Budapesti Nap, 2003. október (2. évfolyam, 228-240. szám)

2003-10-11 / 237. szám

Budapesti Nap A kátyúk százezres károkat okoznak az autókban Több százezer forintos kárt is okozhat évente egy autósnak a fő­városi utak rossz minősége. Jelen­leg öt-hatszáz kisebb-nagyobb gö­dör szabdalja az utakat, de ezek száma az esős idő beköszöntével rohamosan növekedhet. A Főváro­si Közterület-fenntartó Rt. (FKF Rt.) az elmúlt évben megközelítő­leg negyvenmillió forintot fizetett ki kártérítésként az autósoknak. Tavaly közel 900 kártérítési igény érkezett az FKF Rt. jogi osztályára - válaszolta lapunk kérdésére Som­fai Katalin, az osztály vezetője. En­nek a felét ismerték el, és fizettek. Általában gumi- és felnikárok meg­térítését kérik az ügyfelek, ezek 20 és 50 ezer forint közötti összegbe kerülnek. Előfordulnak két-há­­romszázezer forintos kártérítési igények is. Ennél nagyobb össze­get már peres úton fizetnek ki, az elmúlt évben 12-13 ilyen ügy volt. Idén már eddig kétezer kérelmet adtak be, amelynek felét már elis­merte a társaság. Az idei rendkívül kemény tél miatt lett több kárigény - magyarázta Somfai Katalin. Ugyanakkor felhívta a figyelmet ar­ra is, hogy alacsonyabb sebesség­gel a kátyúk jó része kikerülhető. Persze mire a sofőr észreveszi az alattomos kátyút, addigra sokszor már késő, és csak baleset kockáz­tatásával tudná kikerülni a gödröt. A biztosító az autóban a kátyú miatt keletkező kárt a casco kere­tében fizeti ki - közölte Sipos Jó­zsef, az Allianz Hungária Biztosí­tó Rt. szóvivője. Ezeket a sérülé­seket a töréskárok közé sorolják, így pontos adat nem áll rendelke­zésükre arról, hogy mennyit fize­tett a biztosító az utak miatt ke­letkezett károkért. Enyhébb esetben az autó gumi­ja vagy a felnije sérül - mondta Szamosi János autószerelő. A leg­szerencsésebb, ha helyben szét­megy a gumi, és nem később, pél­dául egy autópályán gyors sebes­ségnél. A szerelő tapasztalatai szerint általában 30-40 ezer kilo­méter után a futóműben elhasz­nálódik a lengőkar és a stabilizá­­tor. Összehasonlításképpen el­mondta, hogy Németországban 100-150 ezer kilométert is kibír­nak az ottani autók lengőkarjai. A két alkatrész cseréje elérheti a 80-100 ezer forintot. Szervókor­mányos autóknál fél évet bír ki a kormánymű ezeken az utakon. Cseréje akár 200 ezer forintba is kerülhet. Jelenleg öt-hatszáz ká­tyú keseríti a fővárosi autósok közlekedését, de az esőzések után ennél jóval több lesz - tud­tuk meg Csanádi Csabától, a Fő­városi Közterület-fenntartó fő­osztályvezetőjétől. A munkála­tokra idén egymilliárd forintot biztosított a fővárosi önkormány­zat a társaság számára. Jelenleg nagyfelületű javításokat végez­nek a főváros húsz pontján. En­nek során az útburkolat felső ré­szét lemarják, és több száz négy­zetméternyi szakaszon új réteget terítenek rá. Szerdán fejezték be a Károly körút teljes szakaszának és az M3-as Szerencs utcai részé­nek újraborítását. Az úgynevezett szőnyegezési eljárásra idén 1,3 milliárd forintot kapott a társaság, bár ennek a többszörösére lenne szükség ahhoz, hogy valameny­­nyivel jobb legyen az utak állapo­ta - hangsúlyozta a főosztályve­zető. Kovács Barbara Több száz négyzetméteren új aszfaltot terítenek le Csak most javítják ki a tavalyi tél okozta kátyúk többségét Átok a sárga rendszám? A vállalkozók elleni merénylet­nek tartják a fuvarozók a Köz­ponti Okmányiroda működésé­nek módját. Az összes budapesti és Pest megyei sárga rendszámos vállalkozó, azaz a taxisok és más bérfuvarozók csak ezen az egy helyen intézhetnek minden, a járművükkel kapcsolatos hivata­los ügyet. A túlterhelt iroda kapacitása vé­ges, ennek „köszönhetően” gya­kori, hogy egész napos sorban ál­lás után végül nem kerül sorra a napját munka helyett ücsörgéssel és idegeskedéssel töltő vállalkozó - tudtuk meg a Magyar Közúti Fu­varozók Egyesületétől. Rajnai Zoltán, az egyesület el­nökségi tagja maga is vállalkozó, így nemcsak a visszajelzésekből értesült az állapotokról, de sze­mélyes tapasztalata is van. - Kész dilettantizmus, amit a Központi Okmányiroda művelt a sárga rendszámokkal kapcsolatban az elmúlt négy évben. Volt olyan nap, amikor már hajnali négytől sorba kellett állnom ahhoz, hogy a nyolckor nyitó irodában még aznap sorra kerüljek, ugyanis előző nap ez nem sikerült, pedig akkor is jóval a nyitás előtt ott voltam. Az maga volna a csoda, ha egyszer ugyanolyan idegálla­potban jönnék ki az irodából - miután mindent elintéztem - amilyenben bementem oda - tet­te hozzá. Dr. Sárái Erika, a Központi Ok­mányiroda vezetője szerint azon­ban az említett panaszok alapta­lanok. - Először is: nem a mi döntésünk eredménye, hogy minden budapesti és Pest megyei sárga rendszámos hozzánk tarto­zik, kormányrendelet van róla. Jelentősen visszaesett az ügyfél­­forgalmunk, amit a számítógép is igazol, például egy-másfél hét alatt elkészülnek a törzskönyvek. Az pedig, hogy már hajnaltól sor­ba kelljen állni, egyszerűen nem igaz. Mindenkit fogadunk, aki az ügyfélfogadási időben tér be hoz­zánk - állítja. (BN) A 2-es villamosok vasárnap (októ­ber 12-én) üzemzárásig csak a Közvá­góhíd és a Kossuth Lajos tér között viszik az utasokat egy kitérővágány cseréje miatt. 2V jelzéssel villamos­­póló autóbuszok járnak a Kossuth Lajos tér és a Jászai Mari tér között. A 2/A jelű villamosok nem közleked­nek. Október 12-én (vasárnap) az Ajtósi Dürer sor és a Stefánia út keresztező­désében építési munkákat végeznek. Ezért a 74-es trolibusz rövidebb útra­ Budapest-infó­ nalon, a Csáktornya parktól csak a Thököly útig viszi az utasokat. Az Er­zsébet királyné útja és a Károly körút között trolipótló autóbusz közlekedik. A Soroksári úton, a Boráros tér és a Haller utca között felújítják az útbur­kolatot, ezért egy-egy sávot elkeríte­nek a forgalom elől. A Haller utcánál szintén útszűkületre számítsanak. A XIV., Ifjúság útján, a Dózsa György út és a Stefánia út között, valamint a Felvonulási téren, az Ajtósi Dürer sor és a Marek József utca között szombaton reggel 8 órá­tól este 9 óráig tilos megállni.­­ Futó- és gyaloglóversenyek lesz­nek vasárnap délelőtt a Margitszi­geten. 12 órától indul a 10 km-es futóverseny mezőnye a Margitszi­getről, majd a következő útvonalon haladva jut vissza ismét a kiin­dulópontra: Árpád híd (északi fel­járón) - Népfürdő utca - pesti alsó rakpart - a Lánchídig fordító - pes­ti alsó rakpart - Jászai Mari tér - Margit híd. Budapest aktuális 2003. október 11., szombat 3 hajtások - fr­ancis filiosk­án­* alapi­tvány tömegszésársi m * s­z * t *01*6%t* PISTN­K

Next