Ceahlăul, iulie-septembrie 1970 (Anul 3, nr. 732-809)

1970-09-12 / nr. 794

Pag* 2 CEAHLĂUL Sîmbătă, 12 septembrie 1970 Plenara comitetului județean de partid din 10 septembrie 1970, analizînd activitatea desfășurată de organizațiile de partid, consiliile populare si organele agricole pentru creșterea efectivelor de animale si ridicarea productivității acestora, precum și asigurarea fondului de stat cu produse animaliere. pe baza raportului prezentat de biroul județean și a discuțiilor purtate a adoptat o amplă hotărîre care prevede printre altele: — Organele și organizațiile de partid, vor mobiliza pe toti comuniștii și ceilalți lucrători din sectorul creșterii animalelor să depună eforturi susținute pentru îmbunătățirea substanțială a activității în vederea îndeplinirii integrale a sarcinilor din acest an, pregătirea corespunzătoare a tuturor condițiilor necesare realizării indicatorilor de plan pe anul 1971. — Direcția agricolă, Uniunea județeană a C.A.P. și Inspectoratul Județean pentru întreprinderile agricole de stat vor urmări pe fiecare unitate în parte realizarea integrală a efectivelor de animale prevăzute în plan, în mod deosebit a celor matcă. Toate vitelele reținute în unitățile agricole să fie grupate în loturi de prăsilă, îngrijite și furajate corespunzător, pentru a fi trecute la timp în turma de bază. Pentru îmbunătățirea calitativă a efectivului matcă la bovine, înlocuirea animalelor neproductive, va trebui ca în toate unitățile numărul junincilor să reprezinte cel puțin 20 la sută față de numărul vacilor. La ovine, efectivul matcă sa cuprindă cel puțin 80 la sută din total, luîndu-se măsuri de înlocuire a animalelor îmbătrînite, în afară de creșterile ce vor fi asigurate din prăsila proprie să se urgenteze cumpărarea de animale pentru completarea efectivului prevăzut în asa fel încît această acțiune să se încheie pînă cel tîrziu la sfîrșitul lunii noiembrie a.c. Inspectoratul judetean pentru I.A.S. cu ajutorul Ministerului Agriculturii si Silviculturii se va ocupa de procurarea celor 1.100 vaci și juninci pentru popularea complexului I.AS. Girov și 500 vaci pentru ferma I.A.S. Dumbrava, pînă cel tîrziu la 15 octombrie a.c. — Direcția agricolă și consiliile populare comunale să se preocupe îndeaproape de organizarea și desfășurarea în bune condițiuni a activității de reproducție a animalelor, pentru ca indicatorii de plan privind natalitatea, prolificitatea să fie realizată integral de către toate unitățile agricole. O atenție deosebită să se acorde organizării montei la ovine în această toamnă. Aparatul tehnic din rețeaua de reproducție și selecție să fie temeinic instruit și controlat pentru a executa lucrări de cea mai bună calitate. Acolo unde se vor constata deficiențe care prejudiciază producția să se ia măsuri de tragere la răspundere materială a celor vinovați — în perioada care urmează, comitetele, comunele de partid, Uniunea județeană a C.A.P. să sprijine conducerile unităților pentru mobilizarea tuturor forțelor în vederea strîngerii și depozitării întregii cantități de furaje de pe cîmp — terminarea clasei a IlI-a la trifoliene, strînsul paielor, recoltarea otavei si altele, în fiecare unitate să se însilozeze cantităti cît mai mari de furaje, folosind în acest scop porumbul masă verde, porumbul nelegat ales din cel pentru boabe, coceni tocati si alte furaje verzi. întreaga cantitate de coceni să fie strînsă la timp și bine conservată, pentru a evita orice pierdere. Furajele concentrate — porumb, ovăz, orz — să fie depozitate separat de restul producției, asigurîndu-se o strictă evidentă asupra consumului. Cu sprijinul întreprinderii județene pentru valorificarea cerealelor se vor lua măsuri pentru uscarea cantităților de furaje concentrate cu o umiditate ridicată, în vederea bunei lor conservări. Pînă cel tîrziu la 10 octombrie a.c. în toate cooperativele agricole și întreprinderile agricole de stat să se revizuiască și să se pună la punct Instalațiile, utilajele »I spatiile necesare pregătirii furajelor pe timpul perioadei de «tabulatie. — Sub conducerea organizatiilor de partid, organele agricole si conducerile unitătilor să ia măsuri pentru terminarea pînă cel tîrziu la 10 octombrie a.c. a tuturor construcțiilor noi începute, mobilizînd întreaga forță de lucru existentă. Direcția agricolă să sprijine unitățile rămase în urmă cu construcțiile în aprovizionarea cu materialele ce le mai sînt necesare. De asemenea, pînă la aceeași dată să se revizuiască și să se repare toate adăposturile existente, să se execute amenajări interioare pentru a asigura cazarea în condiții optime a animalelor. O atenție deosebită să se acorde creării condițiilor de microclimat în maternități precum și în adăposturile destinate tineretului . Să se urmărească îndeaproape realizarea întregului volum de investiții prevăzut în acest an în zootehnie Organizația de partid și conducerea I.A.S Roman să ia măsuri de intensificarea lucrărilor de construcții la fabrica de nutrețuri combinate în așa fel, încît acest obiectiv să poată fi terminat înainte de termenul stabilit. Direcția agricolă și Uniunea județeană a CAP să se preocupe de executarea în ritm susținut a lucrărilor la complexul intercooperatist pentru creșterea și îngrășarea porcilor de la Roman, creînd condiții ca începînd cu luna decembrie a acestui an să poată fi popular. — .Atît în întreprinderile agricole de stat, cît și în cooperativele agricole de producție, să se analizeze posibilitățile existente și să se ia măsuri pentru extinderea mecanizării lucrărilor în zootehnie privind furajarea, adăparea, evacuarea dejecțiilor și totodată să se urmărească folosirea rațională și eficientă a întregului spațiu de adăpostire a animalelor. întreprinderile pentru mecanizarea agriculturii vor acorda sprijin concret cooperativelor agricole în îndeplinirea acestei acțiuni. Pentru prevenirea pierderilor din efectivele de animale și scăderea capacității de producție a acestora, organizațiile de partid, conducerile unităților agricole și specialiștii să se preocupe cu răspundere de asigurarea condițiilor de zootaienă, furajarea și îngrijirea rațională. Direcție agricolă, prin aparatul tehnic de specialitate, să întreprindă măsuri energice pentru îmbunătățirea asistentei sanitar-veterinare, în vederea lichidării pierderilor prin mortalități și sacrificări de necesitate, atît la unitățile agricole socialiste, cît și la gospodăriile populației. — Comitetele comunale de partid, consiliile populare, organele agricole județene și combinatul de Industrie alimentară să urmărească realizarea ritmică a planului privind fondul de stat la produse animaliere, să acționeze pentru recuperarea rămînerilor în urmă, îndeosebi la carne, în sectorul cospodăriilor populației, în așa fel ca sarcinile prevăzute in acest an să fie îndeplinite integral. Pentru îndeplinirea planului de stat în zootehnie pe anul 1971, comitetele comunale de partid, conducerile unităților si organele agricole județene vor analiza și stabili măsuri concrete — tehnice si organizatorice — care să asigure de pe acum baza materială necesară. Combinatul industriei alimentare, cu sprijinul organizațiilor de partid, al consiliilor populare și organelor agricole, să desfășoare o activitate susținută pentru încheierea contractelor în vederea realizării fondului de stat pe anul viitor, în primul rînd a sarcinilor din semestrul I. — In vederea asigurării condițiilor necesare îndeplinirii sarcinilor la fondul de stat la carnea de porc în sectorul gospodăriilor populația, Direcția agricolă să studieze posibilitățile existente și să stabilească în afara cooperativelor agricole profilate, alte unităti care vor livra purcei cooperatorilor și țăranilor cu gospodărie individuală. Direcția agricolă județeană să ia măsuri ca în decursul trimestrului IV al acestui an să se asigure documentațiile necesare executării obiectivelor de investiții prevăzute în 1971, precum și alte acțiuni pregătitoare pentru ca lucrările să poată începe în primele zile ale anului. O atenție sporită să se acorde terminării lucrărilor la complexul Intercooperatist de creștere și îngrășare a porcilor, construirii celor 2 complexe de vaci cu o capacitate de 500 capete fiecare la G.A.P Tîrgu Neamț și Piatra Neamț, începerii lucrărilor la Combinatul de păsări pentru carne de la I.A.S., terminării instalației de deshidratare si aranulat lucernă de la Tupilati, construcții de plombe pentru vaci atît la IAS cit si la CAP, alimentări cu apă, electrificări etc . Direcția agricolă și Uniunea județeană a GAP să acorde un sprijin mai susținut consiliilor de conducere ale cooperativelor agricole pentru îmbunătățirea activității fermelor zootehnice — respectarea principiilor de organizare, asigurarea mijloacelor materiale și a forței de muncă pentru realizarea planului de producție și financiar. Pe măsura asigurării condițiilor necesare, să se continue acțiunea de organizare de noi ferme zootehnice. Acolo unde sunt posibilități, să se organizeze ferme specializate pentru producția de lapta îngrășarea bovinelor și porcinelor, creșterea păsărilor. — Comitetele comunale de partid si organele agricole județene să studieze posibilitățile existente și să prezinte pînă cel tîrziu la sfîrșitul trimestrului I din anul 1971, propuneri privind unificarea unor cooperative agricole mici în unităti mai mari care să asigure condiții mai bune pentru dezvoltarea lor economică. Organele agricole județene vor trebui să ia măsuri pentru extinderea cooperării între unități de stat specializate și cooperative agricole pentru creșterea păsărilor, a porcilor și vacilor de lapte, în acest scop, încă din acest an să se asigure baza materială necesară introducerii unor tehnologii de creștere și exploatare a animalelor la nivelul celor din întreprinderile agricole de stat. — Organizațiile de partid, conducerile unităților și organele agricole județene, consiliile de conducere ale cooperativelor de producție, conducerile IMA. și IAS., unitățile de cultură, organizațiile de sindicat să se preocupe mai mult de ridicarea continuă a nivelului de cunoștințe profesionale a lucrătorilor din zootehnie , în spiritul prezentei hotărîii să se organizeze mai temeinic învățămîntul agrozootehnic. Pregătirea îngrijitorilor de animale in condiții de producție la fermele IAS; să se organizeze schimburi de experiență în vederea popularizării metodelor avansate de muncă, la IAS si GAP fruntașe, să intensifice propaganda agricolă prin expuneri, convorbiri consultații, răspîndirea cărții zootehnice, a filmului documentar. Direcția agricolă va reconsidera modul nesatisfăcător în care folosește propaganda zootehnică scrisă pentru permanenta informare și documentare a lucrătorilor din acest sector. O atenție deosebită se va acorda, de asemenea, conținutului predării cunoștințelor de zootehnie în școala de cultură generală, mai ales în localitățile în care zootehnia are o pondere importantă. Biroul comitetului județean de Partid va continua analizele periodice cu secretarii comitetelor de partid, cu conducerile unităților si factorii de răspundere de la nivelul organelor agricole asupra stadiului îndeplinirii sarcinilor de plan și va acorda sprijinul necesar pentru lichidarea deficientelor. întregul aparat de partid și de stat care își desfășoară activitatea în agricultură va fi instruit periodic cu toate problemele legate de dezvoltarea și consolidarea sectorului zootehnic . La rîndul lor, comitetele comunale de partid și consiliile populare vor urmări permanent, împreună cu factorii de răspundere, mersul îndeplinirii sarcinilor din planul economic. O deosebită atenție se va acorda livrării în întregime a cantităților de produse animaliere prevăzute la fondul centralizat al statului, pentru care organizațiile de partid și conducerile unităților agricole poartă întreaga răspundere. Organizațiile de partid de la sate și celelalte organizații de masă vor desfășura o intensă muncă politică și cultural-educativă în rîndurile lucrătorilor din sectorul creșterii animalelor în vederea ridicării gradului de conștiință politică și profesională, de sporirea răspunderii pentru munca și rezultatele obținute HOTARIREA LUCRĂRILE PLENAREI COMITETULUI JUDETEAM DE PARTID Comitetului județean de partid din 10 septembrie 1970 \  1 Pe marginea raportului prezentat în cadrul plenarei s-au purtat discuții vii, deosebit de interesante și utile pentru stabilirea lipsurilor existente, pentru găsirea celor mai bune căi pentru o activitate mai rodnică în viitor. Iluind cuvîntul, tovarășul  Ion Danceanu,  președintele C.A.P. Moldoveni, a arătat, printre altele, că în cele opt luni care au trecut, cooperatorii din Moldoveni au livrat statului 184 capete tineret bovin, depășind cifra planificată cu 44 de capete iar la porci, s-au predat la fondul central l 1.101 capete, depășindu-se planul anual cu 21 tone. Cît privește laptele de vacă, planul pe primele opt luni a fost depășit cu 628 hl. Cu toate acestea, a spus vorbitorul, rezultatele obținute , nu ne mulțumesc. Avem încă o serie de greutăți care țin de o mai bună organizare a munciii în fermă, cum ar fi la reducerea fluctuației la personalul de îngrijire, respectarea strictă a programului de grajd, asigurarea concentratelor etc. Fiecare kilogram de carne și litru de lapte pe care-1 producem costă încă scump, aceasta datorită faptului că mai avem încă vaci sterile, care sunt furajate degeaba sau altele care dau lapte cît o capră. Ne revine sarcina ca în cel mai scurt timp să luăm toate măsurile pentru acestora din prăsilă înlocuirea proprie precum și din cumpărări, în așa fel încît să realizăm pînă la sfîrșitul anului efectivul planificat, contribuind în același timp la o mai bună aprovizionare a populației cu produse animaliere“. N. Bostan, președintele C.A.P. Girov, s-a referit la faptul că consiliul de conducere a acordat atenție sectorului zootehnic dar, cu toată străduința, rezultatele obținute nu satisfac în totalitate. Anul acesta, principalele sarcini privind livrările de produse la fondul central precum și planul de venituri se îndeplinesc ritmic. Rămîne ca o sarcină nerezolvată asigurarea în întregime a bazei furajere și în special la capitolul concentrate. Vorbitorul s-a ocupat apoi de problema selecției și a aportului specialiștilor la progresul zootehniei, care este „oglinda modului de preocupare a specialistului și a cooperatorilor pentru soarta cooperativei". „Ferma zootehnică din cooperativa noastră, a spus în cuvîntul său tovarășul N’ Asandei, președintele G.A.P. Văleni, a realizat pînă la această dată toți indicatorii de plan atît la producția marfă, unde toate produsele datorate fondului central au fost livrate (cu excepția laptelui de vacă unde suntem în restanță față de plan, cu 300 hl.) cît și în ce privește efectivele, unde planul se realizează la toate speciile.* Nerealizarea producției de lapte se datorește calității slabe a furajelor administrate în hrana vacilor precum și faptului că unii îngrijitori nu respectă programul de lucru: adăparea, mulsul la timpul cuvenit etc. Afară de acestea, apreciază că numărul de vaci pe care trebuie să le îngrijească un lucrător din fermă este mare, ceea ce face ca de multe ori mulsul să nu fie dus pînă la capăt. Neajunsurile se pot lichida numai prin introducerea micii mecanizări în grajd, fapt care ar ușura munca îngrijitorilor, mărind în acest fel randamentul acestora și implicit producția obținută.“ „Sarcinile numărului de privind sporirea animale, și în special al vacilor de lapte, a spus în cuvîntul său, tovarășul Ion Groza, secretarul Comitetului de partid al C.A.P. Timișești, vor fi chiar depășite pînă la sfîrșitul anului. Vom reuși aceasta întrucît am fost prevăzători și în fiecare an am oprit vițelele rezultate din vaci cu caracteristici calitative recunoscute. Sperăm să obținem rezultate tot mai bune, deoarece există o armonioasă conlucrare între consiliul de conducere al C.A.P., specialiști, șeful fermei zootehnice și cooperatorii care lucrează aici. Va trebui, însă, să acționăm mai energic pentru că la unele prevederi rămînem în contractuale avem urmă și acestea grevează atît asupra veniturilor noastre cît și asupra aprovizionării populației.“ A fost ascultat cu interes cuvîntul inginerului N. Dobrin, șeful fermei zootehnice Bălănești a I.A.S. Girov. Vorbitorul a dovedit prin cifre eficiența organizării după sistemul fermelor, prin comparație cu sistemul pe brigăzi. In 1967 spre exemplu, cînd a luat ființă ferma Bălănești, s-a obținut o o producție de 2.500 litri lapte pe cap de vacă furajată. Această producție a crescut la 3.300 litri în 1969 și la circa 3.500 în 1970 (pînă la 1 septembrie s-au muls 2.500 litri lapte de la fiecare vacă), zootehnia fiind cel mai puțin afectată de fluctuațiile climatice. Se preconizează măsuri ca în următorii 10 ani să se ajungă la circa 4.000 litri de lapte pe cap de vacă. Paralel cu creșterea producțiilor au crescut și veniturile. Dacă în 1967 se înregistrau două milioane lei pierderi în sectorul creșterii animalelor, anul trecut s-au obținut peste un milion beneficii. De mare importanță s-a asigurarea unei dovedit a fi substanțiale baze furajere. Se cultivă printre altele sfeclă furajeră, cultură la care se obțin circa 100 tone la ha și gulii furajere, cu o producție la ha de circa 80 tone. Nu sunt neglijate, bineînțeles, problemele legate de spațiile de cazare, de genetică și ameliorare. In continuare vorbitorul s-a ocupat de unele chestiuni legate de creșterea eficientă a porcilor, iar în concluzie a arătat că îndeplinit în I.A.S. Girov și-a ultimii trei ani toți indicatorii de plan. „Sîntem județ — a spus vorbitorul — condiții excepționale pentru zootehnie. Avem pășuni multe, dar care trebuie amenajate să dea minimum 15 tone de masă verde la ha. Cînd sectorul zootehnic din C.A.P. nu va mai fi privit ca o anexă a activității generale, cînd se va trece la industrializarea intensă a acestei ramuri, rezultatele vor fi incomparabil mai bune ca cele de pînă acum.“ „Unitatea noastră, a spus în cuvîntul său președintele C.A.P. Borlești, tovarășul Petre Chiriac, are un sector cu efective mari de zootehnie animale cuprinzînd peste 8.000 oi și 500 capete tineret taurin la îngrășat. In comparație cu anii precedenți, lucrătorii fermei zootehnice au obținut unele succese atît în ce privește creșterea efectivelor (numai la berbecuți pentru export sunt în plus față de plan 300 de capete) cît și la livrări către fondul central. Cu toate acestea, rezultatele obținute puteau fi mult mai bune dacă nu se întîmpinau mari greutăți legate de procurarea vițeilor pentru îngrășat numărul mare de precum și de înregistrat la ovine, mortalități Cauzele care au generat aceste greutăți sînt legate în primul rînd de lipsa unei asistente tehniceveterinare Pentru un corespunzătoare efectiv rulat de 10.500 oi și 600 capete tineret bovin împărțite în cinci puncte situate la 5 — 6 km. distanță unul de altul, există un singur inginer zootehnist, șef de fermă care se ocupă cu organizarea, furajarea și toate celelalte probleme legate de administrarea fermei. De aceea, considerăm absolut necesar ca în unitatea noastră să fie repartizat măcar un medic veterinar pentru executarea tratamentelor curative și preventive la întreg efectivul de animale. Cu sprijinul organelor de partid și de stat, prin măsurile pe care le-am luat până acum, avem certitudinea că vom reuși, în ciuda greutăților, să îndeplinim sarcinile de plan pe acest an și să pregătim cele mai bune condiții pentru producția anului 1971. "„In cooperativa noastră, Păstrăveni, a spus tovarășul T. Irimoaia, președintele C.A.P., avem condiții asigurate, respectiv oameni buni, cadre de specialitate, dar rezultatele nu ne mulțumesc. Avem acum 937 bovine, la anul va trebui să îngrășăm 600 exemplare tineret taurin". Aceasta eforturi mari pentru presupune crearea bazei furajere și o mai mare chibzuială în legătură cu păstrarea efectivelor conform planului nostru viitor. Referitor la însămînțările artificale, vorbitorul a arătat că materialul seminal este bun, dar nu este trimis la timp, din care cauză eficiența este slabă, multe vaci rămînînd sterpe. Ion Gaucan, președintele CAP Roznov, s-a referit în special la marile avantaje pe care le oferă creșterea păsărilor în sistem industrial, prin cooperare cu I.A.S. „Avicola“, La 17 iulie noua crescătorie a fost populată cu 12.000 puicuțe de o zi, care după numai 40 de zile au ajuns la o greutate medie de 450 gr. Pentru anul viitor se estimează o producție de 2,5 milioane ouă prin a căror valorificare se vor acoperi toate cheltuielile afectate investiției și va rezulta și un beneficiu de peste 600.000 lei. De aceea tovarășul Găucan și-a exprimat dorința de a extinde creșterea păsărilor pînă la un efectiv de 50.000 capete în 1975“. Ferma zootehnică a C.A.P. Iloria se numără mai bine din județ, printre cele Referitor la modul în care este organizată munca, la rezultatele care se obțin a vorbit pe larg medicul R. Ciubotaru, șeful fermei. Printre altele vorbitorul s-a referit la necesitatea asigurării unei baze furajere complexe, la dirijarea reproducției și selecției, la mecanizarea muncii zootehniștilor. „In preocupările comitetului nostru de partid, ale comuniștilor din comună, a spus tov. Const. Pugaci, secretarul Comitetului comunal de partid Agapia, au stat întotdeauna, pe primul plan, îndeplinirea cît mai corectă a hotăririlor și sarcinilor trasate de partid. Pornind de la actualele sarcini care stau în fața lucrătorilor din agricultură, privind sporirea producției de lapte, carne etc, am chibzuit cu toții îndelung, am cercetat posibilitățile pe care la avem și condițiile de climă și sol ale comunei, ajungând la concluzia că C.A.P. Filioara va putea să obțină rezultate economice superioare prin profilarea sa pe zootehnie și pomicultură. Astăzi, deși nu dispunem de un efectiv prea mare de animale, avem în schimb oameni buni cu dragoste față de vite și multă pricepere în zootehnie, fapt care constituie o bună garanție pentru viitor. Realizarea planurilor de viitor și a sarcinilor mari care revin din recenta hotărîre a Comitetului județean de partid, este condiționată de asigurarea bazei furajere. Va trebui să ridicăm gradul de fertilitate a unei suprafețe de peste 500 de hectare de izlaz comunal. Producțiile de masă verde pe care le obținem azi sunt nemulțumitoare, dar printr-un efort susținut avem convingerea că le putem ridica“. „Deși am obținut unele succese, a spus tovarășa Ana Urzică, președinta C.A.P. Vinători, trebuie să arăt că in acest an nu vom îndeplini planul la reproducție. La efectivul de 700 bovine și peste 1500 ovine, proprietatea unității noastre, se face simțită lipsa unui specialist care să conducă ferma pe care o vom înființa în anul viitor. Solicităm, de asemenea, sprijinul Direcției agricole și în vederea ameliorării celor 400 ha pășune naturală care aparțin coperativei noastre și de pe care la ora actuală. In ciuda eforturilor pe care le depunem, cantitatea de masă verde obținută este foarte mică. Acordarea unor credite avînd drept destinație îmbunătățirea pajiștilor naturale de care dispunem ar avea drept rezultat mărirea numărului de animale și implicit obținerea unor cantități sporite de produse animaliere“. Ion Popovici, inginer, șeful centrului județean de reproducție și selecție a animalelor, a insistat asupra faptului că asigurarea condițiilor bune de reproducție constituie baza succeselor în zootehnie. Faptul că la acest important capitol nu se obțin rezultate pe măsura sarcinilor și a eforturilor, are drept cauză grija insuficientă față de tineretul femei. Taurinele, în unele unități sunt ținute în condiții necorespunzătoare atît iarna cît și vara. " La Războieni, Bîrgăoani, Căciulești tineretul taurin a fost ținut în tabere depărtate, la 10—15 km de fermă, fără condiții corespunzătoare de furajare și întreținere, fără supraveghere suficientă. Din acest motiv, după perioada pășunatului, multe exemplare au venit sub greutatea avută la plecare, primăvara. La porci procentul de montă se depășește, dar prolificitatea este sub cea planificată, ridicndu-se în acest an la abia 91 la sută; în multe unități, produșii nu sunt Înregistrați imediat după fătare, astfel că nu apare în scripte tot ce se realizează. S-au descoperit asemenea cazuri la C.A.P. Tîrgu Neamț, Zănești, Dragomirești unde au existat diferențe mari între realități și scripte. Și la ovine se înregistrează anul acesta o natalitate scăzută, de 85,8 la sută față de efectivele de oi aflate la 1 ianuarie. Argumentul că însămînțările artificiale ar fi una din cauze, este nefondat. Cauza rezidă în slaba furajare, îngrijire și exploatare rațională, existînd tendința ca oilor să li se dea puțin. O anumită parte de vină aparține și unor tehnicieni veterinari, in parte lipsiți de experiență, alții care fac naveta, lipsind de la datorie o bună parte din zi. Natalitate scăzută s-a înregistrat mai ales la Stănița, Valea Ursului, Oniceni, Brusturi și Borlești. La Stănița bunăoară, la 2.600 oi s-au obținut doar 2.000 miei. In continuare, vorbitorul s-a ocupat de problemele îngrijirii și furajării, arătînd printre altele că din intenția de a obține producții mai mari la lapte de oaie, în majoritatea cooperativelor agricole oile încă nu au fost înțărcate, ceea ce duce la întîrzierea montei și deci a producției de miei în anul viitor. A urmat la cuvînt medicul Ghiță Mircea, director adjunct al Direcției agricole județene care a apreciat aria conducerii de partid pentru prosperitatea agriculturii județului și cu precădere a zootehniei. „Critica adusă în plenară specialiștilor Direcției agricole — a spus vorbitorul — este justă. Trebuie să avem în vedere stilul nostru de muncă privind participarea zootehniei la progresul general al țării. Pentru redresarea situației precare existente în multe unități, se știe cu precizie ce trebuie făcut, sunt cunoscute mijloacele și căile de îndeplinire a programului județean privind dezvoltarea zootehniei. Pentru aceasta insă, este necesară satisfacerea a trei condiții. Prima se referă la necesitatea efortului comun al cadrelor de specialiști și consiliilor de conducere ale C.A.P. în direcția îmbunătățirii bazei materiale. Sporirea efectivelor, specializarea, concentrarea n-a fost susținută prin crearea cadrului material necesar. Nu s-au inițiat măsuri de mecanizare a muncii la grajduri. In construcțiile afectate creșterii porților este ciment pe jos, din care cauză se înregistrează multe pierderi. Sectorul porcin se poate redresa foarte repede apliniindu-se una din cele mai eficiente măsuri: cooperarea unităților crescătoare de porci. De altfel, acum se lucrează la elaborarea unui proiect de cooperare, pe baza introducerii unei tehnologii noi, moderne de creștere și îngrășare. A doua chestiune o constituie baza furajeră. Nu a fost rezolvată încă problema corelației dintre efectivele existente necesarul de furaje. Acest lucru a determinat lipsa concentratelor și cererea de împrumuturi începînd cu primele luni ale anului în curs Condiția rezolvării acestei probleme, constă în realizarea producției planificate la hectara orz, mazăre, trifoliene. „Avem material cu potențial genetic bun — a spus dr. Ghiță Mircea în continuare — la nivelul celui din I.A.S., dar nu consumă ceea ce consumă animalele din I.A.S. în majoritatea cazurilor asigurăm doar rațiile de întreținere și foarte puțin pentru producție“. A treia chestiune este legată de aportul specialiștilor. Există mulți specialiști în județ, majoritatea își fac datoria, dar sunt și din cei care nu se achită în mod conștiincios de obligații. Se manifestă mult liberalism in executarea dispozițiilor, în interpretarea lor. Vorbitorul dă și un exemplu în acest sens. S-a încercat în acest an să se zdruncine caracterul sezonier al fătăților la ovine, prin introducerea montei de vară. S-a adoptat pentru aceasta un plan de măsuri. Acțiunea n-a reușit deoarece nici specialiștii, nici președinții C .A.P. n-au îndeplinit cele stabilite de comun acord, n-au respectat nici cele mai elementare măsuri. Din acest motiv la Bălușești s-au efectuat doar două monte, la Cîndești patru, la cira șapte, la Deseni 18. In încheierea cuvîntului său, tovarășul Ghiță Mircea arătat că toate cele reieșite în a urma analizei plenarei, vor constitui subiectul unor măsuri atente și eficiente. Ion Maftei, secretarul Comitetului comunal de partid Valea Ursului a arătat că prin comparație cu anul trecut, cînd au murit 860 de oi, cînd baza furajeră n-a fost asigurată, anul acesta lucrurile stau incomparabil mai bine în comună. Consiliul de conducere a luat măsuri pentru mutarea saivanelor, se fac adăposturi corespunzătoare, baza furajeră este adunată la sectorul zootehnic, nemaifiind lăsată pe brigăzi. S-a sistat fluctuația îngrijitorilor, învinșitor, pe lângă îndrumarea sistentă care se va acorda inde către comitetul de partid, de către consiliul de conducere al C.A.P., se solicită sprijinul mai substanțial al Direcției agricole județene, al Uniunii județene a C.A.P. în direcția cumpărării de animale. „Avem răspunderi crescute față de cooperatorii noștri — a spus în încheiere vorbitorul — față de sprijinul primit din partea statului, cărora nu le putem răspunde decit prin sporirea producției de lapte, carne, fină, care să ducă la Îndestularea consumului populației și implicit la sporirea veniturilor cooperativei noastre*. A fost ascultat cu deosebit interes cuvîntul tov, inginer D. Georgescu, vicepreședinte al Consiliului popular județean, directorul Direcției agricole județene. Tovarășul Georgescu a început prin a arăta că modul în care au fost abordate în plenară problemele zootehniei, creează convingerea că vor fi luate in viitor măsuri eficiente pentru îmbunătățirea radicală a situației. „Județul nostru oferă condiții dintre cele mai favorabile pentru zootehnie și succesele obținute sunt rezultatul unei munci intense, a celei mai mari părți dintre cooperatori și specialiști. Efectivele de taurine au crescut anul acesta cu 5.500 capete dar producția de lapte este mică, sub posibilități. Multe animale dau producții scăzute. Aceasta ascunde realitatea că mulgem puține vaci din efectivele pe care le avem, în lunile de vîrf, aprilie-mai, s-au muls doar 65 la sută din efective. Vor trebui înlocuite în cel mai scurt timp 10.000 de vaci bătrîne sau tarate, dar interesul în această direcție este mic. Cooperativele agricole de producție dispun la ora actuală de 2.300.000 lei acordați de stat pentru procurări de animale cu potențial biologic ridicat, dar banii stau necheltuiți. Paralel cu împrospătarea efectivelor, trebuie să se îmbunătățească munca de furajare și întreținere, ca o condiție esențială a sporirii producțiilor. In ceea ce privește efectivele, sînt multe deficiențe și la sectorul avid. Oile sunt exploatate la maximum, dar li se acordă puțin. In viitor mieii vor trebui înțărcați la 17 kg dacă dorim să avem produși viguroși. Va trebui să ne schimbăm mentalitatea în legătură cu exploatarea acestei specii, în sensul de a renunța la o parte din producția de lapte pentru a obține mai multă carne și lună. S-a acordat în ultima vreme atenție creșterii păsărilor. S-au luat măsuri pentru creșterea industrială a păsărilor pentru ouă și se va continua cu păsările pentru carne. In domeniul creșterii porcilor, trebuie să se dea mai multă atenție furajării și îngrijirii, pentru a se obține sporuri în greutate cu un consum mai mic de furaje, pentru ca astfel să se poată obține beneficii mai mari. Trebuie spus și faptul că nu s-a făcut încă nimic pentru reducerea eforturilor fizice 1n zootehnie. In viitorii doi ani, se vor întreprinde măsuri pentru introducerea micii mecanizări în toate grajdurile pretabile la aceasta. Ideea mecanizării trebuie să fie îmbrățișată cu încredere, pentru că duce la creșterea randamentului muncii, la reducerea efectivelor de îngrijitori, la mai buna întreținere a efectivelor. Baza furajeră trebuie comasată și amplasată de regulă în jurul fermei. Să se urmărească un astfel de asolament, care să asigure furajarea rațională pe parcursul întregului an. Anul viitor se vor constitui ferme în toate unitățile agricole. Șefii de fermă vor trebui să conducă în mod efectiv procesul de producție, să se ocupe de selecționarea și îngrijitorilor. Faptul pregătirea că unele unități au rezultate bune — Davideni, Țibucani, Păstrăveni, Moldoveni — se explică și prin aceea că există oameni bine pregătiți, cu răspundere față de interesele cooperativei. „Noi știm ce trebuie făcut — a spus în încheiere vorbitorul. Sarcinile să fie luate în seamă, să se lucreze conform indicațiilor și situația se va îndrepta. Din cuvîntul participanților Jt__________________________