27.1.emelet., Telefon: 311-7030, 311-1830, fax: 331-7386. Budapesti Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség Telefon: 459-4800. Budapesti Nap

Next