Californiai Magyarság, 1976. január-december (54-55. évfolyam, 1-53. szám)

1976-10-01 / 40. szám

A CALFORNIAI MAGYARSÁG SAN FRANCISCOI MELLÉKLETE: 1976 októberi SAN FRANCISCOI HÍREK Szerkesztőség címe: P.O. Box 1437. Cupertino, California 95014.­­ Telefon: (408) 255-0963 Emlékezzünk A pesti nép nevében Az 56-os esztendő forrongó heteiben egy soha nem hallott kis dunamelléki falucska sáros utcáit járom. A falu szélén még áll a földesúri kastély, de lakója alig van már. Egy kis csoport államvédelmis kvártélyoz benne. Egyetlen rabot őriznek szöges drótkerítés mögött, lakatolt kapuk biztonságában. Szokott, álmos békéjüket azonban mos­tanában sűrűn szakítja meg a telefon berregése. Az őrparancs­nok már el sem mer mozdulni az íróasztalától, nehogy vala­melyik miniszteri hívás válaszo­­latlan maradjon. A napok nehe­zen feküsznek a kezén,­­Pesten forradalom van, a rendszer inog,­­talán már meg is dőlt azóta és csak az ég tudja,­ki az, aki illetékes az utasításokra. Az utolsó hívás után mégis elszánja magát. Hivatja Egon atyát, a rab egyetlen társát és kurta sza­vakban dobja oda az utasítást: a miniszterelnök maga,­­Nagy Imre volt a telefonnál és kö­zölte, hogy az egyházügyi hi­vatal vezetője, Horváth János miniszter úr útban van a kas­tély felé a fogollyal való tár­gyalásra. Tessék tehát felké­szülni. A rab szobájából percen be­lül érkezik a válasz: ,,Üzenem Horváth miniszter úrnak, hogy semmi tárgyalnivalóm nincs a kormányával. Kegyelmet nem fogadok el, mert nem vagyok bűnös. Végzetem nem a kor­mány, hanem a jó Isten és né­pem kezében van.., Az őrparancsnok tanácstalan. Már kimenni sem mert a le­génység közé, mert azok is úgy néznek rá, mintha nem csak őre, hanem bírája is lenne a fogolynak. Pedig ő csak paran­csot teljesít. Legszívesebben itt is hagyná már az egészet és hazamenne civilnek. A kapuból hangos lárma árad be a nyitott ablakon. Páncé­los harckocsikról leugráló ka­tonák döngetik a rácsot ha­talmasan. Az őrparancsnok gon­dolkodás nélkül adja az uta­sítást a megnyitásra. Elért a forradalom ide is,­­gondolja. A páncélos kocsi parancsnoka, a fiatal tiszt­ néhány nagy lé­péssel az irodában terem. A hercegprímás azért jöttünk­­jelenti be keményen. Merre találjuk? Halkan jön a hang a szom­szédos szoba küszöbéről: ,Itt vagyok, fiam.,, A páncélos tiszt hátralép, tiszteleg a soha nem látott, szikár úrnak. Szem­mel látható zavarral küzkö­­dik. A tiszti iskolán sehol nem tanították, hogy hogyan szólítsa meg országa főpapját. „Ki küldte a hadnagy urat?— jön a kérdés . A páncélos kihúzza magát,­­vigyázz-állásban válaszol. ,Nem küldött bennünket senki, hercegprímás úr. Mi magunk gondoltuk, hogy segíteni kel­lene a pestieket. Az igazság az: a váci páncélos hadosztály gyű­lést tartott és úgy szavazott, hogy semmi nem segítené job­ban a forradalmat, mint az, hogy a hercegprímás úr otthon le­gyen. Hogy jól szavaztunk, az abból is látszik, hogy oda­lent a faluban éppen most találkoztunk az újpesti forra­dalmi bizottság delegátusaival. Ők is a hercegprímás úrért jöt­tek a nép nevében.,, A rab egyenesre húzza ma­gát. Szemmel láthatólag éveket dob le magáról ebben a pilla­natban. Lassan, de határozottan válaszol: „Ha a nép küldött ti­teket fiaim, akkor készen ál­lok. Indulhatunk... És a kato­nák tisztelgő sorfala között fiatalos léptekkel indult ki, a szabadságba. A kis álmos, dunamelléki fa­lucska, Galgamácsa lakossága az országúton tolongva, sírva kö­szönti a páncéloskocsi nyi­tott tetejéről integető főpap­ját. Az újpesti delegáció dísz­­kíséretül sorakozik a harckocsi mögött. A menet rágördül a pesti országútra. A nép hozza haza legnagyobb fiát,­­világot rengető forradalma lelki szim­bólumát. VARGA KATALIN RÁKÓCZI ÜNNEPSÉG SAN FRANCISCÓBAN A Stephaneum rendezésé­ben október 3-án, vasárnap délután 3 órai kezdettel ren­dezik meg a Nagyságos Feje­delem, II. RÁKÓCZI FE­­RENCZ születésének 300-ik évfordulóját. Dr.KOSS TI­BOR beszédének érdekessé­gé,­hogy pályafutását, ( nem 300 évvel ezelőtt)­­a Nagyságos Fejedelem szü­lőfalujában, a Sátoraljaúj­hely melletti Borsi köz­ségben kezdte meg. A ter­met Rákóczi korabeli képek és leírások fogják díszíteni. Ugyancsak megemlékezés lesz az október 6-iki hő­sökről is. ESEMÉNYNAPTÁR OKTÓBERBEN. 3. A Szent István Ház OKTÓ­BER 6-i Emlékestje. 16. CSERKÉSZBÁL. 22. Az októberi forradalom 20 ÉVFORDULÓJÁNAK megün­neplése. SAJTÓFOGADÁS. 23. Tüntetés a SZOVJET KÖ­VETSÉG előtt. 23. DÍSZVACSORA megem­lékezésül az októberi forrada­lomra. 24. A Magyar Református Egy­ház októberi SERLEGVACS­­KÁJA San Franciscóban. a 26. A magyar iskola hallgató­inak nyilvános OKTÓBERI ÜN­NEPSÉGE Portola Valleyben. OKTÓBERI BÚCSÚZTATÓ I. MIKES KELEMEN Az álmos törökországi vá­roska,­­Rodostó muzulmán temetőkertjének egyik sar­kában besüppedt keresztény sírok fölött időtől megre­pedezett fej­fák roskadoz­nak. Szél, Peső lekoptatta a feliratot róluk,­ a beté­vedt vándor csak találgat­ja az alattuk álmodó halot­tak kilétét. Vajon melyik áll őrt az utolsó bujdosó fölött? Melyik vigyázza a Fejedelem titkára, ha megfáradt, magára maradt Mikes Kelemen pihenését? Melyik sírkereszt ismeri fel a szél zúgásában az alatta nyugvó társtalan számű­zött keserves beletörődését a változhatatlanba,­ utolsó levelében felsíró szavait: ,,...már csak ketten marad­tunk volt Zay úrral... Isten azt is kivévé a bujdosás­­ból 1758 október 22-én. Már most egyedül marad­tam a bujdosók közül, s nem mondhatom, hogy vigyék ki ezt, vagy amazt előbb, mert nekem kell kimennem az áldozatra...,, Vajon melyik besüppedt sírra kellene letennünk az emlékezés virágait október másodikán,­halálának 215- -i évfordulóján? Ki tudja már. Vegyük ezért ma körbe emlékeinkkel a rodostói temető keresztény sarkában porladó fejfák mindegyi­két. Ki tudja az emlékezés hatalmának kiszámíthatat­lan erejét? Talán valahol,­­ a Fejedelem nem e-vilá­­gi, fényes udvartartásában,­­vagy az eget csapkodó Már­vány tenger haragjában­­megtalálják gondolataink a hűséges Kelemen diákot. — + — emléke kisért a park elbur­jánzott ösvényein. Fut velünk a szekér a gör­be nógrádi tájakon Madách nyomában Alsósztregova fe­lé. Szülőházát és a kastély parkjában álló sírboltját keressük halála évforduló­ján. A szemtanú szavai jár­nak az eszünkben: „... 1864. október 4-én éjjel egy óra­kor még öt szem szőlőt evett,­­fél kettőkor meg­csókolta édesanyja kezét, —aztán hátravetette a fejét, s meghalt,­­alig 40 éve­sen...,, Megilletődve állunk a két­tornyú sztregovai kastély előtt: itt született, itt alko­tott, itt halt meg az em­beriség legnagyobb kérdései­vel viaskodó költőnk és fi­lozófusunk,—itt, a nógrádi hegyek karéjában. Fé­lénk volt, beteges, magános és keserű,—gazdag és meg­csalatott,­ahogyan mesél­ték róla. Egy esztendőben született Petőfivel, —22 éves korá­ban megházasodott,- 29 alig volt, amikor osztrák börtönbe került,- 31 esz­tendősen elvált, 36-37 éves korában,­ ebben a kastély­ban— ajándékozta meg az emberiséget az Ember Tra­gédiájával,­és 40 esztendő­sen­ Halott......hiszen a ha­lál az semmi,—abban nincs semmi...*, summázták egész keserűséggel teli életét utol­só szavai. Szénaszagú falusi csendben vágunk át a par­kon a dombtetőn ülő csalá­di sírbolthoz. A koraőszi szélben mintha Madách bú­csúzó szavai szólnának hozzánk „Sírom,. című verséből: „... s fergeteg, hajó ro­bogva,- gondolom, hogy népem ébred,- számadást tart és haragján— múltja vész,- s jövője ébred...,, VARGA KATALIN II. MADÁCH IMRE Girbe-görbe dombok út­vesztőjében vezet utunk. Billeg képzeletünk szekere a halványszürke ködfátyolba burkolt,­sáros dűlőutak­­kal barázdált, a levelüket hullató, fáradt akácerdők­kel és bodzásokkal pöttyö­­zött vén hegyek aljában,­­valahol Nógrádban. Kaptat a szekerünk fel­felé,­­a Lipina tetőre. A kilátóból a Majtényi ud­varházat, Madách Imre édes­anyjának ősi fészkét keres­sük Csesztve tövében. A­z élesen elterpeszkedő kúria­k­ között rejtegette a ház fia­­zdája, Madách a sz.-ib.diákiarc bukása után Rá­skóczy Jánost, Kossuth ti­kárát és innen hurcolták el a Bach huszárok Ma­­dáchot egy év börtönbün­­tt­re, a­ pesti Újépületbe. Madáchn­é, Fráte Erzsi, —a hűtlenségében ! szere­tett,— a válás után sem felejthető asszony,­ a Tra­­gédia ÉVaja eredetijének ..és Magyarország újra csendes" Kevés nemzete van a világnak, amely annyiszor próbálta független állami létezését, —polgári szabadságát,— évezre­des alkotmányos jogait a túlerővel szemben is kivereked­ni,­ mint a magyar. És kevés nemzete van a világnak, amelynek szabadságharcait annyiszor fojtották idegen vé­rébe, mint a magyarét. A két malomkő közötti őrlődés a sorsunk: a közömbös Nyugat és a nagyhatalmi törekvések­től fűtött Kelet között véreztek el szabadságharcosaink 1849-ben csakúgy, mint 1956-ban. 1849. október hatodikának vértanúi: az Aradon kivég­zett 13 magyar vezénylő tábornok és a pesti Újépület ud­varán agyonlőtt gr. Batthyány Lajos.— a független ma­gyar kormány első miniszterelnöke emlékét idézzük ma: egyedül,— a közömbös, soha nem okuló világban. A közömbös, soha nem okuló világban, amely még min­dig békének és rendnek hiszi a temetők csendjét és amely még ma sem tanulta meg, hogy a hamu nem mindig csak holt üszköt takar. Meg nem­ alkuvó szabadságtörekvéseink mártírjaira: gróf Batthyányra és a 13 Aradon kivégzett tábornokra emlé­kezve idézzük most a könnyen hívők: a békés, jómódú, szocialista Magyarországról áradozók számára Gyulai Pál sorait a másik „aranykorszakból..­ a 67-es kiegyezés utáni időből. ....és Magyarország újra csendes, nem kelti zaj, nem nyomja h­ad. A fecske újra bátran repdes, s megszáll, ahonnan elriad. A holtakat mind eltemették, az élő hallgat biztosan, kit elfogtak, börtönbe tették, egyszóval: rend és béke van. Csak a szív zajg és fel-feltámad a le nem győzött bosszú, s bánat, de népek,­­úgy, mint egyesek megszoknak­ és felejtenek..." MI TÖRTÉNJÉK A SZENT KORONÁVAL Lehet, hogy sok minden­ben hasonlóak vagyunk a körülöttünk élő többi em­berhez. Ugyanazok a gond­jaink, ugyanúgy harcolunk a napi életünkért,—velük egyforma anyagi ambíciók hajtanak,— egyforma az öl­tözködésünk, az otthonunk, a szórakozásunk is. De van egy vonás, amely megkü­lönbözteti a huszadik szá­zad uniformizált népeit egymástól: a hagyománya­ink. Minden népcsoport, minden nemzet más tra­díciókat őriz,­minden nép­nek mástól dobban meg a szíve és más hagyományok­ban olvad össze FELTÉTEL NÉLKÜLI nemzeti egység­ben. A mi nemzeti egységünk szimbóluma a pártokra sza­kadás átkos századaiban mindig ugyanaz volt: a magyar szent korona. Hiába volt második Jó­zsef császár haladó szellemű Folytatás a 8. oldalon.

Next