Budapesti Napló, 1900. február (5. évfolyam, 31-58. szám)

1900-02-01 / 31. szám

Vita előtt. Budapest, január 31. (v.) Miről legyen szó a költségvetési vi­tában? A jövendőről, semmi egyébről nem lehet és nem szabad diskurálnia a parlament­nek, hacsak nem akar szándékosan ellentétbe helyezkedni a saját kötelességével és az or­szág érdekével. Közbajaink ismeretesek, nem kell őket sem felfedezni, sem akár minősé­güket, akár mennyiségüket megállapítani. Jól tudja az egész közvélemény, mi lelte a nem­zetet; immár csupán az derítendő ki, mi módon volna a kórságos állapot orvoslandó. Azzal is tisztában van mindenki, hogy az adott viszonyok közt a magyar politikának csakis egy célja lehet: a nemzeti erők össze­gyűjtése és tervszerű fejlesztése. Az erőgyűj­tés munkája a közélet belső harmóniáját fel­tételezi , az erőfejlesztés pedig rendszeres reformtevékenységet követel. Milyen tartól­múak és milyen irányúak legyenek a refor­mok és mely sorrendben hajtassanak végre , ezt kell a költségvetési vitának kiderítenie. Nemzeti szervezetünk elmaradottsága ag­gasztó tünetekben nyilvánul az egész vo­nalon , a politikai vonatkozásokban épp úgy, mint a társadalmi és a gazdasági téren. Íme, a reformok köre betölti a nem­zetlét egész szemhatárát. Magyarország egye­temes regenerációja az a feladat, amely­nek megoldása elől a parlamentnek nem s­zabad kitérnie. Mert hasztalan alkotnék meg a legtökéletesebb közigazgatási reformot, ha nem hívunk életbe olyan társadalmi politikát, amely megbízható szociális alapokra helyezi az új intézményeket. S hiába vesződünk a társadalmi szervezkedés bonyolult problémá­jával, ha egy egészséges gazdasági poli­tikának következetes végrehajtásával nem nyitunk meg a nemzet számára új vagyon­­forrásokat. Mind a három téren egyformán sürgős a munka, s a reformmunkásság ter­vének megállapításánál nem arra kell ügyet vetni, a feladatok melyik kategóriája előzze meg a másikat, hanem arra, miként haladjon egymás mellett párhuzamban a nemzet rege­nerálása az egész vonalon. Újra mondjuk: a budgetvitának csupán a jövendővel szabad foglalkoznia. A diagnó­zist tudjuk már; a helyes therápia az, amit ke­resni kell. S ismételjük azt is, hogy az Erőgyűjtés érdekében kerülni kell minden oidaron a múltakkal való foglalkozást. Ha a közbajok feltárása csupán fölösleges, akkor a dekriminálás még ennél is rosszabb, tudni­illik veszedelmes. A múltnak hibái és bűnei immmár csak arra valók, hogy okuljunk raj­tuk, de nincs miért boncolgatnunk őket most, amikor az idő sürgős munkára szó­lítja a nemzetet. Ez a múlt eltemetődött és expiálódott. Semmi közünk többé hozzája. Hazajáró lelke hiába igyekszik kísérteni kö­zöttünk , az új korszakban sem részvétet, sem figyelmet nem fog kelteni. Kísértetekkel az ember sem nem szövetkezik, sem nem verekszik. Barát és ellenség egyformán irtó­zik tőlük. Rebesgetik, hogy aminek az em­léke is már halványulni kezd, újra igényt tart az aktív szereplésre. Tettekkel ténye­zőkké akarnak megint lenni bizonyos tö­rekvések. S mintha volna is valami a leve­gőben, ami valószínűséget ad ennek a sejte­lemnek. Hát hadd jöjjön a múlt és hadd szólítsa a porondra ? jelent. Ha nem érte be azzal, hogy legyőzte, mint eleven hatalmat, el fog tiportatni kisértetkorában is. Jöjjön hát az a múlt és hivalkodjék eré­nyeivel. Számlálja elő jogcímeit a feltáma­dásra. Majd megvizsgáljuk mi ezeket a jog­címeket. Bizonyítsa be, hogy a hatalomnak erőszakká fajulása üdvösebb volt a nemzetre nézve, mint a kormányzati erőnek a jog, törvény és igazság korlátai közé vonulása. Mutassa ki, hogy a hatalmi önzésnek sza­bad volt a közszabadságok rovására élős­ködnie s hogy kárhozatokat rejt magában ez az uj korszak, mely kíméli és fejleszti a nemzeti jogokat és a polgári önérzetet. Száll­jon síkra az a múlt azért a politikáért, amely forradalmi örvénybe sodorta a parlamentariz­must s néhán megszakította az alkotmány folytonosságát, és fejtse ki a nemzet előtt, miért volt hasznosabb az a politika az új szellemnél, amely kiengesztelte az alkotmányt a parlamenttel s a parlamentet a nemzettel. Várjuk azt az akciót, amelyről rejtelmesen suttognak annyian. Várjuk, és állunk elébe. És hadd mondjuk ki mindjárt azt a szi­lárd meggyőződésünket, hogy e kísértetjárás­­sal szemben egységesen fogja helyét meg­­állani a szabadelvű párt. A hazajáró lélek hiába fog keresztülsuhanni e pártnak csar­nokán. A többség árnyalatai közül egyet sem fog hajlandónak találni arra, hogy szövetsé­gesül szegődjék végzetes munkájához. Bár még nem fejeződött be e táborban a lelkek egybeforradása, de két dologra nézve teljes összhang uralkodik benne. Senki sem kívánja vissza a szabadelvű pártban a múltnak kese­rűségeit, izgalmait és válságait. Ellenben min­denki egyet érez és egyetért a jelenlegi pártvezér államférfim képességeibe vetett feltétlen biza­lomban. Árnyalatok e pártban csupán oly érte­e­lemben vannak, hogy Széll Kálmán egyéniségé­­nek jellegzetes vonásai közül ki ezt, ki amazt, becsüli nagyobbra: olyik a jogtiszteletet, olyik­ a nemes lojalitást, olyik a közjogi egyen­súlyhoz való szilárd ragaszkodást, olyik a feltétlenül megbízható szabadelvűséget. De abban, hogy Széll Kálmán teljesen méltó az egész párt­ bizalmára és támogatására, nincs­­árnyalatkülönbség, sem a nézetekben, sem az érzésekben. Ez fog majd kiderülni, ha csakugyan megtörténik az a kísértetjárás. Akik éket akarnak verni a többségbe, hogy szél/ T­ÁRCA. Schvarc Gyula. — A Budapesti Napló eredeti tárcája. — Néhány évvel ezelőtt M. A. Lange tollából egy kis essay-gyüjtemény jelent meg Berlinben, ezen a címen: Geistige Grössen der Gegenwart. A század szellemi életének kitűnőségei közt a kö­vetkező nevek szerepelnek ebben a könyvben: Ibsen, Carducci, Ascoli, Dumas fils, Mendelejew, Berthelot, Kowalewsky Sonja, Castelar és Schvarc Gyula. Az a Schvarc Gyula is tehát, akiből a mi csodálatos magyar társadalmunk mindössze any­­nyit látott, hogy igen nagy haja van s hogy nagy esernyővel jár még akkor is, ha napsugaras az égbolt. M. A. Lange ur, a kis essay-gyüjtemény geniális szerzője azonban a messzeségből egyebet is látott s ami még jóval érdekesebb, elolvasta Schvarc Gyula könyveit s azokból állapitva meg az ember értékét, feljegyezte a nevét a század szellemi kitűnőségei sorába. Az államtudománynyal foglalkozó írók és tudósok között senki sem versenyezhet Schvarc Gyulával, aki reformátori lelkesedésével, eredeti erejével, önálló ítéletével új mesgyékre viszi tu­dományát. Ez a katolikus vallású magyar ember valóságos lutheránus-germán felforgató; ő az első, aki hadat mer üzenni a hellén világfelfogás zsarnokságának, s úgy mint Harnack, ő is fellá­zad a Ritschl-féle iskola pozitivista theurgiája ellen. Amíg azonban Harnack kutatásainak tu­lajdonképpeni tárgyát, a keresztényi meta­fizikát teljesen kiforgatja jogaiból s a ke­reszténységet ostoba paraszt mesének mondja, addig Schvarc Gyula rombolásaiban a nemes mérséklet s az igazi tudóshoz illő nyugodt­ság vezeti a bontó csákányt. Schvarc Gyula tanulmányai a görög ókor­ból indulnak ki s talán a görög világ erejéből vette azt az erőt is, amelylvel az arisztotelészi állammorfológiát, a tudományos fejlődés eme örö­költ terhét, alapjaiban megingatta. A szagirita „Politika“-ja minden időkben érdekes marad, nemcsak azért, mert a korabeli alkotmányok hű képét adja, hanem ama bölcsészeti elvek miatt is, amelyeken ideális államát felépítette. Schvarc Gyula az arisztotelészi államformát vizsgálja, azt az államformát, melybe a modern államtudomá­nyok minden politikai alakulatot beleszorítottak, köztük sok olyant is, amelyről Arisztotelész soha­sem álmodott. Ettől a nagy gyömöszöléstől s ebben a dogmatikai kényszerzubbonyban való­sággal megfulladt az élet. Kétezer éves, be­vehetetlennek látszó, hatalmas bástyafal volt ez az ortodox államtudomány, de a Schvarc Gyula hatalmas, gyakran kihívó bírálata alatt megingottak alapjai, ledőlt falak jelezték min­denütt a kemény hadjárat nyomait s a romba dőlt bástyák felett egyszerre új, távoli, sohasem látott vidékek tűntek fel az államtudományok mezőin. A­mily kíméletlenül ostromolta meg Schwarc az ortodox államtudomány teóriáit, ugyanolyan keserves, nehéz, de győzelmes hábo­rút viselt az ellen a végzetes kultusz ellen, melyet ikon/eszem'ow-imádásnak lehetne nevezni, s amelyet Schwarc a történeti tekintélyek előtti porba hul­lásnak mondott. Misem természetesebb, minthogy a dogmatika ócska vasába öltöztetett lovagok haragosan csaptak vértjeikre s ha már az arisz­­totelészi harcot megbocsátották volna is, azt s támadást sehogy sem tudták elviselni. Soha dog­matikus lelkiismeretet könyv nagyobb lázba nem ejtett, mint a Lipcsében megjelent: Montesquieu und die Verantwortlichkeit der Räthe des Monarchen és a Montesquieus Erziehung zum Verfassungspolitiker. Aki ma a bibliát támadná meg, nem végezne olyan vakmerő munkát, mint Schvarc Gyula vég­zett akkor, mikor a Montesquieu szentháromsá­gának rontott neki s az Esprit des Loist felületes munkának, sőt ügyes kompilációnak bélyegezte. A hatásaiban olyannyira jelentékeny Esprit des Loisra, amelyre oly sokan tettek hitet s oly so­kan esküsznek még ma is, Schvarc Gyula mondta ki a megsemmisítő ítéletet s szörnyű tiszteletlenséggel igy jellemezte: — Ez a könyv szellemes ember munkája, aki a klasszikus ókor irodalmi hagyatékából szedte az anyagot, modern útleírásokból vett adatokkal fel­cifrázta, hozzáadott ezenfelül nagyon sok és nagyon jó anekdotát, igen rossz és igen kevés ókori adatot, összegyűjtötte a röpiratírók és történetírók iratait, mindezt azután a bá­­mulatraméltó szalonpolitikus ügyességével szik­rázó szellemi sziporkákká gyúrta össze . . . Az a kép, melyet Anglia államhatalmának el­osztásáról rajzol, alapjában téves s hogy milyen átkos következményei voltak ennek a lelketlen felületességnek az 1791-ki francia alkotmányi politikára, azt felesleges fejtegetnem. A Montes­­quieu-imádás bámulatos csökönyössége az állam­tudományokban sok ostobaságot teremtett s egyéb tudományokban is annyi kárt tett, hogy még ma is azon koldulunk. Montesquieu éppen olyan ke­véssé ismeri az újabb demokrácia igazi természe­tét, mint Arisztotelész s éppen nem mondok na­gyot, ha azt állítom, hogy még a tizenhetedik század angol commonwealth­-ét sem ismeri. Mon­tesquieu nagy bűneit nem leellet felsorolni a nél­kül, hogy arra a szerencsétlen tévtanra rá ne mutassak, amely a point de noblesse, point de шшшя щтяштттттшштттмтт* Budapest, 1900. Ötödik évfolyam. 31. szám. Csütörtök, február­­ Szerkesztőség és kiadóhivatal: József-körut 18. Főszerkesztő: VÉSZI JÓZSEF. Felelős szerkesztő : Kiadja: BRAUN SÁNDOR. A SZERKESZTŐSÉG. Egész évre 28 k., (14), Va évre 14 k., (7), Va évre 7 k., (3.50), egy hónapra 2 k. 40 fillér, (1.20 írt). Egyes szám Budapesten 8, vidéken 10 fillér. Lapunk mai száma tizenhat oldal.

Next