Ceahlăul, aprilie-iunie 1968 (Anul 1, nr. 37-112)

1968-04-20 / nr. 53

IORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN NEAMȚ AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN PROVIZORIUl I Anul I Nr. 53 sîmbătă 20 aprilie 1968 4 pagini — 30 bani Conferința pe ț ara a Uniunii Artiștilor Plastici încheierea lucrărilor Conferinței Vineri la amiază au luat sfirșit lucrările celei de-a III-a Conferințe pe țară a Uniunii Artiștilor Plastici. Timp de trei zile delegații și invitații au avut un schimb rodnic de idei asupra problemelor expuse în raportul Comitetului de conducere, și au subliniat căile și mijloacele menite să contribuie la continua și deplina înflorire a plasticii românești. Conferința a aprobat noul statut al Uniunii și a ales, prin vot secret, Comitetul de conducere alcătuit din 95 de membri. In continuarea lucrărilor, delegații au aprobat rezoluția celei de-a ll-a Conferințe pe țară a Uniunii Artiștilor Plastici. La ședința de închidere au luat parte tovarășii : că NICOLAE CEAUȘESCU, ION GHEORGHE MAURER, GHEORGHE APOSTOL, EMIL BODNARAȘ, CHIVU STOICA, PAUL NICULESCU-MIZIL, LEONTE RĂUTU, DUMITRU POPA, conducători ai unor instituții centrale și organizații obștești, ai celorlalte reprezentanți uniuni de creație, alți oameni de arși cultură. Sosirea conducătorilor partidului și statului a fost primită cu puternice și îndelungate aplauze de către participanții la conferință. Salutând cu căldură prezența conducătorilor de partid și de stat în mijlocul participanților la conferință, președintele Uniunii Artiștilor Plastici, pictorul Brăduț Covaliu, a arătat că aceasta confirmă încă o dată grija permanentă pe care partidul și statul nostru o acorda dezvoltării culturii românești, înfloririi artelor din România socialistă. intimpinat cu vii și puternice aplauze, a luat cuvintul tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU, secretar general al C.C. al P.C.R., președintele Consiliului de Stat. Cuvîntarea, ascultată cu viu interes de către asistență, a fost subliniată in repetate rînduri cu aplauze îndelungate. Președintele Uniunii, Brăduț Covaliu, a mulțumit, in numele artiștilor plastici, secretarului general al Comitetului Central al Partidului Comunist Român pentru cuvintarea sa plină de învățăminte, pentru grija permanentă manifestată de partid și guvern pentru dezvoltarea culturii și artei românești.In prima sa ședință, Comitetul de conducere al Uniunii Artiștilor Plastici a ales Biroul Uniunii în următoarea componență : președinte de onoare - acad. Ion Jalea ; președinte - Brăduț Covaliu ; vicepreședinți - Vida Géza, Ovidiu Maitec și Ion Frunzetti ; secretari - Virgil Almășanu, Marcel Chirnoagă și Patriciu Mateescu ; membri - Corneliu Baba, Zoltan Covaci, Alexandru Ciucurencu, Ion Irimescu, Anatol Mîndrescu, Ion Pacea, Ion Vlasiu, Napoleon Zamfir, Mimi Podeanu și Paul Bortnovsch. (Agerpres) Cuvintarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU STIMAȚI TOVARĂȘI. Permiteți-mi ca, în numele Comitetului Central al Partidului Comunist Român al Consiliului de Stat și al guvernului să adresez un cald salut delegaților la Conferința pe țară a artiștilor plastici, tuturor pictorilor, sculptorilor, graficienilor, decoratorilor a căror artă este menită să împodobească viața, să redea frumusețile naturii, marile momente și figuri ale trecutului, realitățile societății noastre de astăzi, f Aplauze furtunoase). Partidul nostru întregul popor acordă o înaltă prețuire artiștilor plastici — detașament important al intelectualității României socialiste — muncii și creației lor închinate progresului spiritual al națiunii socialiste (Aplauze). Conferința dumneavoastră a dezbătut pe larg, timp de cîteva zile, activitatea desfășurată de Uniunea Artiștilor Plastici în perioada ultimilor ani, rezultatele muncii de creație în acest domeniu, problemele fundamentale de care depinde înflorirea continuă a artei plastice românești. Caracteristica dezbaterilor o constituie ținuta înaltă, un profund spirit de responsabilitate pentru destinele culturii socialiste a țării noastre, pentru îndeplinirea înaltei meniri ce revine artistului in societatea noastră socialistă. Un aport de seamă la clarificarea problemelor teoretice ale artei plastice. Ia analizarea stadiului în care se găsește creația artistică din acest domeniu, la conturarea direcțiilor ei de dezvoltare în viitor a adus și dezbaterea publică purtată în perioada premergătoare conferinței in coloanele presei. Este cunoscut că In epoca socialismului, și cu deosebire in ultimii ani, țara noastră a cunoscut o puternică efervescență pe planul vieții și creației artistice. Arta — ca și știința și cultura în general — aduce o contribuție de mare importanță la opera de edificare noii orînduiri sociale, la îmbogățirea a vieții spirituale a poporului, la mersul înainte al patriei noastre pe calea progresului și civilizației. Dacă ne referim numai la genurile de artă pe care le practicați dumneavoastră este de ajuns să amintim numărul sporit de expoziții de pictură, sculptură, grafică, artă decorativă, de grup și personale, deschise în Capitală și in principalele centre culturale ale țării, lucrările de artă monumentală care au împodobit o serie de construcții noi ridicate în epoca socialismului, prezenta, deseori elogiată, a artiștilor noștri la marile manifestări de artă plastică internaționale. In rîndul creatorilor de artă plastică din țara noastră există personalități proeminente, figuri de maeștri venerabili care și-au cucerit prin operele lor admirația tuturor iubitorilor de frumos și care, în pofida vîrstei înaintate, au rămas in artă mereu tineri, simt și trăiesc cu mare intensitate clocotul vieții noi a patriei noastre socialiste, (Aplauze puternice). Alături de ei s-au ridicat generații noi ce-și vădesc din plin talentul și forța creatoare, dovedindu-se în stare să preia și să ducă mai departe ștafeta luminoasă a marilor tradiții ale culturii românești, să păstreze și să sporească prestigiul Înaltei școli de artă plastică formată de-a lungul timpului pe meleagurile țării noastre. Tezaurul spiritual al țării noastre este opera comună a artiștilor români, maghiari, germani și de alte naționalități, care au trăit pe aceste meleaguri; el a fost creat de-a lungul timpurilor și este îmbogățit în epoca socialismului cu noi opere pătrunse de suflul inucitor al vremurilor minunate pe care le trăiește poporul nostru, contribuind la educarea patriotică, la cultivarea frăției intre oamenii muncii, a internaționalismului întregului nostru popor. (Vii aplauze). Am vizitat expoziția retrospectivă, inaugurată cu cîteva zile înainte de deschiderea conferinței, care se înmănunchează elocvent rondul muncii dumneavoastră din ultimii ani. Am putut admira cu acest prilej lucrări de înaltă măiestrie artistică, opere inspirate din trecutul și prezentul poporului nostru, din frumusețile naturii patriei, creații de valoare aparținând tuturor generațiilor de artiști plastici din România. Succesele în arta noastră plastică au fost relevate atit in presă cit și în dezbaterile conferinței și ele se bucură de aprecierea caldă a întregului popor. O serie de delegați care au luat cuvîntul în conferință, cit și criticii și artiștii care s-au pronunțat în cadrul discuțiilor desfășurate în prealabil in coloanele presei, au evidențiat pe bună dreptate și unele neajunsuri în activitatea artiștilor plastici, au făcut critici la adresa unor lucrări neizbutite, a unor tendințe de îndepărtare de realitate, de golire a artei de conținut, de mesaj social-uman. In cadrul discuțiilor s-a subliniat necesitatea dezvoltării spiritului de responsabilitate al fiecărui artist față de rodul muncii sale, a sporirii eforturilor pentru maturizarea talentului, pentru îmbunătățirea mijloacelor de exprimare, pentru o(Continuare în pag. a IV-a) MESAJUL adresat Comitetului Central al Partidului Comunist Român de participanții la Conferirea pe fără a Uniunii Artiștilor Plastici înalți și iubiți oaspeți, conducători ai partidului și statului nostru ! Am ascultat cu adînca emoție cuvîntul plin de căldură și profundă înțelegere pentru noi, artiștii plastici, rostit în fața conferinței noastre de secretarul general al Comitetului Central al Partidului Comunist Român. Vă rog să-mi permiteți, stimați tovarăși din conducerea de partid și de stat, să dau expresie sentimentelor noastre de gratitudine și să adresez Comitetului Central mesajul celei de-a lll-a Conferințe pe țară a Uniunii Artiștilor Plastici. Este un mesaj de dragoste și caldă recunoștință pentru întreaga politică a partidului nostru, pentru grija și prețuirea pe care le acordă în permanență culturii și artei, slujitorilor ei, încredințăm conducerea partidului de devotamentul nostru față de marea sa cauză și o asigurăm de hotărîrea noastră, a tuturor generațiilor de artiști, de a realiza noi opere reprezentative, consacrate istoriei de ieri și de azi a poporului nostru, marilor izbînzi obținute în toate domeniile de activitate. In năzuința noastră către o creație semnificativă de mare amploare, către o artă originală, vom valorifica tradițiile strălucite ale înaintașilor, ne vom sprijini pe permanențele culturii naționale, ilustrînd în lucrările noastre ceea ce este propriu vieții și timpului nostru, ceea ce caracterizează spiritul specific în care se dezvoltă astăzi România socialistă. In strălucitele transformări revoluționare înfăptuite sub conducerea partidului, în viața plină de avînt a oamenilor muncii noi găsim un cîmp larg de inspirație, izvorul unor creații umaniste, al unei arte pline de idei și expresivitate. Suntem convinși că legătura strînsă cu viața va îmbogăți din ce în ce mai mult sensurile artei pe care o facem, o va apropia și mai mult de cerințele societății socialiste, de poporul nostru iubitor de frumos. Dezbaterile conferinței au arătat căt este de necesar să punem mai bine în valoare tradițiile înaintașilor, ale maeștrilor trecutului nostru plastic, precum și strălucita tradiție a artei populare. Dorind să ajungem la inima oamenilor, să comunicăm cu ei, vom promova necontenit toate talentele, vom ajuta formarea unor personalități cît mai diverse și ne vom strădui să dăm artei românești, an de an, noi străluciri, noi valori certe. învățămintele desprinse din dezbaterile conferinței reprezintă pentru noi, toți, un puternic îndemn către o muncă susținută, care să ducă la noi înfăptuiri, la noi creații pătrunse de căldura și măreția vieții României de astăzi, realităților socialiste în mijlocul cărora trăim. (Continuare in pag. a IV-a) PROLETARI DIN TOATE JAWLE. UNITIVA ! Noi invenții și inovații la U.F.S. Săvinești La Uzina de fire și fibre sintetice Săvinești, în cadrul acțiunii de organizare științifică a producției și a muncii, activitatea de cercetare se situează la un loc de frunte. Colectivul uzinei : muncitori, maiștri, ingineri, investighează noi teme, studiază diverse căi de modernizare a procesului tehnologic în scopul îmbunătățirii calității produselor, reducerii consumurilor specifice de materii prime și materiale. Sunt semnificative în acest sens numeroasele propuneri de invenții și inovații înregistrate în perioada acestui an. Numărul lor depășește cifra de 50 din care 6 sunt invenții. Multe din propunerile făcute se găsesc in faza de experimentare. Invențiile „procedeu și instalație pentru recuperarea deșeurilor poliamidice" ca și cea referitoare la valorificarea produselor frunci, aparțin chimiștilor de aici. PREȘEDINTELE SOMALIEI și-a încheiat vizita în țara noastră Vineri dimineața s-au încheiat convorbirile oficiale între președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Nicolae Ceaușescu și președintele Republicii Somalia, dr. Abdirashid Ali Shermarke. Au participat președintele Consiliului de Miniștri, Ion Gheorghe Maurer, persoane oficiale române și somaleze. După discuții sincere și prietenești privind dezvoltarea relațiilor bilaterale și principalele probleme internaționale ce interesează cele două țări, părțile au convenit să se dea publicității un comunicat comun. In dimineața aceleiași zile, s-au semnat la Ministerul Comerțului Exterior un acord comercial anual, privind schimbul de mărfuri între România și Somalia, precum și un protocol privind dezvoltarea colaborării tehnico-economice in domeniul minier, petrolier și foraj. Potrivit acordului comercial, România va furniza mașini, utilaje, produse chimice, medicamente, confecții și diferite bunuri de consum, iar Somalia va livra piei, diverse conserve, făină de pește și alte bunuri de consum. La ora 11,30, președintele Republicii Somalia, dr. Abdirashid Ali Shermarke și soția, împreună cu președintele Consiliului de Stat, Nicolae Ceaușescu și soția au sosit la aeroportul Bâneasa, de unde oaspeții somalezi, încheindu-și vizita, au părăsit țara noastră. Președintele Somaliei a fost însoțit în această vizită de Abdillahi Gizeh Dualeh, ministrul de finanțe, Mohamed An Daar, ministrul industriei și comerțului, Ismail Dualeh Warsama, ministrul resurselor naționale, Ahmed Haji Dualeh, ambasadorul Somaliei la Cairo, dr. Nicoline Mohamed, șeful de cabinet al președintelui Republicii, Ahmed Batan Dakar, director general în Ministerul Planificării, dr. Sherif Mohamed Eidarus, directorul protocolului din Ministerul Afacerilor Externe. La aeroport, împodobit cu drapelele de stat ale celor două țări, erau prezenți pentru a-l saluta pe oaspete, președintele Consiliului de Miniștri, Ion Gheorghe Maurer, cu soția, Ștefan Peterfi, vicepreședinte al Consiliului de Stat, Constantin Stătescu, secretarul Consiliului de Stat, Dumitru Popa, primarul general al municipiului București, George Macovescu, prim-adjunct al ministrului afacerilor externe, membri ai Consiliului de Stat și ai guvernului, conducători ai unor instituții centrale, generali și ofițeri superiori, ziariști români și corespondenți ai presei străine, numeroși oameni ai muncii din Capitală. Erau de față șefi ai misiunilor diplomatice acreditați la București și alți membri ai corpului diplomatic. Comandantul gărzii de onoare prezentat raportul. Fanfara a intonat avinurile de stat ale celor două țări. In semn de salut au răsunat 21 salve de artilerie. Cei doi președinți au trecut în revistă garda de onoare. Președintele Consiliului de Stat, Nicolae Ceaușescu, și președintele Consiliului de Miniștri, Ion Gheorghe Maurer, au salutat cu căldură pe președintele Republicii Somalia, urîndu-i drum bun. In aplauzele celor prezenți, nava aeriană, escortată deasupra teritoriului românesc de avioane ale forțelor noastre armate, și-a luat zborul. In dezbatere publică Propunerile Comisiei județene de partid și de stat privind delimitarea municipiilor Piatra Neamț și Roman, orașelor și comunelor din cuprinsul județului Neamț Propunerile Comisiei județene de partid și de stat privind delimitarea municipiilor Piatra Neamț și Roman, orașelor și comunelor din cuprinsul județului Neamț, publicate in numărul de ieri al ziarului nostru se bucură de mare interes și largă aprobare in rîndul oamenilor muncii de la orașe și sate. Ei dau o înaltă apreciere acestor propuneri, considerindu-le ca deosebit de importante pentru dezvoltarea întregului nostru județ. Izvorîte din necesitatea punerii de acord a organizării administrativ-teritoriale cu stadiul actual al dezvoltării forțelor de producție și repartizarea lor geografică, cu perfecționarea relațiilor de producție, cu modificările înregistrate în structura populației și in condițiile ei de viață, propunerile Comisiei județene de partid și de stat cu privire la delimitarea municipiilor, orașelor și comunelor se înscriu pe linia înfăptuirii hotârîrilor Conferinței Naționale a Partidului Comunist Român cu privire la îmbunătățirea organizării administrativ-teritoriale a țării și sistematizarea localităților rurale. Ele sunt rodul unui studiu temeinic, aprofundat și multilateral al condițiilor economice și sociale de care dispune fiecare localitate în parte și corespund principiilor adoptate in acest sens de Conferința Națională a P.C.R. Așa cum se spune în documentul publicat, ieri, la elaborarea propunerilor au participat cadre de partid și de stat, ingineri și economiști, oameni de știință și cultură, istorici și geografi, sociologi, proiectanți și arhitecți. Numeroase și valoroase soluții au rezultat și în urma discuțiilor ce s-au purtat cu activul de partid, cu numeroși deputați, țărani și intelectuali, soluții de care comisia a ținut seama în elaborarea propunerilor sale. La stabilirea propunerilor privind delimitarea municipiilor Piatra Neamț și Roman s-au avut în vedere nivelul de dezvoltare economică și social-culturală actuală și de perspectivă, legăturile pe care le au cu localitățile din jur și influiența pe care o vor exercita in viitor asupra acestora. Municipiul Piatra Neamț se propune să aibă două comune suburbane, Săvinești și Dumbrava Roșie, asupra cărora exercită o puternică influență economică, socială și culturală. Populația din aceste comune are strânse legături cu Piatra Neamț atât în ce privește producția, aprovizionarea cit și transportul etc. Propunerea privind delimitarea municipiului Piatra Neamț ține seama de situa(Continuare în pag. a III-a) RETROSPECTIVĂ ȘI GÎNDURI DE VIITOR Există un suport logic al entuziasmului cu care bodeștenii s-au aplecat asupra hărții publicată ieri de ziarul nostru , încrederea în caracterul științific al propunerilor. încă din primele ore ale dimineții majoritatea sătenilor au luat, cunoștință de propunerile Comisiei județene de partid și de stat. Iată un grup de țărani cooperatori fiind de vorbă cu tovarășul Vasile Tomescu, președintele Consiliului popular provizoriu Bodești. Comentariile sintetizează, retrospectiv, dezvoltarea armonioasă a comunei și continuă cu o privire în viitor. Obiectivele construite în ultimii 5 ani la Bodești (în valoare de peste 4 milioane lei), condițiile economice de care dispune atestă comunei un profil distinct, îndreptățesc încrederea oamenilor in viitoarea ei înflorire. Se are în vedere lărgirea posibilităților de satisfacere a necesităților social-culturale: construirea unui nou dispensar cu staționar și cabinet dentar, baie (Continuare în pag. lll a) POSIBILITĂȚI, DEZIDERATE Pentru a evidenția largile posibilități de dezvoltare deschid comunei Dulcești ce se prin infăptuirea propunerilor Comisiei județene de partid și de stat privind delimitarea orașelor și comunelor, am organizat scurtă discuție la sediul cooperativei agricole din Dulcești. Redăm succint cîteva dintre intervențiile participanților. POPA ION, președintele C.A.J Dulcești. Prin unificarea comunelor Dulcești și Bozienii d Sus se realizează un adevăr bazin agricol, cu o producți sporită și variată. Organizarea mai unitară a folosirii posibilităților acestui bazin va permit (Continuare în pag. lil a) Specific tineresc Au trecut două luni de la Consfătuirea pe țară a Uniunii Tineretului Comunist, menită să-și aducă o contribuție substanțială la înlăturarea unor modalități depășite, rigide și șablonarde de muncă și, implicit, la definirea unei game mai variate de activități, care să corespundă preocupărilor și psihologiei fiecărei categorii de tineri. Ce a întreprins în acest interval Comitetul județean U.T.C., în scopul aplicării practice a recomandărilor Consfătuirii ? Care sunt acțiunile ce poartă amprenta noii orientări ? Ce perspective există pentru activitatea de viitor . Iată cîteva din temele discuției organizate recent de redacția ziarului nostru, avînd ca interlocutori pe tovarășii : GHEORGHE GRIGORE, prim-secretar, IONEL SOCOREANU RODICA MAISTRU, secretari ai și Comitetului județean U.T.C. Transcriind răspunsurile primite sperăm că tinerii cititori ai paginii noastre să găsească unele răspuns la multe dintre întrebările pe care ei înșiși și le pun cind se gîndesc la modul în care ar dori să-și petreacă timpul liber. GHEORGHE GRIGORE. Imediat după constituirea organului județean, principala noastră preocupare a fost aceea de a informa activul de bază, pe toți uteciștii despre desfășurarea lucrărilor Consfătuirii și de a ne consulta împreună asupra acțiunilor de viitor. La stabilirea lor am pornit de la premiza că structura organizatorică se simplifică, prin crearea unor organizații unice pe întreprinderi sau instituții, că avem astfel posibilitatea unei participări efective la principalele activități. Ancheta inițiată de noi printre tinerii de la U.F.S. Săvinești, C.I.A.P.N., Uzina de țevi și Întreprinderea mecanică Roman, Fabrica de ciment Bicaz, precum și dintr-o serie de școli din municipiile Piatra Neamț și Roman a evidențiat o arie vastă de preocupări, a relevat multe La masa rotundă a ziarului „Ceahlăul“ propuneri și inițiative interesante. O atenție deosebită am acordat și instruirii secretarilor organizațiilor U.T.C. accentuînd îndeosebi nu pe îndrumări teoretice, ci pe organizarea practică a unor acțiuni interesante. La Borlești, de pildă, a avut loc un schimb de experiență cu secretarii comitetelor comunale U.T.C., care a cuprins un proces cinematografic și o seară distractivă pentru tineret. Viitoarea întîlnire va avea ca temă organizarea unei duminici culturalsportive. REDACȚIA . In ce măsură activitățile ce au avut loc in ultima vreme au răspuns cerințelor diferitelor categorii de tineri î IONEL SOCOBEANU: Din sondajul efectuat în rîndul participanților a reieșit că ele au întrunit, în general, aprecieri favorabile. Fie că a fost vorba de „balul mărțișorului”, fie că au asistat la demonstrații practice pe teme de politețe sau la expuneri grupate în ciclurile: „Instituțiile culturale ale secolului XX", sau „Oameni de seamă ai județului nostru", tinerii au manifestat interes, explicabil prin caracterul inedit al manifestărilor. La Tg. Neamț, s-au bucurat de o bună primire serile distractive pentru tineret, care cuprind, printre altele, un club al discuțiilor interesante, prezentări de cărți, cursuri de dansuri moderne, expuneri pe diferite teme. REDACȚIA : Fără îndoială că și pe mai departe principala îndatorire a organizației U.T.C. rămâne educația tinerei generații. Viața a demonstrat că eficiența acțiunilor întreprinse este cu atit mai mare cu cit ele țin seama de particularitățile de Discuție consemnată de: L. MARTIN (Continuare în pag. a ll-a) tinerete *'* CLUB-BARUL TINERETULUI* DISCUȚIE „NEORGANIZATA**** PORTRET COLECTIV • CIVILIZAȚIA STRĂZII *** IN CĂUTAREA „MARELUI SECRET" AL REUȘITEI **» PENUMBRA tinerete