Budapesti Szemle. 1858. 3. kötet, 7-10. szám

7–8. szám - KÉPEK AZ EMBERI MIVELŐDÉS TÖRTÉNETÉBŐL. – I. China és India. Csengery Antaltól

lunk egymás mellett meg nem férnek, de a­melyeket a természet mindenütt egymás mellé helyez, — a zöld és kék például, — annyi szerencsével párosulnak a keleti kelméken. Feltűnő azonban az ellentét a hindu­k által készített fényűzési tárgyak gazdagsága s az­ életükhöz szükséges házi eszközök szegénysége közt. A hindu hitvány gyékényen alszik, de megkívánja, hogy neje, kit szeret, a bohóságig felpiperézve járjon, kezein és lábain oly pereczeket hordjon, melyek többet érnek egész házánál. Kelet embere min­denek előtt költő, szereti a szépet, imádja a fölöslegest; a ha­szontalan számára szükség; megveti ellenben a mi nélkülözhetet­len, mert a mi nélkülözhetetlen, mindig ronda is egyúttal, mint nyomorú természetünk szükségének kifejezése *). Az irodalomról szólván, érintők az ind jellem nőiségét, erélytelenségét. Nagyon természetes eredmény oly népnél, mely nem tettek által, hanem ismeret útján véli föltalálni boldogságát. Úgyde a bűnös vágyak elhomályosítják az ismeretet, az anyagiság elöli a szellemet: Íme az erkölcsiség alapja azon népnél, hol csak a népöntudat ismeri el, az is módosítással, az akarat némi sza­badságát. Az emberek azonban nem egyenlők, s valamint az er­kölcsi erő különböző a várnák szerint : általános, emberi köte­lességek sincsenek, hanem különböző kötelességek szabvák minden várna elé. Szoros következetesség szerint, az egyéni lét teljes megtagadása, a vezeklés legfőbb foka volna az egyedüli erkölcsi­ség : e tételt azonban, mely az emberi természettel annyira ellen­kezik , módosította a kevésbbé rideg, kevésbbé következetes nép­fogalom, s már Manu jólétet és hosszú életet ígér jutalmul az erénynek. De az érzéki elvekben mérsékletet ajánl mindenütt a törvény. Az is becstelen, a­ki részegítő italt készít. A béke és nyugalom szeretetéből, s az ind nép szelíd jelleméből, nem az emberszeretet tanából vagy a társaséleti hajlamból foly a hindu türelme, engedékenysége és nyájassága mások iránt. A szeretet elve a személyiség tiszta öntudatának eredménye, s a hindu ki­vágyik a társaséletből, egyedüliségben érzi jól magát. A­mint a várnák kötelességei, úgy a várnák iránti kötelességek is külön­bözők. A brahmán többre becsüli a tehenet a szudránál, s vallása *) Lásd a Revue des deux Mondes 1851-ks folyamában a londoni világműtárlat szellemdús leírását.

Next