Buletinul Oficial, iulie-decembrie 1970, Partea 3 (Anul 6, nr. 135-292)

1970-09-26 / nr. 203

1618 BULETINUL OFICIAL AL REPUBLICII SOCIALISTE ROMÂNIA, PARTEA a III-a, Nr. 203 basador extraordinar și plenipotențiar al Republicii Austria în Republica Socialistă România. Convorbirile s-au desfășurat într-o atmosferă de prietenie și înțelegere reciprocă ce caracterizează relațiile între cele două țări și au oferit prilejul efectuării unui larg schimb de păreri asupra raporturilor bilaterale și cu privire la principalele probleme internaționale de interes comun. S-a constatat cu satisfacție că de la vizita președintelui federal în România, în toamna anului 1969, relațiile dintre cele două țări s-au dezvoltat în toate domeniile în mod îmbucurător, ele constituind un exemplu de colaborare între țări cu sisteme social-politice diferite. In timpul vizitei s-a semnat de către ministrul comerțului exterior al României, Cornel Burtică, și ministrul federal al comerțului, industriei și meșteșugurilor, dr. Josef Stainbacher, un nou acord comercial pe perioada 1971—1975. A fost semnat, de asemenea, protocolul cu privire la schimbul de mărfuri pentru anul 1971. Cele două părți au constatat cu satisfacție creșterea continuă a schimburilor de mărfuri, subliniind dorința lor de a găsi noi posibilități în vederea lărgirii relațiilor comerciale reciproc avantajoase. Apreciind că un larg cîmp de dezvoltare a relațiilor dintre România și Austria îl oferă cooperarea economică, cele două părți și-au exprimat dorința de a dezvolta cooperarea în domeniul industrial și tehnic, pe baza acordului de cooperare din 20 februarie 1968. In vederea realizării acestui obiectiv, părțile au convenit asupra constituirii comisiei mixte guvernamentale de cooperare economică, industrială și tehnică. Cele două părți și-au exprimat satisfacția față de evoluția favorabilă a schimburilor culturalștiințifice dintre România și Austria. Ele au convenit să promoveze intensificarea schimburilor și cooperarea în domeniul învățămîntului, științei și culturii. In timpul vizitei, ministrul afacerilor externe român, Corneliu Mănescu, și ministrul federal pentru afacerile externe, dr. Rudolf Kirchschlăger, au semnat convenția consulară dintre România și Austria. S-a convenit să se continue negocierile în vederea perfectării actului adițional privind extinderea convenției de asistență juridică asupra actelor extrajudiciare și actelor de asigurare socială. Principalul obiect al schimburilor de păreri asupra situației internaționale l-au constituit problemele legate de securitatea europeană. S-a constatat cu satisfacție că evoluția actuală oferă perspective încurajatoare în direcția unei veritabile destinderi pe continent. După părerea celor două părți, în prezent există premise mai bune pentru realizarea unei conferințe de securitate și colaborare europeană. Ele au apreciat acțiunile întreprinse în această direcție de diferite țări și în acest context au făcut un schimb de vederi asupra eforturilor proprii, inclusiv asupra memorandumului guvernului federal austriac. Cele două părți vor căuta în continuare să contribuie, împreună cu toate statele interesate, la pregătirea unei asemenea conferințe într-un spirit constructiv și realist. Părțile și-au exprimat convingerea că renunțarea la folosirea forței și la amenințarea cu forța în relațiile internaționale, respectarea principiilor suveranității și independenței naționale, egalității în drepturi, neamestecului în treburile interne și avantajului reciproc reprezintă premisa esențială pentru făurirea unei atmosfere de încredere între popoare. Ele au relevat răspunderea care revine tuturor statelor în menținerea păcii mondiale și în soluționarea problemelor internaționale, subliniind în acest sens rolul mereu crescînd al statelor mici și mijlocii în viața internațională. Părțile sunt de părere că realizarea de progrese concrete în direcția dezarmării, inclusiv pe plan regional, ar influența în mod favorabil pacea, securitatea și colaborarea internațională. In această direcție, ele au subliniat importanța pe care o acordă dezarmării nucleare. Relevînd situația încordată din Indochina, părțile s-au pronunțat pentru reglementarea politică a conflictului pe baza acordurilor de la Geneva, garantîndu-se dreptul inalienabil al popoarelor din această regiune de a decide singure asupra viitorului lor, fără ingerințe din afară. Cele două părți și-au exprimat profunda lor îngrijorare în legătură cu înrăutățirea continuă a situației din Orientul Apropiat, care poate avea grave consecințe asupra păcii mondiale. Ele s-au 2