Budapesti Szemle. 1925. 200. kötet, 578-580. szám

578. szám - A RAJZFORMA FEJLŐDÉSE ELBESZÉLŐ IRODALMUNKBAN. – Galamb Sándortól

lakói közül Pataki, Mikszáth Jó palócai közül Filcsik csiz­madia, Gárdonyi falujából Szélső Kovács. (Ez utóbbi A két Katicabogárban is szerepel.) De ez a distantiátlan szemlélet a közölt élmények vé­letlenszerű voltában is nyilvánul. Így Petelei többször csak annyit mond el egy megfigyelt esetből, amennyit pl. utazása alatt valóban látott belőle. Ilyen darabjai A fehér ház (Az élet), Éjjel a malomban, Az igézés (Elbeszélések II. k.), ilyen Justh Zsigmondnál Anyaföld, Az elkárhozott (A puszta könyve), A falu ajándéka, A nazarénus apostol (Delelő). Természetesen e rajzok alakítatlanságának megállapí­tása nem akar annyit jelenteni, mintha a szerző a maga való­ságszemléletét Arany­ Vojtina megállapítása szerint csak­­úgy puszta nyersem találná föl. Aki ezt állítaná, az nyilván nem venné figyelembe, hogy egy hírlapi riportnak megírásához is mennyi stiláris átszűrés s a művészi válogatásnak bár sze­rényen meghúzódó, de mégis érvényesülő művelete kell, vagy legalább is kellene. E megállapítás csak annyit akar mondani, hogy a megfigyelt élmény nem illeszkedik egyéb élményekhez, nem lesz részesévé egy időre váró és időben kiforró élménycomplexumnak, nem verődik össze kerek tör­ténetté a költő kristályosító képzetében, hanem megmarad benne a megfigyelés véletlenszerűsége és singularitása s csak kidolgozásában törekszik művészivé válni. A rajznak tehát ez volna első és legkönnyebben érzé­kelhető ellentéte a régies novellával. A kifejezés e módja mellé azonban mihamar párhuzamosan kifejlődnek egyéb formaváltozatok is, amelyek már sokkal nehezebben észre­vehető és csak finomabban distinguálható ellentétei a novel­listikus elbeszélő modornak. A következőkben e mélyebbre ható különbségek közül hogy legyen egypár felsorolva. A rajzok egy bizonyos, még pedig tekintélyes hányada a novella cselekményszerűségével fordul szembe. Nem akar egyéb lenni, mint egy alaknak, egy jellemnek bemutatása. Nem akarja emberét valami történet keretében cseleked­tetni, hanem pusztán portrait-t akar róla rajzolni, pusztán egyes charaktervonásokat egymás mellé helyezni. Kisfaludy Atalának Rajzok (1879) kötetében typikusan ilyen A nagy-

Next