Ceahlăul, aprilie-iunie 1972 (Anul 5, nr. 1276-1352)

1972-05-23 / nr. 1319

y ÎN INDUSTRIA JUDEȚULUI SUCCESE IMPORTANTE IN ÎNDEPLINIREA PLANULUI ȘI A ANGAJAMENTELOR kugng^^^^i^i, Eforturi susținute în primele două decade ale lunii Entuziasta însuflețire ce se manifestă în toate unitățile economice din județul nostru pentru a se întîmpina cu rezultate din cele mai bune importantul eveniment din viața poporului nostru — Conferința Națională a partidului — se materializează zi de zi în însemnate succese. Din datele centralizate pe primele două decade din această lună rezultă că în unitățile economice ale județului nostru s-au depus eforturi susținute pentru obținerea unor importante depășiri ale prevederilor de plan. De la începutul anului și pînă la 20 mai s-au înregistrat peste prevederi 1.028 tone țevi, 647 bucăți prăjini grele, 1.200 tone îngrășăminte cu azot, 300 tone uree, 520 tone fire și fibre sintetice, 7.100 tone ciment 2.830 m.c. prefabricate din beton, 250 000 bucăți cărămizi și blocuri ceramice și multe alte sortimente utile economiei naționale, mult solicitate de beneficiari interni și externi. Importantele nivele cu care economia județului nostru s-a angajat să depășească indicatorii de plan pe 1972 în cinstea Conferinței Naționale PCR, reieșite din recenta plea țară a Comitetului de partid obligă însă județean toate unitatile să mențină în permanență un ritm susținut de utilizare a potențialului de care dispun, să îmbunătățească în permanență ritmicitatea producției, utilitatea și eficiența activității ce o desfășoară. In aceste condiții în fiecare decadă și în fiecare zi trebuie să ne prezentăm cu sarcinile de plan îndeplinite la nivelul indicatorilor pe care ni i-am asumat în angajament. De aceea în unele unități, comitetele oamenilor muncii, organizațiile de partid și sindicat trebuie să urmărească cu perseverență acest obiectiv major al etapei actuale. Aceasta cu atît mai mult, cu cit în primele două decade din luna mai întreprinderea mecanică „Ceahlău“ spre exemplu, realizează numai 88,4 la sută din planul de betoniere, fabrica de tricotaje „8 Martie" numai 85,6 la sută la tricotaje, întreprinderea de industrie locală „Siretul" din Roman — 65.6 la sută la prefabricate din beton, fabrica de cărămizi „Zorile noi" Piatra Neamț 99,6 la sută la țigle, întreprinderea mecanică Roman a realizat in două decade numai 21,8 la sută din planul lunar la mașini și utilaje pentru prelucrarea lemnului. INGINERUL - în miezul ac de perfecționare a producției îmi este vie în minte excepționala cuvîntare a tovarășului Nicolae Ceaușescu rostită la Conferința pe țară a inginerilor tehnicienilor. Prin întreaga sa visiziune ea constituie o valoroasă și științifică direcționare a activității intelectualității tehnice românești, un program de sarcini însuflețitoare, de mare răspundere, care stă ln fața întregului personal tehnico-ingineresc chemat să-și sporească substanțial contribuția la dezvoltarea și modernizarea economiei în etapa actuală. In calitate de conducător mi-a reținut în mod deosebit atenția următorul pasaj din cuvintare: „îndeplinirea marilor sarcini de modernizare a economiei noastre impune ca inginerii, tehnicienii, toți specialiștii, să se afle în permanență acolo unde se hotărăște soarta perfecționării și dezvoltării producției, unde-și pot valorifica cel mai bine experiența și pregătirea tehnico-științifică". Practic, nu există ramură în care să nu necesite, într-o proporție din ce în ce mai mare, aportul inginerilor și tehnicienilor, al inteligenței tehnice românești. Există tendința ca un număr însemnat de ingineri să spună că pe șantierele de construcții nu se face inginerie. Eu combat cu tărie această concepție, deoarece fără o urmărire a fazelor succesive de execuție precedată de o analiză teoretică a ceea ce urmărești nu poți aborda elemente moi de concepție. Aș mai menționa că unul din domeniile de activitate care solicită inginerul la gindire este cel de execuție și nu cel de „minuitor" al hîrtiilor de birou îndosariind adrese și referate. Pentru că trebuie să se știe că actualii oameni de știință au fost mai întîi buni practicieni și apoi s-au dedicat cercetării cu aplicabilitate practică la nivel de stație pilot în diverse uzine. A fi un bun inginer pe un șantier înseamnă a-ți aduce din plin aportul la organizarea pe baze științifice a producției și a muncii, deoarece rezolvarea competentă a unor probleme de bază duce implicit la realizarea cantitativă și calitativă a tuturor indicatorilor unității. Dezvoltînd în rîndul inginerilor și tehnicienilor atitudinea înaintată față de muncă, pentru promovarea cu consecvență a principiilor eticii și echității socialiste, combatînd superficialitatea, rutina conservatorismul, vom contribui la efectuarea unei munci perseverente și hotărîte pentru înfăptuirea sarcinilor stabilite de conducerea partidului, întîmpinînd ■Conferința Națională a partidului și cea de-a 25-a aniversare a proclamării Republicii cu noi succese în realizarea și depășirea sarcinilor planului de stat pe acest an, pentru înfăptuirea hotărîrilor adoptate de Congresul al X-lea al partidului. Ing. Ioan IUPU, șeful Șantierului de construcțiimontaj al I.R.E. Piatra Neamț JJ AL* k V ' t CENTRALĂ L: IV •... i AKA ,M. EMINESCU“ IAȘI CEH Neamț Planul pe 5 luni a fost Îndeplinit De cîțiva ani forestierii din județul nostru ne-au obișnuit cu rezultatele bune cu care-și finalizează fiecare perioadă din activitatea lor. Deosebitul eveniment politic care va avea loc nu peste mult timp — Conferința Națională a Partidului Comunist Român — a declanșat însă, în aceste zile, noi energii, care au făcut bilanțul muncii să fie cit mai bogat. Drept urmare, la Combinatul pentru exploatarea și industrializarea Ieftinului Neamț sarcinile stabilite pentru primele cinci luni ale anului la producția marfă au fost îndeplinite cu nouă zile mai devreme. Se estimează că pînă la sfîrșitul lunii mai la acest indicator se va consemna un spor în valoare de 27 milioane lei, iar la producția globală depășirea va fi de milioane lei. Se vor consemna 9 în afara prevederilor 2-500 m.c. cherestea rășinoasă, 1.500 m.c. cherestea fag, 42.000 m.c. bușteni de rășinoase și 9.500 m.c. bușteni fag. Aceste succese își au fundamentul într-o mai bună organizare a muncii. I IN PAGINA A II A CUVINTUL OPINIEI PUBLICE CATEDRA VEȘTI DE LA SATE IN PAGINA A III-A SPORT : atletiSM, foTbal (diviziile B și C) IN PAGINA A IV-A I VIZITA PREȘEDINTELUI RICHARD NIXON ÎN UNIUNEA SOVIETICA I CEYLONUL S-A PROCLAMAT REPUBLICA I SCURTE ȘTIRI RECOLTAREA SI CONSERVAREA TRIFOLIENELOR acțiune de maxima importanță pentru asigurarea bazei furajere A sosit vremea recoltării și conservării trifolienelor. In unele unități, unde stadiul de vegetație al plantelor este mai avansat, s-au cosit deja primele suprafețe. Acțiunea, in ansamblul ei, se înscrie ca una dintre cele mai importante pentru asigurarea bazei furajere necesare marilor efective de animale existente în unitățile agricole ale județului. In anii trecuți, s-au înregistrat nenumărate lipsuri la acest capitol. Nerecoltarea la timpul optim și mai ales uscatul în brazdă, au făcut ca finul obținut să fie de calitate scăzută. Aceasta mai ales in perioada primei coase, în care ploile sunt mai abundente și împiedică recoltatul, uscatul, adunatul, transportul și depozitatea. Pentru evitarea unor astfel de neajunsuri s-a dat indicația ca în toate unitățile să se treacă la folosirea unei tehnologii de conservare — aceea a finului siloz — aplicată cu maximum de randament în țări cu puternică tradiție zootehnică. Pentru deplina reușită, întregul ciclu de operații, de la cosire la însilozare, trebuie să se facă în timp optim. Pentru grăbirea operațiilor, se va folosi pe scară largă mecanizarea. Se vor cosi mecanic peste 10.000 ha și se vor grebla peste 6.000 ha. Secțiile de mecanizare dispun la ora actuală de 111 cositori, 54 combine pentru siloz, 57 greble, 13 mașini de adunat. Dintre acestea 24 cositori și 31 greble sunt noi, venite recent în dotare. Prin aceasta, cooperativele agricole vor putea înlocui în bună măsură munca manuală cu cea mecanică, vor reuși să imprime un ritm de lucru mai alert. Din sondajele întreprinse în unele secții de mecanizare și cooperative agricole, s-a putut trage tele sale concluzia că în coordonapregătită. generale, acțiunea este Din cele 111 cositori doar opt nu sînt în stare de funcționare, repararea depinzînd de procurarea unor piese de schimb. Mai apar însă și situații de genul celei din comuna Dragomirești. Președintele consiliului de conducere amintea că cooperativa agricolă are de cosit 150 ha cu trifoliene, operație care se va executa manual, întrucît în anii anteriori cositul mecanic n-a dat rezultatele scontate. La rîndul lor mecanizatorii sînt nemulțumiți, deoarece cooperativa nu contează în planurile sale pe folosirea cositoarei existente în dotare, deși prin contract s-a stabilit că suprafața de 50 ha va fi recoltată mecanic. Această neîncredere reciprocă dăunează ambilor parteneri. O discuție deschisă, în care să se exprime clar pretențiile pe de o parte și posibilitățile de execuție pe de altă parte, poate fi mult mai utilă decât situația actuală. Unele îndoieli în legătură cu promptitudinea deservirii de către secția de mecanizare există și la Ștefan cel Mare. Argumentul — deși există dotarea necesară, secara masă verde a fost recoltată manual. Un capitol important îl constituie pregătirea silozare. In această spațiilor de înprivință, la cele doua demonstrații practica organizate recent, indicațiile au fost clare și bine însușite. Silozurile de adîncime se curăță, cele de suprafață se amenajează din balon sau fire de paie. Dar, cu excepția CAP Dobreni, unde polietilena necesară există în unitate, în celelalte unități abia se luați — la data investigației — măsuri pentru noua tehnologie procurare. Întrucît presupune efectuarea întregului ciclu de operații în timp foarte scurt, toate problemele, inclusiv cele de aprovizionare cu materiale, trebuie rezolvate cu anticipație. Sub raport organizatoric și al dotării tehnico-materiale condițiile necesare recoltării și depozitării trifolienelor sunt mai bine asigurate ca în ceilalți ani. Trebuie doar ca aceste condiții să fie exploatate la maximum, pentru ca în săptămâna pe care o parcurgem să efectuăm un mare volum de lucrări. Să asigurăm o puternică bază furajeră, de bună calitate, necesară obținerii unor producții animaliere sporite. Ședința Comitetului executiv1 al Consiliului popular județean Ieri a avut loc ședința Comitetului executiv al Consiliului popular județean la care au participat ca invitați arhitecți și membri ai unor comisii permanente. A fost examinat un raport privind preocuparea Direcției județene de sistematizare, arhitectură control, precum și a comiteteșilor executive ale consiliilor populare pentru sistematizarea teritorială, a localităților respectarea disciplinei în consstrucții. Participanții la dezbateri, apreciind realizările de pînă acum pentru aplicarea pe teritoriul județului nostru prevederilor în acest sens ale a Conferinței Naționale a partidului din decembrie 1967 și a Directivelor Congresului al X-lea al PCR, au făcut și o serie de propuneri pentru continuarea acțiunii de sistematizare. A fost prezentată apoi o informare a Direcției pentru administrația locală de stat privind preocupările pentru perfecționarea activității comisiilor de judecată de pe lângă comitetele executive ale consiliilor populare și unitățile subordonate. In încheierea ședinței, a fost aprobată activitatea depusă de biroul permanent al Comitetului executiv, precum și o serie de decizii. mmm Lăcătușii Gheorghe Hălăucă și la montaj de la I.M. Roman. Edache Tihon, doi dintre cei mai apreciați muncitori din secția Teatrul Evreiesc de Stat din București prezintă astăzi la Piatra Neamț, în sala Teatrului Tineretului (ora 20) spectacolul muzical „Barașeum' 72“ de Israil Bercovici. In regia artistică a autorului, distribuția reunește nume bine cunoscute în lumea spectatorilor de limbă idiș : Seidy Glück, Nușa Grupp — Stoian, Soîia Gurman, Leonie Waldman — Eliad, Marieta Neumann, Tricy Abramovici, Beatrice Steinmetz, Mihaela Kreutzer, Nușa Stoleru-Pongratz ș.a. COLOCVIA DESPRE VIITOAREA MESERIE In ansamblul preocupărilor și acțiunilor ce se întreprind continuu pe linia orientării școlare și profesionale a elevilor, conducerea Școlii generale nr. 2 din orașul Neamț a organizat recent Tîrgu întîlnirea viitorilor absolvenți cu foști elevi ai acestei școli. Au răspuns invitației: medicul Mihai Gheorghiță, prof. Maria Cucoș, învățătorul Constantin Bumbea, croitorul Vasile Balan, cizmarul Ion Neamțu ș.a. care au vorbit ascultătorilor despre secretele și frumusețea fiecărei meserii în parte. Din dezbateri a reieșit că meserie e o adevărată orice „brățară de aur", dacă e făcută cudragoste și pasiune. O NOUA BĂUTURĂ RĂCORITOARE Direcția industriei locale ne anunță — prin ing. Mihai Leonte — că și-a îmbogățit gama băuturilor răcoritoare fabricate pe bază de concentrate din citrice cu un nou sortiment, numit „mandarină". Noul produs, ambalat în sticle de 250 ml, se desface în toate unitățile de răcoritoare, la prețul de 1 leu sticla. TRUFANDALE DE SEZON Dumitru Poienaru, șeful serviciului producție de la I.P.V.I.S F. Neamț, ne informează că în această săptămînă vor fi puse la dispoziția populației peste 120 tone de legume și zarzavaturi, procurate în cea mai mare din unitățile specializate parte din județul nostru. Dintre acestea amintim : 40 tone ceapă verde, 12 tone salată, 10 tone tomate de seră, 10 tone varză din solarii, 5 tone castraveți de seră, 20 tone ridichi de lună ș.a. Tot în aceste zile vor apare pe piață și noi cantități de cireșe. I Turismul pentru tineret, intr-o nouă fază de organizare — Vă rugăm să ne explicați, în cîteva cuvinte, care a fost scopul înființării Agenției Neamț a Biroului de Turism pentru Tineret ? — înființarea Agenției Neamț a B.T.T. se înscrie în ansamblul acțiunilor inițiate pe plan național în vederea educării tineretului în spiritul nobilelor idealuri ce călăuzesc mersul ascendent al societății noastre spre comunism. Activitatea agenției reprezintă o școală practică de educație comunistă a tineretului prin muncă și sport, prin excursii și drumeții, prin cunoașterea directă frumuseților patriei noastre și a atarilor, vecine și prietene, prin cunoașterea minunatelor realizări ale socialismului. — Pe ce coordonate se înscrie în acest an activitatea Agenției Neamț a B.T.T. ? — Așa cum spuneam, activitatea acestui organism specializat vizează atît latura educativ-formativă a tineretului nostru, cît și petrecerea timpului liber într-un mod cît mai plăcut și util. In acest context, de o largă audiență se bucură excursiile de orientare școlară și profesională, excursiile tematice, ciclurile „Tineri, să ne cunoaștem patria socialistă !" „Floarea de colț", excursii în cirși cuit, tabere la munte și la mare, excursii externe etc La sfîrșitul fiecărei săptămîni, organizăm excursii pe diferite itinerarii în județ, cu programe cît mai variate, pentru cunoașterea multiplelor frumuseți naturale pe care le oferă flora și fauna județului nostru, a obiectivelor istorice de mare interes. Pentru tinerii cooperatori, asigurăm în plus vizitarea centrului de județ, oferindu-le posibilitatea vizionării unor spectacole de teatru și film sau participarea la diverse competiții sportive etc. — Ce ați prevăzut pentru vacanța elevilor și studenților din această vară ? — In cadrul județului vom organiza excursii de 7 zile pe masivul Ceahlău și excursii de 3—4 zile în zona Tîrgu Neamț, cu cazarea la cabana Oglinzi. In afara județului, acțiunile turistice vor fi orientate spre Cheile Bicazului, Lacul Roșu, Izvorul Mureșului, nordul Moldovei, Iași, Brașov etc. Tinerii care vor dori să meargă în tabere, vor putea opta pentru taberele de odihnă de la Izvorul Mureșului, Timișul de Sus, Costinești, Constanța, Eforie Nord și Mamaia. Ne vom îmbogăți aceste proiecte cu sugestiile Inspectoratului școlar județean, pentru găsirea celor mai variate și specifice fompe ,de pregătire multilaterală și orientarea școlară și profesională. — Activitățile turistice de masă nu s-au impus încă — așa cel puțin ni se pare nouă — ca niște prezențe deosebite în viața județului. Ce prevederi aveți în această direcție ? Agenția B.T.T. I va iniția în viitor, mai ales la sfîrșit de săptămînă, largi acțiuni de masă, concursuri de orientare turistică, organizarea unor cercuri de turism în cadrul organizațiilor UTC din întreprinderi, școli și comune. De o deosebită atenție se va bucura, de cult", sperăm, acțiunea „Floare popularizare căreia îi vom face o adecvată pentru atragerea cât mai multor tineri la petrecerea timpului liber într-un mod plăcut, și util, prilejuindu-se cunoașterea realizărilor obținute de poporul nostru în anii socialismului, tradițiile de luptă ale clasei muncitoare, împreună cu comisia de specialitate a Consiliului județean de educație fizică și sport, vom organiza concursuri locale de orientare turistică la Piatra Neamț, Roman, Tîrgu Neamț, Bicaz și în comunele Dămuc, Viișoara, Săbăoani,, Borca, Roznov ș.a. In luna iunie vom organiza, la Piatra Neamț un concurs gen „Cine știe cîștigă“ pe tema „Obiective turistice din județul Neamț și nordul Moldovei", la care vor fi antrenați tineri din întreprinderi și școli. Cercurile de turism vor fi îndrumate și sprijinite pentru organizarea cît mai multor drumeții, participarea la serbările cîmpenești organizate la Roman (Dealul Mărului), Piatra Neamț (Peste Vale, Bîtca Doamnei) și Tîrgu Neamț. Peste 20.000 de tineri vor fi antrenați în vederea participării la festivitățile prilejuite de evenimente intrate în tradiția județului : Ziua marinei, sărbătoarea Muntelui Ceahlău, sărbătoarea Războienilor etc. Cabana Oglinzi, aflată acum în administrarea noastră, ne va oferi prilejul amplasării aici a tot felul de baze spotrive (volei, handbal, baschet etc.) devenind astfel un punct polarizant a numeroase acțiuni ce se vor întreprinde. In același scop intenționăm să deschidem un nou traseu marcat care să lege cabana cu mănăstirea Neamț. Mihai MERTICARU Convorbire cu Ioan BALCIZA, președintelengenției Neamț a B.T.T.