Budapesti Nap, 2003. március (2. évfolyam, 51-62. szám)

2003-03-01 / 51. szám

2 2003. március L, szombat Budapest aktuális ______________ %Ρ$%,$$£ • v f'f ‚ -:' * KÖZÉPPONTBAN ----­ Barátunk, a bankautomata A fizetéses borítékoknak alighanem végleg befellegzett. Ma már egy kedves bankautomata képe elevenedik meg előttünk így a hónap elején. Kártyánkat bedugjuk, kivesszük, „behemót barátunk” bőszen pergeti a pénzt, mi pedig boldogan várjuk a (ki)csattanót... A kártyatulajdonosok köré­ben a pénzintézetek saját automatái a legkedveltebbek, jog­gal. A fiók közvetlen közelében, sokszor annak zárt előterében kulturált körülmények között, ka­merák előtt, biztonságban vehet­jük fel a pénzünket. A saját pénzkiadók feltöltéséről a bank alkalmazottjai gondoskod­nak szigorú szabályok szerint. Az általunk kiválasztott pénzintézet automatájában hetente kétszer cserélnek kazettát. Természete­sen, ha kifogy a pénz, akkor több­ször is. A feltöltés rövid időt vesz igény­be, a bankjegyeket már korábban leszámolják, és a kazettákba he­lyezik. A csere során a pénzhez már nem nyúlnak. Minden eset­ben több munkatárs végzi a mű­veletet. Egyik csak a kódot tudja, a másiknál van a kulcs. Egyedül egyik dolgozó sem tud nyitni. Számtalan, automatatípus léte­zik. Elöltöltős, hátultöltős, idő­zárás stb. Az automatákban elhe­lyezett pénzmennyiség és a bankjegyek fajtája egyaránt vál­tozó. Az általunk felkeresett fiók­ban tízezres és ezres címletek­ben több millió forintot helyez­nek el a csere alatt. Fizetési idő­ben a feltöltött pénzmennyiség szinte sosem elég a következő kötelező töltés idejéig, máskor akár a fele is bennmarad. Az automaták „agya” a legki­sebb rezdülést is memorizálja. Vi­szonylag gyakori, hogy az ügyfe­lek nem veszik el a pénzüket, és a gép visszahúzza a bankókat. Ilyenkor jön a rovancs. Az ügyfél panaszáról jegyzőkönyvet vesz­nek fel, majd megállítják a gépet és leellenőrzik. Az automata a fel nem vett összegeket külön doboz­ban tárolja. Ha minden rendben, az ügyfél megkapja a pénzét. Az ügyintézés nyitva tartás köz­ben nem túl bonyolult. Zárórakor viszont készüljünk fel mindenre: ha „pénzes barátunk” megtréfál bennünket, jó, ha tudjuk a telefo­nos kékszámot. Egyre többen be­fizetésre is használják az automa­tákat. Azonosítónk megadása után tehetjük a gép „depozit mo­duljába” a számlánkra szánt ös­­szeget. Éjjel-nappal, sorban állás nélkül. A műveletről igazoló szel­vényt kapunk, a kékszámon pedig érdeklődhetünk pénzünk megér­keztéről. / Prof­il Fotók: Puskás Erzsi Tartsuk magunknál a kékszámot! A lakossági bankoknak éjjel­nappali, élő telefonos ügy­félszolgálatuk van. A kisebbik gond, ha a folyószámlánkat ve­zető pénzintézet automatájánál keveredünk galibába, mivel helyben elvileg olvasható az ál­landóan hívható szám. Ha ide­gen ATM-mel kerülünk közel­harcba, bajba juthatunk, ameny­­nyiben nem tudjuk bankunk se­gítséget nyújtó „kékszámát”, ezért azt célszerű feljegyezni és mindig magunknál tartani. A „kártyanyeléseknek” három alapesete van. Egy, rosszul adjuk meg a PIN kódunkat. Ilyenkor a számlavezető bankfiókba küldik vissza a kártyánkat. Kettő, lejárt kártyával próbál­kozunk. Hiba, automatikusan bevonatik. A harmadik, amikor a gép ra­­koncátlankodik. A biztonságiak általában rövid időn belül kivo­nulnak és újraindítanak, ilyen­kor a helyszínen visszakaphat­juk a kártyánkat. Amennyiben sehogy nem tud­juk kiszabadítani, és bármilyen kétségünk támadna a közeljövő­jével kapcsolatban, letiltathatjuk vagy felfüggesztethetjük kár­tyánkat a bankunk kékszámán. Felfüggesztésnél minden követ­kezmény nélkül visszaállítható az eredeti állapot. A letiltás új plasztiklap készítését vonja ma­ga után, ezért inkább csak a „tő­­késebb” dombornyomású kár­tyáknál megfondolandó. Budapest Bank 06-40/477-777 CIB * 06-40/242-242 Citibank * 06-40/248-424 Erste Bank * 06-40/222-222 HVB Hungary ---------------- 06-40/504-050 ING Bank 06-40/464-464 Inter-Európa Bank 06-40/373-333 Kereskedelmi és Hitelbank 06-1/300-0000 Magyar Külkereskedelmi Bank 06/40/333-666 Nonstopbank 06-40/301-999 OTP _ 06-40/401-401 PostaBank­­ 06-40/223-322 Raiffeisen V 06-40/484-848 Volksbank ...06-40/414-243 Forrás: BN-gyűjtés Budapesti Nap ­ Bankókra várva az éjszaka közepén Mit teszünk, ha a bank­automata leszámlázza a fel­venni kívánt összeget, ám mégsem adja ki, azaz a tranzakció nem fejeződik be? Az első kétségbeesés után hív­juk a masinán található tele­fonszámokat: előbb az ügyfél­­szolgálatét, majd a gépet őrző cégét. Gyorsan kiderül: segítő­készségre este csekély az esély, kiváltképp, ha az óra elütötte már a nyolcat. Az automatát üzemeltető cég ügyfélszolgálata „élőben” csak 7 és 20 óra között fogadja a hí­vásokat. A hang kéri, mondjuk a rögzítőre, hogy mi történt, és hagyjuk meg elérhetőségünket, így dokumentálható a baki. Az automatát „vigyázó” bizt­­onsági cég empátiát teljes mértékben nélkülöző diszpé­csere lerázta az embert, mo­­d­­ván, a cégnek semmi köze ah­hoz, hogy a felügyelete alá tar­tozó masinát megpiszkálták. Az őrző-védőknek akkor van dolga, ha a gépet kívülről ron­gálják meg, s ebbe nem tarto­zik bele, ha eltömítik a pénzki­adó nyílást... Mit tegyünk, így hajnaltájt? A folyószámlánkról leemelt bank­jegyek még mindig ott dekkol­­nak az automata szövevényes belsejében. Tárcsázzuk a rend­őrséget. Örömünkre öt percen belül kijönnek. Megtudjuk, he­tente legalább egy-két ilyen esethez hívják őket. Jegyző­könyvet vesznek fel. Rutinosan állapítják meg: a pénzkiadó rést bizony megpiszkálták. Közben váratlanul felbukkan a Group 4 Falck társaság két képviselője. A központ jelezte a hibát, nem a telefonhívásra jöttek. Kérdik, mit csinálunk ott. A pénzt várjuk, de leg­alábbis segítséget­­ feleljük. Ők ugyan segíteni nem tudnak, és egyáltalán honnan vesszük, hogy a megkezdett tranzakció és a bennragadt pénz a miénk. Érvelünk: amikor a kártyát be­helyeztük az automatába, sem­milyen hibaüzenet nem jelent meg a képernyőn, a tranzakció elkezdődött, a kártyát vissza­kaptuk, a zsé bem­, a kijelző pedig azóta is változatlan: „ve­gye el a pénzét, ezután meg­kapja bizonylatát.” Közlik, nem áll módjukban segíteni, és kiiktatják az automatát. A pórul járt delikvens számá­ra nem marad más, megvárja a reggel hét órát, és újra telefonál. Persze hiába. Másfél óra múltán azonban visszahívják az ügyfél­­szolgálatról. Mondják, kivizs­gálják az ügyet, ha a bankunk vizsgálatot kér, s amennyiben hiteles a történetünk, pár napon belül visszautalják a „lehúzott” lét. Addig meg lehet izgulni...

Next