Budapesti Szemle. 1916. 166. kötet, 472-474. szám

472. szám - ÉRTESÍTŐ - 4. Gyermek-lélektan. (Claparede — Weszely: Gyermekpsychologia és kísérleti paedagogia.) — Révész Gézától

hogy minden oldalról kutassuk a szellemi kifáradás nyilvánulásait és okait,, de ez nem jelenti, hogy a gyermek a kifáradásig ne dolgoz­h­assék. Ez megengedhető, de csakis abban az esetben, ha helyre­pótolhatjuk a kifáradást, a­mi csak akkor lesz lehetséges, ha ismer­jük azon erőforrásokat, melyekből a gyermeki munkaerő táplálko­zik, ha ismerjük az erő­tartalék működését és nagyságát. Ekkor a lélektani p­edagógiának nem az lesz feladata, hogy a munka csök­kenését hirdesse, hanem egyrészt hogy a rationális munka feltéte­leit megállapítsa, másrészt a munkaképességet typus és individuali­tás szempontjából meghatározza, főleg pedig a szellemi hygiene tételeinek alkalmazására neveljen. Weszely Ödön hasznos munkát végzett, midőn figyelmeztette a nevelőket e magas színvonalú s egyszersmind mindenki által meg­közelíthető műre. Ily fordítást csak az végezhet, a­ki annyira járatos a modern lélektan és p­edagógia irodalmában, hogy egy ide­gen nyelven fejlődött új tudományág terminológiáját a teljes átér­zés segélyével képes megfelelő magyar kifejezésekkel helyettesíteni. Révész Géza.

Next