Chicago és Környéke, 1971 (66. évfolyam, 1-52. szám)

1971-03-19 / 12. szám

Béldy Béla: Nixon külpolitikája A Nixon-doktrína, amelyet először Guam szige­tén hirdetett meg az Elnök, azóta alig észrevehető, de mégis lényeges változáson menít át. Nem maga a cél: Amerika segíti a szövetségeseit, de nem harcol­t helyettük. Ez nem változott, ha egy ki­csit el is halványult, mint egy gyenge fénykép­másolat. Az elv helyes volt és ma is az, csak a hatása volt veszélyes. Amerika szövetségesei Ázsiában és máshol úgy érezték, hogy Washington nagyjá­ból cserben hagyta őket, mert­­ gyenge. Ez az érzés a Szovjet nemzetközi tekintélyét jelentősen megemelte, ami Moszkva fokozódó agresszivitá­sában érezhetővé is vált. A guami igehirdetés azt az Amerikát mutatta a világnak, amelyet csak egy kisebbségi, de han­gos ultraliberális réteg képviselt: azt az orszá­got, amely vagy fél, vagy nagyon fáradt, hogy fel­vegye a harcot a világhódító Szovjettel. Magában Amerikában pedig önkéntelenül is egy új, félig­ izolációs hangulatot támasztott alá, amit a Szenátus liberális szárnya különösképpen ki­hangsúlyozott. Közben az erőszakos szovjet terjeszkedés a „tárgyalások korszakát” a „szembeállás korsza­kává” változtatta át. Nixonnak minden őszinte törekvése a világnak megértés útján elképzelt rendezésére — hajótörést szenvedett. Ennek a csalódásnak a reakciója jellemzi a State of the World-öt — az Elnök világpolitikai „üzenetét”. Nixon egész politikai pályafutása so­rán harcos ember volt, a visszavonulás, az egyez­kedés nemigen illett a gondolkodásába. Most, az Üzenetben újra felbukkant ' a makacs ' ellenállás belső­­indulata. Finoman fogalmazva, a diploma­ták sima nyelvén kifejezve, de az Elnök határo­zottan lezárt egy önmagára erőltetett „gyenge­­ségi” periódust és ismét a régi harcosnak bizo­nyult. Talán csak annyiban változott — és ez le­het az évek érése is —, hogy korábban örült, ha harcolhatott, most — kényszerítve érzi erre ma­gát. Igaz, a felelőssége is ijesztően megnőtt azóta. Az 1970-es év már tele volt jó ütésekkel. A jor­­dáni válság flotta-mozgósítása, a kambodzsai be­nyomulás, az új kubai krízis kemény felszámolása már a régi Nixont hirdette. Sajnos, értékes idő telt el a békés kísérlettel, de még nincs későn. Az ember csak azt nem érti, hogy minden amerikai­ elnök csak akkor ismeri fel a Szovjet igazi arcát, amikor az irtózatos fele­lősség a vállaira nehezedik. A fecsegő demokrácia tipikus gyengesége ez. A törvényhozásban, a köz­élet más terén, a sajtóban, de főleg a retorikára csábító TV-n olyan elveket hirdetnek, amelyeket a felelősség egyszerűen nem tűr meg. Az Üzenet nem fenyeget, nem vagdalkozik, nem gyújt, de annál tisztábban és­ rendszereseb­ben mutatja az Egyesült Államok visszatérő ön­bizalmát, védekezve támadó elszántságát és azt az erőt, ami elrejtve lappang ennek az országnak az életében. Talán ez Nixon legnagyobb érdeme: megállí­totta az elkényesedett, félénk, minden bajtól ir­tózó, jómódú társadalom süllyedő hangulatát. A gerinc megvolt, csak meghajlott. Nixon kiegyene­sítette. Paradoxonnak tűnik, de a Fulbright-szárny harca Nixon, külpolitikája ellen szinte örvende­tes, mert az egyszerű embernek is megmutatja, hogy mi a különbség a veszélyes meghunyászko­­dás és a túlélés kemény védelme között. Figyelmeztette Európát — elsősorban Nyugat- Németországot —, hogy a Szovjet a maga érde­keinek megfelelően külön-külön, szalámitaktiká­val igyekszik Európát leválasztani az amerikai szövetségről. Nem mondta ki, de a hangsúlyban benne volt, hogy Amerikának nagy szerepet szán az öreg kontinensen. Ez nem is lehet másként. Európa a jelenlegi po­litikai mozaik-állapotában nem tud ellentállni a Szovjet masszív külpolitikai manőverezésének. Willy Brandt máris majdnem a katasztrófa szé­lére sodorta a szabad világot. Az Üzenet a politikai tudomány mesterműve, Henry Kissinger finom fogalmazását, de az Elnök elszánt megkeményedését mutatja. A legfőbb ideje volt már ennek... Az események nyomában Amit most írok, magyar világunk . eseményéhez ,.tartozik.­ Neor is . eseményéhez,’ hanem kedvenc „ki mit tud” játékunkhoz: kik va­gyunk, honnan jöttünk? Nem vul­gáris, kézenfekvő értelemben, ha­nem milyen és­ ki­ltúra eredőit hor­dozzuk magunkban, büszkék lehe­tünk rá, vagy keressünk szebbet, patinásabbat, aelőnyt!Sévhet? Bár­mennyire érde­kes, kalfandos tojtér-­net és bármilyen az IVBSén 'Vttálunk rajta, hogy fű­fe-ugoroktól, szami­­roktól,­­vagy a hiángosoktól szárma­zunk, a kérdés másik áttétele, fon­tosabb: kik vagyunk a világ sze­mében? Hol állunk abban a különös rangsorolásban, amelyben a népek lemérik, egymást és különböző szempontból különbözőképpen ér­­tékmelik a másikat. Hogy látnak az amerikaiak, németek, svédek, azok a népek, társadalmak, ame­lyek munkát adtak a háború előtti éhes proletárjainknak, megtűrték a háború száműzöttjeit és emberi, társadalmi megértéssel fogadták 56-os szabadságharcunk magyar­jait. Valahányszor hosszabb előadó­­útra indulok és a világ messze tá­jain keresem a magyarokat, mindig játszik­ velem a gondolat, milyen érdekes, talán hasznos is lenne a helyszínen mérni le, milyen rangot értünk el a befogadó társadalom­ban, hol egyezik, hol különbözik a valóság a képtől, amelyet istenál­dotta tehetséggel festegetünk, cif­rázunk és elhiszünk. Itt ilyen helyet értünk el a befoga­­d­■gadó társadalomban, hol ér vé­get a sok évszázados rágalom, hogy nem ülünk az európai szelle­mi és erkölcsi közösségbe és fosz­lik szét az álom, jó kedvében te­remtette népünket az Isten. Az sem lenne érdektelen, ha felmér­nénk, mit tartanak rólunk a hiva­talos szervek, a munkatársak, ide­gen nyelvű házastárs­unk, idegen világban született, magyarul alig beszélő gyermekeink, a sarki fű­­szeres, a közlekedési rendőr, hogy jegyzik „részvényeinket” azokon a kontakt-pontokon, amelyeket még nem semmisített meg a televízió, a sajtó, a rádió, a vélemény és köz­­véleményirányítás ezernyi esz­köze, hogy figyel, nem figyel, be­csül a másik ember, akit más élet­szemlélettel, szokásokkal ruháztak fel az évszázadok, amelyeket nem lapítanak a­ nyelvtanfolyamokon, vagy az egyetemeken, s ezektől a gondolatoktól kicsinyke­­ ugrás és a fantáziám már könyvalakban gondolkodik, irodal­mi stílusok között válogat, aztán megtorpan, miért nem könnyű egy ilyen könyv összeállítása. A nehéz­ség ott­­kezdődik, hogy melyek azok a társadalmi pontok, pilla­natok, amikor a tiszteletreméltó német,­­svéd, amerikai embertárs nem azt feleli kérdéseinkre, amit előző este kapott a televíziótól, ol­vasott az újságban, hallott a rá­dióban, amikor n­égykeréknyi be­tonért harcol a müncheni, stock­holmi, Los Angeles-i csúcsforga­lomban, utálja a világot, ahol túl­sok az autó, túl kevés a parkhely, ha nem.. . Nyugodtan, belülről gondol rá, ki fia-bárja, fgnman jött, mit akar a szomszéd, aki néhány éve még kézzel-lábbal magyarázta, hogy éhes, földönfutó, munkát, la­kást kér, cseppnyi megértést,­ sze­­retetet könyörög. Amikor Joe, Hans, Olaf arra gondol, milyen is az a János, István, akivel minden reggel együtt hajt munkára, tanko­lás közben beszélget a benzinkút­nál, mellette ül a moziban, a kisfia ugyanabba az iskolába jár, aki né­hány év alatt ugyancsak ki­kupáló­­dott, vagy nem vitte semmire, új Mercedest, Pontiacot, Volvot vett, felesége vadonatúj nercbundában páváskodik, vagy még mindig tíz­húszéves kabátkájában szerényke­dik, aki már polgártárs, részt kér mindenből, amiből összetevődik az élet. Nehéz Joe, Hans, Olaf életében elfogni az ilyen pil­lanatokat. Ha sikerül és kikapcso­lódott a mindennapi­ véleményfor­máló behatás alól, figyelmesen várja a kérdést, újabb nehézség áll útba. •Ii­it kérdezhetünk, ami minden má­­r­ napi és lényeges, sablonos és jellegzetes, nem haladja túl a ha­tárt, ahol még elfér egy másik em­ber, egy másik nép, egy másik vi­lág, és amikor nem az jut az eszé­be, mit hallott a televízióban, vagy a rádióban arról a furcsa kis or­szágról ott, hol is­.. ? Valahol Eu­rópa peremén. Azt mondja el, hogy a társadalom melyik emeletére so­rolja Jánost, vagy Istvánt, hol ad helyet nekik a sok idegen között, aki kenyeret, életlehetőséget kér, színes, kevésbé színes, vágott, , vagy­­egy#n£%,j#andj, , ijedten, .yá- - gyakozva, követelően nyújtja a ke­zét. Különbözők, de mégis egyfor­mák. Érthetetlenek és mind azt mondják, azért kerekedtek útnak, mert a világ másik részén hiány­cikk a kenyér, „szögletes” a sza­badság és az élet nem olyan, ahogy Joe, Hans, Olaf látja a televízió­ban. Nehéz előre meghatározni, milyen kérdésekből és feleletekből derül ki: kik vagyunk? Nem a tör­ténelem kezdetén, elveszett népek és elveszett összefüggések útvesz­tőjében, hanem most, amikor tech­nikailag alig néhány órányira, életlehetőségben, életszemléletben évszázados távolságokra élnek egymástól a népek. Most, Mün­chenben, New Yorkban, Stock­holmban, Oslóban, mindenütt, aho­vá a sors vezett, élünk, megha­lunk, generációkba mentődünk át, vagy elpusztulunk, megsemmisü­lünk és soha senki sem kérdezi, finnugor, vagy számir­őseink in­dultak el új, jobb világot keresni. 17 M­ik vagyunk? Nem úgy, ahogy hisszük hanem úgy, hogy Joe, Hans, Olaf lát, értékel. Ez na­gyon összetett kép. Nemcsak at­tól függ, hány Nobel-díjhoz, olim­piai aranyéremhez, hollywoodi sztárgázsihoz, csodás felhőkarco­lóhoz ragasztjuk hozzá: magyar, hanem... ? Hogyan tudja, látja, értékeli Joe, Hans, Olaf a pillana­tokat, amikor együtt tankolunk, együtt megyünk a gyerekekért az iskolába, együtt vesszük fel a munkanélküli segélyt. Amikor nem az újságpapírfigurát, televíziós ké­pet, hanem a másik embert érzi maga mellett és helyet keres a ranglistán, amely helyes, helytelen elő- vagy utóitéletekből rakódott össze. Évtizedeken, évszázadokon át kísér népeket és nem igazodik világrengető eseményekhez, újság­cikkekhez, televíziós riportokhoz, politikai változásokhoz, sokszor még a történelemhez sem. Észre­vétlenül születik és nem kötődik a véleménykialakító szervek beha­tásaihoz. Akkor is hat, amikor nemcsak arról van szó, hogy mi­lyen társadalmi „státus” illeti új németjeinket, amerikaiakat, svéde­inket, hanem..? Milyen „történel­mi státus” jár ezeréves népünknek az európai ranglistán, amelyet Já­noson, Istvánon keresztül alakít ki Joe, Hans, vagy Olaf. Ez olyan alap, amelyre már könnyű ráépíte­ni, milyen rész illet az európai tör­ténelemből? Nemcsak abból, ame­lyet jól, rosszul, igazságosan, igaz­ságtalanul összeállítottak az isko­lás könyvek és régen elfelejtettek a nebulók, hanem, amely fiaink, unokáink előtt áll. Amely ismeret­len, de felmérhető, félelmetes, de korrigálható. Aszerint, milyen jól, vagy milyen rosszul mérjük fel azt, hogy milyen jól, vagy rosszul mér­te le Joe, Hans, Olaf. Amerikában, Németországban, Svédországban, mindenütt, ahol nagyon szeretjük előírni, hogy mit gondoljanak, higgjenek rólunk és úgy könyvel­jenek el, ahogy mi akarjuk: finn­ugorok, szumirok, vagy mások va­gyunk. Amikor előadói útra készülők, a ** csomagtartóban az is megbújik: jó volna végre az események elé kerülni és nem a nyomukban ban­dukolni. Összegyűjteni néhány könyvre való adatot... Helytelen szó. Néhány pillanatot, amiből a cím is előbújna: „Mi és a nagyvi­lág”. Az a kerek, széttöredezett, egységes, ellentétes világ, ahol élünk, dolgozunk, generációkat in­dítunk útnak, ahonnan hazavá­gyunk é­s visszam­en­ekülünk, ahol.. ? Leéljük az életünket és fo­galmunk sincs, mit tart rólunk a szomszéd, akit mindennap látunk az autóüvegen át, hallózunk ne­ki, visszahallóz, és tíz, húsz, száz év múlva talán megkérdezi, Euró­pából, Ázsiából, Afrikából, vagy a Marsról jöttünk-e hozzájuk? Riportkönyvre, magyar atlaszra, Nyolcadik Törzsünk anatómiájára gondolok? A cím és a jelleg nem lényeges. Akármelyikben elfér, mit adtunk és mit kaptunk. Nem törté­nelmünkben, mert az tisztázott, többet adtunk, mint kaptunk, ha­nem jelenünkben. Csak rész­feldol­gozások, statisztikák mutatják, hol, mit alkottunk, miben jelesked­tünk, de az egységes feltárás régi hiányosság, mivel viszonozta az idegenbe kergetett magyarság a „vendéglátást” és javunkra írta-e az új otthon történelme, társadal­mi értékelése mindazt, amit alkot­tunk? Minél gyorsabban fut az idő,­­annál kisebb haszonnal értékesít­hető az egyetemes magyarság szá­mára az a rengeteg munka, szor­galom, tehetség, amellyel az ame­rikai, német, svéd János és István járult az új hazája fejlődéséhez. Amelyet ma még saját szemével láthat, ellenőrizhet, értékelhet Joe, Hans, Olaf és talán eszébe jut, ami­kor szóba kerül, hogy milyen hely illet a rangsorban? Többek, keve­sebbek vagyunk-e mint, ahogy a sajtó, a rádió, a televízió elköny­vel­és... ? Amely ma előnyös, hol­nap előnytelen: aszerint, milyen érdekek, milyen , karakterisztikát’ ’ akasztanak a nyakunkba és hordo­zunk, anélkül, hogy Joe, Hans és Olaf egyszer is elmondhatta vol­na, milyenek vagyunk. Ez a mérleg akkor is előnyös, vagy előnytelen lesz, ha nem szerepel benne, hogy szumir-bamán, mongol-sárgán, sze­­recsen-feketén, finnugor-réten in­dultunk el néhány ezer éve... Most itt vagyunk és tőlünk függ... holnap itt leszünk-e, vagy... ? Jóénak, Harisnak, Olaf­­nak eszébe sem jut, hogy­­ itt voltunk... (g­­á.) Ez az az űrhajó, amit a Saturn V. tetejére emelnek, hogy Apollo 15-ként a Holdra induljon. Nyíregyházy Pál: A SZABOLCSI FÖLDVÁR Szabolcs megye mindig elöl­­járt a műemlék feltárás és helyreállítás régészeti munká­jában. Tiszalökön, az erőmű építése közben napvilágra ke­rült az első hiteles Árpád-kori falu maradványa, Tiszaeszlár és Tiszabercel környékén pedig három olyan temetőt tártak fel, melyek a X. század emberi éle­téről beszélnek. Ezek alapján jöttek létre az első hiteles le­írások a honfoglalásban ma­gyarokról, őseink vallási szoká­­sairól, öltözékéről és szerszá­mairól. Hazánk egyik legérdekesebb történelmi emléke a szabolcsi földvár, mely Tokajtól észak­keletre 8,5, Bodrogkeresztúrtól keletre 9,8 kilométer, a Tisza balpartjától pedig 400 méter távolságra fekszik és felséges kilátást nyújt sáncairól a nek­­tárt­ termő Hegyaljára, az aranykalászos alföldi rónára és a Nyírség hullámos akáctenge­rére. A háromszög alakú vár kele­ti leghosszabb sánca 349 méter és területe 33.176 négyzetmé­ter. A sáncok magassága 20- 30 méter között ingadozik. Hajdan az egész várat víz körí­tette és a Tisza szigetje volt. Béla király névtelen jegyzője szerint a várat Szabolcs vezér építtette. Ezt írja róla: „Társai­val tanácskozván, nagy árko­­lást végzett és igen erős várat épített földből, melyet most Zabolcha várának neveznek”. A régészek állítása szerint azonban a várépítőket már egy másik kultúrnép előzte meg, s mikor Szabolcs vezér elfoglal­ta, hadi célokra óriási munká­val hatalmasan megerősítette. Ezzel a szabolcsi földvár or­szágos jelentőségű hellyé emel­kedett, hiszen Szent László ki­rály 1092-ben itt tartott or­szággyűlést. Törvényt hoztak itt a Nyíregyházán épült „tíz község” templomának kötelező látogatásáról, a vasárnapi mun­­kaszünetről, mely egyszersmind az első zsidótörvény volt Ma­gyarországon. „Azon zsidó, kit valaki vasárnap vagy más ünne­pen munkánál ér, veszítse el szer­számait, melyekkel dolgozott.” Más európai államok nem ilyen szelíd megtorló intézkedéseket tettek törvényeikben. Ez Szent László királynak a keresztény tanokra fektetett valláserkölcsi rendje volt . Most a kommunista tudósok két éves kutatási programot fe­jeztek be 1970-ben. Hazafias lelkek gyanúsan nézik ezt a ku­tatást. Minek turkálni ezt a földhalmot? Mi újat mondhat? Attól félnek, hogy a szolgalel­­kű új régészek szerint a sza­bolcsi földvárat is oroszok épí­tették. Az első jelentések, melyeket a hazai lapokban olvasok, még elég biztatóak. Amikor a vár és a hajdani település rajzát le­tették az asztalra — mondja a beszámoló —, mindenki fel­szisszent. Az pontosan egye­zett Sopron város topográfiai képével. Szabolcsban éppen úgy hívták a két templomot, mint Sopronban: Szent Mihály és Boldogságos Szűz templom. A szabolcsi lelet bebizonyí­totta, hogy ezeket a várakat egykor egy központi akarat hozta létre, Szent István király centralizált hatalma. Ez volt a tulajdonképpeni államalapítás. Az új ásatások azt mutatják, hogy a vár mellett álló refor­mátus templom valaha három­hajós bazáika volt. Ez az egyetlen épségben levő XI. szá­zadbeli műemlék a Tiszántúlon. A templom körül sírok vannak. A honfoglalás idején keletke­zett Váralja nevű falu lakóit hantolták itt el. Eddig 64 sírt tártak fel. Laboratóriumban vizsgálják majd a csontokat s ez választ ad az államalapító ősök élet­módjáról, táplálékáról. Más tu­dományos kutatás ipari techno­lógiájukra derít majd fényt. A várbeli leletek az ott zajlott politikai és diplomáciai életre adnak késői választ és bemu­tatják közelebbről a megye névadóját, Szabolcs vezért, va­lamint a vár leggyakoribb ven­dégét, Szent László királyt. A régészek a laboratóriumi vizsgálatokon kívül olyan be­rendezéseket is használnak, melyek megkeresik a földben a fémet. Százával találnak régi pénzeket, Árpád-korabeli ék­szereket. Ez a műszer egy mé­ter mélységig megérzi a föld­ben a fémet, csipogni kezd, mu­tatója kileng. Az ásó rendsze­rint értékes kincset talál. Dehát mi az­­ ezer eszten­dő a Föld homokóráján? Né­hány évvel ezelőtt különleges csontokra bukkantak a tatabá­nyai bányászok a X-es akná­ban, olyan rétegben, amelyet minden különösebb szakérte­lem nélkül is nagyon régi ke­­letűnek kell feltételezni. A ki­hívott paleontológusok azután a csontok és a környezet gon­dos megvizsgálása alapján megállapították, hogy a szeren­cse valóban nagyon értékes le­lethez segítette a bányászokat Ezekhez a csontokhoz ugyanis valamikor egy szirén — más néven tengeri tehén — izmai tapadtak. Ezek a körülbelül 1,5—2 mé­teres, külsőleg a delfinekhez hasonló ősi tengeri emlősök nagyon-nagyon régen jelentek meg a földön. A tudomány mai állása szerint az ormányosok­kal, a mai elefántok elődeivel közös ősük volt, s a most meg­talált szirén nem sokkal a két fejlődési ág szétválása után élhetett. A leletnek éppen ez adja meg a különleges jelentőségét. Ebből a korból, a körülbelül­ 55 milió évvel ezelőtti lutéciumból ugyanis eddig mindössze há­rom közeli rokona került elő, egy Jamaikában, egy Egyip­tomban és egy ugyancsak Tata­bányán. Hazánkban ezek a szi­rén csontok mindenesetre a legrégibb ősemlős maradvá­nyok.* Hazánk földje valóságos mú­zeuma a régmúlt korszakban élt lények maradványainak. Lis­tába foglalták azokat az ősi ki­pusztult állatfajokat, amelyek­nek maradványait először ha­zánkban találták meg és írták le. Ez a lista összesen 2343 ilyen leletet sorol fel. Ezeknek a magyarországi hi­teles példányoknak legtöbbje, csaknem 94 százaléka, a ge­rinctelenek közé tartozik. Ilye­nek az egykori egysejtűek, a virágállatok és korallok, a fé­regfélék, a csigák, a lábasfejű­­ek, az ízeltlábúak, a mohaálla­tok stb. Bár ezek mind a ten­gerben éltek, mégis a halakat csak 34, a békákat 3, a hüllő­ket pedig csupán 16 lelet kép­viseli. Igaz, hogy ez utóbbiak kö­zött van a veszprémi Jeruzsá­­lem-hegy mészkövében talált „kavicsfogú álteknős” is, mely eddigi legértékesebb paleonto­lógiai leletünk. Nemcsak azért, mert csaknem 200 millió éven keresztül maradt ránk a triász­ból, hanem mert még a rokonai közül is alig néhány került elő eddig a világon. A madarakat mindössze négy mintapéldány képviseli, köztük egy strucc is, mely még a jégkorszak elején temetke­zett el Kisláng környékén. Az emlős maradványok szá­ma 89. Legnagyobb részük ap­ró jószág volt, de a­kad köztük őshiéna, Petényia Hungaricá­­nak nevezett kistermetű róka és ősló is. A Polgárdinál kiásott kardfogú tigrist Machaerodus Hugaricusnak nevezik. Sőt az ősi ormányosok egyik fajtája is „magyar mammut” néven került be a tudományos iroda­lomba, mert csontjaira Pécs­­bányatelepen bukkantak rá. A régészek majd nemsokára szétszórhatják a­ földbe hanyat­lott sok rozsdás ötágú csilla­got, egy sötét kor keserű em­lékeit.

Next