Californiai Magyarság, 1967 (45. évfolyam, 14-35. szám)
1967-06-02 / 22. szám
NO. 22. 1967. június 2. CALIFORNIA! MAGYARSÁG 3-ik oldal LESZÁLLÍTOTT JET Repülőutazás LOS ANGELES Budapest Oda-vissza $ LOS ANGELES Bécs Oda-vissza $ 595 $ 60 LEFIZETÉSSEL MÁR HOLNAP UTAZHAT KERESSE FEL UTAZÁSI IRODÁJÁT VAGY HÍVJA IRODÁJÁT MA 65471 554 Sp. Grand Ave., Los Angeles * 21 napos utazás kedvezményes ára Magyar könnyek a "QUEEN MARY" felett Korszakot jelentett a kivándorlás történetében a "Gunár Lina" — tengeri személyforgalom két királynője lemaradt a levegőt meghódító gépmadarakkal folyó versenyében ☆ Halifax szülötte, Samuel Cunard forog a sírjában. Az általa alapított és az Atlanti Óceán forgalmában első helyre felküzdött hajózási vállalat a csontig faragja vissza gőzöseinek állományát. Sir Basil Shallpeice a vállalat elnöke Londonban bejelentette, hogy nem csupán az Európa és Amerika közötti személyszállításra, hanem a Bahama szigetek és New York közötti téli kiránduló utakra is súlyosan ráfizetnek. Ennek következtében a világ két legnagyobb hajóját kivonják a forgalomból a jövő évi nyári szezon lebonyolítása után. Nem lehetetlen, hogy az egyenként egyharmad kilométer hosszú “Queen Mary“ és “Queen Elizabeth” óriásgőzősök mint úszó szállodák fognak 1968 őszétől kezdve horgonyozni Los Angeles vagy Gibraltár kikötőjében. Az sem lehetetlen viszont, hogy nem akad pénzes vállalkozó és ez esetben a Cunard kénytelen lesz mindkét óriásgőzőst ócskavasként elárvereztetni hogy lényegesen kisebb, egyelőre “Q-4” jelzésű új zászlóshajójának árát kifizethesse a Glasgow melletti John Brown hajógyárnak. A “Q-4” mindössze 50 ezer tonnányi nagyságú, két elődjének 82 és 83 ezer tonnás nagyságával szemben, de a megcsappant személyforgalomra való tekintettel éppen meg fog felelni a kívánalmaknak. A két világháború közötti évtizedekben a 7 óceánon 30 termelgőzössel vezető helyet elfoglaló Cunard Line ezentúl mindössze 5 modern, nagy hajót fog üzemben tartani. Ezek, a még építés alatt álló “Q-4”től eltekintve a következők: “Caronia”, “Carmania”, “Franconia”, “Carinthia” és “Sylvania”. Egyelőre nincs terv arra vonatkozólag, hogy új hajót olyan régi Cunard nevűre kereszteljenek, amelyek sebességük, luxusberendezésük és népszerűségük következtében a tengerhajózás fénykorában fogalmat jelentettek, mint pl. az “Aquitania” vagy a “Mauretania”, melyek a cég szokásához híven -ia betűkkel végződtek. Magyar vonatkozású személy hajónév sem úszik az óceánok hullámain, jóllehet a “Carpathia” hosszú időn át a Cunard egyik legjobb gőzőse volt, a “Transylvania” pedig gazdag családokat hajózott több világkörüli útra vagy délszaki szigetek ünnepelt nyaraló, telelő, szórakozó kikötőibe. A Kanadában született Cunard Samuel azonban már 1840 júliusa óta kapcsolatban lehetett magyar körökkel. Hiszen legelső hajója, 1840-ben vízrebocsátott “Britannia” egyik kimagasló utasa Haraszthy Ágoston volt, Wisconsin, majd California államok kalandos életű, legendás hírű felvirágoztatója. Az első világháborút megelőző évtizedekben pedig valósággal monopóliumot élve vezett a Cunard, melynek azzal a feltétellel adott engedélyt az akkori budapesti kormány kivándorlók szállítására ha Fiuméba rendszeres járatokat tartanak üzemben, hogy ezzel a magyar adófizetők pénzén kiépített (ma már csak Rijeka néven ismert) egyetlen tengeri kijáratunk forgalmát növeljék. A “Gunár Lina” — ahogyan zamatos vidéki kiejtéssel régiamerikás kivándorlóink becézték — sok tízezer szülőhazájától búcsút vett vérünk bánatának lett a hordozója. Amikor 1920-ban az Egyesült Államok megszigorította a bevándorlási törvényt, Kanada felé irányult a Trianon által kiüldözöttek végeláthatalan sora. Legtöbben közülük az akkor épült új “Alaunia”, “Andania”, “Antonia” vagy “Ascania” fedélzetéről látták meg először az Új Világot, akár Nova Scotia partjai, akár a Szent Lőrinc folyam magasztos deltája mentén. Ismét a Cunard fasztotta az a négy évtizeddel ezelőtt New Yorkba érkezett, főként országgyűlési képviselőkből és azok családtagjaiból álló, minden eddiginél nagyobb delegáció, melyet Perényi Zsigmond koronaőr vezetett a Hudson-menti Kossuth szobor avatásra. Az Ó- és Újhaza találkozásának ez marad a mindenkori csúcspontja. Érdekes anekdota maradt fenn a 30-as évek depressziójának leküzdésére és a Clyde folyamtorkolat munkanélkülijeinek megsegítésére 30 millió dolláros államsegéllyel épült “Queen Mary” elnevezésével kapcsolatban. Amikor a Cunard vállalat akkori elnökigazgatóját V. György angol király fogadta, Sir Percy Bates azzal kezdte mondókáját, hogy a “legnagyobb brit királynő” tiszteletre fogják az új csodahajót elkeresztelni. Amire V. György azzal válaszolt, hogy “felesége ennek nagyon fog örülni”. Csak benfentesek tudták, hogy a Cunard a londoni kormánnyal egyetértve eredetileg a “Victoria” nevet szándékozta adni a gőzösnek. 1936 májusa óta, mikor 3 nap és 20 órás útjával a “Queen Mary” megdöntötte az akkori világrekordot, sok víz és vér folyt a történelem kanyargó, kegyetlen folyamain. Az emeletmagasságú négy bronzcsavart toronymagasságú hullámokon át hajtó Parsons turbinák a 30-as évek végén a barna borzalmak elől menekülőket segítették tengerentúlra. Később egy-egy hadosztály amerikai katonái szállítottak tengeralattjárótól hemzsegő vizeken át Európa harctereire. Lesznek e sorok olvasói között arra a korra emlékezők, amikor a Queen Mary magyar szívnek azt jelentette, hogy minden évben koszorút helyezett a budapesti angol követ egy erdélyi sírra, melyen e név állott: RHEDEY CLAUDIA a brit királyi család őse. PESTI HUMOR: Koponya találkozik Grünnel a Körúton. — Hova megy, Grün úr? Megyek hallgatni a Marxista Egyetemre. — Ne vicceljen, maga tanul hallgatni?? Csak a szabadság légkörében rejlik az erő és erény. Június 17-én lesz a MAGYAR GÁLABÁL Los Angeles és környékén egyre nagyobb az érdeklődés a Szabadságharcos Szövetség június 17-i nagyszabású Magyar Gálabálja és vacsorája iránt. A bál jövedelme a Mac-Arthur Parkban felállítandó monumentális méretű emlékmű költségeit szolgálja, amely szobor legalább száz évig hirdeti az 56-os forradalmat az utókor számára és ami csak anyagi támogatással valósulhat meg. Erre a legjobb alkalom a Gálabálon való részvétel, ahol a fáradhatatlan rendezőség mindent elkövet, hogy felejthetetlenné tegye. A vendégeket díszmagyarba öltözött háziasszonyok várják igaz magyar szívélyességgel. Az Ambassador Hotel Ambassador és Boulevard terme ünnepi díszbe öltözik erre az estére. A bál ceremóniamestere Naszódy Sándor lesz, aki tudása legjavát adja, hogy kellőképen szórakoztassa a közönséget. Két kiváló énekesünk, Czövek István és Bory Sándor legszebb dalaikat éneklik. A Nógrády-Lőrincz 8-tagú zenekar a legszebb édes-bús hallgatókat és a legritmusosabb tánczenét játssza. A hotel konyhafőnöke válogatottan finom fogásokat tálaltat a vacsorához. A díszvendégek sorában számos politikus és művész foglal helyet, fővédnökeink és védnökeink között ott találjuk mindazokat, akik hajlandók komoly anyagi áldozatra az emlékmű megvalósulása érdekében. Belépési adomány vacsorával együtt személyenként $15, 10 személyes asztal $125, táncjegy $10 és diákjegy $5. A helyfoglalásra vonatkozó telefonszámokat lapunk 2-ik oldalán elhelyezett hirdetésben található. Legyünk ott mindnyájan, hozzuk el amerikai barátainkat, hogy megismertessük velük, milyen egy magyar bál. Sztálin leánya nyílt levelet írt Pasternáknak Londoni jelentés szerint az ottani BBC rádióállomás elhalasztotta Svetlana asszony, a nagy orosz diktátor leányának Paszternákhoz, az elhalt Nobel-díj nyertes orosz íróhoz írt nyílt levelének ismertetését. Az idézett levél az amerikai “Atlantic Monthly” folyóirat most megjelent júniusi számában látott napvilágot. A BBC igazgatóságát a londoni kormány kérte, hogy mindaddig, míg George Brown brit külügyminiszter a nemzetközi krízis leszerelése érdekében fáradozik, a londoni rádió tapintatosságból halassza el Svetlana levelének műsorbaiktatását. Ha London kiváncsi, a legközelebbi újságkioszknál megvásárolhatja az amerikai folyóiratot. Sztálin leánya a levelet még mielőtt Amerikába jött, Svájcban írta, azután, hogy Paszternák halhatatlan művét, a “Dr. Zsivágó”-t ott elolvasta. MAHENDRE nepáli király családjával és kíséretével nem hivatalos látogatáson volt Magyarországon. MEGHÍVÓ! A SZENT ISTVÁN MAGYAR KATOLIKUS EGYESÜLET tisztelettel meghívja Önt, kedves családját és barátait a JÚNIUS 3-ÁN, SZOMBATON este 7 órai kezdettel tartandó Tarka estjére a SZENT ISTVÁN TEMPLOM DÍSZTERMÉBE 3705 Woodlawn Ave., Los Angeles. Az est tiszta jövedelmét a RÓMÁBAN épülőben levő magyar zarándokház javára fordítjuk és ez által Los Angeles magyarsága is alapitó tagjaivá válnak. A MŰSORON FELLÉPNEK: FT. DR. KERESZTESY PARKER, ünnepi beszédet mond. SZÖRÉNYI ÉVA, a Nemzeti Színház volt színművésznője; PATÓCS KATÓ és TATÁR GYÖRGY, a m. kir. Operaház volt szóló táncművészei — GOMBOS TERI, énekművésznő; NEHÉZ FERENC író és VINCZE ATTILA énekes. HOFFER ANTAL erdélyi zenetanár 6-tagú zenekara játszik a tánchoz. — Műsorvezető: ROMVÁRY ERNŐ főmérnök és VINCZE ATTILA. A belépőjegy ára vacsorával $3, — vacsora nélkül $2.00 A vezetőség ezúton is felkér minden magyart e nemes cél támogatására.