Californiai Magyarság, 1981 (59. évfolyam, 1-52. szám)

1981-08-14 / 33. szám

No. — 33. 1981. augusztus 14. CALIFORNIAI MAGYARSÁG ■*5^ A 45. SAJTÓNAP szeptember 20-án lesz a CROATIAN AMERICAN CENTERBEN. Nagyszabású műsor az ifjúságnak és felnőtteknek. — Népi Táncfesztivál. — Bográcsgulyás. — Cigányzene és tánczene Rendelje már most meg jegyét a szerkesztőségben, elővételben 2 dollárért.Senioroknak csak 1 dollár. A 16. BUDAPESTI ÉJSZAKA SAJTÓBÁL 1982. február 6-án lesz a BILTMORE HOTEL CRYSTAL TERMÉBEN. H ■ - • - .7 .- *'r.-- FÉNYES MÁRIA: Útban Olympia felé GÖRÖGORSZÁG Az utóbbi időben népszerű, a Görögországi turisták körében, a nyugati részbe Peloponnese­­be ellátogatni. Négy napot vesz igénybe az ilyen szervezett kirán­dulás, mely többek között magá­ba foglalja Spárta és Olympia vá­rosokat. Nekem csak két nap állt rendelkezésemre, és elhatároz­tam, hogy egyedül, a rendes au­tóbusz járattal teszem meg az utat. Mikor ezt a hotel portásá­val közöltem, megkérdezte, hogy elment-e az eszem? Mondtam, hogy igen,­­ és kezdtem utána nézni a menetrendnek. Valami igaza volt a portásnak, mert a zsúfolt buszállomáson minden görögül volt kiírva, és egy teremtett lélek sem beszélt angolul, sehol egyetlen külföldi turista. Hosszú sort kiállva vala­hogy mégis sikerült jegyet válta­nom, és a pénztáros kézzel-láb­­bal megmagyarázta, hogy Pyrgos nevű városban át kell szállnom. Lemásoltam görög betűkkel azt, hogy Pyrgos és elindultam a buszt megkeresni. Sikerült meg­találni, de amikor felszálltam, majdnem kidobtak, mert nem vettem észre, hogy az ülések szá­mozva vannak, és valakinek elfog­laltam a helyét. Ilyen előzmé­nyek után nekivágtunk a 6 órás útnak, hamarosan magunk mö­gött hagyva a főváros felhőkar­colóit, Pyreus hajókikötőjét, ten­gerparti strandjait, a legendás Korinthusi szoroson keresztül. A Korinthusi szoros, illetve csa­torna, melyhez annyi történelmi esemény emléke fűződik, olyan keskeny, hogy csak éppen egy regatta csónak tud átevezni ben­ne. Állítólag valamikor hajók is átcsúsztak rajta. Ez a Koronthi és Saronikus öböl közötti két mérföldes rövid földsáv — mely a nagydarab Peloponnese földrészt az anyaországgal köti össze, — fontos kulcspozíciót töltött be. Már a nagy római birodalom ide­jén Caligula, Hadrian, Cézár és Nero császárok fejében megfor­dult a gondolat, hogy csatorná­val válasszák ketté, de a munká­latokat csak Nero kezdte el, Kr. u. 62-ben. Sok ezer rabszolga vé­re árán sem sikerült befejezni. Végül is a 19.században készült el. Korinthus városa — melyet Julius Cesar lerombolt és újra építettek — kereskedelmi köz­pont volt, és sokáig nagy hasznot húzott abból, hogy az anyaor­szágba menő kereskedőket meg­vámolta. A nagy jólét az erkölcsi romláshoz vezetett. Szent Pál le­veleket írt a korinthusiakhoz, mert bujáknak és élvhajhászok­­nak tartotta őket. Mindez a rég­múlté. Tempó­san halad a busz, a tengerpar­tig. A soffőr felrakja a görög népdal hangszalagokat, és han­gosan ordíttatja, közben az egyik cigarettát a másik után szívja. Illemhely, vagy frissítő ital nincs a hosszú távolsági buszon, vi­szont, elég gyakran megáll, sze­gényes, kis görög falvakban, me­lyeknek neve is görög betűkkel van felírva. Ezen a környéken nyoma sincs az athéni nagy flancnak. Fogalmam sincs, hol járunk. Ha valakinek két meg­álló között „sürgős" dolga akad, szól a soffőrnek és megállunk. Egy talpig feketébe öltözött nagymama kis unokáját vezeti ki ilyen formán az országút szé­lén vesztegelő autóbusz oldalá­hoz, lehúzza a kislány bugyiját, a gyermek legugol. Utána az arcán büszkeséggel tér vissza, raj­ta a világ- illetve az autóbusz sze­me. Beérkezünk Patrasba, mely Peloponnese legnagyobb városa, (100 ezer lakos) nagy hajó­kikö­tője van, az Olaszországból érke­ző utasok szállnak ki ott. Ezen kívül vannak felhőkarcolói és egyeteme, de a város szórakozás­ként, csak a vizisportot ígéri.. A következő megállóknál elkez­dem kérdezgetni útitársaimat: Pyrgos? A fejüket rázzák. Hama­rosan mindenki tudja, hogy Pyr­­gosban ki akarok szállni, és ami­kor megérkezünk a kis, csúnya, öreg, poros városkába, egyön­tetűen segítenek, hogy kiprése­­lődjek a tömött buszból. Sike­rül hamarosan a csatlakozást is megtalálni, és rövid várakozás után nekiindulunk a 29 mérföl­des útnak, festőién szép tájakon, lankás, dombokon, völgyeken ke­resztül Olympia felé. Követjük a görög mithológia halhatatlan alakjai, és az olimpiai hősök lába-nyomát. Ezen a vidéken a Zeus-kultúrát megelőzően a közép hellenisztikus korban, (Kr.e. 1900-1660.) már éltek em­berek. Ők Kronosnak áldoztak, aki Zeus apja volt. A szent he­gyet is róla nevezték el Kronion­­nak. Az akkori szent ligetek és jósdák istennői: Gaia (Föld) és leánya Themis voltak. Nem lehet tudni, hogy a környék misz­tikus démona és hőse, Pelops, — akiről a földrészt elnevezték, — hogyan került a legszentebb li­getbe Altisba, ahol Zeus után őt tisztelték a legjobban Olym­­piában. Ennek a kornak egyik legendás alakja Dinamaos, Pisatis királya, aki lányát Hippodameiát csak olyan feltétellel volt hajlandó férjhez adni, ha a vőlegény meg­mérkőzik vele, chariot verseny­ben. (A chariot kétkerekű, köny­­nyű hajtókocsi, melyet két ló húz). Ha veszít az ifjú, akkor ha­lál­ fia. Már 13 kérőt „kinyírt" a felséges após-jelölt, amikor Tan­­talos fia, a távoli Lydiából, je­lentkezett. Elkezdődött a két fér­fi között a kegyetlen, gyilkos ver­seny, de ezúttal Dinama is vesz­tett, és az ifjú elnyerte Hippoda­­meia kezét. (Utána boldogan él­tek, amíg meg nem haltak.) Olympiához egy másik mítosz is fűződik. Amikor Herakles visz­­szatért szülőföldjére, Pelopones­­se-be, egy sorozat balszerencse és sorscsapás után egy delphi-i jós azt tanácsolta neki, és társainak, hogy keressenek egy háromsze­mű vezetőt, aki átsegíti őket a keskeny átjárókon. Ez kezdet­ben lehetetlen feladatnak tűnt, de véletlenül összetalálkoztak Elis volt királyával, a száműzetés­ben élő egyszemű Oxylossal, amint éppen lovagolt, így lett háromszemű. (Reméljük a lónak meg volt mind a két szeme). Oxy­— Hát az úgy történt, hogy hallottam beszélni a haveroktól, hogy van egy olyan ország Amerikában, ahol nincs tél, és minden év­ben két termés van. Óh a nemjóját! — hát mit töltöm én az időmet ebben a büdös bányában, mikor én a földet szeretem, a szabad levegőt? „Gyere csak, Kati —keres­sük meg azt az országot! Úgy hívják, hogy Kaliforni­­ja.” Kati szívesen jött, tugg­­gya, a burdonsé miatt. Ösz­­szecsomagoltunk, osztán gyű­ttünk a vonattal és kikö­töttünk a fene tuggya ho­gyan — Hollywood­ban. Osz­tán kivettünk egy kis házat, sütött a nap, kék volt az ég januárban - hónak semmi nyoma ... na meg nyílottak a virágok. Mondtam Kati­nak: „Te, ez itt a mennyor­szág!” Osztán elmentünk sé­tálni, beültünk egy „drug store”-ba, olyanba mint ez. Egy ember megszólított, úgy, hogy milyen nemzetisé­gűek vagyunk? Mondtam, hogy „Hungárián.”. „Mind­járt gondoltam, ” mondta az ember, „magukat keres­sük.” „Why”? — kérdeztem les valóban átvezette őket az ösz­szes átjárókon, és mert abban az időben még jó tettért jót lehe­tett várni, később Herakles és tár­sai segítettek neki visszaharcolni a királyságát. A jelenlegi kutatá­sok tőlük származtatják a nyu­gati görög törzsek és a Zeus-kul­­túra eredetét, akit mint harcos Istent tiszteltek, sisakban is áb­rázolták. Ebben az időben, mely a bronz korszakra esik, a görög néptörzsek széttagozódva éltek Kis-ázsiában, Olaszországban, Afrikában, és Macedóniában,­­ állandó marakodásban és há­­borúba egymással és a körülöt­tük élő népekkel. Ennek az ál­datlan állapotnak enyhítését két szenthely szolgálta: Delphi, ahol az oda zarándoklók elásták a csa­tabárdot, és ott egyformán jósol­tak a görögöknek és „barbárok"­­nak,­­ és Olympia mely három hónapos szent­ fegyverszünetet biztosított minden negyedik év­ben a sportmérkőzések idején. Az olimpiászt megelőzően hír­nökök járták be a városokat, fal­vakat, és lakott vidékeket, meg­hirdetve a negyedéves békét, me­lyet be is tartottak. Ez idő alatt sértetlenül közlekedhettek, utaz­hattak, és az olimpiász találko­zó helye volt, úgy a számottevő felső görög osztálynak, mint a sportolóknak, a politikai és tár­sadalmi élet vezetőinek. Abban az időben az olimpiászon a spor­ton kívül teret adtak a zenének és irodalomnak is. Az első olimpiászt Kr.e. 776- ban kezdték el. A görög törté­nelem hivatalos kronológiája ez­­időtől vette kezdetét, mert­ min­den eredményt pontosan felje­gyeztek és megőriztek. Az első sportág szimplán a futás volt, és az első bajnok neve: Koroibos Elis tartományból. FOLYTATJUK­ én, mert már nyögtem az an­golt. „Hát akarnak-e a film­stúdióban munkát kapni, mint oksztrák? ” „Aka­runk? ” — mondtam. „Hát hogyne akarnánk. És mi a fizetés? ” „Hét dollár ötven cent egy napra.” „Mind a hármunknak, vagy szemé­lyenként? ” —kérdeztem. „A Ferkó gyereknek is fizet­nek? ” „Annak is.” — Óh a nemjóját! - hát az sok pénz ... és nem is akar­tam elhinni, de az ember ká­­véjába ültetett és vitt a stúdi­óba. Beírták a nevünket, és másnap reggel ott vol­tunk. Osztán ruhákat adtak ránk és nagy autóbusszal vit­tek valahová, vagy egy órai útra, és ottan semmi dol­gunk nem volt, csak ácsorog­tünk, mozgolódtunk, néha táncoltunk , és három hé­ten át minden nap fizettek 22 dollárt és 50 centet. Hát képzelheti, mennyire örültünk a sok pénznek! * így ment ez vagy egy évig. Gyűjtöttük a pénzt. Osztán egy nap azt mondtam az asz­szonynak: „Te Kati, elég volt már komédiát játszani. Becsületes magyar ember­nek ez nem való. A föld — a föld kell nekem!” Osztán le­hajtottam arra Cucamonga felé. — És volt már autója? — Károm­ volt biza - szép Ford Model T. Repült, mint az álom. Osztán láttam, árul­ják a telkeket. Egy kis bó­déban ült két ember. Azt is láttam, hogy végig az úton árulnak gyümölcsöt, diny­­nyét, kukoricát, epret, meg cidert, amit megkóstoltam, dehát nem ízlett. Gondol­tam, tudok én ennél jobb cidert csin­álni ... kis bódét a telekre építeni, almát, sző­lőt árulni. Láttam, hogy jó föld, megdörzsöltem a te­nyeremben, megszagoltam.. Élt a föld! Meg azt is láttam hogy a hegy felé vagy nyolc telek van és így többet is ve­hetek hozzá. — Bementem a bódéba és megvettem a telket. Kati félt, hogy elsiettem a dolgot de megnyugtattam, hogy én tudom mit csinálok. Ez jó föld — és hónap már elvihet­­né más ... minek spekulál­jak? Vígan hajtottam haza, mert már földesúrnak érez­tem magamat. — Osztán megkezdődött a munka. Felépítettem a bó­dét, amibe mindjárt be is költöztünk. Meg árultunk is. Félév múlva házat építet­tem és ültettem az almafá­kat, meg szőlőt körös-körül. Két év múlva már saját gyü­mölcsömet árultam. A cider jól fogyott. Osztán malacot vettünk. Osztán tehenet és így nőttünk. Mostanáig már hat telekkel növekedve.­­ A gyerekek is segítenek. Kiírták egy táblára, hogy tíz centért kávét mosnak, és nem kell sorba állni, amíg az autósok a cidert isszák. En­nek örülnek az autósok, a gyerekeknek húsz centet is adnak, cidert pedig öt pohár­ral is megisznak. — Na és a törvény nem vizsgálja meg a cidert? kérdeztem. — Nem. Eszükbe sem jut. — Hát a kocák húsát, a kolbászt, szabad-e árulni? — Arra nincs engedélyem, azt csak úgy suttyomban, a haveroknak meg a komák­nak árulom. Nem törődik av­val senki. — Hát maga ügyes ember, Sándor bácsi, de nekem isko­lába kell mennem — men­jünk már. Sándor bácsi még az autó­ban is tovább mesélt. — Apám levelet írt és meg­írta, hogy összeveszett a bí­róval, mert meg merte mon­dani neki a szemébe, hogy a nagy urak az okai annak, hogy a fiát elvesztette. Hát miért nem sorozzák be a fi­atalokat 18 éves korukban? Minek várnak huszonegyig? A tizennyolc éves, az már érett férfi — és felébredt benne már az érzés a nő után. Hát nem mindegy az nekik? Huszonegy évesen már jöjjenek haza,­készen a házasságra. — Ugye igaza volt az apám­nak, kisasszony? Igaza volt, Sándor bá­csi. Ezért vándorolt ki annyi magyar fiatal legény, mert nem akarták magára hagyni az asszonyt, meg a gyereke­ket. Hát miért nem értik ezt meg az urak, a törvény csiná­lok? A faluban sokan igazat adnak az apámnak. FOLYTATJUK DR. BAKÁCS GYÖRGYNÉ KERESZTES MARÓCZY ANNA n­emsehek AZ ELSŐ KALIFORNIAI MAGYAR ÚJSÁG. A CALIFORNIAI MAGYARSÁG SZÜLETÉSÉNEK IGAZ TÖRTÉNETE, XXXV. 3. oldal

Next