Ceahlăul, octombrie-noiembrie 1969 (Anul 2, nr. 503-555)

1969-10-19 / nr. 519

"khmț >l p.cj, și al^obsiului P1»opular . jüntTEIL Anul II nr. 519 Duminică 19 octombrie 1969 4 pagini 30 bani | Acum, cind timpul este încă favorabil trebuie mobilizate TOATE FORME PENTRU STRINGEREA SI DEPOZITAREA RECOLTEI! Organele comunale de partid nu răspund de soarta recoltei ? De ce nu intervin energic pentru înlăturarea deficiențelor ? Cu fraze frumoase nu se strînge recolta Gh. Silion, inginerul agronom și Ioan Irimia, instructor al Comitetului județean de partid, reținem ca" la CAP Bodeștii de Sus mai sunt de recoltat floarea-soarelui de pe 8 ha (și de treierat de pe 18 ha), porumbul de pe 156 ha (și s-a transportat numai de pe 25 ha), că arăturile de toamnă se află de-abia la început (numai 34 ha realizate din 577) și că s-au însilozat numai 100 tone furaje din 1.600 tone planificate. Aceste rămîneri în urmă sînt cauzate de indisciplina mecanizatorilor, desele defecțiuni ale mașinilor și îndeosebi ale combinei universale de recoltat siloz (după opinia tovarășilor Ion Dascălu și Gh. Silion), de insuficiența mașinilor agricole repartizate în această zonă (după opinia tovarășului Tomescu). Nici un cuvintel despre lipsurile C.A.P., ale comitetului comunal de partid, ale consiliului popular comunal.Doar tovarășul I. Irimia a arătat că uneori și cooperativa are lipsuri neasigurînd brațele de muncă necesare la combina de recoltat furaje). In schimb, și conducătorii CAP și tovarășul Tomescu ne-au asigurat că totul este bine organizat, că s-au luat măsuri, că toate mașinile sînt de dimineață in cîmp și lucrează din plin, că... etc., etc. borescente, Fraze frumoase, arpromisiuni și — Din discuțiile purtate în biroul tovarășului Vasile Tomescu, secretarul Comitetului comunal de partid Bodești, discuție la care au fost prezenți și tovarășii : Ion Dascălu, președintele CAP Bodeștii de Sus, printre rînduri — multe laude, care vor să te facă să crezi că la Bodești lucrările din campania agricolă merg ca și gospodărirea și centrului civic. înfrumusețarea Numai că între agpertul ..^il.harggș^gdăresc și nivelul dezvoltării economice a comunei, între frazele, declarațiile, asigurările din birou și realitatea de pe cîmp există o nedorită diferență, tovarășe Tomescu. Dacă în birou toate mașinile mergeau, aflați că la brigada zootehnică de la Oșlobeni combina de recoltat furaje, două remorci și două tractoare încă nu începuseră lucrul nici la orele 8.30— 9 (cei doi mecanizatori — Gh. Bîzu și Gh. Tudose îl așteptau pe Ion Pantaze, brigadierul zootehnic, să le indice tarlaua de unde să recolteze, că nu toate silozurile sînt pregătite să „găzduiască" hrana pentru animale. Tot la Oșlobeni am găsit două girezi de ovăz încă netreierate, cărora „le ține de urît" o combină și o batoză. Date fiind rămînerile în urmă la lucrările agricole, socotim neavenită abundența de ședințe pe care le organizau, una au ținut-o dimineață și două urmau să aibă loc după-amiază. Folosindu-ne de acest prilej, atragem atenția tovarășilor Ioan Constantinescu, directorul IMA Ștefan cel Mare și Gheorghe Preda, director adjunct la Direcția agricolă județeană că Pavel PINTEA (Continuare în pag. a IlI-a) ; II In pagina a IlI-a a numărului de azi publicăm HARTA cu situația recoltării porumbului la data de 18 octombrie a.c. I% I* -t Nu știu cine afirma că dacă vara acestui an nu ne-a prea avantajat, va trebui, prin compensație, să avem o toamnă frumoasă. Și se pare că are dreptate. Sunt zile , cînd sub lumina dulce a soarelui tomnatec, meleagurile județului nostru par infinit mai frumoase, mai bogate. Bogăția e concretă, palpabilă : la Girov sau Dulcești, sfecla de zahăr umple viricamioanele și căruțele; la Moldoveni se auresc în livezi, merele și perele ; și peste tot păpușoaiele își îngroașă și-și rotunjesc știuleții și grăunțele, profitînd din plin de temperatura încă ridicată a amiezilor. Bloc-notes Dar nici frumusețea nu e mai puțin sesizabilă ochilor deprinși s-o descopere, inimilor gata să și-o apropie. Cerul e in unele zile ca sticla, aerul la orele dimineții, pur grăvite. Cimpurile par intractoarele lunecând pe marginea zării, imagini de basm, oamenii, la cules, împlinind parcă un vechi, un foarte vechi ritual, chiar dacă mînuiesc cu precizie și oarecare candoare uneltele și mașinile acestui veac XX. Treceam prin Siliștea Românilor, sat de la marginea județului, localitate inrnbată de istorie, și de după zaplazuri ne făceau semne îmbietoare gutuile galbene și pufoase, parfumînd aerul cu mireasma lor aparte, care zgîndăie prompt o atit de veche dorință și un alit. de animalie apetit prezent in noi încă din vremea copilăriei. Și îndată ce am ieșit la larg, în câmpia dormitindă, sub cerul de smarald, funigei se deșirau in amiaza călduță, plăvile se vălureau verzi ca huratecul și cliburi de păsări se ridicau la trecerea noastră, gureșe și grase M. ASMARANDEI * I. Vizita în India a tovarășilor NICOLAE CEAUȘESCU și ION GHEORGHE MAURER BOMBAY 18 — Trimișii speciali Agerpres, Nicolae Ionescu și Paul Finanțu transmit : Ultima zi a vizitei oaspeților români în India a prilejuit o nouă și puternică manifestare a sentimentelor de prietenie care unesc cele două popoare, a dorinței lor de a se cunoaște mai bine, de a contribui la consolidarea unui climat internațional de pace și înțelegere. Sîmbătă dimineața, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, NICOLAE CEAUȘESCU, și tovarășa Elena Ceaușescu, președintele Consiliului de Miniștri Ion Gheorghe Maurer, și tovarășa Elena Maurer, însoțiți de Corneliu Mănescu, ministrul afacerilor externe. Cornel Burtică, ministrul comerțului exterior, și de alte persoane oficiale, au părăsit orașul Bangalore, plecînd spre Bombay. Pe aeroportul capitalei statului Mysore, împodobit ca și în ziua sosirii, cu drapele de stat ale celor două țări, oaspeții români au fost conduși de guvernatorul Samanath Lyer, cu soția, și de primul ministru al guvernului local, Paul Veerendra. Erau, de asemenea, prezenți, pentru a și lua rămas bun de la oaspeți, membri ai guvernului local și ai consiliului Municipal al orașului Bangalore, generali și ofițeri superiori ai forțelor armate indiene. Oaspeților le sunt oferite ghirlande de flori. Au fost intonate imnurile de stat ale României și Indiei. După ce a trecut în revistă garda de onoare aliniată pe aeroport, președintele Consiliului de Stat și-a luat un călduros rămas bun de la oficialitățile indiene. La capătul unui zbor de o oră și 40 de minute, avionul special cu care călătoresc conducătorii de stat români aterizează la Bombay. Orașul portuar Bombay, al doilea ca mărime din India (4.660.000 de locuitori) și printre cele mai mari din lume, este capitala statului Maharashtra. Situat pe țărmul vestic al Indiei, Bombay-ul este astăzi, ca și în trecut, una din porțile maritime principale ale țării. Prin Bombay ia drumul străinătății cea mai mare parte a produselor de export din jumătatea de vest a Indiei, el primind, totodată, majoritatea mărfurilor importate de India din țările Europei și Africii. La ora 10.00 avionul special cu care au călătorit de la Bangalore conducătorii statului român și persoanele oficiale care îi însoțesc aterizează pe aeroportul din Bombay. Domnește aici, ca pretutindeni unde au sosit oaspeții români, o atmosferă sărbătorească. Drapelele de stat ale României și Indiei împodobesc clădirea principală a aerogării. La coborîrea din avion. Președintele Consiliului de Stat, NICOLAE CEAUȘESCU, cu soția, și președintele Consiliului de Miniștri, Ion Gheorghe Maurer, cu soția, sînt întîmpinați de guvernatorul statului Maharashtra, P. V. Cherian, cu soția, și de D. S. Desai, locțiitor al primului ministru al guvernului local. Oaspeților români le sunt prezentați apoi membrii guvernului statului Maharashtra și alte personalități ale vieții publice. După ceremonia trecerii în revistă a gărzii de onoare și a intonării imnurilor de stat ale celor două țări, conducătorii români se îndreaptă spre palatul guvernatorului, reședința pusă la dispoziția lor în timpul vizitei la Bombay. In cursul după-amiezii, tovarășii NICOLAE CEAUȘESCU și Ion Gheorghe Maurer, precum și persoanele oficiale care îi însoțesc au făcut o vizită la centrul de cercetări atomice de la Trombay, care poartă numele renumitului savant atomist indian Bhabha. Coloana mașinilor oficiale străbate principalele bulevarde ale Bombayului. Ritmului trepidant „clasic“ al acestui oraș i se adaugă, în,prezent,vizibil, un ritm nou, salutar — acela al progresului. De-a lungulji străzilor pe măsură ce coloana,mașinilor oficiale se apropie de periferiile orașului, pot fi văzute, numeroase șantiere și blocuri noi de locuințe,care s dau t treptat locul cocioabelor,cares constituie peisajul, caracteristici al , cartierelor mărginașe ale orașelorr indiene. Succesele înregistrate de poporul indian în efortul de înlăturare,a sechelelor lăsate pe trupul țării de îndelungata dominație colonială sunt evidente. O mărturie în acest sens stau și numeroasele întreprinderi industriale moderne din Trombay : rafinării, uzine suburbia chimice, centrala termoelectrică etc. Tot aici se află și centrul de cercetări atomice „Bhabha“. Oaspeții români sînt întîmpinați la acest institut de președintele comisiei pentru energia atomică a Indiei, dr. V. Sarabhai, și de directorul centrului de cercetări H. N. Seihna. Gazdele prezintă conducătorilor de stat români diferite aspecte din activitatea acestui modern complex de cercetări științifice. înființat și (Continuare în pagina a IV-a) Hotărîri ale Consiliului de Miniștri privind generalizarea experimentării noului sistem de salarizare în alte ramuri ale economiei nationale Ramura energiei electrice și termice Pe baza rezultatelor obținute intr-un număr de unități reprezentative de sub îndrumarea și controlul Ministerului Energiei Electrice, Consiliul de Miniștri a aprobat printr-o hotărire generalizarea experimentării noului sistem de salarizare și majorarea salariilor cu începere de la n- inflamMiy ■a.*Trm"tsafe"-infe-epi,inderile de producere, transport și distribuție a energiei electrice. Corespunzător acestei hotărîri salariile muncitorilor, inginerilor, economiștilor și funcționarilor din ramura energiei electrice și termice urmează să fie majorate în medie cu 8,8 la sută ; împreună cu majorarea salariilor mici efectuate în anul 1967 se asigură pe ansamblu o creștere medie de 8,9 la sută. De această creștere a salariilor vor beneficia un număr de peste 40.000 de salariați, ale căror venituri vor fi anual mai mari cu aproximativ 65 milioane lei față de cele realizate înainte de 1 august 1967. Prin elementele sale, noul sistem de salarizare, adaptat la specificul acestei ramuri, stimulează colectivele întreprinderilor în creșterea productivității muncii și asigurarea continuității, la un nivel calitativ corespunzător a alimentării cu energie electrică și termică a consumatorilor. Astfel, colectivele centralelor electrice sunt direct cointeresate în respectarea graficului zilnic de funcționare a agregatelor la parametrii stabiliți de dispecerul energetic național, în evitarea avariilor, nedepășirea cheltuielilor de producție planificate și a normelor de consum, acordarea integrală a salariului tarifar fiind condiționată de îndeplinirea acestor indicatori. Veniturile salariaților din întreprinderile de transport și distribuție a energiei electrice sînt la rîndul lor legate nemijlocit de realizarea planului de vînzare a energiei și de încadrarea în volumul de cheltuieli stabilite. •» Prin prevederile sale, hotărîrea Consiliului de Miniștri asigură muncitorilor, inginerilor, economiștilor și funcționarilor din ramura energiei electrice și termice, sporuri pentru vechimea neîntreruptă în aceeași unitate, premii în cursul anului pentru realizări deosebite, gratificații la sfîrșitul anului, în funcție de rezultatele obținute de fiecare întreprindere. Introducerea noului sistem de salaiastre—dualiul trneet salariilor, va mobiliza pe toți lucrătorii din această ramură la înfăptuirea prevederilor Directivelor celui de-al X-lea Congres al partidului privind dezvolta Sectorul poștă și telecomunicații Tot cu începere de la 1 noiembrie a. c. Consiliul de Miniștri a aprobat generalizarea experimentării noului sistem de salarizare și majorare a salariilor în unitățile de poștă și telecomunicații. In conformitate cu prevederile hotărârii, salariile personalului operativ, muncitorilor, inginerilor, economiștilor și funcționarilor din această ramură urmează să fie majorate în medie cu 9,7 la sută ; împreună cu majorarea salariilor mici efectuată în anul 1967 se asigură pe ansamblu o creștere medie de 12,3 la sută. De această majorare a salariilor vor beneficia un număr de circa 60.000 de salariați, ale căror venituri vor fi anual mai mari cu peste 90 milioane lei față de cele realizate înainte de 1 august 1967. Prin noul sistem de salarizare, veniturile fiecărui lucrător din ramura de poștă și telecomunicații vor fi nemijlocit legate de realizările planului de venituri, sau a planului de prestații, după caz, al unității în care își desfășoară activitatea. In vederea stimulării depășirii planului de venituri și a celui de prestații, precum și a reducerii cheltuielilor planificate prin efort propriu, hotărîrea prevede acordarea de gratificații salariaților la finele anului. De asemenea, se prevede și posibilitatea premierii lucrătorilor în cursul anului pentru rezultate deosebite obținute în activitatea lor. Ca și celelalte ramuri unde s-a generalizat experimentarea noului sistem de sarea susținută a industriei energiei electrice, determinată de ritmul rapid al industrializării țării, de modernizarea tuturor ramurilor economiei naționale, de creșterea gradului de cultură și bunăstare a populației. Ea va reprezenta, în același timp, un puternic stimulent pentru realizarea unei funcționări sigure a agregatelor fără întreruperi în condițiile obținerii unei productivități a muncii superioare,situată La nivelul celei realizate în instalațiile similare din țările avansate din punct de vedere industrial. Jarizare și în poștă și telecomunicații se mențin în continuare sporuri de vechime neîntreruptă în aceeași unitate și pentru condiții deosebite de muncă. Aplicarea noului sistem de salarizare și majorarea salariilor va constitui pentru lucrătorii din ramura poștei și telecomunicațiilor un puternic imbold în înfăptuirea prevederilor cincinalului și a Directivelor Congresului al X-lea al P.C.R., în vederea extinderii și modernizării echipamentelor și a sporirii eficienței economice a activității fiecărei unități. In același timp el va contribui la întărirea răspunderii fiecărui salariat în asigurarea satisfacerii la timp și de bună calitate a prestațiilor de poștă și telecomunicații către populație, întreprinderi și instituții. ★ Hotărîrile Consiliului de Miniștri privind generalizarea noului sistem de salarizare și majorarea salariilor în ramurile energiei electrice și termice și cea de poștă și telecomunicații vin să confirme din nou modul consecvent cu care partidul și guvernul înfăptuiesc prevederile celui de-al IX-lea Congres al P.C.R., referitor la ridicarea nivelului de trai al oamenilor muncii din țara noastră și ale Hotărîrii Plenarei Comitetului Central al Partidului Comunist Român din octombrie 1967 referitoare la îmbunătățirea sistemului de salarizare și majorarea salariilor. (Agerpres) in Raportul prezentat la cel de-al X-lea Congres al Partidului Comunist Român, tovarășul Nicolae Ceaușescu arăta : „Ținînd seama de faptul că o importanță deosebită pentru economia noastră, pentru deservirea populației o are rețeaua de telecomunicații, este necesar ca în anii următori, paralel cu extinderea acesteia să se asigure și modernizarea, sistematizarea, raționalizarea și, totodată, sporirea economicității mijloacelor de telecomunicație". Călăuziți de aceste indicații, lucrătorii Direcției județene de poștă și telecomunicații Neamț, au înregistrat în ultima perioadă o serie de însemnate succese atât în ceea ce privește realizarea planului și dezvoltarea mijloacelor de poștă și telecomunicații, cât și în ceea ce privește îmbunătățirea nivelului de deservire cu prestații specifice a unităților socialiste și a publicului. Planul de venituri a fost îndeplinit lună de lună, avînd în prezent o depășire cumulată de aproape 1 milion lei, iar la planul de casă de peste 150 mii lei. Angajamentul îmbunătățit de depășire a beneficiilor planificate pe întreg anul a fost îndeplinit la data de 31 august. Dintre ultimele realizări menționăm : înființarea oficiului și centralei telefonice în comuna Brusturi-Drăgănești, a serviciului de noapte pentru distribuirea telegramelor în municipiul Piatra Neamț, stalarea de posturi publice din municipiile Piatra Neamț și Roman, crearea de noi circuite telefonice și telegrafice pe direcțiile Piatra Neamț — Iași și Piatra Neamț — Roman. La obținerea acestor rezultate a contribuit și aplcarea celor cinci studii elaborate în cadrul acțiunii de utiiizare științifică a producției și a muncii. Dezvoltarea impetuoasă a activității economice, a vieții social-culturale și a turismului în județul Neamț, impun luarea în continuare de măsuri pentru organizarea și modernizarea mijloacelor de poștă și telecomunicații, pentru ridicarea la un nivel superior a calității deservirii. Astfel, în prima parte a lunii i.e., va fi terminată noiembrie extensia a încă 1.000 linii a centralei elefonice automate Piatra Neamț, trecîndu-se totodată la numerotarea abonaților cu cinci cifre. In acest trimestru, încep și lucrările de mărire a capacității centralei telefonice automate, din municipiul Roman, cu încă 800 numere. In acest fol se vor putea satisface majoritatea numeroaselor cereri de instalări de noi telefoane în cele două municipii ale județului nostru. Tot în cursul acestui trimestru, se vor crea noi posibilități de instalări de posturi telefonice și în orașul Tîrgu Neamț, prin mărirea capacității cablelor urbane. In scopul unei mai rapide legături între comună și reședința de județ, va continua acțiunea de conectare prin circuite directe cu Piatra Neamț a centralelor telefonice comunale, prin darea în comunicație, pînă la finele acestui an, a legăturilor directe Razboieni — Piatra Neamț și Țibucani — Piatra Neamț. Prin instalarea unei centrale telefonice manuale la Roman, la începutul anului viitor, vom da posibilitatea unor noi unități socialiste din acest municipiu de a beneficia de serviciul aparatelor „telex". Și în sectorul poștal, viteza de prelucrare și parcurs a trimiterilor va crește simțitor, prin sporirea mijloacelor mecanizate, cit și prin construirea, în 1970, a unui oficiu de tranzit în stația C.F.R. Piatra Neamț. Prin lărgirea continuă a muncii și conducerii colective, finind tot mai mult seama de propunerile cetățenilor, printr-o mai bună instruire profesională a tuturor noștri, vom căuta să salariaților ridicăm neîncetat nivelul de deservire a populației de la orașe și sal* Ing. directorul de poștă Valeriu DAM Direcției județene și telecomunicații la unison cu nevoile cetățeanului! 9 In pag. a II-a ALMANAH Dinsuman • Intermezzo cu Maurice Chevalier • Salonul automobilului • 11 ani in poartă • Misterul a rămas nedeslegat Umor Știați că... Curier Un nou succes al Teatrului Tineretului Incheiatățjoi, 16 octombrie, faza zonală a Festivalului național de teatru care a avut loc la Iași a consemnat un nou succes al Teatrului Tineretului din Piatra Neamț. Diploma pentru cel mai valoros spectacol pentru tineret, atribuită de Comitetul județean Iași al U.T.C. piesei lui Paul Cornel Chitic — „Cronica personală a lui Laonic" (regia Magda Bordeianu, scenografia — Mihai Mădescu). Cel de-al doilea colectiv premiat este Teatrul Național „V. Alecsandri" din Iași, cu spectacolul „Săgetătorul" de Ion Omescu (regia Sorana Coroamă), care a primit diploma pentru cel mai reușit spectacol din concurs, atribuită de Consiliul popular municipal Iași.Juriul festivalului a fost alcătuit din : artista emerită Dina Cocea, președinta A.T.M., regizorul Alexandru Finți, Florin Nicolau, secretarul literar al Teatrului National „I. L. Caragiale" din București, Dinu Kivu, cronicar de specialitate la revista „Contemporanul" și Victor Parhon, redactorul emisiunii T.V. „Gong". Din palmares, mai menționăm Diploma pentru cea mai bună scenografie, acordată Teatrului „M. Eminescu" din Botoșani pentru piesele „Manevrele" de D. Tamás (scenograf George Doroșenco) și „Luceafărul" de B. Șt. Delavrancea (scenograf Hristofenia Cazacu), precum și Diploma pentru cel mai talentat tînăr interpret, decernată actorului ieșean Costel Constantin (rolul lui Hîncu din „Săgetătorul"). în felul acesta, la faza finală a Festivalului național de teatru care va avea loc anul acesta în decembrie, la București, vor participa numai două din cele șapte teatre moldovene : Teatrul Național „V. Alecsandri" din Iași și Teatrul Tineretului din Piatra Neamț. îmbunătățiri in aprovizionarea cu apă potabilă Extinderea construcțiilor în cartierul Mărăței a ridicat probleme noi și în ceea ce privește asigurarea cu apă potabilă a locuitorilor. Deficiențele existente pînă acum vor fi înlăturate, întrucît s-a luat hotărîrea de a se înlocui actuala conductă de apă potabilă cu una nouă și de mai mare capacitate. Cetățenii cartierului vor beneficia astfel de o alimentare continuă cu apă potabila și un debit mai mare.έn luna noiembrie lucrarea va fi terminată.