Californiai Magyarság, 1967 (45. évfolyam, 14-35. szám)

1967-06-02 / 22. szám

NO. 22. 1967. június 2. CALIFORNIA! MAGYARSÁG 3-ik oldal LESZÁLLÍTOTT JET Repülőutazás LOS ANGELES Budapest Oda-vissza $ LOS ANGELES Bécs Oda-vissza $ 595 $ 60 LEFIZETÉSSEL MÁR HOLNAP UTAZHAT KERESSE FEL UTAZÁSI IRODÁJÁT VAGY HÍVJA IRODÁJÁT MA 6­5471 554 Sp. Grand Ave., Los Angeles * 21 napos utazás kedvezményes ára Magyar könnyek a "QUEEN MARY" felett Korszakot jelentett a kiván­dorlás történetében a "Gunár Lina" — tengeri személyfor­galom két királynője lema­radt a levegőt meghódító gép­madarakkal folyó versenyében ☆ Halifax szülötte, Samuel Cu­­nard forog a sírjában. Az ál­tala alapított és az Atlanti Óce­án forgalmában első helyre felküzdött hajózási vállalat a csontig faragja vissza gőzö­seinek állományát. Sir Basil Shallpeice a vállalat elnöke Londonban bejelentette, hogy nem csupán az Európa és A­­merika közötti személyszállí­­tásra, hanem a Bahama szige­tek és New York közötti téli kiránduló utakra is súlyosan ráfizetnek. Ennek következté­ben a világ két legnagyobb ha­jóját kivonják a forgalomból a jövő évi nyári szezon lebonyo­lítása után. Nem lehetetlen, hogy az e­­gyenként egyharmad kilomé­ter hosszú “Queen Mary“ és “Queen Elizabeth” óriásgőző­­sök mint úszó szállodák fog­nak 1968 őszétől kezdve hor­gonyozni Los Angeles vagy Gibraltár kikötőjében. Az sem lehetetlen viszont, hogy nem akad pénzes vállalkozó és ez esetben a Cunard kénytelen lesz mindkét óriásgőzőst ócs­kavasként elárvereztetni hogy lényegesen kisebb, egyelőre “Q-4” jelzésű új zászlóshajójá­nak árát kifizethesse a Glas­gow melletti John Brown hajó­gyárnak. A “Q-4” mindössze 50 ezer tonnányi nagyságú, két elődjének 82 és 83 ezer tonnás nagyságával szemben, de a megcsappant személyfor­galomra való tekintettel éppen meg fog felelni a kívánalmak­nak. A két világháború közötti évtizedekben a 7 óceánon 30 termelgőzössel vezető helyet elfoglaló Cunard Line ezentúl mindössze 5 modern, nagy ha­jót fog üzemben tartani. Ezek, a még építés alatt álló “Q-4”­­től eltekintve a következők: “Caronia”, “Carmania”, “Fran­conia”, “Carinthia” és “Sylva­­nia”. Egyelőre nincs terv ar­ra vonatkozólag, hogy új ha­jót olyan régi Cunard nevűre kereszteljenek, amelyek sebes­ségük, luxusberendezésük és népszerűségük következtében a tengerhajózás fénykorában fogalmat jelentettek, mint pl. az “Aquitania” vagy a “Mau­retania”, melyek a cég szoká­sához híven -ia betűkkel vég­ződtek. Magyar vonatkozású sze­mély hajónév sem úszik az ó­­ceánok hullámain, jóllehet a “Carpathia” hosszú időn át a Cunard egyik legjobb gőzőse volt, a “Transylvania” pedig gazdag családokat hajózott több világkörüli útra vagy dél­szaki szigetek ünnepelt nyara­ló, telelő, szórakozó kikötőibe. A Kanadában született Cunard Samuel azonban már 1840 jú­liusa óta kapcsolatban lehetett magyar körökkel. Hiszen leg­első hajója, 1840-ben vízre­­bocsátott “Britannia” egyik ki­magasló utasa Haraszthy Ágos­ton volt, Wisconsin, majd Ca­lifornia államok kalandos éle­tű, legendás hírű felvirágozta­­tója. Az első világháborút megelőző évtizedekben pedig valósággal monopóliumot élve vezett a Cunard, melynek az­zal a feltétellel adott enge­délyt az akkori budapesti kor­mány kivándorlók szállítására ha Fiuméba rendszeres járato­kat tartanak üzemben, hogy ezzel a magyar adófizetők pén­zén kiépített (ma már csak Ri­jeka néven ismert) egyetlen tengeri kijáratunk forgalmát növeljék. A “Gunár Lina” — ahogyan zamatos vidéki kiejtéssel régi­­amerikás kivándorlóink becéz­ték — sok tízezer szülőhazájá­tól búcsút vett vérünk bána­tának lett a hordozója. Ami­kor 1920-ban az Egyesült Ál­lamok megszigorította a be­vándorlási törvényt, Kanada felé irányult a Trianon által kiüldözöttek végeláthatalan sora. Legtöbben közülük az ak­kor épült új “Alaunia”, “An­­dania”, “Antonia” vagy “As­­cania” fedélzetéről látták meg először az Új Világot, akár No­va Scotia partjai, akár a Szent Lőrinc folyam magasztos del­tája mentén. Ismét a Cunard fasztotta az a négy évtizeddel ezelőtt New Yorkba érkezett, főként országgyűlési képvise­lőkből és azok családtagjaiból álló, minden eddiginél na­gyobb delegáció, melyet Peré­­nyi Zsigmond koronaőr veze­tett a Hudson-menti Kossuth szobor avatásra. Az Ó- és Új­­haza találkozásának ez marad a mindenkori csúcspontja. Érdekes anekdota maradt fenn a 30-as évek depresszió­jának leküzdésére és a Clyde folyamtorkolat munkanélküli­jeinek megsegítésére 30 millió dolláros államsegéllyel épült “Queen Mary” elnevezésével kapcsolatban. Amikor a Cu­nard vállalat akkori elnökigaz­gatóját V. György angol király fogadta, Sir Percy Bates azzal kezdte mondókáját, hogy a “legnagyobb brit királynő” tiszteletre fogják az új csoda­hajót elkeresztelni. Amire V. György azzal válaszolt, hogy “felesége ennek nagyon fog örülni”. Csak benfentesek tud­ták, hogy a Cunard a londoni kormánnyal egyetértve erede­tileg a “Victoria” nevet szán­dékozta adni a gőzösnek. 1936 májusa óta, mikor 3 nap és 20 órás útjával a “Qu­een Mary” megdöntötte az ak­kori világrekor­dot, sok víz és vér folyt a történelem kanyar­gó, kegyetlen folyamain. Az emeletmagasságú négy bronz­csavart toronymagasságú hul­lámokon át hajtó Parsons tur­binák a 30-as évek végén a barna borzalmak elől menekü­lőket segítették tengerentúl­ra. Később egy-egy hadosztály amerikai katonái szállítottak tengeralattjárótól hemzsegő vi­zeken át Európa harctereire. Lesznek e sorok olvasói között arra a korra emlékezők, ami­kor a Queen Mary magyar szívnek azt jelentette, hogy minden évben koszorút helye­zett a budapesti angol követ egy erdélyi sírra, melyen e név állott: RHEDEY CLAUDIA a brit királyi család őse. PESTI HUMOR: Koponya találkozik Grün­­nel a Körúton. — Hova megy, Grün úr? Megyek hallgatni a Marxis­ta Egyetemre. — Ne vicceljen, maga tanul hallgatni?? Csak a szabadság légkörében rejlik az erő és erény. Június 17-én lesz a MAGYAR GÁLABÁL Los Angeles és környékén egyre nagyobb az érdeklődés a Szabadságharcos Szövetség június 17-i nagyszabású Ma­gyar Gálabálja és vacsorája iránt. A bál jövedelme a Mac-­Arthur Parkban felállítandó monumentális méretű emlék­mű költségeit szolgálja, amely szobor legalább száz évig hir­deti az 56-os forradalmat az utó­kor számára és ami csak anyagi támogatással valósul­hat meg. Erre a legjobb alka­lom a Gálabálon való részvé­tel, ahol a fáradhatatlan ren­dezőség mindent elkövet, hogy felejthetetlenné tegye. A vendégeket díszmagyar­­ba öltözött háziasszonyok vár­ják igaz magyar szívélyesség­gel. Az Ambassador Hotel Am­bassador és Boulevard terme ünnepi díszbe öltözik erre az estére. A bál ceremóniamestere Na­szódy Sándor lesz, aki tudása legjavát adja, hogy kellőké­pen szórakoztassa a közönsé­get. Két kiváló énekesünk, Czövek István és Bory Sándor legszebb dalaikat éneklik. A Nógrády-Lőrincz 8-tagú zene­kar a legszebb édes-bús hall­gatókat és a legritmusosabb tánczenét játssza. A hotel kony­hafőnöke válogatottan finom fogásokat tálaltat a vacsorá­hoz. A díszvendégek sorában szá­mos politikus és művész fog­lal helyet, fővédnökeink és védnökeink között ott találjuk mindazokat, akik hajlandók komoly anyagi áldozatra az emlékmű megvalósulása érde­kében. Belépési adomány vacsorá­val együtt személyenként $15, 10 személyes asztal $125, tánc­jegy $10 és diákjegy $5. A helyfoglalásra vonatkozó tele­fonszámokat lapunk 2-ik olda­lán elhelyezett hirdetésben ta­lálható. Legyünk ott mindnyájan, hozzuk el amerikai barátain­kat, hogy megismertessük ve­lük, milyen egy magyar bál. Sztálin leánya nyílt levelet írt Pasternáknak Londoni jelentés szerint az ottani BBC rádióállomás elha­lasztotta Svetlana asszony, a nagy orosz diktátor leányá­nak Paszternákhoz, az elhalt Nobel-díj nyertes orosz íróhoz írt nyílt levelének ismerteté­sét. Az idézett levél az ame­rikai “Atlantic Monthly” fo­lyóirat most megjelent júniu­si számában látott napvilágot. A BBC igazgatóságát a lon­doni kormány kérte, hogy mindaddig, míg George Brown brit külügyminiszter a nem­zetközi krízis leszerelése érde­kében fáradozik, a londoni rá­dió tapintatosságból halassza el Svetlana levelének műsor­­baiktatását. Ha London kiván­csi, a legközelebbi újságkioszk­nál megvásárolhatja az ame­rikai folyóiratot. Sztálin leánya a levelet még mielőtt Amerikába jött, Svájc­ban írta, azután, hogy Paszter­nák halhatatlan művét, a “Dr. Zsivágó”-t ott elolvasta. MAHENDRE nepáli király csa­ládjával és kíséretével nem hi­vatalos látogatáson volt Ma­gyarországon. MEGHÍVÓ! A SZENT ISTVÁN MAGYAR KATOLIKUS EGYESÜLET tisztelettel meghívja Önt, kedves családját és barátait a JÚNIUS 3-ÁN, SZOMBATON este 7 órai kezdettel tartandó Tarka estjére a SZENT ISTVÁN TEMPLOM DÍSZTERMÉBE 3705 Woodlawn Ave., Los Angeles. Az est tiszta jövedelmét a RÓMÁBAN épülőben levő magyar zarándokház javára fordítjuk és ez által Los Angeles magyarsága is alapitó tagjaivá válnak. A MŰSORON FELLÉPNEK: FT. DR. KERESZTESY PARKER, ünnepi beszédet mond. SZÖRÉNYI ÉVA, a Nemzeti Színház volt színművésznője; PATÓCS KATÓ és TATÁR GYÖRGY, a m. kir. Operaház volt szóló táncművészei — GOMBOS TERI, énekművésznő; NEHÉZ FERENC író és VINCZE ATTILA énekes. HOFFER ANTAL erdélyi zenetanár 6-tagú zenekara játszik a tánchoz. — Műsorvezető: ROMVÁRY ERNŐ főmérnök és VINCZE ATTILA. A belépőjegy ára vacsorával $3, — vacsora nélkül $2.00 A vezetőség ezúton is felkér minden magyart e nemes cél támogatására.

Next