Ceahlăul, aprilie-iunie 1970 (Anul 3, nr. 656-731)

1970-05-23 / nr. 699

Sîmbătă, 23 mai 1970 Recoltarea lucernei lucrare urgentă, care trebuie făcută la un înalt nivel calitativ Convorbire cu inginer loan TABLÁN, din cadrul Direcției agricole județene Neamț Tovarășul loan Tablán. Inginer principal cu problemele de bază furajeră, a fost solicitat să facă referiri la ceea ce este mai important în acest domeniu, bineînțeles avînd în vedere implicațiile inundațiilor din ultima vreme. — Așadar, ce trebuie știut în primul rînd ? — Că va trebui să producem mult lapte și multă carne, pentru a rezolva nevoile alimentare ale țării și că lucrul acesta nu este simplu dacă avem în vedere că peste 4000 ha. pășuni și finețe au fost inundate. — Și în acest caz ? — în acest caz propun să discutăm problema notată cu alfa în alfabetul zootehniștilor : cositul lucernei. —■ Aveți cuvîntul. — Sînt în cooperativele agricole circa 6000 ha. cu lucerna. Posesorii acestor suprafețe să nu se întrebe în primul rînd cît recoltează ci cum recolteză. C.A.P. Bodești, Dragomirești Borlești, Gîdinți, Miron Cosim n-au procedat așa anul trecut și au pierdut. Au recoltat tîrziu, au practicat multe manipulări. Reamintesc că posibilitățile de conservare sunt două: uscarea și deshidratarea plantelor sub formă de fin și însilozarea, efect al fermentației laetice. Conservarea sub formă de fin este simplă și foarte cunoscută. Se poate face prin uscarea naturală în brazde la sol, acolo unde permite regimul de ploi. Mai rndicată este uscarea fînurilor pe suporți, care constă în clădirea plantelor în straturi de 50—60 cm, după 5—10 ore de la cosire. Cea mai rapidă și rentabilă modalitate este însă uscarea prin ventilare cu aer rece. Așa s-a procedat anul trecut la Timișești și rezultatele au fost bune. — în ce constă această practică ? — Simplu. Clădirea și ventilarea se execută direct în fînărie, sub șopron, sau în aer liber avînd prelate la îndemînă pentru caz de ploaie. Plantele se așează în straturi de 40—50 cm, și se începe ventilarea pînă la 35-45 la sută umiditate, după care se așează în straturi de 3-4 m. și se continuă pînă ce porțiunea superioară a primului strat ajunge la umiditatea de 20-25 procente. Tehnologia este simplă, dar mai grea este, se pare, punerea în funcțiune a ventilatoarelor din cele 32 unități unde există cite două la Butnărești și Dulcești, apoi la Sagna, Săbăoani, Dochia, Văleni la Dochia și Borlești — și numai aici — ventilatoarele n-au fost folosite deloc, în cazul unor ploi abundente în perioada cositului, vom fi obligați să conservăm plantele sub formă de fin siloz. Procedeul este mai greu, dar și eficiența economică mai mare, silozul conține cu 30 la sută mai multă proteină și cantități duble de vitamine față de finul obținut prin deshidratare. Fînul siloz se poate obține și în silozuri de suprafață, dacă se respectă cîteva condiții: platforma din beton sau pămînt bine tasat să aibă o pantă ușoară,umiditatea plantelor să nu fie sub 50 la sută, recoltarea să se facă concomitent cu tocatul, tasatul să se facă intens, cu tractorul cu șenile, iar întregul siloz să se termine în 2-3 zile, după care se acoperă lateral și deasupra cu told de polietilenă peste care se adaugă un strat de pămint de 4-5 cm. — Acestea sunt indicații de specialitate. Sub raportul organizării insă... — Lucerna fiind în fază optimă de recoltare, să se treacă imediat la cosit și conservat. Să se pună în stare de funcțiune utilajele de recoltare și transport calculîndu-se capacitatea lor de lucru și necesarul de brate de muncă. în legătură cu aceasta, fac o constatare deloc elogioasă în cooperativele agricole, nu există interes pentru extinderea folosirii mijloacelor mecanice. Să mă explic anul trecut, Piment n-a făcut balotarea nutrețurilor, iar cositurile mecanice au mers doar pe ici, pe colo. Anul acesta, 28 de cositoare „Carpatina” (mașină nouă, bună, care cosește 5 ha pe zi, mînuită de un singur om stau neridicate). Sunt repartizate cite două la Borlești, Vinători, Gîrcina, Stănița, cite una la Bălțătești, Bodești, Negrești, etc. Anul acesta care marchează printre altele creșterea gradului de mecanizare a tuturor lucrărilor, se prevede efectuarea mecanică în proporție de cel puțin 50 la sută a cositului și balotatului. Datoria specialiștilor a tuturor cooperatorilor este de a acorda maximă atenție acestei lucrări, deoarece de rezultatele ei depind rezultatele întregii noastre a îaetilității zootehnice. D. II. Legea prevede Tov. Parcam T. Maria — fco misina Borlești. Soțul său a decelat în timp ce executa o pedeapsă privată de libertate. Dorește să știe dacă i se aplică prevederile articolului 14 din recenta lege votată de Marea Adunare Națională privind executarea pedepselor în sensul de a i se acorda un ajutor lunar asemănător pensiei de urmaș. Răspuns : în primul rînd noua lege privind executarea pedepselor a intrat în vigoare la 1 ianuarie 1970 și prevederile ei se aplică numai situațiilor care se ivesc de la această dată. în al doilea rînd, în lege se prevede că acest ajutor se acordă urmașilor celui decedat în timpul deținerii ca urmare a unui accident de muncă sau a unei boli profesionale și, bineînțeles, dacă urmașii îndeplinesc condițiile prevăzute de legea pensiilor în privința dreptului la pensia de urmaș. Dv. nu puteți beneficia în nici un caz de ajutor pentru faptul că soțul a decedat înainte de a intra în vigoare noua lege. Tov. Popa Alexandru — sanatoriul Bisericani, este bolnav de TBC și primește ajutor de boală 90 la sută din salariul tarifar. I se reține impozit pe salar asupra ajutorului de boală. Se procedează legal ? Dacă copiii săi elevi la liceul din Pașcani au dreptul la bursă ? ! Răspuns . Ajutorul de boală este impozabil. Deci se procedează legal atunci cînd vi se reține impozitul. în ceea ce privește dreptul la bursă al copiilor care sunt elevi la școli medii, acesta se acordă în funcție de situația la învățătură a elevului, situația materială a părinților și numărul de burse repartizate. Tovarășii Ciobanu Vasîle și Strugaru Constantin — maiștri instructori la liceul agricol Roman. Au salariul tarifar de încadrare de 1890 și respectiv 1870 lei lunar. Începînd cu luna octombrie 1969 pînă în luna ianuarie 1970 efectuează ore în plus a căror valoare adunată cu salariul tarifar totalizează peste 2000 lei lunar. Doresc să cunoască dacă beneficiază de alocație de stat pentru copii . Răspuns : In conformitate cu instrucțiunile nr. 1515/1966 ale M.F. și C S.M.S., date în aplicarea Decretului 285/1960 în „Salariul tarifar brut de încadrare" care se are în vedere la aplicarea plafoanelor prevăzute în articolul 2 din Decret se include și retribuția primită pentru funcția cumulată potrivit reglementărilor în vigoare. Tov. Pavelescu Elena — Roznov, lucrează la cooperativa Roznov secția frizerie. Dorește să i se facă cunoscute dispozițiile legale cu privire la ia) depunerea la cooperativă a sumei stabilite ca vărsămînt antecalculat de către cooperatoarele care se găsesc un concediu de maternitate; b) dacă i se plătește în perioada de alăptare a copilului, cînd lucrează numai 6 ore, diferența de salar pînă la programul de 8 ore muncă. Răspuns: a) Conform Instrucțiunilor UCECOM Nr. 146.000/ 1968, modificate și completate prin decizia 463/1968 privind organizarea și funcționarea unităților de deservire a populației cu decontare pe bază de vărsăminte antecalculate, pe durata concediului de odihnă și de boală (deci și de maternitate) suma stabilită ca vărsămînt antecalculat rămîne neschimbată și depunerea ei este obligatorie. b) Cooperatoarele care au copii beneficiază de pauze de alăptare și de retribuirea corespunzătoare ca și cooperatoarele ce lucrează în unitățile la care decontarea se face pe forma generală și nu prin vărsăminte calculate. Din programul competițional Duminică, 24 mai a.c.’ PIATRA NEAMȚ O Fotbal, Divizia B : Ceahlăul — Poiana Cîmpina (stadion Ceahlăul, ora 11); Campionatul județean Celuloza — Laminorul Roman (teren Ceahlăul II, ora 13). • Atletism. Etapa reană a Campionatului judede pentatlon atletic școlar. Stadion Ceahlăul, ora 8. ROMAN • Fotbal. Campionatul județean Unirea — Cimentul Bicaz. Teren Unirea, ora 11.30. • Handbal: Campionatul județean (m): Liceul nr. 2 — Retonul Săvinești. Teren Liceu nr. 2, ora 11. TÂRGU NEAMȚ • Fotbal. Campionatul județean : Cetatea — Metalul Piatra Neamț. Stadion Cetatea, ora 11,30. • Volei. Campionatul județean : Cetatea — Voința Roman. Complexul sportiv, ora 10. SĂVINEȘTI • Fotbal. Campionatul județean : Relonul — Volanul Bicaz. Teren Săvinești, ora II. I. R. E. Piatra Neamț anunță: — Instalațiile electrice interioare pentru populație se execută numai de către personal de specialitate autorizat conform H.C.M. 2763/1968 și încadrat într-o organizație socialistă de stat sau cooperatistă, în toate cazurile branșamentele se execută numai de către l.R.E. Pentru execuția instalațiilor interioare cît și a branșamentelor, l.R.E. Piatra Neamț, prin Șantierul de construcții montaj,are înființate unități de execuție — puncte de lucru construcții-montaj — în Piatra Neamț, Roman, Tîrgu Neamț și Bicaz, asigurînd execuția atît în mediul urban cît și rural. Instalațiile electrice interioare executate de către persoane particulare nu vor fi racordate la rețeaua publică de distribuție. Prin acest anunț dorim ca populația să fie avertizată asupra abuzurilor posibile și să se preîntîmpine nemulțumirile care se creează de către diverse persoane particulare care se dau drept electricieni autorizați.’ CE AHLI AUIii O contribuție de seamă la dezvoltarea economiei naționale îndeplinirea și depășirea angajamentelor In aprecierea rezultatelor activității de producție a unei întreprinderi industriale un rol de seamă îl ocupă gradul de îndeplinire a principalilor indicatori de plan, precum și procedeele folosite de colectivul unității respective în scopul scoaterii la iveală și a introducerii în circuitul economic a tuturor rezervelor latente, încă de la începutul anului salariații fabricii de ceramice „Zorile noi“ produse Piatra Neamț s-au angajat să desfășoare o activitate productivă superioară celei din perioadele anterioare, stimulați fiind pentru aceasta de noile măsuri aplicate pentru perfecționarea continuă a structurii economice și sociale care de altfel caracterizează întreaga noastră societate. Odată cu profilarea unui nou cod al existentei și activității noastre, și salariații fabricii „Zorile noi" au început să se preocupe de adaptarea muncii desfășurată în procesul de producție, la un nivel superior de organizare care să permită cheltuirea muncii vii și materializată cu maximă eficientă, abordarea problemelor disciplinei de producție, in maniera responsabilității lucrătorului care înțelege pe deplin efectul reciproc favorabil al relațiilor dintre întreprindere pe de o parte și cei ce participă la crearea valorilor materiale pe de altă parte, îmbunătățirea structurii economice și sociale a activității a generat o nouă orientare, o nouă atitudine a celor care alcătuiesc în general colectivele de lucrători ale unităților economice, față de principalele probleme care, fiind rezolvate în modul cel mai potrivit cerințelor concrete, generează obținerea unor rezultate economice care se încadrează in dinamica dezvoltării de ansamblu a economiei nationale. O primă constatare pe care o facem este aceea prin care consemnăm că fabrica de produse ceramice „Zorile noi" Piatra Neamț și-a îndeplinit la zi principalii indicatori economico-financiari, permițînd în același timp înregistrarea unor importante realizări și în ceea ce privește îndeplinirea angajamentelor de depășire a sarcinilor de plan. Dar pentru a permite efectuarea unei comparabilități între prevederile inițiale angajamentelor și dinamica realizării lor, este absolut necesar în cazul unității economice amintite să ne încadrăm referințele la perioada primului semestru în întregime. Aceasta deoarece valorile angajamentelor care trebuiau realizate pînă la ora actuală, au fost depășite în mod substanțial, ele oscilînd deasupra sau cu puțin sub valorile nivelului angajamentelor pentru o perioadă de șase luni. Iată de exemplu că prin mobilizarea mai bună a elementelor procesului de producție, prin asigurarea unei mai bune funcționări a utilajelor și instalațiilor, prin organizarea optimă a proceselor de fabricație și a muncii în scopul eliminării consumurilor inutile de muncă, s-a reușit atragerea în circuitul de producție al fabricii, a unei cantități mai mari de materii prime pentru prelucrare, care s-au regăsit în final într-un volum al producției globale mai mare cu 279.000 lei decît sarcina de plan a primelor patru luni și cu 129.000 lei mai mare decît angajamentul unității la acest indicator pentru semestrul I. De asemenea, hotărîrea inițială a colectivului fabricii de a obține peste sarcina de plan a semestrului o valoare de 150.000 lei la producția marfă a fost tradusă în viață încă de pe acum, depășind prevederile cu 161.000 lei. Aceste importante succese au avut la bază un corespondent valoros în diminuarea cheltuielilor materiale și bănești, care au determinat obținerea unor economii din reducerea prețului de cost, în valoare de 127.000 lei, creîndu-se premisele îndeplinirii și depășirii angajamentului pentru primul semestru. Dacă avem în vedere realizările pe sortimente, situația impune de asemenea ca unitatea de timp necesară pentru raportarea prevederilor angajamentelor, la rezultatele obținute să fie tot primul semestru. Intr-adevăr celor 200.000 bucăți cărămizi prevăzute a se realiza peste plan în primele șase luni, li s-au adăugat încă de pe acum alte 65.000 bucăți iar cantitatea blocurilor de beton estimată a se obține ca depășire pe șase luni a fost depășită tot înainte cu aceeași apreciabilă perioadă de timp, cu încă 16.000 bucăți. Toate aceste rezultate au la bază creșterea gradului de responsabilitate profesională și socială în același timp a lucrătorilor din unitățile noastre economice, respectiv din fabrica amintită, rezultate generate de corelarea intereselor personale cu interesele generale ale economiei nationale. Petre TOFAN Fabrica de cărămizi Roman. Aspect panoramic al depozitelor de cărămizi ceramice. Foto: C. SCAR LAI I I Să derulăm împreună o ediție imaginară (VIII) HispAita fotbalului ofieniit) GRUPA B. O grupă echilibrată, care va cunoaște un start furtunos la 2 iunie, cînd, se va disputa întîlnirea Peru- Bulgaria. Dacă Marocul va fi o victimă a celorlalte colege de grupă, iar R. F. a Germaniei va confirma pronosticurile ce o văd drept mare favorită, ocupanta locului doi se va decide odată cu acest meci. Programarea partidelor ulterioare este favorabilă Perului , ultimul meci îl va susține cu formația lui Helmutth Schön. Dacă la această dată Seeler, Beckenbauer et Co. vor fi acumulat deja 4 puncte (victorii asupra Marocului și Bulgariei), ei își vor permite să joace mai relaxați contra Perului, mulțumindu-se și cu un egal. Ceea ce înseamnă că încheierea partidei Peru — Bulgaria cu un rezultat de egalitate îi favorizează pe elevii lui Didi, care vor avea astfel posibilitatea să se califice în sferturi. Ce șanse au cele două formații în lupta lor pentru locul al II-lea' Meciul direct de la 2 iunie va limpezi poate toate incertitudinile, dar nu ni se pare exclus ca în această grupă patru să înregistrăm niște surprize de proporții. Ce ne face —irrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrt, WVVWWX. ?WVW>A/VA^WWWWWWrt 'WWW» să avem astfel de presimțiri ? In primul rînd eterogenitatea grupei. Apoi, faptul că formația R.F.G.-ului — puțin cam îmbătrînită — va trebui sa înfrunte asaltul unor echipe prin excelență ofensive (cum se anunță a fi Peru și Bulgaria) și o formație despre care nu se pot încă spune prea multe lucruri — cea a Marocului — calificată surprinzător în turneul final, dar capabilă (datorită virtuozității tehnice care i se atribuie și mai ales vitalității ei) să producă bătaie de cap „favoriților". Dar, să revenim deocamdată la disputa dintre Peru și Bulgaria, întîlnire care, desigur, va face să devină neîncăpătoare tribunele de circa 30.000 locuri ale noului stadion de la Leon. Elevii lui Walther Pereira Didi, „prințul negru" al balonului rotund, vor aborda partida cu încrederea pe care le-a acel 5—3 înregistrat in dat-o fata bulgarilor la Lima, la sfîrșitul lui februarie. Așadar cei doi adversari se cunosc deja, formația lui Stepan Boșkov fiind studiată și cu prilejul întîlnirii pe care a disputat-o în compania „rezervelor“ peruviene (au cîștigat bulgarii cu 3—1). Țîșnită din anonimat grație tenacității și ochiului sigur al lui „El profesor", echipa Perului a reușit în calificări să elimine Argentina (1—0 și 2—2), iar într-un amical disputat pe Maracana cu echipa Braziliei condus cu 2—0, fiind întrecută a dubios cu 3—2. Aplicînd sistemul 1—4—3—3, Didi a reușit să valorifice din plin calitățile tehnice și vitalitatea jucătorilor săi, alcătuind o echipă în care vedetele sunt, alături de fundașul central Chumpitaz (demarat anul trecut cel mai bun sportiv Peruvian) și mijlocașul Chaile, sprinterii Baylon și Ramirez, precum și vîrful central Sofii, titularizat pe acest post 1 după verificarea sa în partida cu România (1 — 1). Forței de atac a peruvienilor, Bulgarii vor opune o echipă omogenă, caracterizată printr-un joc colectiv și predilecție pentru fotbalul ofensiv — tentă imprimată de fostul mijlocaș de talie internațională Stepan Boșkov, antrenor al echipei actualmente naționale. Echipa cuprinde multi jucători cu experiență, ajunși la o maturitate deplină: Șalamanov (28 ani), Asparuhov (26 ani), Iakimov (28 ani), Dermentliev (28 ani), Jekov (25 ani), Jecev (27 ani). Dispusă pe teren după formula 1—4—2—4, tn care masivul Dimitrov (34 ani) îndeplinește de multe ori atribuțiunile unui „ii liber”” iar mijlocașul Penev evoluează mai retras pentru a asigura legătura între cele două compartimente, formația bulgară are concentrată torța de pătrundere în șutul necruțător al lui ăekov, care — în calitatea sa de golgheter european — este deținătorul „Ghetei de aur — 1969“. Aflați la cea de a treia participare la turneul final al unui campionat mondial, bulgarii sunt hotărîți să treacă — în sfirșit — de etapa optimilor. mzmmMza Constantin BOSTAN Fabrica de ciment Bicaz produce și livrează pe bază de comandă fermă orice cantitate de mozaic de calcar conform STAS 1134(1961 și criblură de calcar conform STAS 66111961 "■ Pentru relații suplimentare vă veți adresa serviciului desfacere t Telefon 212 ) 215. i r* I Pag. 3 Muttu MMunamtun mutaKm SMIAM Legătura a fost restabilită In urma ploilor căzute, podețul de pestezona din dreptul cartierului Blebea (orașul IU*cu Neamt), a fost rupt de furia apelor dezlănțuite. Singura cale de legătură cu orașul a fost Întreruptă. Se cerea : Intervenție operativă energică. Pentru restabilirea legăturii au venit în ajutor țărani cooperatori, elevi, muncitori și intelectuali din întreprinderile, instituțiile și școlile orașului. Dintre ei, Toader Pamfil, Ion Vițelaru, Gheorghe Timofte ajutați de elevii Școlii generale nr. 4 — înfruntând valurile, au lucrat cu abnegație, reușind să repare stricăciunile. Acum legătura este restabilită. Locuitorii cartierului le transmit și pe această cale toate mulțumirile. Le merită cu prisosință. Secetă ortografică Un paradox 1 ploaia cu greșeli — secetă ortografică. Evidentiam faptul aceasta într-o notă „Mania abrevierilor" publicată în ziarul din 23 martie a.c. și în care se declaram împotriva stîlcirii denumirii localităților, prin folosirea unor abrevieri. I-am numit pe vinovați, am așteptat răspunsuri, măsuri, dar în zadar. Intre timp am mai descoperit și alte perle : Tg. Neamț, P. Teiului, Dr. Roșie etc. Pe firme, pe acte oficiale, unde nu te-aștepți Ca urmare, am hotărît să inițiem un concurs celui care va ghici că P.N. și Tg. N. înseamnă Piatra Neamț și Neamț îi vom oferi Tîrgu un dicționar ortografic cu autograful tuturor stricătorilor de limbă din județ. Nici o grabă cu înscrierile. Se pare că nimeni n-are de gînd să lene ploile astea de greșeli. Oameni și fapte Datorită creșterii cotelor apelor Bistriței, ne scrie Ion Serdaru, secretarul organizației de bază de la centrul de rețele I.R.E. Bicaz, o parte din stîlpii liniei de 35 kw. Stejarii-Bicaz au fost blocati de diverse materiale aduse de viitură. Amenințată cu distrugerea, linia trebuia salvată. Altfel capacitatea de producție a Fabricii de ciment ar fi fost paralizată. Conștienți în cel mai înalt grad de datoria care le revine în aceste momente, lucrătorii echipei de intervenție condusă de tehnicianul Alexandru Ștefan, din care s-au evidențiat Nicolae Luca, Mihai Găceanu și Eugen Ciubotaru, au scos circuitul în afara ©*ecirei primejdii, o pildă de abnegație care se adaugi la atîtea alte fapte de eroism de care dă dovadă în aceste clipe poporul nostru. Acui e vina Aflăm un lucru care se produce pe lîngă durere, uimire și revoltă. Un copil de 13 ani Ludovic Constantin a decedat în urma unui accident: împrejurările : se juca Împreună cu alți băieți în incinta fabricii de cherestea „1 Mai* din Piatra Neamț. Un buștean s-a rostogolit din stivă accidentindu-l mortal. Cine a permis eonii!»? să se joace în incinta întreprinderii ? Este răspunsul pe care-l așteptăm de la conducerea acesteia. A întreprinderea de construcții - montaj Neamț cu sediul în str. Durăului nr. 11 Piatra Neamț angajează prin concurs pentru șantierele de construcții din Piatra Neamț, Roman, Bicaz și Tîrgu Neamț — ingineri și ingineri principali constructori — maiștri și maiștri principali constructori — tehnicieni și tehnicieni principali normatori pentru construcții Condițiile de salarizare sunt cele prevăzute în H.C.M. nr. 914/1968 și H.C.M nr. 2383/1969. Relații suplimentare se obțin la serviciul plan salarizare și serviciul personal ■—telefon 13688. I