Buletinul Oficial, 1970, Partea 1 (Anul 6, nr. 1-159)

1970-03-28 / nr. 28

BULETINUL OFICIAL AL REPUBLICII SOCIALISTE ROMÂNIA, partea I, Nr. 28 173 semifabricatelor, precum și modul de comportare în timp a produselor finite, în condițiile în care sunt utilizate la beneficiar sau în condițiile prevăzute în documentele tehnice normative, sau în alte condiții convenite ; h) să perfecționeze documentația tehnică cuprinzînd și tehnologia de control, să facă propuneri de perfecționare a standardelor, să elaboreze și să îmbunătățească normele interne de fabricație, în concordanță cu progresul tehnic și cerințele de calitate ; i) să modernizeze continuu utilajele și instalațiile de producție, precum și metodele și aparatura de măsură și control a parametrilor calitativi ai produselor în toate fazele de execuție, să organizeze verificarea, întreținerea și certificarea sistematică — conform legii a funcționării acestora în limitele de precizie stabilite ; j) să asigure condițiile materiale pentru pregătirea muncitorilor calificați și a personalului mediu de specialitate, să ia măsuri pentru justa repartizare a cadrelor tehnice de specialitate, precum și pentru promovarea inițiativei tuturor salariaților în direcția îmbunătățirii calității produselor și diversificării sortimentelor ; k) să organizeze controlul tehnic de calitate începînd cu recepția materiilor prime și a materialelor, pe faze de fabricație și final, conform cu tehnologiile de fabricație. Să asigure ca în compartimentul de control tehnic al calității să fie încadrați muncitori, maiștri și ingineri cu o înaltă pregătire profesională și experiență în producție ; 1. să prevadă în contractele economice, după caz, condiții și termene de garanție referitoare la calitate, durata de utilizare și condiții de conservare, ambalare și depozitare a produselor, în conformitate cu documentele tehnice normative sau potrivit acordului cu beneficiarii ; m) să livreze produsele, conform prevederilor contractuale, însoțite de documentul de atestare a calității și, după caz, de prescripții privind manipularea, depozitarea, stocarea, punerea în funcțiune, exploatarea și întreținerea acestora ; n) să urmărească sistematic modul de comportare la beneficiarii interni și externi a produselor livrate și, ținînd seama de observațiile acestora, să ia măsuri de perfecționare a documentației tehnice, a modului de execuție și a activității de control tehnic de calitate. Art. 3. — Conducerile ministerelor, ale celorlalte organe centrale, precum și comitetele executive ale consiliilor populare județene, al municipiului București și consiliilor populare municipale și orășenești răspund de realizarea calității superioare a produselor, a lucrărilor executate și, potrivit competențelor stabilite de lege, au următoarele îndatoriri cu privire la asigurarea calității : a) organizează și controlează activitatea de cercetare și proiectare de produse și procedee tehnologice care să se bazeze pe realizările științei și tehnicii moderne, astfel încît să se asigure produselor fabricate un nivel calitativ și o eficiență economică ridicată, corespunzătoare cerințelor beneficiarilor ; b) aprobă pentru produsele de importanță deosebită studiile tehnico-economice, documentele de omologare și introducerea în fabricație de serie ; c) creează condiții pentru ridicarea calității produselor prin profilarea, specializarea și concentrarea producției ; d) asigură mijloacele necesare înzestrării unităților subordonate cu aparate de măsură și control, aparatură de laborator, standuri de probă și promovează folosirea metodelor științifice de verificare a calității ; în acest scop vor prevedea în planurile de stat anuale necesarul de aparataj de măsură și control ; e) organizează, îndrumă și verifică activitatea controlului tehnic de calitate în unitățile subordonate, urmărindu-se verificarea parametrilor de calitate prevăzuți în documentațiile tehnice și promovarea folosirii metodelor științifice de control ; f) asigură elaborarea și îmbunătățirea standardelor cu parametri tehnico-economici la nivelul tehnicii moderne, stabilind metode de control în concordanță cu progresul tehnic și cerințele de calitate ; g) elaborează și urmăresc, prin planurile anuale și de perspectivă, aplicarea programelor de măsuri pentru îmbunătățirea continuă a calității materiilor prime și semifabricatelor, produselor finite și lucrărilor de construcții-montaj ; h) aplică sancțiunile prevăzute de lege împotriva celor care se fac vinovați de fabricarea și punerea în circulație a unor produse cu parametri tehnici și calitativi inferiori celor stabiliți prin contracte. Neîndeplinirea îndatoririlor prevăzute în prezentul articol atrage, potrivit, legii, răspunderea materială pentru prejudiciile cauzate. Art. 4.: — Condițiile concrete de calitate a produselor se precizează în contractele economice pe baza: documentelor tehnice normative-standarde, a normelor interne de fabricație, caietelor de sarcini, a mostrelor acceptate de beneficiari, precum și altor cerințe convenite între părți. Prețurile produselor, ale lucrărilor și tarifele pentru servicii se vor stabili diferențiat, în concordanță cu calitatea lor. Art. 5. — Consiliile de administrație ale unităților cu statut de centrală și comitetele de direcție ale întreprinderilor au datoria să analizeze periodic activitatea desfășurată pentru asigurarea calității produselor în întreprinderi, secții, ateliere și locuri de muncă, să stabilească măsuri în vederea îmbunătățirii calității produselor. Comitetele de direcție prezintă dări de seamă adunărilor generale ale salariaților asupra modului cum se îndeplinesc indicatorii de calitate în toate fazele de fabricație, supun spre dezbatere măsuri în scopul ridicării continue a nivelului calitativ al produselor. Art. 6. — Directorii și ceilalți conducători de unități economice poartă răspunderea pentru asigurarea condițiilor materiale, tehnice și organizatorice necesare îmbunătățirii calității produselor, reducerii rebuturilor, a volumului operațiilor de remaniere și a deficiențelor de calitate ; controlează activitatea compartimentului de control tehnic de calitate, modul în care secțiile productive respectă normativele privind calitatea și iau măsuri pe linia indicată de organele de control. Art. 7. — Neîndeplinirea îndatoririlor prevăzute în articolele 2, 5 și 6 atrage, potrivit legii, răspundrea materială pentru prejudiciul cauzat. Pentru neglijență și abateri repetate, celor vinovați li se vor aplica și sancțiuni disciplinare, inclusiv retrogradarea sau desfacerea disciplinară a contractelor de muncă. Art. 8. — Inginerii, tehnicienii, maiștrii, conducătorii procesului de producție, precum și cei din compartimentele de concepție, au datoria să asigure condițiile organizatorice și materiale, să acorde asistența tehnică necesară pentru realizarea produselor la un nivel ridicat de calitate. Ei răspund în cadrul atribuțiilor ce le revin de respectarea normelor de calitate la fiecare operație tehnologică executată, la fiecare produs în parte și sunt obligați să anunțe imediat compartimentul 3