Californiai Magyarság, 1986 (63-65. évfolyam, 1-50. szám)
1986-11-14 / 44. szám
17.oka. | NAGY FARSANGI BÁL | | | 1987. február 21-én | | ÉVA SIX rendezésében . ———————————————Cl HILLTOP RESTAURANT és Koktél Bár ^ ^ Szerdától vasárnapig zene !- GALLÁ Y ELSIE /nngurá/ik Nyitva 7 napon át d.u. 4-től éjjel 2-ig. A konyha éjfélig. EARLY BIRD DINNER SERVED 4-7-ig. Leves, vagy saláta, főétel, palacsinta, kávé $8.50 A kerthelyiség minden nap nyitva! ! Telefon: (213) 851-8666 Cím: 336b Barham Blvd Los Angeles Colis 90068 Magyar tulajdonos: BENCZE JENŐ AZ AMERIKAI-MAGYAR NÉPMŰVÉSZETI KÖZPONT CSOPORTOS UTAT INDÍT AZ › 1987-es * ¡ BUDAPESTI TAVASZI FESZTIVÁLRA ► | INDULáS NEW YORK-ból MÁRCIUS 18 áï, ► | ÉRKEZÉS NEW YORK-ba MÁRCIUS 28-in › ‹ | A FESZTIVÁL IDŐTARTAMA MÁRCIUS 20-27 ‡ | A TAVASZI FESZTIVÁL A MAGYAR KULTÚRA LEGSZÉLESEBB * 5 SKÁLÁJÚ SEREGSZEMLÉJE 1000 KÜLÖNBÖZŐ PROGRAM , : * 100 KÜLÖNBÖZŐ HELYEN, ÁTLAGBAN 700000 LÁTOGATÓVAL I—-—i 1 OPTRA . . ?-v ^ A- IP VC ► ^ % % % • ^ ^ T- % ! 950.000so ^ ” | SZEMÉLYENKÉNT KÉTÁGYAS SZOBÁBAN ► ODA-VISSZA REPÜLŐÚT.ELSŐOSZTÁLYÚ HOT REGGELIVEL » ! ! TRANSZFER, 2 VACSORA, FESZTIVÁL PROGRAM TOVÁBBI FELVILÁGOSÍTÁSAI JELENTKEZÉS S AMERICAN-HUNGARIAN FOLKLORE CENTRUM 5 , P.O.BOX 262 | BOGOTÁ, MJ 07603 (201)836-4869 EGY LAP NÉPSZERŰSÉGÉT RENDEZVÉNYEINEK SIKERE IGAZOLJA. A CALIFORNIAI MAGYARSÁG BUDAPESTI ÉJSZAKA SAJTÓBÁLJÁN ZSÚFOLÁSIG MEGTELIK A BILTMORE HOTEL 600 SZEMÉLYES CRYSTAL BÁLTERME, ÉS A SAJTÓNAPON AZ ► ALPINE VILLAGE 5.000 SZEMÉLYES SÖRKERTJE. FIZESSEN ELŐ Év $ 21—ért NYUGDÍJASOKNAK 12 DOLLÁRÉRT Nyugat-Amerika legrégibb, legnépszerűbb, legtartalmasabb, legelterjedtebb és legolcsóbb hetilapjára a Californiai Magyarságra MINDEN ÚJ ELŐFIZETŐ KÖNYV AJÁNDÉKOT KAP (1 éves előfizetést beküldve) Segítse elő a magyar szó, kultúra és hagyományok fennmaradását. Szervezzen előfizetőket rokonai, barátai, ismerősei körében. Cím: 207 S. Western Ave. No. 201. Los Angeles, Kalifornia 90004 Telefon: (213) 463-3473, (213) 384-7642 CALIFORNIAI MAGYARSÁG No. 244. 1986. november 14. FELSZEGHY ISTVÁN: ROTTER LAJ OS (1961-1983) Az elmúlt nyáron volt 85 éve, hogy Rotter Lajos, a magyar repülés egyik kiválósága született. A los angelesi magyar kolónia tagjai közül többen ismerték. Ketten vagyunk itt, akiket speciális szálak kötnek hozzá. Jómagam unokaöccse vagyok és repülőtársa. Az ifjabbik vitéz Hefty Frigyes pedig, Rotter Lajos testi-lelki jóbarátjának és munkatársának fia, aki atyja nyomdokaiba lépett. Rotter születéstől fogva rendkívüli képességekkel megáldott ember volt. Mint mérnök, azok közé tartozott, akik a műszaki feladatok megoldásánál ösztönösen találják meg az ideális megolást. Emellett az elméleti kidolgozást sem hanyagolta el. Ugyanakkor a kivitelezés gyakorlati részleteiben is elsőrangú szakember volt. A mérnöki hivatásban kevesen vannak ilyenek. Mindehhez olyan további képességei párosultak, amelyek a világon kevés egyénben voltak meg az előzőkben leírtakkal. Ő ugyanis kiváló és bátor sportember is volt és jóérzékű pilóta. (Kitűnő síugró is volt). A világon igen kevés repülőgép tervező mérnök repülte mint pilóta a saját tervezésű gépét, — sőt mint az ő esetében,világrekordot ért el. Ha valamelyik hatalmas,nagyobb országban születik, a világ jobban elismerte volna és tudását sokkal inkább kiterjedt területen érvényesíthette volna. Az emberi repülés kifejlődésének kortársa és annak megszállottja volt. Repülőgép-tervezési és repülősport-teljesítményi működése mellett két célért küzdött. Az egyik: a független magyar repülőgépipar, a másik a vitorlázó repülésnek, mint küzdő számnak az olympiászokon való elismertetése. Mint afféle megszállott, küzdelmében sokaknál megbecsülést ért el, de ugyanakkor ellenségeket is szerzett, ami elkeserítette. De lássuk a tényeket: Már 22 éves korában két sikeres repülőgépet tervezett, amelyhez barátai adták az anyagi támogatást. A „Ferro Daru" szinte centiméterre azonos volt a később Amerikában megépített „Spirit of St. Louissal", amellyel Lindbergh az óceánt repülte át. A „Ferro Dongo"-nál úttörőként alkalmazta a szárnyak hegyesen elliptikus alaprajzát, ami ma egészen természetesnek tűnik. Angol szaklap közölte gépének a tervét. Egy svájci nemzetközi pályázaton helikopter tervével első díjat nyer. No, de ki vett Magyarországon a 20-as években magáncélokra repülőgépet? Gépei valamelyik garázsban porosodtak, és ki tudja mi lett a végük? Részt vett a Műegyetemi Sportrepülő Egyesület megalapításában és figyelme a Németországban meginduló vitorlázó repülés felé fordult. A repülésnek ez a szabad, motor nélküli formája a vérében volt, mint már gyermekkorban sikeres sárkányépítőnek. Ez neki való terület volt, mert a gépek tervezésében az aerodynamika kifinomult formája úttörő volt és párosult a légtér fizikájának alapos ismeretével, no meg egy igazi sportember „rámenősége" is kellett hozzá. A nagyteljesítményű vitorlázó-repülőgépek egy évtizeddel megelőzték a motoros repülőgépek áramvonalas formáit. Rotter felvette a kapcsolatot a motor nélküli repülés úttörőivel, sőt barátságra lépett velük, így Wolff Hirth-tel, ki szintén tervező gépészmérnök és kitűnő pilóta volt. Még a „hőskor" elején elkészítette egy vitorlázógép terveit, de nem talált támogatásra. Majd eljött az 1933 évi cserkész világjamboree előkészítésének ideje. Rotter, az idősebb Heftyvel megalakította a cserkész-repülő csoportot és megkapta az anyagi és erkölcsi támogatást egy nagyteljesítményű vitorlázógép megépítésére. Iparos cserkészek készítették a nevezetes „Karakánt", amivel Rotter maga állította fel egymás után a magassági, távolsági és időtartam rekordokat. Három évvel később újabb alkalom kínálkozott arra, hogy a magyar motornélküli repülés nemzetközi vonalon összemérje erejét a külföldi pilótákkal. Az 1936-os olympiász előtt a Magyar Aeroszövetség részvételét határozta el. A cél az volt nemzetközi vonalon is, hogy kimagasló eredményekkel a vitorlázó repülés olympiai „küzdőszámmá" váljék. Ez volt a hő vágya minden sportembernek, aki ehhez tartozott. Rotter erre elkészítette az előző gépénél előrehaladottabb „Nemere" nevű gép terveit, amit a székesfehérvári repülőgépjavító üzem rekordidő alatt kitűnően elkészített. Rotter a gépével, minden előzetes kipróbálás nélkül előre bemondott céllal Berlinből Kielbe 336,5 km-re repült, ahol a vitorláshajók versenye volt. Ezzel a célrepüléssel világrekordot állított fel és a Nemzetközi Vitorlázó repülő Szövetségnek a kívánt „propaganda" céljait oly mértékben teljesítette, hogy a rendkívüli teljesítmények elismerésére alapított aranygyűrűjével tüntette ki. A vitorlázó-repülők hő óhaja már-már megvalósult, amikor a helsinkii olympiász előkészületeként egységes géptípus kiválasztását határozták el, melynek bizottságába Rottert is meghívák. Az „Olympia" volt ennek az eredménye, mely kedvelt „madár" volt repülőkörökben. A háború a terveknek véget vetett és azóta sem merült fel a vitorlázó repülésnek az olympiászon való bevezetése. (Folytatjuk) DR TERNOVSZKY ZSUZSA FOGSZAKORVOS RENDEL: KEDD. SZERDA: PÉNTEK. SZOMBAT: 10-TŐL 6-IG COSMETIC DENTISTRY BONDING 225 Santa Monica Blvd. Crocker Bank Bilding No. 304 (213) 451-8834 (213) 451-8835 (Ingyen parkolóház a 2nd St és Arizona Ave. sarkán) ZÁDOR ERIKA KONCERTJEI ZÁDOR ERIKA zongoraművésznő a Los Angeles City Collegében Faculty Recital-t ad november 20-án d.e. 11 és déli 12 órakor. Műsorszám: — Bach, Chopin és Liszt darabok. Cím: 855 N. Vermont Music Building Auditórium No. 247. NOVEMBER 23-án vasárnap délben 12-kor a Fairfax Senior Citizen Centerben (7929 Melrose Ave. L.A) játszik a Fine Arts Trióval. A belépés díjtalan. — + — EZ SEM FONTOS. . . MAGAS HONORÁRIUM. Jól látogatott előadásokat tartott Anwarel Sadat, a meggyilkolt egyiptomi elnök 52 éves özvegye, Jehan. ,,A nők szerepe az egyiptomi kultúrában” címmel, a Southern Carolinai egyetemen De abbahagyta. Miért? Mert a hatóságok egyszer csak azt követelték, hogy hozza az egyetem nyilvánosságra, mennyi honoráriumot kap Sadatné. Kiderült, hogy kissé túlfizettette magát: 50 ezer dollárt kért és kapott egy szemeszterre. Hát, nem mondom, én is felolvasnám nekik ugyanazt: 49-ért! A MOZAMBIKI MARXISTA elnök, Machel (mint ismeretes) repülőgépszerencsétlenség áldozata. Az ország 2/3-a már nem a marxista kormány uralma alatt áll, a Renamo gerillák vissza-felszabadítása ugyanis sikeresen halad, kb úgy, mint Angolában. ANGLIA SZAKÍTOTT Szíriával, mert bebizonyítottnak látta, hogy az izraeli ismert repülőgép tervezett felrobbantása a londoni szíriai követ közbejöttével történt. A US csak követét hívta vissza. A nyugat-európai országok egyelőre nem hajlandók semmilyen retorzióra. Nem hagynak nyugtát De Lorean-nak. Megint csak bíróság előtt áll a 61 éves, tönkrement sportkocsi-gyáros. Két évvel azután, hogy egy szenzációs, de negatív eredményű kábítószer-per lezajlott Kaliforniában, s szabadlábra helyezték, — most sikkasztásért rángatták a kádi elé, — Detroitban. Szemére vetik, hogy pontosan 9 millió dolára tette rá a kezét abból a 18,8 millióból, amit jóhiszemű befektetők tettek le. (Szereti a dollárt, elfelezi). . . ,,Ez bizony nem az, amire számítottam” — mondja, ,,de végig kell csinálni”. A csodaszép mannekin feleség, Christina Ferrare 84-ben történt szabadlábra helyezésekor „meglepetés-szerűen” elvált tőle. Nem értem, miért vannak ezen egyesek megbotránkozva. Mi a csudát csináljon egy szép, elegáns, jófellépésű divatbáb egy olyan férjjel aki már eleve tönkrement és még a hegyibe kétévenként újabb és újabb bűnökkel gyanúsítva bíróság előtt áll! Nem igaz?