Budapesti Napló, 1904. július (9. évfolyam, 181-211. szám)

1904-07-01 / 181. szám

mivelőt. És nem látja meg a kor­mányelnök azt a másik, talán még szörnyűbb társadalmi bajt sem, amely a fajmagyarság táborát pusztítja: a földéhség­ okozta egygyermek­ rend­­szert, a magzatelhajtások förtelmes nyavalyáját, a magyar anyáknak eb­ből eredő testi elnyomorodását, a népességi statisztikában a születési deficitet s mindazt a temérdek tár­sadalmi kórságot, amely a magyar nép legderekabb részét sorvasztja. Mit ér e vészes jelenségekkel szemben az a recept, amely úgy akar a parasztság baján segíteni, hogy hozzáférhetővé teszi számára a jel­zálogkölcsönt, szövetkezeti kölcsö­nökkel akarja konvertálni a maga­sabb kamatozású adósságokat s végül parcellázási kölcsönök rendszeresíté­sével kívánja a birtokszerzést lehe­tővé tenni? Nem hitel kell a paraszt­­proletariátusnak, hanem a megélhetés lehetősége. Ezt pedig egészen más úton kell keresni és megtalálni: igaz­ságos kataszterrel, a szegény népre ne­hezedő fogyasztási adók enyhítésé­­vel, az egyenes adók terén pedig a progresszív teherviselés elvének leg­demokratikusabb megvalósításával; és végül azzal, hogy a vámsorom­pók felállításával hatalmas lendületet adjunk az ipari fejlődésnek s ezen az uton a kínálkozó munkáskezek számára egészséges versenyt létesít­sünk a gyárak és a nagybirtok kö­zött, nehogy a két keze munkája után megélni kényszerülő paraszt-proletár­­ság továbbra is ki legyen szolgál­tatva a latifundiumok és hitbizomá­­nyok kényének-kedvének. Ebben a mi hazánkban, az üres jelszavak s a nevetséges vessző­­paripák hazájában, divattá vált a birtokminimumról való szociális elmél­kedés. Fonák okoskodás! Nem azzal segítünk a kisemberen, ha megvéd­­jük azt a birtokminimumot, amely mel­lett kényelmesen éhenhalhatni, hanem a társadalmi és gazdasági bajok nagy részét azzal lehetne sikeresen orvo­solni, ha helyes korlátok közé szoríta­nák a birtokmaximumot. Az ingatlan nagytőkének felhalmozódása okozza a ma még lappangva terjedő, de máris végzetes arányú agrárszocia­lizmust. S ha gróf Tisza István épp ma arról beszélt, hogy a politikai betegségeket nem tü­netszerűen kell gyógyítani, hanem orvoslásukban le kell menni a pathogén okok fenekéig, hát akkor azt feleljük neki, hogy igaza van, de szíveskedjék azt az ő kétségtelen igazságát a saját kor­­m­­ányzati felfogásával érvényesíteni. Attól pedig, hogy a szocializmus ellen a büntetőtörvény novellájával ak­ar hathatósabb védelmet létesíteni, ne várjon semmi eredményt a kormány­elnök. Hiszen a szocialisztikus törekvé­sek tudvalevőleg Németországban hó­dították a legerősebb s legelszántabb tábort, ahol az ő kiirtásuk végett az állam lesiklott a jogállam talajáról s a rendőrállam ingoványára lépett. A másik tapasztalás pedig az, hogy a szocializmus világszerte elvesz­tette azt a félelmességét, amely eleinte hozzátapadt. Parlamentképessé lett, mert, a mi hazánkat kivéve, számot­­tevő párttal van képviselve­­ a világ minden törvényhozásában. És állam­­képessé is lett, mert mindenütt szá­­­mol az állami és nemzeti élet valódi szükségleteivel, forradalmi programm­­jai békés eszközökkel igyekszik meg­valósítani s noha kiforratlanságánál fogva nemzetközinek mondja magát, mindenütt becsülete­sen támogatja a törvényhozások nemzeti törekvéseit. Következik pedig mindezekből, hogy a szocializmus eszméit az erő­szak fegyvereivel nem lehet s nem is kell elfojtani. Az okos politika nem­ vállalkozik a szocializmus ki­irtására, de másfelől ellentállás nélkül sem engedi át neki az állami és tár­sadalmi szervezetet. Hanem arra törek­szik, hogy az új eszmékben rejlő feszítő erőt ügyesen fékezze, helyesen kor­mányozza s ilyen módon hasznos do­logtevésre kényszerítse. A dinamit nem­­csak rombolni tud, hanem lelkiisme­retes és hozzáértő kezekben a bá­nyászatnak elsőrendű eszköze, a föld méhéből a napvilágra hozza a sze­net s a szén hajtóerejében és mele­gében jóléttel árasztja el az emberi­séget, bent az erdő mélyén mer búgni a gerlice, mikor a népek processziót tartanak. Ilyenkor látszik Csak, mennyi ügye-baja van az embereknek, mi­kor egy-egy közbenjáró prófétája támad. Ki ha­lottról, ki élőről tudakozódik, nincs gondolat, nincs szívbeli titkos érzés, mit fel nem tárnának a próféta köve előtt. Ó, ha ez a kő hallana min­dent, ha el tudná mondani a sok titkot ... ha el tudná! . . . Jobb, hogy nem tudja, jobb, j­obb . . . Lám, hogy pirulának a rapi bárókis­asszonyok is, mert ők is itt vannak. Itt, megha­jolnak, alázkodnak, nekik is kell valami. Férjhez szeretnének menni. Mi tagadás, ideje volna már. Hej, ha a ragyolci gróf tudná, hogy a három bárókisasszonyka azért ostromolja mélységes áhítattal a prófétát, hogy hajoljon feléjök a szive. ✓ — Most lágyítsd meg, édes prófétám, sóhaj­totta a legidősebb bárókisasszonyka, most, csak most a szivét, mert csak minden három-négy esz­tendőbe jön haza. Ó hajlítsd felém, most, mondta s a földig hajolt (a próféta biztosan el­értette, mert sürgetőzik úgy a kisasszony.) Hisznek a hívők, de hát vannak hitetlenek is, ilyen a nagy vörösfejű Etesi Jóska. Férjhez mennie nem lehet, házasodni nem akar, özvegy létére se, meghalt feleségéről nem akar megtudni semmit, nem kiváncsi. Ahol van, ott van, jól tudta éltében forgatni a nyelvét, hát ott tul­an is majd csak kipöröl magának egy kis jó módot még az ördögöktől is. " Nagyon istentelen volt ez a Jóska: vörös a haj­­, hát huncut. Kém lehet más. Álnok lélek, kinek másánt járt az esze, mint a becsületes em­bereknek. Hétpróbás gonosz, még újságot is ol­vas. Beleártja magát a próféta dolgába. I— Nem lehet a, mondja, próféta, s megcsó­válja nagy vörös fejét. Nem járnak a mai vi­lágban csak úgy a próféták. Vége ma ennek a világnak, nincsenek má próféták, csak csalók, így istentelenkedik a vasárnap délutáni te­­refe­rén. — Elkárhozol, mondják, de biz , csak nevet. — Hátha nekem van igazam, fogadjunk. Nagy szeplős markát kitárja. — Nem félsz, hogy beléd csap a menykő? — Nem, fogadjunk. Valaki fogad vele. Tíz liter borban áll az egyezség. — Megnyerem, mondja erősfe­dve. ő tudja, mit csinál, járja a szent erdőt, ott van a processziókon, énekel, imádkozik annak fent­je s módja szerint. Két hét is eltelik azon­ban, a prófétának még sincs hite. Egyszer aztán mégis... ott áll a kő tetején, látja a vörösfejű hun sut is. Leborul a jelenség előtt, de aztán a tiz liter bor mégis csak győz az áhítaton, előbb csak sandítva néz a prófétára. Hátha csakugyan van a dologban valami? Nem szeretne megva­kul­­ még­se, inkább veszszen a tiz liter bor. Aztáán­­már bátrabban szemügyre veszi a pró­fétát.­t— Hm, gondolja s mosolyogva sunyit maga elé. Tengernép a kő előtt, Palócországban nem maradt otthon asszony, nincs a falukban élő vi­rág, mind idesereglett (igaz, hogy köré is elég akad köztük). Részegen táncol el fölöttük egy­­egy lepke, nem csoda, ha megittasodott ennyi ragyogó szemtől, ennyi piros szájtól, vékony, pa­tyolaton átsütő forró vér melegétől. Micsoda nagy gyönyörűség, itt a próféta me­gint, mindenek örülnek, csak a vörösfejű huncut nem örül a prófétának, hanem a tíz liter bornak. Úgy elpárolog a hívők közül, mint a kámfor. Egyenest megy Szécsénybe Horthy főbíróhoz. Négyszemközt szól vele, még így is csak súgva. A­ főbíró szigorú arca mosolygósra derül, meg egy­szerre hideggé válik. — Biztosan tudod? — kérdezi keményen. *— Amint hogy, itt állok, mondja a vörös­­fejű. — Hm, dörmögi a főbíró, ne szólj senkinek. Az ilyent nem lehet dobra ütni. Elgondolkozott a főbiró s még akkor is úgy állt gondokba me­rülve, mikor már a vörösfejű huncut régen túl­járt árkon-bokron. ........Ott állt a próféta a nagy magas kö­vön. Hosszú fehér ruha volt rajta s olyan szelí­den mosolygó a szeme, mint akkor, hogy a szép Görcs Péternének megjelent először. Lehullt előtte a sok áhitatos lélek, földre borult az Ipoly, völgyének sok hajló lilioma. De igy is látta a pró­féta, hogy ki köztük a legbünösebb, ... a leg­szebb. Az, az a rapi Veronika. Csak most feslik meg, most formálodik, mint a fakadó rózsa. Hej, mmüm­, m­mm Budapest, péntek BUDAPESTI NAPLÓ 1904. július 1. III. szám. A miniszterelnök beszélt. Budapest, június 30. Egy magyarruhás öreg bácsi az Apponyi háta mögül hosszasan mesélte ma, hogy ő szereti a nép lelkét tanulmányozni s olyan­nak ismeri a magyar ember szinérzékét, hogy aki az ő lelkéből a piros-fehér-zöld szeretetét akarná kitépni, a lelkét is ki­tépné. Gabányi Miklós ennél a szép mon­dásnál egy könnycseppet törölt ki szeméből — aztán berregni kezdett valamennyi vil­lamos csengő, mert a miniszterelnök emel­kedett szólásra. Tisza István beszélt. És igen különö­sen még sohasem beszélt. Bevezetésül Horánszky Lajosnak akart válaszolni a kisbirtokosok tehermentesítése dolgában s megragadta az alkalmat, hogy szokatlan melegséggel emlékezzék Ho­ránszky Nándorra. — Áruig élt, csak bántani tudta! — fakadt ki az ellenzék. — Amig élt, sokáig álltam vele szem­ben s amit harc közben róla mondottam, nem sajnálom. De büszkeségem, hogy ami­kor egy táborba kerültünk, egész szerete­­tével s egész bizalmával tüntetett ki. Olyan meleg volt a Horánszkyra való emlékezés, hogy Kaas Ivor gyanakodni kezdett: — Ez azért dicséri a megboldogult Horánszkyt, hogy annál jobban üthesse az eleven Apponyit. Hát ebben aztán igaza volt Kaasnak. Mert a miniszterelnök később csakugyan kegyetlen­ gúnynyal fordult Apponyi ellen, akiről kimutatta, hogy csupa olyan dolog miatt gyanakszik, amit még az előző kor­

Next