Ceahlăul, ianuarie-martie 1971 (Anul 4, nr. 889-963)

1971-01-26 / nr. 908

U.F.S. Săvinești. In secția fire cord. Pe unele șantiere de construcții industriale LIPSA DOCUMENTAȚIILOR periclitează ritmul normal de lucru Realizarea programului de investiții industriale necesită eforturi începutul susținute, încă de la din partea perioadei de plan, tuturor factorilor care participă : constructori, instalatori, montori, proiectanți, beneficiari. Amînarea de pe o zi pe alta a atacării lucrărilor planificate se repercutează în prelungirea nejustificată a duratei de construcție și montaj, timp în care fondurile avansate stau imobilizate fără să producă. Ce condiții au constructorii din județul nostru pentru realizarea sarcinilor de plan ale anului în curs ? Am căutat să răspundem la această întrebare împreună cu factorii răspunzători de la Șantierul 21SCM Săvinești — antreprenorul principal al lucrărilor. — La o parte din obiectivele industriale în construcție, aflăm de la tovarășul Vasile Botu, inginerul șef al unității, sut condiții prielnice pentru desfășurarea în bune condiții a lucrărilor, pentru realizarea ritmică a sarcinilor planificate. Astfel, la noua turnătorie de fontă de la I.M. Roman, datorită preocupărilor beneficiarului de a procura din timp documentațiile tehnice, rezultatele obținute pînă acum depășesc cu mult graficele de execuție Aceeași situație este și la Fabrica de nutrețuri concentrate de la Roman, unde,de asemenea, constructorii noștri lucrează din plin. Aflăm în continuare, însă, că cele două obiective la care sunt create condiții bune de lucru nu pot acoperi rămînerile în urmă de la majoritatea obiectivelor de investiții, care sunt de executat în anul acesta. La unele obiective, cum ar fi «Unitatea Azot 4“, «Relow IV" de pe platforma trială Săvinești, încă nu induseste clară nici care va fi valoarea lucrărilor de executat în anul acesta. De aici apare provizoratul în întocmirea graficelor de lucrări, în mobilizarea forțelor și în aprovizionarea cu cele necesare fiecărui punct de lucru, în cele din urmă deci apare posibilitatea lucrului în asalt. Prin legea investițiilor se prevede cu claritate necesitatea ca obiectivele ce urmează a fi incluse în planul viitoarelor etape să fie pregătite din timp, în primul rînd cu documentațiile necesare, în cazul de față, pentru lucrările planificate a se executa în anul 1971, documentațiile tehnico-econo- Petre TOFAN (Continuare In pana lll a) MANIFESTĂRI CULTIM-ARTISTICE Alte acțiuni de îmbogățesc agenda amploare manifestărilor cultural artistice cu care locuitorii județului nostru se pregătesc să întîmpine marele jubileu al partidului. în aceste zile se desfășoară — după cum ne informează Comitetul județean al U.T.C. — primele faze ale concursurilor «Cel mai bun recitator al versului patriotic" pentru elevii din școlile generale ale județului și 50 de ani de luptă și muncă sub conducerea partidului" (gen „Cine știe, cîștigă“). Fazele județene vor avea loc la începutul lunii mai. Un interesant concurs de monografii, intitulat semnificativ „Jubileu 50“ — organizat de Comitetul județean de cultură și artă — este consacrat prezentării municipiilor, orașelor și comunelor județului în preajma marii sărbători a partidului; înscrierile se primesc la Comitetul județean de cultură și artă, pînă la 1. II. 1971. Vom reveni cu amănunte ulterior. Duminică dimineața, la Școala generală din comuna Horia a avut loc o emoționantă întîlnire a pionierilor și școlarilor din localitate cu tovarășul Ion Socaci, vechi militant al mișcării muncitorești și fost ilegalist care a prezentat crîmpeie din activitatea P.C.R. înainte de 23 August 1944. Dintre manifestările care au avut loc recent la Casa de cultură din Roman, consemnăm simpozionul „Caracterul creator al politicii P.C.R., de construcție a socialismului în România". Simpozionul a fost pregătit de prof. Lucia Pal și Maria Boca. A urmat un spectacol artistic susținut de elevi ai școlii generale nr. 4 In cursul acestei săptămîni, tot aici se vor desfășura alte două importante manifestări. Mîine, miercuri 27 ianuarie, ora 18, în cadrul cursului special al universității populare, va putea fi conferința „Crearea audiată — moment de cotitură PC.R. în mișcarea muncitorească“. Vineri, 29 ianuarie, la aceeași oră profesorii Elena Teșu, Damian Stoican și Ion Vega vor fi principalii realizatori ai simpozionului cu tema „Hotărîri istorice pentru destinele României socialiste“. Sa. — - m -m mm nunhttirm^ ^ „HORA UNIRII“ PE PLAIURILE NEMȚENE Există aniversări care trec dincolo de sobrietatea unei cifre, de simpla evocare a unui timp istoric. Un tîlc anume ne apropie clipa aceea cu o sensibilă curgere și ne surprindem retrăind generos, contemporan, un timp petrecut cu decenii sau veacuri in urmă. A U2-a oară, sărbătoarea Unirii Principatelor Române ne-a fost astfel bucurie și simbol, atit de aproape incit am știut să trăim aniversarea aceasta in datele sensibile, in semnificatiile ei eterne. Alexandru I. Guza, Adunările ad-hoc. Hora Unirii, Kogălniceanu, moș Ion Roată, ampla mișcare unionistă — iată datele acestei sărbători pe care, duminică, in toate localitățile județului, oamenii le-au cinstit intr-un entuziasm copleșitor. Ritmurile legănătoare ale emoționantei Horea s-au auzit duminică In Unirii toate orașele și comunele județului, In fata Casei de cultură din Roman, lansaia municipiului a legatcest dans zeci de oameni in adevenit simbolul sonor al acelui tumultuos 24 ianuarie, intrat In legendă odată cu oamenii, anonimi sau străbătund veacul, care au pus atunci bazele statului national român modern, au făcut un pas hotăritor pe drumul înfăptuirii depline a unității noastre naționale. Simpozionul care a avut loc la cinematograful „23 August“ însoțit de un Ulm de scurt metraj, spectacolul organizat după-amiază la casa de cultură, concursul „Cine știe el știgă“, organizat la clubul U.T.R., cu tema: „Unirea in literatură și artă", sunt cîteva dintre manifestările închinate de romașcani acestui important act istoria. Locuitorii Bicazului au străbătut duminică centrul orașului, și, în costume naționale, în haine de sărbătoare, s-au prins In marea horă încinsă in fața Clubului „Central“. Orchestra de muzică populară a casei de cultură, dansatori, soliști de muzică ușoară și populară, recitatori au închinat spectacolul lor mărețului eveniment de la 24 ianuarie. Un alt simpozion a avut loc la Clubul „Central", numeroase alte spectacole, expuneri și simpozioane — la Dodeni, Izvorul Muntelui, în comunele de pe Valea Bistriei (Poiana Teiului, Farcașa — după spectacol, publicul s-a prins în sala căminului cultural într-o mare horă sărbătorească, Borca, Grințieș — s-au prezentat două scenete: „Moș Ion Roată și Unirea“ și „Vodă Cuza și boierul“ ; au fost evocate mari personalități unioniste : ceanu, Al. I. Cuza, M. Kogălni- V. Alecsandri, orchestra „Plaiurile Bistriței" din Bacău a susținut aici un bogat spectacol folcloric) au fost încununate de tradiționalul cântec al Unirii. Artiștii amatori din Tîrgu Neamț au oferit și ei publicului un amplu program artistia omagial. Aici a avut loc și un recital de poezie, precedat de un alt simpozion dedicat aceluiași eveniment sărbătoresc. Peste 1.100 de giroveni au asistat, duminică, la ample manifestări culturalartistice in toate satele comunei ; alaiurile celor două nunti care au avut loc în comuna Borzești s-au prins Intr-o mare Horă a Unirii; în toate satele comunei au avut loc expuneri ale unor cadre didactice. Toate drumurile județului erau străbătute, duminică, de tineri și vârstnici îmbrăcați în frumoase costume naționale, de numeroși oameni ai muncii, care se îndreptau spre așezămintele de cultură, spre sălile de spectacole. Numeroși intelectuali, artiștii amatori din Țibucani, Bălțătești, Săbăoani, Răucești, din Moldoveni sau Secueni, Sagna, Dobreni, Zănești, de la Gîrcina sau Tarcău, Podoleni, Șoimului, din cele mai Piatra multe localități ale județului au canalizat duminică interesul a mii și mii de spectatori, oferind ample programe omagiale dedicate sărbătoririi Unirii Principatelor. A fost o manifestare vie, emoționantă a sentimentului de adine respect pe care oamenii muncii din județul Neamț, țara Întreagă il nutrește pentru cei care, cu peste un veac în urmă, au împlinit unul din cele mai arzătoare deziderate ale națiunii noastre, eveniment înscris nepieritor in lupta poporului nostru pentru făurirea și consolidarea statului nostru de astăzi, a Republicii Socialiste România. AGRICULTURA JUDEȚULUI PERIMETRUL UNOR REMARCABILE SUCCESE INTERMITENTE PE FLUXUL APROVIZIONĂRII In raport cu anii trecuți, comerțul cu legume și fructe satisface într-o măsură tot mai mare exigențele sporite ale consumatorilor. E vizibilă preocuparea deosebită a salariaților I.S.F. pentru aprovizionarea populației cu o gamă variată de produse, începînd cu fructele și terminind cu roșiile de seră în ciuda faptului că sîntem tocmai in miezul iernii. Cu toate acestea nu putem trece cu vederea peste o serie de deficiențe care mai apar uneori în unele unități, nu numai periferice, ci chiar centrale- Un control efectuat bilele trecute prin I.S.F. din municipiul unitățile Piatra Neamț s-a soldat cu mai multe amenzi contravenționale, pentru neglijențe în ceea ce privește: aprovizionarea la timp cu anumite produse, nerespectarea STAS-urilor, lipsă de preocupare pentru o bună expunere a produselor. Printre cei sancționați astfel se numără gestionarii Nicolae Cătălin, Constantin Popovici, Alexandru Corfu, Elena Barbu, Alexandru Grecu și Vasile Dascălu, care au primit amenzi contravenționale între 150 și 250 lei. La unitatea nr. 1, gestionată de N. Cătălin, produsele puse în vînzare erau necorespunzătoare calității, după cum erau afișate prețurile de informare. De pildă morcovii erau nesortați, rupți și însoțiți de unui pămînt aderent, iar cartofii erau mărunți, cu defecte mecanice, fără aspect comercial. Merele expuse se găseau în amestec de soiuri (B și C) și se vindeau la prețurile corespunzătoare grupei A, așa cum au fost facturate de către depozit. (în acest caz, gestionarul trebuia să sesizeze conducerea I.S.F. pentru încadrarea în grupa corespunzătoare și modificarea prețului). Dintre produsele preambalate se aflau în unitate doar ceapă și fasole uscată, deși cumpărătorii solicită sub această formă și alte produse (cartofi, pătrunjel, morcovi etc.) asupra cărora a căzut de acord și conducerea I.L.F. Din unitatea nr. 2, gestionată de Constantin Popovici, la orele 9 dimineața lipseau cartofi, pătrunjel, țelină, fasole, ceapă uscată etc. De asemenea, nu se găsea nici un fel de produs preambalat. O vină în această direcție revine și depozitului care n-a onorat la timp comenzile mai multe zile la rînd. O situație asemănătoare am întîlnite în unitatea nr. 6 de la intrarea în piață. Aici gestionarul Alexandru Corfu nu mai întocmise de 19 zile o notă de comandă iar rezultatul era vizibil de la distanță — lipsa multor produse : cartofi, morcovi, pătrunjel, fasole uscată, bulioniere, nuci etc. Unele produse din cele existente erau necorespunzătoare din punct de vedere calitativ : sfecla roșie, ridichile de iarnă și țelina se vestejiseră de multă vreme și prinseseră chiar mucegai. Deficiențe asemănătoare am constatat la unitățile nr. 8 și 9, precum și la magazinul intercooperatist, toate situate în piață, adică tocmai acolo unde unitățile comerțului de stat și cooperatist au menirea de a regulariza piața neorganizată. Așa cum arătam mai sus, o parte din vină revine și șefului depozitului, Constantin Stan, sancționat și el contraivențional pentru neaprovizionarea unităților nesortarea mărfurilor, nerespectarea graficelor de livrare și lipsă de preocupare pentru preambalarea produselor. Ar fi de dorit ca pe viitor să apelăm tot mai puțin la constrîngeri din afară, ca toți lucrătorii unităților de legume și fructe să-și îndeplinească cu conștiinciozitate niște îndatoriri ce le trevin ca atribuții de serviciu. Conducerea I.S.F. are posibilitatea, mai ales acum în lunile de iarnă, să se preocupe mai mult de calificarea, perfecționarea și educarea lucrătorilor, pentru ca și comerțul cu legume și fructe să se situeze din toate punctele de vedere la indici calitativi tot mai înalți. Vasile GAINA de la Oficiul de prețuri și tarife al Consiliului popular județean Prin unitățile I. S. F. din Piatra Neamț Itio Festivalul pionierilor și școlarilor Cu „cea mai frumoasă horă a a neamului românesc“, cum fost considerată Hora Unirii ,s-a încheiat duminică, la Roman,, faza județeană a Festivalului cultural-artistic al pionierilor și școlarilor (ediția a II-a). La întreaga fază, de altfel, întrecerea de la Roman a demonstrat o creștere a nivelului interpretativ al micilor artiști amatori. Au atras în mod deosebit atenția juriului și publicului corurile școlilor generale nr. 4 și 1 din Roman, formațiile de dansuri ale școlilor generale din Ghidi și nr 4 Roman, grupul vocal al școlii generale nr. 1 Roman, solista de muzică populară Enășoaia Maria (Școala generală Gherăești). Cu această ocazie, a avut loc și o întîlnire cu pionierii și școlarii din zona Romanului a autorilor de creații literare culegerii „Steluțe nemțene“. Din agenda săptâmînii . O nouă premieră la Teatrul Tineretului este anunțată pentru duminică „întunericul“ de Iosif Naghiu, în regia debutantului Constantin Marinescu. în distribuție apare din nou Mitică Popescu (inepuizabil în actuala stagiune , al cincilea rol consecutiv !), alături de Boris Petroff, Cornel Nicoară, Valentin Uritescu ș.a. • Concertul simfonic al lunii ianuarie: filarmonica ieșeană prezintă duminică dimineața, în sala T. T. un program de piese simfonice cuprinzînd lucrări de Ion Dumitrescu, C. Debussy, Antoia, R. Strauss. Pe afiș, un singur solist s dirijorul Ion Baciu. Q Două spectacole muzicale la Romani ..Se caută o vedetă“ cu teatru „C. Tănase“ (astăzi, marți) și „Revista ln volan“ cu teatrul bucureștean „I. Vasilescu“ (joi). Turneele mai serioase continuă să se lase așteptate. • G.J.E.F.S. Neamț unește ultimele înscrieri pri,la cursurile de arbitri de volei și handbal. Locuri limitate, telefon 13638. • Se deschide o expoziție de artă fotografică (la Roznov) și expoziție de grafică (personală) a lui Mihai Agape (la Tîrgu Neamț). Mai poate fi vizitată încă expoziția de artă plastică județeană, de la Roman. • Primul examen al formațiilor de teatru din județ (numărul lor plutește încă în incertitudine) are loc la Tîrgu Neamț, duminică toată ziua , faza județeană a festivalului de amatori „I.L Caragiale“ ediția a Vl-a (revizuită). • Cenaclul „Calistrat Hogaș“ din Piatra Neamț a invitat pentru vineri seara, în cadrul unei șezători cu public, cîțiva scriitori și critici din anturajul revistei ieșene „Cronica“. Telex sportiv RIO* DE JANEIRO 25 (Agerpres). — France Presse transmite , în primul joc al turneului pe care îl întreprinde in Brazilia, echipa de fotbal Dinamo București a întîlnit pe stadionul „General Severiando“ din Rio de Janeiro formația Vasco da Gama. Fotbaliștii români au obținut victoria cu scorul de 2—0 (1—0) prin golurile marcate de Doru Popescu (min. 20) și Dumitrache (min. 82). 1 I II