Budapesti Szemle. 1865. 3. kötet, 8-10
9. szám - AZ ORSZ. MAGY. GAZD. EGYESÜLET KÉT EMLÉKIRATA ÉS HAZÁNK VASÚTI KÉRDÉSE. Térképpel. – Lónyay Menyhérttől
vasútja tesz 253 mérföldet, a munkába vett vonalak hossza nem egész 60 mérföld; tehát a kész vasutakból minden 23 geographiai • mérföldre jön egy mérföld vasút; Poroszországban már minden 6 geographiai • mérföldre jön egy mérföld vasút. A porosz állam közel nyolczszász geographiai • mérfölddel kisebb , mint a magyar birodalom, vasútainak hossza valamivel nagyobb, mint az összes osztrák birodalomé, s háromszorta is nagyobb, mint a magyar birodalomé *). S ha az építés alatt lévő rövid idő múlva megnyílandó vasútak hosszát is veszszük, ez államnak, mely természetes fekvésénél, éghajlatánál és földminőségénél fogva előttünk semmi előnynyel sem bír, 1000 mérföldnyi vasútja leend a közforgalomnak általadva, pedig alig múlt el 25 éve, hogy az első vasútat a forgalomnak átadá, és azon ország nem tartozik azon szerencsés államok közé, melyek mint a közép és kis német államok minden erejöket az anyagi jobblét előmozdítására fordíthatják. E nagy társai közt legújabb és legkisebb kiterjedésű nagyhatalom, a mellett, hogy le nem mondott ezen állásáról, a nagy napóleoni háborúk után is, tudott takarékos és ügyes kormányzata folytán, anyagi érdekei előmozdítására, vasúthálózata kiépítésére szert tenni, anélkül, hogy e miatt pénzügyét zavarba hozta volna. Tagadhatatlan, hogy a vasúthálózat építésében is hátravagyunk, s e tekintetben is erélyes és czélszerű intézkedésre, szakadatlan kettőztetett munkásságra lesz szükségünk; de épen mivel még annyi teendő vár reánk,a mivel ezen munkához hozzá kezdenünk kell, azon anyagilag gyöngült, tőkeszegény állapotban, melybe a múlt 16 évi minden előrelátás nélküli állampénzügyi gazdálkodás sülyeztett, vasútépítésünknél a jövőben mindenekelőtt fő elvnek kell lennie a takarékosságnak. Ezért fontos reánk nézve az olcsó vasutak kérdése, ezért csak helyeselhető azon osztályozás, melyet az Orsz. Magy. Gazdasági Egyesület emlékiratában a hazai vasutakra nézve tett, mert a jövőben a vasútakat takarékosan építeni annyit tesz, mint többet *) Kolb, Handbuch der vergleichenden Statistik 1865. szerint, geographiai mérföldekben Poroszország területe tesz 5094 [1 mfd., Magyarország 3896, Horvát és Slavonia országok 350, Erdély 998, Határőrvidék 610, összesen 5854 geogr.m mérföldet.