Budapesti Szemle. 1892. 70. kötet, 184-186. szám
186. szám - A VASÚTI SZEMÉLYDÍJSZABÁS REFORMJA. (II.) – Heltai Ferencztől
tőke fecsérlése, alig lehet versenyről szó, a vasút többé-kevesbbémindig monopólium. Galt helyesen fejtegeti a személyforgalom nagyságának kapcsolatát a díjszabások magasságával; az alacsony belga tarifákra való utalás meggyőző hatású és ha későbbi művében az angol vasutak tarifáiról, mint a hostile tarifíákról szól, amely elnevezést a későbbi írók készséggel fogadtak el, akkor annyiban tagadhatatlanul igaza van, hogy e tarifák megállapításánál nem számoltak, a szállítás önköltségeit nem is tekintve, a nagyközönség fizetőképességével. Galtnak egyik érdeme marad, hogy egyike volt a legelsőknek, kik hatással fejtegették, hogy a közönség legszélesebb rétegeinek érdekeit kielégítő, tehát igen olcsó tarifák nem állanak ellentétben a vasutak érdekeivel. Az erre nézve fölhozott tapasztalati adatok különösen azon irányban nem voltak ugyan kielégítők, hogy a szállítási díjak leszállításával kapcsolatos forgalomnövekedés okozta, költségtöbbletre nézve nem nyújtottak fölvilágosításokat, és amidőn Galt e költségtöbblet lényegtelen voltára utalt, csak egyes angol vasúttársaságok kis körre terjedő kísérleteinek eredményére támaszkodhatott. Galt jó nyomon járt, amidőn Gladstone azon kérdésére: «kíván-e a bizottságnak valami tervet ajánlani arra nézve, hogy számításainak helyességét kipróbálja, a következő választ adta: «olyat volnék bátor ajánlani, mely igen kevés fáradságot és kiadást okoz, és ez az volna, hogy eleinte csak kis mérvű kísérletet tegyenek, például London és Greenwich között szállítsák le a tarifákat. A mostani viteldíj 8, 6 és 4 penny, azok fél pennyre és egy pennyre szállíthatók le. Tömérdek ember van, ki örömmel használná a vasutat. Nem kell feledni, hogy amint a szállítási költség födözve van, a nyereség annál nagyobb minél nagyobb az utasok száma. Föltéve, hogy a szállítási önköltség Londontól Brightonig két penny, akkor hat penny viteldíj mellett nagyobb a nyereség mint öt shilling mellett. De próbáljuk ezt ki két, három vagy négy vasútnál. Manchesterben és Liverpoolban igen nagyszámú a népesség, és a manchester-liverpooli vasúton e két helység között a legalacsonyabb viteldíj 4 s. 6 d.; ha már most e két helység között a viteldíjat 4 s. (d.-ről leszállítjuk 3 pennyre, úgy hogy a legmagasabb viteldíj 1 shilling volna, akkor a közönség és a kormány megtudhatnák, hogy mik a közönség igazi szükségletei a szállítás tekintetében. Ezen