Mai Budapesti Nap, 2004. január (2. évfolyam, 1-21. szám)
2004-01-02 / 1. szám
Mai Budapesti Nap Budapest 2004. január 2., péntek 3 Komfortos, európai metropolis legyen Budapest Újévi látlelet Budapestről Demszky Gábor főpolgármester szemével Nem múlik el nap a fővárosban, hogy buszon, villamoson, metrón, köztereken egy-egy polgár ne venné szájára a főpolgármester nevét, mert ráz a busz a Thökölyn, léptennyomon kutyagumi ragad a cipőtalpára a Belvárosban, áll a közlekedés a körutakon - sorolhatnánk vég nélkül. De mit szól ehhez a kárhoztatott városvezető? - A 2003-as évben a fővárosi projektek közül mi az, aminek elmaradását Demszky Gábor a legjobban fájlalja? - A főváros idén beruházásokra 26 milliárd forintot költött. A fejlesztések nagy része sikeresen, határidőre, sőt a 2-es metró felújításának idei szakasza két nappal a határidő előtt befejeződött. Egyes munkákat azonban - legtöbbször rajtunk kívülálló okból - nem sikerül befejeznünk. Bár a legtöbb útfelújítással a nyári szezonban elkészültünk, néhány sajnos átcsúszott az iskolakezdés utánra. Szerettem volna, ha a 4-es metró ügyében gyorsabban haladhatunk, de a fő az, hogy megállapodtunk a finanszírozásról a kormánnyal. Amúgy is csak néhány hete érkezett meg a metró jogerős környezetvédelmi engedélye. - 2004 az EU-csatlakozás éve. Mit remél a magyar főváros a csatlakozástól? - Uniós tagságunkból Budapest, mint a többi európai nagyvárossal szerves kapcsolatban élő egyetlen magyarországi metropolis, különösen sokat profitálhat. 2003-ban tovább folytattuk uniós felkészülésünket, így a startpisztoly eldördülésének pillanatától jó esélyekkel pályázunk uniós forrásokra, ezekkel váltjuk ki szűkös hazai lehetőségeinket. Hogy első kézből és azonnal tájékozódjunk az uniós lehetőségekről és közvetlenül kommunikálhassunk az EU illetékes szerveivel, bizottságaival és politikusaival, megnyitottuk Budapest brüsszeli képviseleti irodáját. Tevékenységünkkel, kezdeményezőkészségünkkel igyekszünk új színt is vinni azEurópai Unióba. Egész évben intenzíven lobbiztam az európai politikai vezetőknél azért, hogy az unió a jövőben fokozottabban segítse a nagyvárosok fejlesztését. Párizs, Berlin, Róma, Strasbourg, Karlsruhe és Varsó vezetőivel megállapodtunk, hogy közösen lépünk fel a városi tömegközlekedés nagyobb uniós támogatásáért, és azért, hogy a jövőben jusson uniós forrás a város, ezen belül a lakótelepi rehabilitációra is.Budapest utcáit járva feltűnik, hogy sok a hajléktalan, a köztisztasági állapotok a belvárosi utcákat kivéve nem nevezhetők példaértékűnek, a tömegközlekedési eszközök elhasználódtak, igen gyakoriak a közlekedési dugók. A helyzet sokat javult a rendszerváltozás óta, de még akad tennivaló. Vannak-e a fővárosnak konkrét tervei e gondok megoldásához az új évben? - A Fővárosi Közgyűlés idén fogadta el Budapest városfejlesztési koncepcióját, amely hosszú távra szabályozza a fejlesztés menetét. Ez a dokumentum kiterjed a közlekedésfejlesztési, városrehabilitációs fejlesztésekre. Városrehabilitációs keretével a Fővárosi Önkormányzat 2002-ig több mint 5 milliárd forinttal támogatta a kerületi önkormányzati tulajdonú épületek, és több mint 5,5 milliárd forinttal a társasházak felújítását. E támogatásokkal, s a kerületek és a tulajdonosok ráfordításaival együtt mintegy 25-30 milliárd forint értékben újítottak fel épületeket. A Fővárosi Önkormányzat működteti az országban a legnagyobb szociális ellátórendszert. Ezt az országban élő hajléktalanok is tudják, ezért a tél beálltával megsokszorozódik a fővárosban az otthon nélküliek száma. A hajléktalanok utcai, nappali, egészségügyi ellátására intézményhálózatot alakítottunk ki. Éjjeli menedékhelyeket, átmeneti szállásokat, rehabilitációs intézményeket hoztunk létre. Az éjjeli menedékhelyeket, otthonokat, intézményeket fenntartó tizenkét civil szervezettel közszolgáltatási szerződést kötöttünk az állami normatívát 30 százalékban kiegészítő támogatásról. A kiegészítő támogatáson felül hét szervezet az önkormányzat költségvetéséből évente meghatározott összegű támogatásban részesül. A szeptember 23-án elfogadott terv szerint november és március között 759 új, időszakos férőhely nyílik a budapesti hajléktalanellátókban. - Remélhetik-e a budapestiek a közlekedés javulását? - Ilyen jellegű feladatokra 2004- ben összesen 42,7 milliárd forintot szándékozunk fordítani. Folytatjuk a 2-es metró felújítását. Indul a 4-es metróberuházás. Jövőre már feltűnnek az új, korszerű villamosok Európa legforgalmasabb vonalán, a Nagykörúton. A főváros szűkös anyagi lehetőségei ellenére is támogatja a Budapesti Közlekedési Vállalatot. Csak a BKV-nak mintegy 30 milliárd forintot biztosítunk fejlesztésre, azaz a tervezett kiadásaink több mint 10%-át a közlekedési vállalatra fordítjuk.A köztisztaság terén ott tudunk eredményt elérni, ahol a kerület is komoly forrásokat fordít erre, mint például a Belvárosban.Megszoktuk az utóbbi években, hogy a városi útvonalak felújítása tovább súlyosbítja a különben sem zökkenőmentes közlekedést. 2004-ben hol lesznek a nagyobb lélegzetű munkálatok, amelyek sokakat érintenek? A budapestiek többsége egyszerre várja el a fővárostól, illetve a kerületektől, hogy folyamatosan újítsák fel az utakat, és ugyanakkor tegyék átjárhatóbbá a várost. Mindkét elvárás jogos, de egy időben nehéz mindkettőnek megfelelni. Évente az úthálózat 5%-át kellene felújítani, de a főváros forgalma az ebből eredő pluszterhelést már nem viselné el. Hiába lenne tehát több pénzünk, a jelenleginél több útfelújítást egyszerűen nem lehet elvégezni. A város átjárhatóbbá tétele érdekében a tömegközlekedés fejlesztésének adunk prioritást. Ennek kapacitása és színvonala emelésével akarjuk elérni, hogy a BKV megtartsa vagy fokozza versenyképességét az egyéni közlekedéssel szemben. Csak így érhetjük el, hogy Budapesten kevesebb autó legyen az utakon. A gyalogosokat és a tömegközlekedést használókat preferáljuk az autókkal szemben. A néhány napja felvett 28 milliárdos kölcsönből például jelentős összeget fordítunk rekreációra: a játszóterek, parkok, zöldterületek, sétálóutcák fejlesztésére. Az említett hitelből, amit a jövő évi fejlesztések, beruházások támogatására szánnak, konkrétan milyen projekteket finanszíroznak? A 100 millió euró nem pántlikázott, tehát a főváros szabadon költheti el fejlesztési céljaira. Ez a 7 éves lejáratú hitelfelvétel lehetővé teszi, hogy olyan nagyszabású beruházásokat valósítsunk meg Budapesten, mint például a budai alsó rakpart kiszélesítése, a 4-es metró első szakaszához kapcsolódó út-, közmű- és vágányépítés vagy a budapesti zöldfelület rekonstrukciója. A nagy volumenű fővárosi beruházások nem csupán több ezer munkahelyet teremtenek (egyedül a metróépítés 6400-at), de hozzájárulnak ahhoz is, hogy a magyar főváros tovább fejlődjön, megőrizze regionális vezető szerepét. Főpolgármester úr, szíve szerint mit szeretne mindenképpen megvalósítani a fővárosban 2004-ben? - Folytatjuk azt a munkát, amellyel komfortosan lakható, jobban átjárható, európai metropolissá alakítjuk Budapestet. Legfőbb célom, hogy jövőre megindulhasson a 4-es metró beruházása, amelyért az elmúlt években annyit dolgoztunk. A medgyessy-kormány beterjesztette, az országgyűlés megszavazta a metrótörvényt, december 22-én pedig végre parafáltuk a metró finanszírozásáról szóló szerződést is. A tömegközlekedési beruházásoknál maradva: folytatódik a 2-es metróvonal felújítása, amely az állomások rekonstrukcióját is magában foglalja. Megérkeznek a Nagykörútra az új Combino-Budapest típusú villamosok. A BKV Rt. 50 alacsonypadlós buszt is vásárol, amelyeket szintén jövőre szállít a gyártó. Beindítjuk városrehabilitációs programunk második szakaszát, amely alapvetően a Fővárosi Közgyűlés által idén elfogadott városfejlesztési koncepcióra támaszkodik. Ennek a második szakasznak kulcseleme a belső városrészek értékőrző, de egyben modernizáló rehabilitációja. Legfőbb elemei: a Király utca sétálóutcává alakítása, az Andrássy út és környékének folyamatos „frissítése”, a régi pesti zsidónegyed felújítása és a Városháza-projekt. Ez mind egy, összefüggő program nem csak azért, mert ezek a területek szinte fogaskerékszerűen egymásba kapcsolódnak, hanem azért is, mert csak így juthatunk külső, például uniós forráshoz. Már ennek az egységes szemléletnek a jegyében készítette elő a VI., a VII. kerület és a főváros együttműködve a Király utca teljes hosszában történő felújítását, ami a tervek szerint 2004 tavaszán kezdődik. Elindul a Gozsdu-udvar beruházása, befejeződik a Fővárosi Levéltár építése, elkészül a Rákospalotai Hulladékhasznosító Mű 2 kazánjának rekonstrukciója, és folytatjuk az útfelújítási programunkat is. Spitzer Éva Günther Verheugen, az EU bővítési biztosa óvatos vezetésre inti a budapesti főpolgármestert A főpolgármester és élete párja az unióra szavaztak Egy kis reklámcsevej Tony Curtis magyar származású hollywoodi sztárral, budapesti látogatása során