Budapesti Szemle. 1879. 20. kötet, 39-40. szám

40. szám - MUHAMMEDÁN FŐISKOLAI ÉLET. Goldziher Ignácztól

nak a tárgyakról való ismereteinknek. Voltak tehát az újabb európai befolyás kezdetei előtt is muhammedán főiskolák, melyek nem a muhammedán theologiának, hanem a ph­ilo­sophiai és exact tudományoknak szolgáltak ; voltak pedig külö­nösen Közép-Ázsiában és Spanyolországban. De a muham­medán társadalom e tudományos élete, oly okoknál fogva, melyek az iszlám politikai sülyedésével függnek össze, évszá­zadokon át elzsibbadásnak indult, és azon virágzó tudomá­nyos műveltségnek, mely egykoron az európai tudományosság plántakertje volt, még utóhatása sem volt érezhető. A könyv­tárakból, melyek a tudományos élet hű tükrei, kipusztultak az Averroesek, Avicennák, Avenpácék, ép úgy mint a tanszé­kekről eltűntek műveiknek magyarázói. Az iszlám váltotta föl Európát tudományos tevékenységében, és a legújabb idő­ben törekedett is visszafizetni azon kölcsönt, melyből az újkor derengése előtt látta el szellemi szükségletét. De nem nagy haszonnal. Nem az európaiasodás az, melytől a keleti muhammedán világ szellemi újjászületése várható. Nem az európai iskolának Damaskusba és Kairóba való átültetése az, mi a muhammedán világ szellemi életrevalóságát fogja meg­menteni, hanem az, a­mi e fogékony társadalommal a közép­korban a művelődés egyik legfényesebb korszakát teremteté meg: a haladás föltételeinek fejlesztése magának az iszlámnak szervezetéből kiindulva ; a belső fejlődés és haladás elemeinek fölébresztése. És hogy ez elemek nem hiányoznak az iszlám szervezetében, azt e szervezet minden alapos ismerője köny­nyen kimutathatja. E czikkben azonban nem foglalkozom a nem-theologiai természetű muhammedán főiskolával, hanem csakis azzal, mely a kánoni tudománynak úgy elméleti mint gyakorlati képviselőit, neveli; azon főiskolával, mely a koránt és magya­rázatait, a traditio tudományát (hadith) a kánoni jog (fikh) terjedelmes és sokoldalú irodalmát, tanítja, hogy egyrészt tudósokat és tanárokat, theologusokat, másrészt a kánoni tör­vényt kezelő bírókat és hivatalnokokat neveljen. Az ilyen iskolában dívó külső és szellemi életet kívánnám a követke­zőkben az olvasókkal megismertetni. Nincs a mai iszlámnak nagyobb és látogatottabb theolo­giai akadémiája, mint Kairónak nagy mecsetje és ha e főis­kola viszonyaival, melynek magam is 1874-ben több hóna-

Next