Buletinul Oficial, 1970, Partea 2 (Anul 6, nr. 1-9)

1970-03-28 / nr. 3

65 BULETINUL OFICIAL AL REPUBLICII SOCIALISTE ROMÂNIA, partea a II-a, Nr. 3 O mare importanță în asigurarea creșterii sănătoase a acestora o are activitatea pe care o desfășoară organele de stat, organizațiile de masă și obștești, pentru crearea unui climat cât mai apropiat de cel familial, de care ei sunt lipsiți, înlăturarea sentimentului de singurătate, de părăsire, de copii și nimănui, sentiment care de multe ori favorizează comiterea unor abateri de la normele de conviețuire socială. Tovarăși. Proiectul de lege supus astăzi discuției noastre se înscrie în contextul preocupărilor partidului și statului nostru privind ocrotirea minorilor, creșterea și educarea lor. El înlătură neajunsurile determinate de legislația în vigoare și o pune de acord cu cerințele impuse de dezvoltarea actuală a societății. Existența la nivelul județului a mai multor organe care se ocupau de ocrotirea minorilor a determinat întîrzierea nejustificată a aplicării măsurilor ce se impuneau pentru asigurarea condițiilor materiale de ocrotire a minorilor prin plasament familial, internare în școli speciale ori prin alte acțiuni de ajutorare. Și în prezent sunt cazuri ce impun urgență în soluționare dar în care, datorită reglementărilor în vigoare și unei proceduri greoaie, se tărăgănează rezolvarea. Prevederea referitoare la înființarea unei comisii județene care să coordoneze și să răspundă de ocrotirea minorilor are o importanță deosebită, deoarece ea înlătură paralelismul și greutățile existente. Se asigură astfel o mai mare operativitate în luarea măsurilor ce privesc ocrotirea minorilor. Consider deosebit de prețioasă prevederea din proiectul de lege cu privire la stabilirea noii limite de vîrstă maximă pînă la care se acordă alocația de întreținere Prin aceasta se creează în cadrul măsurii de ocrotire condițiile necesare pentru a se putea continua instruirea și după absolvirea învățământului general obligatoriu, înființarea de noi instituții de ocrotire și educare a minorilor preconizată în proiectul de lege va asigura condițiile cele mai bune pentru recuperarea minorilor. Ținînd seama de cerințele crescînde ale ocrotirii și educării minorilor, este însă necesar ca pe plan central, la ministerele de resort, să se facă un studiu mai amănunțit al acestei importante probleme și, în raport de necesități, să se înființeze noi unități. Faptul că majoritatea acestor instituții vor funcționa în subordinea directă a comitetelor executive ale consiliilor populare județene și al municipiului București creează posibilitatea cunoașterii în mai mare măsură a cazurilor ce urmează a beneficiul de ajutorul statului și a unei rezolvări mult mai operative. Asigurarea bazei materiale a acestor instituții de către stat este o manifestare a grijii permanente a partidului și statului nostru pentru ocrotirea minorilor. An de an cresc alocațiile bugetare destinate în acest scop. în județul nostru această creștere este cu 17 la sută mai mare în acest an față de anul 1969. Cum de creșterea și educarea minorilor sunt răspunzători și părinții lor, consider că prevederea din proiect referitoare la contribuția acestora în raport cu veniturile pe care le realizează este pe deplin îndreptățită. Din punct de vedere social, această măsură va duce și la creșterea răspunderii părinților pentru educarea copiilor. Legat de aceste probleme, supun atenției dumneavoastră următoarea propunere : Avînd în vedere că în centrele urbane mari, în situațiile cînd ambii părinți sînt în cîmpul muncii, mulți copii rămîn lipsiți de supravegherea permanentă a acestora, propun să se studieze de către consiliile populare posibilitatea înființării de semiinternate și internate, în care copiii aflați în asemenea situații ar putea fi îndeaproape controlați și îndrumați, părinții urmînd să suporte o contribuție corespunzătoare. Sînt convins că măsurile preconizate de noua lege, care se dezbate astăzi în forul suprem al țării, vor contribui la rezolvarea eficientă a problemelor ridicate de ocrotirea minorilor, fapt pentru care o voi vota cu toată încrederea .(Aplauze). Tovarășul președinte . Urmează la cuvînt tovarășa deputat Suzana Gâdea. Tovarășa deputat Suzana Gâdea . Tovarăși deputați și deputate. Sîntem chemați să hotărîm asupra unui proiect de lege cu profunde semnificații sociale și umanitare — ocrotirea unor categorii de minori. Ne sînt bine cunoscute tuturor măsurile sistematice adoptate în ultimii ani pentru întărirea familiei, ocrotirea mamei și a copilului, dezvoltarea învățămîntului și altele. Datorită preocupării permanente a partidului și statului nostru, avem astăzi un tineret sănătos la trup și la minte, care se bucură de toate condițiile pentru dezvoltarea sa fizică, morală și intelectuală. Transformările economice și social-culturale pe care le-a cunoscut țara noastră, condițiile de viață materiale și spirituale tot mai bune, noile principii pe care se clădesc relațiile dintre oameni în orînduirea noastră, au stat la baza noii vieți de familie. în această direcție converg numeroase și complexe măsuri de ordin social și legislativ, însoțite de o permanentă îmbunătățire a bazei materiale, în colaborare cu instituții de stat și organizații de masă și obștești, Consiliul Național al Femeilor, comitetele și comisiile femeilor dedică o mare parte din preocupările lor activității de educație desfășurate în rîndul femeilor de la orașe și sate, în vederea întăririi familiei și cultivării susținute a unor înalte norme de conduită și conviețuire, educării copiilor în spiritul idealurilor umaniste ale socialismului. Considerăm însă că este cazul să subliniem și cu această ocazie că în aceste direcții de activitate nu au fost încă epuizate toate posibilitățile de acțiune, că organizațiile de masă și obștești, între care mișcarea noastră de femei, pot aduce în viitor o contribuție mai sistematică și mai eficientă. în cadrul larg al problemelor legate de grija pentru creșterea și educația tinerei generații se plasează și proiectul de lege pe care îl discutăm privitor la ocrotirea unor categorii de minori. Cu toate progresele înregistrate în ceea ce privește întărirea familiei, ridicarea nivelului de conștiință al oamenilor muncii, continuă să existe o serie de situații în care se impun măsuri speciale de ocrotire a minorilor, intervenția activă a statului. Ne referim atît la copiii cărora nu li se poate asigura evoluția normală în familie, cît și la cei care prezintă anumite deficiențe fizice, senzoriale, psihice și de comportament și pentru ocrotirea cărora funcționează o rețea specială de instituții, cum sînt : case de copii, cămine-școală, școli profesionale și altele. Ocrotirea pe care statul o acordă minorilor nu înce p