Bukaresti Lapok, 1935. július (4. évfolyam, 147-171. szám)
1935-07-07 / 151. szám
1935 julms 7 ESSÉ E. Meghalt Citroen, élt 46 ezer lóerőt 35.000 munkás és 46.000 lóerő vámszedője, a montecarlói bakkasztal nagy hazárdőrje őrjöngött a fájdalmaktól, mikor bevitték a klinikára. Harminckét kilóra alszott teste nyugtalanul forgott a fehérágyon és menthetetlen volt, menthetetlen, mint modellje, a hathengeres 10 PS—B14, Ford betörése után. Halálverejtékét közömbös klinikai fehérnemű szívta be, akár a futószalag halottaiét. A St. Ouen kovácsműhelyeiben háromnegyed év alatt 1200 halálos baleset történt. André Citroen halála nem a gazdag ember egyszerű múlása. André Citroennel a sírba száll mindaz, ami Amerika volt az Eiffel torony alatt, expanzió és ipari világhatalom, Fordnak és Morgannak szent lélekgyilkos harc — minderre pontot tett a konjunktúra vége — Citroen halála. Talán személye, személyes hitele, kapcsolatai és képességei mégegyszer csatasorba állíthatták volna azokat az erőket, amelyek az André Citroen S. A. bukását elodázhatták volna. Hiszen nem egyszer, számtalanszor húzta már ki magát és vállalatát ez a kisember. Győzelmet győzelemre halmozott, mindegyik győzelmével valamelyik vereségét köszörülte ki. Napoleon volt ez a kisember. Az 5. PS bukására háromszázezer eladott 10 Ps—B12-vel ’felelt. Tankjai bejárták a Szaharát és négyszázezer gyermekautó rúgta 1928 első hat hónapjában elért 106 millió frankos nyereségének himnuszát Napoleon volt Kellettek a győzelmek, hiszen csaknem félévenként omlott össze vállalata. Kellett a harc, idegeinek volt szüksége reá, Ford, Renault, Peugot offenzíváira a montecarlói bakkasztal mellett keresett, talált feledést. Micsoda fájdalmai lehettek magánéletében André Citroennek! Hogy őrjönghetett, ha a fájdalomcsillapító hatása megszűnt, micsoda tantaluszi kínok foghatták el terített asztalok mellett, ha rákos gyomrára, szigorú diétájára gondolt Napoleon volt Míg legyűrte fájdalmait, addig győzött De mikor rákos gyomra legyűrte, Elbukott Menthetetlenül André Citroen Waterlooja volt 1934 december, mikor befagyott minden hitel, mikor autarkiára rendezkedett be minden állam, mikor röntgenfelvételére élesen kirajzolódott a rák romboló hatása. Waterlooja hosszú volt, gyötrő, tele megalázásokkal. A falánk ellenfelek, Renault, Ford, General Motors diadalmasan dobták piacra a modellek modelljeit áramvonalas, tükörfényes, hangtalan, szagtalan kocsik ezreit. — Javer hallgatott. A Waterlooi dombok mögött nem tűntek fel segédcsapatok. Lazard Brothers pénzét féltette, Michelin, a gumis, már sajátjából akart „áldozni“, csakhogy legnagyobb vevőjét kisegítse — persze Citroen nélkül — Homberg Octave, az Indokínai bank elnöke és Sir Henry Deterding, akik részt vettek a katasztrófális alaptőkeemelésben, lecsapásra készen vártak. Sehonnan segítség, gyomorrák, az 1400 tonnás Toledo-prés szomorúan rozsdásodott — a gárda rohamra indult, a gárda megadta magát. André Citroen meghalt ötvenhét éves korában, aznap, mikor messze, Romániában, kolozsvári fiókjára bűnügyi zárlatot rendeltek el. If A háborút követő kor és háborús jóvátételen hízó francia polgár szimbóluma volt André Citroen pályfutása. A Condorcet líceumban tanult. A Condercet líceum egész sor növendékéből lett kiváló ember. Victor BaSch Pestről került a Condercetbe és az Emberi Jogok Ligájának elnöki székében kötött ki. Iskolatársa, Citroen, pontosan ellenkező vágányon indult. André Citroen mérnök volt és hazafi. Mindkettőt egy nevezőre lehet hozni és ez rendszerint igen jövedelmező. André Citroen löveggyárát például egyrészt állami megrendelésekkel, másrészt tökéletes amerikail gépekkel halmozták el. André Citroen hazafi volt és tudta kötelességét. Mikor 1919-ben gyári bizottságot választottak, Clichy és Gutemberg munkásai szenegáli négerekkel lövetett beléjük és gyárait autókra állította át. 1919-ben 3300 kocsit dobott piacra ,amivel idején felismerte az igaz hazafiak útját, a haza se bizonyulhatott hálátlannak. A haza utakat építtetett, sima, betonautóutakat, amelyeken az 5 PS-ek ezrei suhantak. A haza a lebilincselt Németország szenét, vasát előzékenyen felajánlotta a nehéziparnak és a nehézipar a világ meghódítására indult. Citroen és a billancourti Renault nekivágtak a világnak, öt világrészben adóztak nekik, öt világrész vásárolt tőlük. Öt világrészben vették fel a harcot Forddal. Tehették, ha a haza, a hálás haza, azaz miniszterek, szenátorok, Comité de Forge, nagytőke mögéjük sorakoztak. Míg folyt a jóvátétel, míg állt a tánc, addig győzelemről tülköltek a karc,a kis francia kotóik. Addig 24.85 százalékot fizetett Citroen és jobb volt, mint Rio-Tinto. * Nincsen pénz! A piacok kimerültek, mindenki el van látva, aki nincsen ellátva, az nem érdekel bennünket! útrtaütésig jóllakott a piac, a piacot már nem érdekli semmi, a piac már felszippantott mindent! Dekonjunktúra! Brazíliában kávét, Konstancában narancsot hánynak a tengerbe, Dániában szarvasmarhák millióit ölik le. A piac el van látva, a piac gutaütötten levegő után kapkod. Dekonjunktúra! Búzát égetnek el Argentínában, búzát égetnek el Texasban, Arizonában, búzát égetnek el Kanadában. A Yangcsekiang völgyében milliók pusztulnak éhen. Dekonjunktura! If 200.000 villanykörte, amibe 90 kilométeres vezeték szállítja az áramot Gutembergből, hirdeti az Eiffel tornyon a hathengeres 10 lóerős B 14-et. 70 hektáron, 46.000 lóerővel 35.000 ember állít elő 1000 autót naponként. javeiben. A modern technika csodája Javéi. Minden Citroen-képviseletnél diorámán mutatják be javéit. Az elnököt, amint felavatja, Michelint, amint üdvözli, Citroent, amint élvezi. If A monte Carlói kaszinóban éjszakánként négy-öt millió frankot játszik el. Kapkod, liheg, tárgyal, hasára és szivére üt, lövegeit emlegeti és a hazát. Citroennek nincsen tőkéje, General Motorsnak van. General Motors mögött J. P. Morgan áll. Citroen mögött a haza áll. A haza később fanyalog. Young-tervezet, Daves-tervezet, az aranyforrás bedugul, a birodalmi választásokon Hindenburgot újraválasztják. Hitler százezrek előtt kijelenti, hogy egyetlen fillért se Franciaországnak. A haza fanyalog. A Comité de Forge, a nehézipar ejti Citroent és Nizában Kruppal tárgyal. Krupp von Bohlen államtanácsos Hitler titkos megbízottja. A Comité de Forge kezet fog Hitlerrel. Csakúgy, a kulisszák mögött. Javérban dübörög a futószalag. Ezer autó naponként. 1934 telén megállt a futószalag. Két napig tartó tárgyalások után kiderül minden. A tőzsdén kétszáz frankot esik, azután törlik. Mit törölnek? Citroent! 13 oldal 2 DR- HAND MUSCEL J ea» az egyedüli gyógyszer influenza, mig ^ TM rén klegzsábok, stb., ek«a Csáki* ”** jpS eredeti csomagolásban árusítják. |$j| aaa Minden dobozban az orvos jelzésével ellátott 2 fgl kapszula (ostyág|| ban) van. gt’ to, Kapható r gjj, gyógyszertáraton és drogériá&ban ^ A pulloveres zseni Szatmáron WHBIMi I ■ [UNK]niiilMUlliríilTFinTliiiW IIi III III Hfl.... 24 éves és máris pénzügy igazgató Alighogy pénzügyigazgató, máris bűnügyi eljárás folyik ellene, de mégsem függesztik fel Szatmár, július 6. A B. L. néhány héttel ezelőtt megírta, hogy a szatmári ügyészséghez a pénzügyigazgatósági botrány ügyében újabb feljelentés futott be, amelyben azzal vádolják Cilibia Vasile pénzügyigazgatót, a behajtási pénzügyigazgatóság főnökét, hogy nem számolta el a tisztviselőket jogosan megillető prémiumokat, amelyeknek összege 500.000 lejt tesz ki. A törvény értelmében ugyanis a vármegyei adókat is az állami adóbehajtó közegek szedik be és ezért a behajtott H összeg egy bizonyos hányada őket illeti, il A tisztviselők szorgalmasan hajtottak, H a közönség sóhajtozva fizetett, a vármegye átutalta az illetékeket a pénzügyi igazgatóhoz azzal, hogy számítsa ki és Hossza ki személy szerint az érdekelt tisztviselők között az őket megillető jutalmat. H Mindenki teljesítette kötelességét, csak éppen a pénzügyigazgató nem fizette ki le teljes egészében a tisztviselőknek az illetéket. A vizsgálat — mint mondani szokás — megindult. A tanuk, valamennyien tisztviselők, félve vallanak, mert egészen szokatlanul Cilibiát még nem függesztették fel, ma is állásban van és elképzelhető, hogy egy alantas tisztviselő miképpen mer vallani a hivataloban lévő főnöke ellen, aki bosszúálló és jó minden rendelkezésére álló eszközzel igyekszik befolyásolni a nyomozás menetét. Pedig a tisztviselők nagy része rettenetesen panaszkodik, mert Cilibia, aki mindössze huszonnégy éves és mégis pénzügyigazgató, a behajtási mnunkálatokat a kistisztviselőkkel és a vidéki perceptorokkal végeztette. Ezeket a kisfizetésű embereket szidták, amikor felsőbb rendeletre elvitték a párnát az adóalanyok feje alól, ezeket inzultálták, ezekre támadtak rá vasvillával és ezek nem kapták meg a jutalmat, mert annak egy részét a pénzügyigazgató néhány befolyásos főtisztviselőnek juttatta, a személyes híveinek, akik fenntartás nélkül elismerték zseni mivoltát. Mert zseni ez a huszonnégyéves fiatalember. Legalábbis úgy hívták Máramarosszigeten, ahol Szatmár előtt boldogította a pénzügyigazgatóságát. Egy pullowerben jött oda , és hamar rajta maradt a név: pulloweres Bä zseni. Aki huszonnégy éves korában ilyen felelősségteljes állást tölthet be, annak valóban zseninek kell lenni. És Cilibia maga is elhiszi, hogy ő zseni öreg, tapasztalt pénzügyi tisztvislőknek mgtiltja, hogy aktákat intézzenek el. A pénzügyigazgatóság egyik legképzettebb főtisztviselőjének, Pop Adriánnak, akinek kisujjában több szakértelem van, mint Cilibia úrnak a pulloverében, például a legjelentéktelenebb aktát sem szabad egyedül elintézni Nehogy véletlenül kiderüljön, hogy más is ért a pénzügyi adminisztrációhoz a kitűnő ifjún kívül. Egyelőre Cilibia Vasile a hivatalában van. Úgy látszik, neki is nagy a protekciója, mert a bűnügyi vizsgálat ellenére is a pénzügy igazgatóság élén hagyták. Pedig a feljelentésben megírták a tisztviselők, hogy a nyomozásnak csak akkor lehet eredménye, ha a pénzügyigazgatót felfüggesztik vagy áthelyezik. Amíg ez nem történik meg, addig a leterrorizált, megrémített tisztviselők nem vallanak, mert nem is vallhatnak. Ha vallanának Cilibia nr találna okot, hogy megbüntesse vagy áthelyeztesse azt, aki felkölt személye ellen mer nyilatkozni. De Cilibia Vasile nem fél semmitől és senkitől. Nyilatkozik és azt mondja, hogy a befolyt jutalmakból a pénzügyigazgatóság épületét hozatta rendbe. Mindenesetre nagyon érdekes védekezés. A tisztviselők megdolgozott keresetéből renováltatja az épületet a pénzügyigazgató. Nem rossz. Ezek a szegény emberek, akik kis fizetésből tengődnek, számítottak erre a mellékkeresetre. Most — ha tetszik és ha az ügyészség is helyénvalónak látja — megvigasztalódhatnak azzal, hogy legalább kifestették a pénzükből a pénzügyigazgatóság épületét. Ez a cezaromániás, kis, mérges emberke teljesen ötletszerűen jár el az adóbehajtásoknál is. Egyeseknek — akik magas személyének megfelelően tudtak hízelegni — busás kedvezményeket ad és adóelengedéseket eszközöl ki, másokra kíméletlen kegyetlenséggel csap rá. Huszonnégy éves szegény. Honnan is tudhatná, hogy ezt másképpen is lehet? Honnan is tudhatná, hogy mivel tartozik állásának? Dr. Vasváry Sándorra, a szatmári ügyészség vezetőjére és Haias Joan vizsgálóbíróra, akik a pénzügyi botrány ügyében a vizsgálatot páratlan eréllyel vezetik, vár az a feladat, hogy a vizsgálat érdekében kövessenek el minden lehetőt, hogy Cilibiát állásából függesszék fel, mert míg állásban van, a vizsgálat semmi komolyabb eredményt nem produkálhat. A tisztviselők félnek — és jogosan félnek — a főnökük bosszújától. A feljelentésben 300 ezer lejről van szó. Ez a 300 ezer lej megérdemli, hogy kivizsgálják, mi is történt vele, mennyi sikkadt el belőle és mire fordították? A nagy adóhadjárat alkalmával Cilibia Vasile rendeletére kérlelhetetlen szigorúsággal exekválták a nyomorult adóalany kétszáz lejes hátralékát Hasonló szigort és hasonló kérlelhetetlenséget kérünk most is, amikor 300 ezer lejről kell számot adni. Ez egyszer nem az adóalanynak, hanem magának a pénzügyigazgatónak, „ VH ■> Bamdlai László A MAI KIG7Ó — Hagyd már abba végre ezt az unalmas dalocskát és gyerünk már egyszer valami charlestonnal! Nagy ég! Hányezer francia kispolgárházban virrasztanak ezen a karácsony előtti éjszakán? If André Citroen, élt 56 évet, megért 46.000 lőerőt, másfélmilliárd frankot és 35.000 munkást, meghalt 32 kiló élősúlyban. Gyászolja talán a montekarlói bakkasztal. Nevető örökösei nincsenek örökösei a konjunktúra egyik csodaszülöttjét öröklik tőle. Mamuthvállalat, amely egyetlen ember elképzelésére épült. Futóhomokra, pénz nélkül. A konjunktúra múlásával azután Citroen is elmúlott. Ha emlékezik rá valaki, és azért van, mert elolvasta Ilja Ehrenburg riportkönyvét, róla, az autó életéről. CSERESNYÉS SÁNDOR MEGJELENt a B. L. és Népújság, június havi ajándékregénye Csányi Piroska,a SIVATAG HANGJA Kérje minden lapárusnál.