Budapesti Szemle. 1916. 165. kötet, 469-471. szám

469. szám - ÉRTESÍTŐ - 2. Két kötet tárcza. — (Krúdy Gyula: A víg ember bús meséi. — Lakatos László: A halhatatlan herczegnő.) — r. r.-től

rejtélyt, ezt mondván: «Ennek a történetnek csak a megírása az enyém. Maga az eset valóban megtörtént és a londoni Daily Express 1913-ik évfolyamának egyik deczemberi számában bő tudósítás olvasható róla.» A mese fogyatékosságát mind a két író iparkodik pótolni, hogy ne mondjam leplezni, de egyéniségüknek, származásuknak, művelt­ségüknek megfelelően más-más módon i­s ez választja el írásaikat egymástól. A régi nemes család sarja, Krúdy, a­ki gyermek- és ifjú­korát a magyarság ősi fészkében élte le, a régi magyar élet emlékeit aknázza ki. Mennyi a történeteiből élő hagyomány, a Nyírségen élőszóval terjedő, szájról-szájra vándorló história, nem tudjuk, de úgy gondolom, legföljebb egyes adomaszerű vonásokat kapott az író készen s a kiszélesítésüket, történetekké való kiegészítésüket maga végezte. A mint már említettem, e történetei kissé soványak, akárhányszor nem is emelkednek az anekdota színvonala fölé (Öreg Írnokok szobájából, Az ágyúgolyó, A királynő főztje), máskor egy fokkal magasabb, csattanós, de alapjában egy-két mozzanattá zsugorodó történetecskék (A fehérlábú Gaálné, Nyíri pajkosok). A ma­gyar életből nem is eseményeket, hanem alakokat ragad ki s épen azok a typikus Krúdy-elbeszélések, a­melyek a már-már letűnt nemesi élet egy-egy alakját, részint még autopsia alapján, részint hallomás­ból elénk festik. A­mi velük történik, az mellékes, többnyire érdek­telen, sőt sokszor egészen jelentéktelen, az író csak egy jellemet, egy típust akar bemutatni. Ilyen Az aranysarkantyús vitéz, a le­vitézlett földesúr, a­ki utolsó darabját is szívesen zálogba adná, csakhogy a főispán installatióján kellő fénynyel jelenhessék meg, vagy Korponai Gáspár (A holt asszony udvarlója), a­ki évtizedekig megőrzi szívében úrnője iránt érzett — nem is szerelmét, csak néma hódolatát. S ez alakokat, valamint a többit is, nem objective mutatja be, a realisták «impersonalité»-jével, hanem ellenkezőleg átterjesztve rájuk a maga hangulatát, a szegénységükön, ügyefogyottságukon, életük czéltalanságán érzett melancholiáját. Ezért bús mesék. Az író­nak fáj, mint egykor Apor Péternek fájt, hogy a «náj módi» lassanként megváltoztatja az egész magyar élet képét s e fájdalmát obiectiválja a múlt egy pár elkésett, szerencsétlen, önmagával tehetetlen alakjá­ban. Szeretnők, ha erősebb gerinczű, mozgalmasabb történetek hordoznák a hangulatot, de kétségtelen, hogy azt így is tudja az író éreztetni; szeretnők, ha stílusa kevésbbé volna mesterkélt, modoros és czikornyás, de némi stílszerűség így is elvitathatatlan tőle: a kissé keresett alakokhoz illik a keresett stíl. Általában azonban Krúdy

Next