Californiai Magyarság, 1977. január-december (55-56. évfolyam, 1-52. szám)
1977-08-19 / 33. szám
' Hs? CALIFORNIAI / f”~-----ilAGYARSAG rí I 5'" , i, (CALIFORNIA HUNGÁRIÁN S) Ph0„« a,4.76«. 46M473 i! i: 7? —^ ■ ■ 1 1 i. . i . .......... i . i,i i. ÍVES an Newspaper in Hungárián Language The oldest Hungárián Weekly Newspaper West of the Mississippi " ; | ■ ' i ® 105. South Western Avenue, Los Angeles, California 90004. Tttttf IHIIHIHIUI ’ - No. 33. LOS ANGELES, SAN FRANCISCO, SAN DIEGO, CALIFORNIA PHOENIX, ARIZONA FRIDAY, August 19.1977. SINGLE COPY 25 CENTS \ Dr. NANAY ENDRE: Világhelyzet A tizenkilencedik század hozta az első változást a nők életébe, azok egyenjogúsítása felé, de az egyenjog a világ nagyobbik részén még ma is csak papíron van meg vagy még azon sincs teljesen tisztázva. A gyakorlatban pedig a jog és kötelezettség nincs egyensúlyban, változatlanul sántikál és a nők keresve keresik a kiutat. A keresztény kultúra erkölcsileg felemelte a női nemet. A reneszánsz csak a felsőbb réteget favorizálta. Az igazi lökést a reformáció adta a nők emberi humanizálása felé. A technika emelte ki őket a négy fal közül és engedte be munkahelyekre. Ezzel megkezdődött az egyenjogúság első gyakorlati lehetősége. Ez folytatódott a felsőoktatásban való részvétellel, majd a szabályszerű hadüzenettel egyenlő emberi jogaik iránt. Egyes kontinenseken és azokon belül egyes országokban a legkülönbözőképpen és a legkülönbözőbb időkben, rendszerint csak lépésről-lépésre jutottak előre a nők jogaik biztosításával. Számtalan országban,különösen ahol a Korán az alkotmány vagy az életszemlélet alapja a nők századokkal hátrább vannak jogaikban és életviszonyaikban, mint pld. az amerikai nő. A világ legnépesebb országa, Kína még sehol sincs a női egyenjogúság megvalósításában és úgy látszik, nem is akarnak a kínai nők afféle küzdelmet, TV és egyéb nyilvánosságot, mint az amerikai nők. A kínai nő még mindig hisz az ellenkező nem ösztöndiktálta, természetes vonzalmában, anatómiai adottságaival együttjáró anyasági főszerepében. Nem akarja kultiválni párválasztás céljaira az egérfogó csalétkeket, a mű (artificial) trükköket sem viselkedésben, sem öltözködésben. Igaz, arrafelé még nincs a test egyes részeit külön tálaló ruházat, sex-tetemre hívó nadrág, rock muzsika, kábítószer seance, sex - kommercializálás, sex találkozások, melyet itt date-nek becéznek és nincs munkanélküli segéllyel biztosított beach-bum munkakerülés. Ott mindenki dolgozik. A nők is, így nincs idő, pénz és külön klikk a sebesítés iparosítására. Dr. Roxane Witke New York-i egyetemi tanárnő, kínai történész hónapokat járt Kínában és személyes élményeit írja le a kínai életről, a nők életéről valamint Mao Tsetung, az időközben lebukott nagyvezér özvegyéről, úgyismint színésznőről, Camerade Chiang Ching címmel. A könyvben érinti az amerikai női mozgalmakat is, főleg azok TV főszereplőit, azok egyéni hangoskodását, a nemi élettel elégületlenek, a kétneműek,a nemtelen vagy esetleg (transzformált) álnemű nőknek a mozgalomban- bár tagadottan, — való részvételét. A kínai nő, Dr. Witke szerint, egyszerűen nem hiszi el, hogy az amerikai nő adott, magas életstandardja mellett ilyen egyenjogúsági harcot vívjon és úgy érzi, hogy a TV női élharcosok átesnek a szamár másik felére. Ezek ugyanis a kínai nők szerint már nem is egyenjogot hanem női uralmat akarnak, legalábbis, ha összevetik helyzetüket, a félbillió kínai nő életét, ötezer éves történelmét az amerikai női élettel. Dr. Witke és Norman Lear bizonyosan nem beszéltek össze, amikor az utóbbi „All That Glitters” címmel ugyanezt megírta és azt vagy negyven TV állomás színrehozta. Lear mottója ebben a darabjában az, hogy kivéve a testi anatómiát és az öltözéket a nő férfi és a férfi nő. Legalábbis a TV képeken. Szellemes, ironikus és a tényeket nem teljesen mellőző fordulatokban Lear és a TV elénk varázsolta a lehetőségeket, hogy rövidesen a nő, a feleség lesz a nagykereső, az irányító beosztású (executive), a férfi pedig kis állásban valami titkárféle, a nagyfőnöknő mellett személyes szolgálatot ellátó,alsóbb beosztású alkalmazott. Az executive felségnek nincs kedve , sem ideje, sem lelki beállítottsága kis titkár férjével romatikázni, aki otthon takarít, mos, mosogat, gyereket gondoz, stb. Viszont a titkárocska férj a hivatalban a személyes sex- szolgálatot is ellátja valamelyik nagyfőnöknő mellett. Ugyanúgy a nagyfőnöknők, a titkárocskák feleségei sem vetik meg a személyes szolgálatukra rendelt férfi titkárokat. Ahogy Lear nyilatkozott a mai napi helyzet fordítottját állította be a TV képeken. A feminista mozgalmak vezér hangoskodóit nem érintette lelkesítően ez a találó paródia, mert a TV először meri érzékeltetni, hogy az út a még nagyobb hangoskodással már nem az egyenjoghoz, hanem a női uralomhoz vezethet és kifordítja visszájára az egész társadalmat. ( Time mag.4-25-77) Mrs. Charlis M. Lowe, a Chicago Continental Bank 31 éves vezetője a The Wall Street Journalon (4-26-77) keresztül azt panaszolja, hogy most már a fizetéssel nem Szent István napi O kímladtak , gány besenyők, kazárok és a többiek elfogytak, beolvadtak. A Nyugat és a Kelet harapófogójába szorított, nemzeti megmaradásában veszélyeztetett magyarság élére ebben az időben került Szent István királyunk. Feladata keserves volt és hálátlan. Nem volt választás: az augsburgi béke utáni kényszerű tehetetlenségben széthulló nomád törzsek számára az egyetlen járható út a Kárpát medencében való végleges megtelepedés és a kereszténység felvétele volt. A nagy király igazi történelmi értéke ennek a ténynek a felismerésében van. A vándorló törzsek egységes nemzetté való kovácsolásában, — a keresztény ,nyugati kultúrába oly módon való beolvasztásában — amely a felvett új, keresztény életformában is képes volt megőrizni ősi hagyományait, kultúráját, nyelvét. Szent István királyunk ünnepe mindegyikünkben más érzéseket és gondolatokat ébreszt. Tisztelettel adózom ezen a napon a legnagyobb nemzetépítő és nemzetmentő államférfinak, — a mélyen hívő kereszténynek, — saját kora elismerten legnagyobb európai politikusának, — áldott emlékű Szent István királyunknak . Ki emlékezik közülünk a népvándorlás korában Európában száguldozó törzsekre a nevükön túl? Hová lettek a szarmaták, gepidák, illírek és alemánok? És miré hullott szét Attila félelmetes húnjainak vérrel összetartott birodalma? Senki nem tud a sorsukról: beolvadtak, eltűntek minden emlékezet nélkül a nyugati kereszténység nagy olvasztótégelyében ,vagy csatákban kapott sebeiket ápolgatva visszahúzódtak az ázsiai pusztákra. Vajon nem ez a sors várt volna-e az Európában először megjelenő pogány magyar törzsekre is? Vajon képesek lettek volna megállni a helyüket a laza törzsi szövetségben élő, — legelőről legelőre vándorló őseink az egyre inkább központosított, — keresztény hűbéri rendszeren alapuló nyugati hatalmakkal szemben? Nemzeti történelmünk gyászos fejezetei adják meg erre a választ: a vesztett Lech-mezei csata és az utána megkötött szégyenteljes augsburgi béke. És volt-e visszafelé vezető út a Nyugat bezárt kapujától Kelet szabad pusztáira? A magyar törzsek nyomában vonuló bolgárok, kazárok és besenyők talán szorítottak volna helyet számunkra soraikban, de megmaradt volna-e nemzeti önállóságunk közöttük? A mai európai térképek csak az egészen korán bizánci kereszténységre tért bolgárokat tartják nyilván a Kárpátok délkeleti lejtőjén. A polene baj, de a férfi vezetők egyszerűen elkülönítik magukat a női vezetőktől. Ez az öreg fiúk szervezete (old boy network) azt hangoztatja, hogy a nők inkább a gyerekneveléssel, a jövő generációval foglalkozzanak, mintsem hogy beerőltetik magukat vezető pozíciókba. A középvezetői állások 19%-a ugyanis ma már a nőké. A fővezetői poszton csak 1% van. Mrs. Charlis M. Lowe nem tagadja, hogy a sex és a velejárók néha kétszeresen nehézzé teszik a nők felelősségét. Valahogy a női vezető sokkal jobban szem előtt van és kritika tárgya. Azt is beismeri Mrs. Lowe, hogy az otthon és gyermekei rovására hivataloskodik. Lassan nehéz lesz az egyenjogúság céljaira alakult világ és főleg az országos szervezetek, azok akarnokai, irányítói és TV szereplői között minőségi és érdemi tekintetben eligazodni. Különösen körülményes a federális és State szervezkedéseket, azok törvényhozási programjait kellően figyelemmel kisérni. Az un. Equal Rights Amendment (ERA), azaz az egyenjogúsítási alkotmánymódosítás még számtalan state-ben nem történt meg és négyben véglegesen megbukott, így ez a női egyenjogúsítás a federal alkotmányba ezidőszerint nem iktatható bele. A törvénymódosításnak —hogy komplikáltabb legyen, —férfi pártfogói és női ellenzői is vannak. A férfi törvényhozók az egyenjogúsítás mellett vannak. Néha olyannyira pártfogolják, hogy a nők között is mosolyt váltanak ki, pld. Birch Bay szenátor, az ÉRA elleni mozgalom női vezetőjével Phyllis Schlaflyval nyilvános vitába szállott, mondván ma már a háziasszonykodásnak nincs értéke, frontharcra (combat duty-ra) kell bevetni a nőket. Viszont Sam Ervin szenátor erre azzal válaszolt, hogy a nagy női egyenjogból, legalábbis az ERA-ból csak a homosexuálisoknak lesz haszna. Schlafly szerint a nőnek munkában egyenlő fizetés jár, azonkívül pedig a gyermekek és a férj szeretete. Ez pedig nem hangoskodás és törvényhozás kérdése. Hol állunk hát a női jogokkal? Mi hiányzik még? Törvényhozásilag már nem sok. És a gyakorlatban? VARGA KATALIN Hírek a nyugtalan világból MAGYARORSZÁG és a VATIKÁN megegyeztek a diplomáciai kapcsolatok visszaállításában 20 éves megszakítás után, Kádár vatikáni látogatásával kapcsolatban — írja a Los Angeles Times augusztus 13-i száma. Ez volt az első eset, hogy egy pápa hivatalosan fogadta egy uralmon levő kommunista párt titkárát. (Rajta kívül csak a román és bolgár államfőket fogadta idáig nem hivatalosan a Szent Atya.) AZ AMERIKAI HADSEREGBEN JELENLEG TÖBB A SZÖKÉS, mint a vietnámi háború ideje alatt volt. A Navy vezet a lelépésekben, ahol a 18—20 év közötti önként jelentkezett távolmaradókat azonnal leszerelik. — +■ — NÉPI KÍNÁBAN ÚJABB POLITIKAI VÁLTOZÁS VAN. Teng Hsiao-ping, a kétszer kitisztogatott ismét visszatért régi hatalmához. Hua Kuo-peng, a jelenlegi főhatalma megtartja pártfőnökségét, de a többi tisztséget átadja Tengnek. Egyébként Teng volt hatalmon akkor is, amikor Vance, mint privát ember Kínában járt és így Vance, mint külügyminiszter augusztusban ismerőssel fog tárgyalni Pekingben. LENGYELORSZÁGBAN POLITIKAI AMNESZTIÁT hirdettek. Az amnesztia mérve és a gyakorlati végrehajtás még ismeretlen. A US statisztikai összeírásban és az adóbevallásokban alapkérdés az, hogy ki a CSALÁDFŐ (head of household). Az összeírók is meg vannak zavarodva, mert újabban komoly százalékban a feleség az egyetlen kereső, vagy a nagyobb kereső. Ki hát az úr a házban? A US hivatalosak — írja a US News and World 7-18-77 számában — „aggódnak", hogy IZRAELNEK MÁRIS MEG VAN A NEUTRON BOMBÁJA, mert itteni zsidó tudósok odavándoroltak és most ott dolgoznak a kormánynak. Vajon milyen aggodalomra és egyebekre ad ez okot az arab világnak? — + — A vietnámi menekültek támogatják otthon maradt hozzátartozóikat, akik a DOLLÁRT A HIVATALOS ÁR NYOLCSZOROSÁÉRT VÁLTHATJÁK BE. A Pentagon jelentése szerint a katonai, szolgálatra ÖNKÉNT BEVONULT NŐK a katonai akadémia elvégzése után — miután az állam már komoly öszszeget áldozott tanulásukra — le akarnak szerelni.