Budapesti Viszhang, 1852. május-június (1. évfolyam 1. félév, 1-8. szám)

1852-05-23 / 3. szám

w­ n könnyen átnézhető. A növényczella folyta­tódik képzésében s részei lassankint más irányt vesznek mint a többiek. Kezdetben az egész czella egyaránt orgánuma a láp­­fölszivásnak, elsajátításnak, különválasz­tásnak s tovább plántálásnak. Kezdetben a tovább fejlődött czellának csak külön ré­szei állnak elő , melyek kizárólag átveszik a tovább plántálás functióját, új czellák képzését. Lassan kint egy növény köré­ben , nagyobb tömege egyesül a czellák­­nak s akkor az egyes munkakörök is külön­böző czellákra oszlanak, melyben legalább kiválólag előlépnek. A táplálás processusa kezdetben egyszerű ; a fölvett anyagból a czella életére szükséges kiképződik, elvá­­lasztatik a szükségtelen. Később koronkint több idegen anyag is közbevegyül s a nö­vény-táplálék közvetlen egyszerű menete egyes processusok egész csoportozatába oszlik fel, melynek végeredménye a nö­vénylét közvetlen előállítása, míg a közbe­ni fokozatoknál a lényegre nézve közön­­yös melléktermékek származnak. De miért folytatni a hasonlatot, mit mi elhaladás­nak látunk, valóban fejlődés ; az egyszerű öszetétele nagyobb számba, az egészet al­kotó részekbe. A szenvedő görög, Hercules vagy Aes­­culas papjához fordult. Egy növény, mit ez a templom mellé ültetett, gyógyszer volt, s a papnak áldozata megadta a halandó hi­tét halhatatlan istenek segélyében. S idők folyama alatt mi fejlődött ki az egyszerű természeti állapotból ? bonyolult tagosítása szellemi tételünknek, és a lélekgond egy­felől , orvostudomány és chirurgia másfelől szétoszolva számtalan ágakra; az összes természettudományok, egyes disciplináikkal; gyógyszerészek droguisták, utódai Aescu­­lap papjainak; a gardins des plantes-ok, zoológiai kertek , botanikus intézetek , ama nagy terek melyeken a munkás emberek gyógyfüveket termesztenek, fejlődvényei amaz egyházkertnek. Sok ezer ember mun­kál most össze, szellemi és testi erejével jobban határozottabban , bonyolultabban érni el azt, mit Aesculáp ama papja egy­szerűen,ha kevesebb eredménynyel is egye­sített önmagában. Mert meg kell vallanunk, hogy ha isten munkája nem is, az embe­reké tökélytelenen kezdődik, halad a tö­­kélyesb felé, hogy az emberi tevékeny­ségnél az egyszerű fejletlen állapot a tökélytelen. Mindamellett az emberi tevé­kenységnél is az egyes elemek oly külön­válására akadunk, mely ha kezdetben bo­nyolult s határozatlan is, egy cháoszban összefügg. De csak egy viszonyt veszünk szemünk elé s igyekvendünk kitisztázni, tudniillik a helyzetet, melyet ember és ter­mészet foglalnak el egymás irányában. A kibonyolódás kezdetén, a physica és vallásos világnézet közt benső és teljes összeolvadást találunk, s az ember kegyes érzelmeinek minden eredeti előadása ter­­mészet­szolgálás, így az egyiptomiak Iris és Osiris cultusában, a szent állatokra nem is gondolva, közvetlenül istentisztelet alak­jában nyilatkozik az egyiptomiak elismerése a leghathatósb s áldottabb természeti erők irányában; Így alakul India buja természe­téből a dramaismus képletdús természet­­históriája , s Irán és Turan fényes, világos magaslain a világot adó nap symboluma a tűzzel, mig az éjszaki mythosban könnyen ráismerhetni a jeges tél harczára s a rövid nyárrali viharaira. Legszebb, finomabb s kiképzettebben jelen meg e természet­­vallás a szellemileg annyira fenső hellé­neknél , kiknek száraz vidám tartományá­ban, az organikus világ egész tenyészete a nedvesség helyi és évenkiüli osztályozá­sához volt kötve s ekkép a vidám Zeus, a felleghozó Here, a melegítő Apollo, a vil­lamos Hephaistos istenített személyesítésé­­ben s ekkép a vallásphysica és költészet csodaszép alakítása s öszolvasztásában egy mythost terem­tenek, melynek gazdagsága s plasticai szépsége minden korok elvei­nek soha nem­ avuló forrása leend. De e viszony az emberiségnek csak bi­zonyos lépcsőzeti fokozatán állhat meg. Az ember vizsgáló kandisága őt nem sokára a természet Isisfátyolának lebbentésére ösz­tönzi, s mennél inkább sikerül alája nézni. -

Next