Californiai Magyarság, 1977. január-december (55-56. évfolyam, 1-52. szám)

1977-08-19 / 33. szám

' Hs? CALIFORNIAI / f”~-----­ilAGYARSAG rí I 5'" , i, (CALIFORNIA HUNGÁRIÁN S) Ph0„« a,4.76«. 46M473 i! i: 7? —^ ■ ■ 1 1 i. . i . .......... i . i,i i. ÍVES an Newspaper in Hungárián Language The oldest Hungárián Weekly Newspaper West of the Mississippi " ; | ■ ' i ® 105. South Western Avenue, Los Angeles, California 90004. Tttttf IHIIHIHIUI ’ - No. 33. LOS ANGELES, SAN FRANCISCO, SAN DIEGO, CALIFORNIA PHOENIX, ARIZONA FRIDAY, August 19.1977. SINGLE COPY 25 CENTS \ Dr. NANAY ENDRE: Világhelyzet A tizenkilencedik század hozta az első változást a nők életébe, azok egyenjogúsítása felé, de az egyenjog a világ nagyobbik részén még ma is csak papíron van meg vagy még azon sincs teljesen tisztázva. A gyakorlatban pedig a jog és kötelezettség nincs­ egyensúlyban, változatlanul sán­­tikál és a nők keresve keresik a kiutat. A keresztény kultúra erkölcsileg felemelte a női nemet. A reneszánsz csak a felsőbb réteget favorizálta. Az igazi lökést a reformáció adta a nők emberi humanizálása felé. A technika emelte ki őket a négy fal közül és engedte be munkahelyekre. Ezzel megkezdődött az egyenjogúság el­ső gyakorlati lehetősége. Ez folytatódott a felsőoktatás­ban való részvétellel­, majd a szabályszerű hadüzenettel egyenlő emberi jogaik iránt. Egyes kontinenseken és azokon belül egyes országokban a legkülönbözőképpen és a legkülönbözőbb időkben, rend­szerint csak lépésről-lépésre jutottak előre a nők jogaik biz­tosításával. Számtalan országban,különösen ahol a Korán az alkotmány vagy az életszemlélet alapja a nők századok­kal hátrább vannak jogaikban és életviszonyaikban, mint pld. az amerikai nő. A világ legnépesebb országa, Kína még sehol sincs a női egyenjogúság megvalósításában és úgy látszik, nem is akar­nak a kínai nők afféle küzdelmet, TV és egyéb nyilvános­ságot, mint az amerikai nők. A kínai nő még mindig hisz az ellenkező nem ösztöndik­tálta, természetes vonzalmában, anatómiai adottságaival együttjáró anyasági főszerepében. Nem akarja kultiválni párválasztás céljaira az egérfogó csalétkeket, a mű (arti­­ficial) trükköket sem viselkedésben, sem öltözködésben. Igaz, arrafelé még nincs a test egyes részeit külön tálaló ruházat, sex-tetemre hívó nadrág, rock muzsika, kábítószer seance, sex - kommercializálás, sex találkozások, melyet itt date-nek becéznek és nincs munkanélküli segéllyel biz­tosított beach-bum munkakerülés. Ott mindenki dolgo­zik. A nők is, így nincs idő, pénz és külön klikk a sebesí­­tés iparosítására. Dr. Roxane Witke New York-i egyetemi tanárnő, kínai történész hónapokat járt Kínában és személyes élményeit írja le a kínai életről, a nők életéről valamint Mao Tse­­tung, az időközben lebukott nagyvezér özvegyéről, úgyis­­mint színésznőről, Camerade Chiang Ching címmel. A könyvben érinti az amerikai női mozgalmakat is, főleg azok TV főszereplőit, azok egyéni hangoskodását, a nemi élettel elégületlenek, a kétneműek,a nemtelen vagy esetleg (transzformált) álnemű nőknek a mozgalomban- bár taga­­dottan, — való részvételét. A kínai nő, Dr. Witke szerint, egyszerűen nem hiszi el, hogy az amerikai nő adott, magas életstandardja mellett ilyen egyenjogúsági harcot vívjon és úgy érzi, hogy a TV női­ élharcosok átesnek a szamár másik felére. Ezek ugyanis a kínai nők szerint már nem is egyen­­jogot hanem női uralmat akarnak, legalábbis, ha összeve­tik helyzetüket, a félbillió kínai nő életét, ötezer éves tör­ténelmét az amerikai női élettel. Dr. Witke és Norman Lear bizonyosan nem beszéltek össze, amikor az utóbbi „All That Glitters” címmel ugyan­ezt megírta és azt vagy negyven TV állomás színrehozta. Lear mottója ebben a darabjában az, hogy kivéve a testi ana­tómiát és az öltözéket a nő férfi és a férfi nő. Legalábbis a TV képeken. Szellemes, ironikus és a tényeket nem tel­jesen mellőző fordulatokban Lear és a TV elénk varázsolta a lehetőségeket, hogy rövidesen a nő, a feleség lesz a nagy­kereső,­­ az irányító beosztású (executive), a férfi pedig kis állásban valami titkárféle, a nagyfőnöknő mellett szemé­lyes szolgálatot ellátó,alsóbb beosztású alkalmazott. Az executive felségnek nincs kedve , sem ideje, sem lelki be­állítottsága kis titkár férjével romatikázni, aki otthon taka­rít, mos, mosogat, gyereket gondoz, stb. Viszont a titká­­rocska férj a hivatalban a személyes sex­­- szolgálatot is el­látja valamelyik nagyfőnöknő mellett. Ugyanúgy a nagyfő­nök­nők, a titkárocskák feleségei sem vetik meg a szemé­lyes szolgálatukra rendelt férfi titkárokat. Ahogy Lear nyi­latkozott a mai napi helyzet fordítottját állította be a TV képeken. A feminista mozgalmak vezér­ hangoskodóit nem érintet­te lelkesítően ez a találó paródia, mert a TV először meri érzékeltetni, hogy az út a még nagyobb hangoskodással már nem az egyenjoghoz, hanem a női uralomhoz vezet­het és kifordítja visszájára az egész társadalmat. ( Time mag.4-25-77) Mrs. Charlis M. Lowe, a Chicago Continental Bank 31 éves vezetője a The Wall Street Journalon (4-26-77) ke­resztül azt panaszolja, hogy most már a fizetéssel nem Szent István napi O kím­ladtak , gány besenyők, kazárok és a töb­biek elfogytak,­­ beolvadtak. A Nyugat és a Kelet harapó­fogójába szorított, nemzeti meg­maradásában veszélyeztetett ma­gyarság élére ebben az időben került Szent István királyunk. Feladata keserves volt és hálát­lan. Nem volt választás: az augs­­burgi béke utáni kényszerű tehe­tetlenségben széthulló nomád törzsek számára az egyetlen jár­ható út a Kárpát medencében való végleges megtelepedés és a kereszténység felvétele volt. A nagy király igazi történel­mi értéke ennek a ténynek a felismerésében van. A vándorló törzsek egységes nemzetté való kovácsolásában, — a keresztény ,nyugati kultúrába oly módon va­ló beolvasztásában — amely a felvett új, keresztény életformá­ban is képes volt megőrizni ősi hagyományait, kultúráját, nyel­vét. Szent István királyunk ünnepe mindegyikünkben más érzéseket és gondolatokat ébreszt. Tiszte­lettel adózom ezen a napon a legnagyobb nemzetépítő és nem­zetmentő államférfinak, — a mé­lyen hívő kereszténynek, — saját kora elismerten legnagyobb euró­pai politikusának, — áldott em­lékű Szent István királyunknak . Ki emlékezik közülünk a nép­­vándorlás korában Európában száguldozó törzsekre a nevükön túl? Hová lettek a szarmaták, gepidák, illírek és alemánok? És miré hullott szét Attila fé­lelmetes húnjainak vérrel össze­tartott birodalma? Senki nem tud a sorsukról: beolvadtak, el­tűntek minden emlékezet nél­kül a nyugati kereszténység nagy olvasztótégelyében ,­­­vagy csatákban kapott sebeiket ápolgatva visszahúzódtak az ázsiai pusztákra. Vajon nem ez a sors várt vol­na-e az Európában először meg­jelenő pogány magyar törzsekre is? Vajon képesek lettek volna megállni a helyüket a laza tör­zsi szövetségben élő, — legelő­ről legelőre vándorló őseink az egyre inkább központosított, — keresztény hűbéri rendszeren alapuló nyugati hatalmakkal szemben? Nemzeti történel­münk gyászos fejezetei adják meg erre a választ: a vesztett Lech-mezei csata és az utána megkötött szégyenteljes augs­­burgi béke. És volt-e visszafelé vezető út a Nyugat bezárt kapujától Kelet szabad pusztáira? A magyar tör­zsek nyomában vonuló bolgárok, kazárok és besenyők talán szo­rítottak volna helyet számunk­ra soraikban, de megmaradt volna-e nemzeti önállóságunk közöttük? A mai európai tér­képek csak az egészen korán bizánci kereszténységre tért bolgárokat tartják nyilván a Kár­pátok délkeleti lejtőjén. A po­len­e baj, de a férfi vezetők egyszerűen elkülönítik magu­kat a női vezetőktől. Ez az öreg fiúk szervezete (old boy network) azt hangoztatja, hogy a nők inkább a gyerekne­veléssel, a jövő generációval foglalkozzanak, mintsem hogy beerőltetik magukat vezető pozíciókba. A középvezetői állások 19%-a ugyanis ma már a nőké. A fővezetői posz­ton csak 1% van. Mrs. Charlis M. Lowe nem tagadja, hogy a sex és a velejárók néha kétszeresen nehézzé teszik a nők felelősségét. Valahogy a női vezető sokkal jobban szem előtt van és kritika tárgya. Azt is beismeri Mrs. Lowe, hogy az otthon és gyermekei rovására hivataloskodik. Lassan nehéz lesz az egyenjogúság céljaira alakult világ és főleg az országos szervezetek, azok akarnokai, irányítói és TV szereplői között minőségi és érdemi tekintetben el­igazodni. Különösen körülményes a federális és State szer­vezkedéseket, azok törvényhozási programjait kellően fi­gyelemmel kisérni. Az un. Equal Rights Amendment (ERA), azaz az egyen­jogúsítási alkotmány­módosítás még számtalan state-ben nem történt meg és négyben véglegesen megbukott, így ez a női egyenjogúsítás a federal alkotmányba ezidőszerint nem iktatható bele. A törvénymódosításnak —hogy komp­likáltabb legyen, —férfi pártfogói és női ellenzői is vannak. A férfi törvényhozók az egyenjogúsítás mellett vannak. Né­ha olyannyira pártfogolják, hogy a nők között is mosolyt váltanak ki, pld. Birch Bay szenátor, az ÉRA elleni moz­galom női vezetőjével Phyllis Schlaflyval nyilvános vitába szállott, mondván ma már a háziasszonykodásnak nincs értéke, frontharcra (combat duty-ra) kell bevetni a nőket. Viszont Sam Ervin szenátor erre azzal válaszolt, hogy a nagy női egyenjogból, legalábbis az ERA-ból csak a homo­­sexuálisoknak lesz haszna. Schlafly szerint a nőnek mun­kában egyenlő fizetés jár, azonkívül pedig a gyermekek és a férj szeretete. Ez pedig nem hangoskodás és törvényho­zás kérdése. Hol állunk hát a női jogokkal? Mi hiányzik még? Tör­­vényhozásilag már nem sok. És a gyakorlatban? VARGA KATALIN Hírek a nyugtalan világból MAGYARORSZÁG és a VA­TIKÁN megegyeztek a diplo­­­máciai kapcsolatok visszaállítá­sában 20 éves megszakítás után, Kádár vatikáni látogatásával kap­csolatban — írja a Los Angeles Times augusztus 13-i száma. Ez volt az első eset, hogy egy pápa hivatalosan fogadta egy uralmon levő kommunista párt titkárát. (Rajta kívül csak a ro­mán és bolgár államfőket fogad­ta idáig nem hivatalosan a Szent Atya.) AZ AMERIKAI HADSEREG­BEN JELENLEG TÖBB A SZÖ­KÉS, mint a vietnámi háború ideje alatt volt. A Navy vezet a lelépésekben, ahol a 18—20 év közötti önként jelentkezett távolmaradókat azonnal leszere­lik. — +■ — NÉPI KÍNÁBAN ÚJABB PO­LITIKAI VÁLTOZÁS VAN. Teng Hsiao-ping, a kétszer ki­tisztogatott ismét visszatért régi hatalmához. Hua Kuo-peng, a je­lenlegi főhatalma megtartja párt­főnökségét, de a többi tiszt­séget átadja Tengnek. Egyébként Teng volt hatalmon akkor is, amikor Vance, mint privát em­ber Kínában járt és így Vance, mint külügyminiszter augusztus­ban ismerőssel fog tárgyalni Pe­­kingben. LENGYELORSZÁGBAN PO­LITIKAI AMNESZTIÁT hirdet­tek. Az amnesztia mérve és a gyakorlati végrehajtás még ismeretlen. A US statisztikai összeírásban és az adóbevallásokban alapkér­dés az, hogy ki a CSALÁDFŐ (head of household). Az össze­írók is meg vannak zavarodva, mert újabban komoly százalék­ban a feleség az egyetlen kereső, vagy a nagyobb kereső. Ki hát az úr a házban? A US hivatalosak — írja a US News and World 7-18-77 számában — „aggódnak", hogy IZRAELNEK MÁRIS MEG VAN A NEUTRON BOMBÁJA, mert itteni zsidó tudósok oda­vándoroltak és most ott dol­goznak a kormánynak. Vajon milyen aggodalomra és egye­bekre ad ez okot az arab világ­nak? — + — A vietnámi menekültek támo­gatják otthon maradt hozzátar­tozóikat, akik a DOLLÁRT A HIVATALOS ÁR NYOLCSZO­ROSÁÉRT VÁLTHATJÁK BE. A Pentagon jelentése szerint a katonai, szolgálatra ÖNKÉNT BEVONULT NŐK a katonai akadémia elvégzése után — mi­után az állam már komoly ösz­­szeget áldozott tanulásukra — le akarnak szerelni.

Next