Californiai Magyarság, 1986 (63-65. évfolyam, 1-50. szám)

1986-11-14 / 44. szám

17.oka. | NAGY FARSANGI BÁL | | | 1987. február 21-én | | ÉVA SIX rendezésében . ———————————————Cl HILLTOP RESTAURANT és Koktél Bár ^ ^ Szerdától vasárnapig zene !- GALLÁ Y ELSIE /nngu­rá/ik Nyitva 7 napon át d.u. 4-től éjjel 2-ig. A konyha éjfélig. EARLY BIRD DINNER SER­VED 4-7-ig. Leves, vagy saláta, főétel, palacsinta, kávé $8.50 A kerthelyiség minden nap nyitva!­­ ! Telefon: (213) 851-8666 Cím: 336b Barham Blvd Los Angeles Colis 90068 Magyar tulajdonos: BENCZE JENŐ AZ AMERIKAI-MAGYAR NÉPMŰVÉSZETI KÖZPONT CSOPORTOS UTAT INDÍT­ AZ › 1987-es * ¡ BUDAPESTI TAVASZI FESZTIVÁLRA ► | INDULáS NEW YORK-ból MÁRCIUS 18 áï, ► | ÉRKEZÉS NEW YORK-ba MÁRCIUS 28-in › ‹ | A FESZTIVÁL IDŐTARTAMA MÁRCIUS 20-27 ‡ | A TAVASZI FESZTIVÁL A MAGYAR KULTÚRA LEGSZÉLESEBB * 5 SKÁLÁJÚ SEREGSZEMLÉJE 1000 KÜLÖNBÖZŐ PROGRAM , : * 100 KÜLÖNBÖZŐ HELYEN, ÁTLAGBAN 700000 LÁTOGATÓVAL I—-—i 1 OPTRA . . ?-v ^ A- IP VC ► ^ % % % • ^ ^ T- % ! 950.000so ^ ” | SZEMÉLYENKÉNT KÉTÁGYAS SZOBÁBAN ► ODA-VISSZA REPÜLŐÚT.ELSŐOSZTÁLYÚ HOT­ REGGELIVEL » ! ! TRANSZFER, 2 VACSORA, FESZTIVÁL PROGRAM TOVÁBBI FELVILÁGOSÍTÁS­AI JELENTKEZÉS S AMERICAN-HUNGARIAN FOLKLORE CENTRUM 5 , P.O.BOX 262 | BOGOTÁ, MJ 07603 (201)836-4869 EGY LAP NÉPSZERŰSÉGÉT RENDEZVÉNYEINEK­­ SIKERE IGAZOLJA. A CALIFORNIAI MAGYARSÁG BUDAPESTI ÉJSZAKA SAJTÓBÁLJÁN ZSÚFOLÁSIG MEGTELIK A BILTMORE HOTEL 600 SZEMÉLYES CRYSTAL BÁLTERME, ÉS A SAJTÓNAPON AZ ► ALPINE VILLAGE 5.000 SZEMÉLYES SÖRKERTJE. FIZESSEN ELŐ Év­ $ 21—ért NYUGDÍJASOKNAK 12 DOLLÁRÉRT Nyugat-Amerika legrégibb, legnépszerűbb, legtartalmasabb, legelterjedtebb és legolcsóbb hetilapjára a Californiai Magyarságra MINDEN ÚJ ELŐFIZETŐ KÖNYV AJÁNDÉKOT KAP (1 éves előfizetést beküldve) Segítse elő a magyar szó, kultúra és hagyományok fennmaradását. Szervezzen előfizetőket rokonai, barátai, ismerősei körében.­­ Cím: 207 S. Western Ave. No. 201. Los Angeles, Kalifornia 90004 Telefon: (213) 463-3473, (213) 384-7642 CALIFORNIAI MAGYARSÁG No. 2­44. 1986. november 14. FELSZEGHY ISTVÁN: ROTTE­R L­A­J O­S (1961-1983) Az elmúlt nyáron volt 85 éve, hogy Rotter Lajos, a magyar re­pülés egyik kiválósága született. A los angelesi magyar kolónia tagjai közül többen ismerték. Ketten vagyunk itt, akiket spe­ciális szálak kötnek hozzá. Jó­magam unokaöccse vagyok és repülőtársa. Az ifjabbik vitéz Hefty Frigyes pedig, Rotter La­jos testi-lelki jóbarátjának és munkatársának fia, aki atyja nyomdokaiba lépett. Rotter születéstől fogva rendkí­­vüli képességekkel megáldott ember volt. Mint mérnök, azok közé tartozott, akik a műszaki feladatok megoldásánál ösztönö­sen találják meg az ideális meg­­o­lást. Emellett az elméleti ki­dolgozást sem hanyagolta el. Ugyanakkor a kivitelezés gyakor­lati részleteiben is elsőrangú szak­ember volt. A mérnöki hivatás­ban kevesen vannak ilyenek. Mindehhez olyan további képes­ségei párosultak, amelyek a vi­lágon kevés egyénben voltak meg az előzőkben leírtakkal. Ő ugyan­is kiváló és bátor sportember is volt és jóérzékű pilóta. (Kitűnő síugró is volt). A világon igen kevés repülőgép tervező mérnök repülte mint pi­lóta a saját tervezésű gépét, — sőt mint az ő esetében,világre­kordot ért el. Ha valamelyik ha­talmas,nagyobb országban szüle­tik, a világ jobban elismerte vol­na és tudását sokkal inkább ki­terjedt területen érvényesíthet­te volna. Az emberi repülés kifejlődésé­nek kortársa és annak megszál­lottja volt. Repülőgép-tervezési és repülősport-teljesítményi mű­ködése mellett két célért küz­dött. Az egyik:­­ a független magyar repülőgépipar, a másik a vitorlázó repülésnek, mint küzdő számnak az olympiászokon való elismertetése. Mint afféle meg­szállott, küzdelmében sokaknál megbecsülést ért el, de ugyanak­kor ellenségeket is szerzett, ami elkeserítette. De lássuk a tényeket: Már 22 éves korában két sikeres repülő­gépet tervezett, amelyhez bará­tai adták az anyagi támogatást. A „Ferro Daru" szinte centimé­terre azonos volt a később Ame­rikában megépített „Spirit of St. Louissal", amellyel Lindbergh az óceánt repülte át. A „Ferro Dongo"-nál úttörőként alkalmaz­ta a szárnyak hegyesen ellipti­kus alaprajzát, ami ma egészen természetesnek tűnik. Angol szaklap közölte gépének a tervét. Egy svájci nemzetközi pályáza­ton helikopter tervével első díjat nyer. No, de ki vett Magyaror­szágon a 20-as években magán­célokra repülőgépet? Gépei vala­melyik garázsban porosodtak, és ki tudja mi lett a végük? Részt vett a Műegyetemi Sport­repülő Egyesület megalapításá­ban és figyelme a Németország­ban meginduló vitorlázó repülés felé fordult. A repülésnek ez a szabad, motor nélküli formája a vérében volt, mint már gyermek­korban sikeres sárkány­építőnek. Ez neki való terület volt, mert a gépek tervezésében az aerodyna­­mika kifinomult formája úttörő volt és párosult a légtér fiziká­jának alapos ismeretével, no meg egy igazi sportember „rámenősé­­ge" is kellett hozzá. A nagytelje­sítményű vitorlázó-repülő­gépek egy évtizeddel megelőzték a mo­toros repülőgépek áramvonalas formáit. Rotter felvette a kapcsolatot a motor nélküli repülés úttörőivel, sőt barátságra lépett velük, így Wolff Hirth-tel, ki szintén terve­ző gépészmérnök és kitűnő piló­ta volt. Még a „hőskor" elején elké­szítette egy vitorlázógép terveit, de nem talált támogatásra. Majd eljött az 1933 évi cserkész világ­­jamboree előkészítésének ideje. Rotter, az idősebb Heftyvel meg­alakította a cserkész-repülő cso­portot és megkapta az anyagi és erkölcsi támogatást egy nagytel­jesítményű vitorlázógép megépí­tésére. Iparos cserkészek készí­tették a nevezetes „Karakánt", amivel Rotter maga állította fel egymás után a magassági, távol­sági és időtartam rekordokat. Három évvel később újabb al­kalom kínálkozott arra, hogy a magyar motornélküli repülés nemzetközi vonalon összemérje erejét a külföldi pilótákkal. Az 1936-os olympiász előtt a Ma­gyar Aeroszövetség részvételét határozta el. A cél az volt nem­zetközi vonalon is, hogy kima­gasló eredményekkel a vitorlázó repülés olympiai „küzdőszám­má" váljék. Ez volt a hő vágya minden sportembernek, aki eh­hez tartozott. Rotter erre elké­szítette az előző gépénél előre­haladottabb „Nemere" nevű gép terveit, amit a székesfehérvári re­pülőgépjavító üzem rekordidő alatt kitűnően elkészített. Rotter a gépével, minden elő­zetes kipróbálás nélkül előre be­mondott céllal Berlinből Kielbe 336,5 km-re repült, ahol a vitor­láshajók versenye volt. Ezzel a célrepüléssel világrekordot állí­tott fel és a Nemzetközi Vitor­lázó repülő Szövetségnek a kí­vánt „propaganda" céljait oly mértékben teljesítette, hogy a rendkívüli teljesítmények elisme­résére alapított aranygyűrűjével tüntette ki. A vitorlázó-repülők hő óhaja már-már megvalósult, amikor a helsinkii olympiász előkészülete­ként egységes géptípus kiválasz­tását határozták el, melynek bi­zottságába Rottert is meghívák. Az „Olympia" volt ennek az eredménye, mely kedvelt „ma­dár" volt repülő­körökben. A há­ború a terveknek véget vetett és azóta sem merült fel a vitorlázó repülésnek az olympiászon való bevezetése. (Folytatjuk) DR TERNOVSZKY ZSUZSA FOGSZAKORVOS RENDEL: KEDD. SZERDA: PÉNTEK. SZOMBAT: 10-TŐL 6-IG COSMETIC DENTISTRY BONDING 225 Santa Monica Blvd. Crocker Bank Bilding No. 304 (213) 451-8834 (213) 451-8835 (Ingyen parkolóház a 2nd St és Arizona Ave. sarkán) ZÁDOR ERIKA KONCERTJEI ZÁDOR ERIKA zongoramű­vésznő a Los Angeles City Col­legében Faculty Recital-t ad no­vember 20-án d.e. 11 és déli 12 órakor. Műsorszám: — Bach, Chopin és Liszt darabok. Cím: 855 N. Vermont Music Building Auditórium No. 247. NOVEMBER 23-án vasárnap délben 12-kor a Fairfax Senior Citizen Centerben (7929 Mel­­rose Ave. L.A) játszik a Fine Arts Trióval. A belépés díjtalan. — + — EZ SEM FONTOS. . . MAGAS HONORÁRIUM. Jól látogatott előadásokat tartott Anwar­el Sadat, a meggyilkolt egyiptomi el­nök 52 éves özvegye, Jehan. ,,A nők szerepe az egyipto­mi kultúrában” címmel, a Southern Carolinai egyetemen De abbahagyta. Miért? Mert a hatóságok egyszer csak azt követelték, hogy hozza az egyetem nyilvános­ságra, mennyi honoráriumot kap Sadatné. Kiderült, hogy kissé túlfi­zettette magát: 50 ezer dol­lárt kért és kapott egy sze­meszterre. Hát, nem mondom, én is felolvasnám nekik ugyan­azt: 49-ért! A MOZAMBIKI MARXISTA elnök, Machel (mint ismeretes) repülőgépszerencsétlenség áldoza­ta. Az ország 2/3-a már nem a marxista kormány uralma alatt áll, a Renamo gerillák vissza-fel­­szabadítása ugyanis sikeresen ha­lad, kb úgy, mint Angolában. ANGLIA SZAKÍTOTT Szíriá­val, mert bebizonyítottnak látta, hogy az izraeli ismert repülőgép tervezett felrobbantása a londoni szíriai követ közbejöttével tör­tént. A US csak követét hívta vissza. A nyugat-európai orszá­gok egyelőre nem hajlandók sem­milyen retorzióra. Nem hagynak nyugtát De Lorean-nak. Megint csak bí­róság előtt áll a 61 éves, tönkrement sportkocsi-gyá­ros. Két évvel azután, hogy egy szenzációs, de negatív eredményű kábítószer-per lezajlott Kaliforniában, s sza­badlábra helyezték, — most sikkasztásért rángatták a kádi elé, — Detroitban. Szemére vetik, hogy pon­tosan 9 millió dolára tette rá a kezét abból a 18,8 mil­lióból, amit jóhiszemű be­fektetők tettek le. (Szereti a dollárt, elfelezi). .­ . ,,Ez bizony nem az, amire szá­mítottam” — mondja, ,,de végig kell csinálni”. A csoda­­­szép mannekin feleség, Christina Ferrare 84-ben tör­tént szabadlábra helyezése­kor „meglepetés-szerűen” elvált tőle. Nem értem, miért vannak ezen egyesek megbotránkoz­­va. Mi a csudát csináljon egy szép, elegáns, jófellépé­sű divatbáb egy olyan férjjel aki már eleve tönkrement és még a hegyibe kétéven­ként újabb és újabb bűnök­kel gyanúsítva bíróság előtt áll! Nem igaz?

Next