Chicago és Környéke, 1976 (71. évfolyam, 1-52. szám)

1976-12-11 / 50. szám

Gábor Áron: Burg Kastl ostroma Burg Kastl-i magyar gimnázium államilag en­gedélyezett magániskola. A német iskolatörvények és pedagógiai programok alatt áll, érettségi bizo­nyítványa a némettel egyenértékű. Oktatási ter­ve olyan világszínvonalon áll, amelynél többet-job­­bat a legdrágább svájci, angol, francia magánisko­lák sem adhatnak. Nevelé­si síkon pedig azért verhe­tetlen, mert az egykori bencés kolostor öreg fala­it még nem vette be er­kölcsi rendünket bomlasz­tó antitisztelet és antite­­kintély. Amerikai biz­nisz-stílusban úgy is rek­lámozhatnánk; egyetlen iskola a földkerekségen, amely kevés pénzért leg­többet nyújt, komolyab­ban: a Burg Kastl-i tandí­jért, internátusi költsé­gért egyetlen magánisko­la sem adhat többet. És itt a bökkenő. Mivel a Burg Kastl-i Magyar gimnázium engedélyezett és nem elismert magán­iskola, fenntartásáról a német állam nem köteles gondoskodni. Az anyagi támogatás, amelyet a bon­ni kormány tizenkilenc éve ad és a bajor kormány kikerekít, az „csak” segít­ség. A közös kultúrkör el­ismeréséből, a német nép Engedtessék meg ne­kem, hogy tüntetően és ko­nokul egy könnycseppet ejtsek Rodéziáért. Lehet, sőt valószínű, hogy a frá­zisokkal elbolondított köz­vélemény és­ sajtó, nem­különben a legnagyobb bolonddal, az UNO-val együtt maradinak, a hala­dás kerékkötőjének, a visz­­szahozhatatlan régmúlt nosztalgikus álmodozójá­nak fog tartani, de én még­is könnyeket ejtek Rodézi­áért. Talán nem is annyi­ra a feketéknek odadobott finom koncért, hanem a fehér ember immár soro­zatos tragédiájáért! Lehet, hogy keveseb­ben vagyunk a kesergők mint a tapsosok, de akkor is vallom és hirdetem, hogy kár volt feláldozni Rodéziát egy haszonta­lan sajtó-zenekopáért. Gyakran vagy talán min­dig a „pusztába kiáltónak” szokott igaza lenni s nem az üvöltő derviseknek, sem pedig az „egyetemes közvéleménynek” azaz a sajtó és televízió által or­ránál fogva hurcolt milli­ós hallgatóinak. A pusztá­ba kiáltó mindig a meg­győződés embere, ellen­ben a közvélemény gyak­ran az egyéni meggyőző­dés elnyomásának, bilincs­be verésének az ordíto­­zása. Állásfoglalásomat nem érzelmi, vagy pláne nem a ma annyira megbélyeg­zett faji elfogultságok ve­zetik, hanem tárgyi meg­gondolások. • Rodéziáról keveset tud­nak az emberek, a legtöbb talán éppenséggel sem­mit. Ha én esetleg valami­vel többet tudok, az nem azért van, mert magam ott jártam volna, hanem mert egyik barátom, nyíltsze­­rű és ítéletű ember, két évvel ezelőtt bebarangolta Rodéziát. Nem a főváros luxusszállodáinak abla­kából nézte az országot és népet, hanem közvetlen közelről évek óta ott élő honfitársának kalauzolá­sával. Hónapokon át vona­ton, autóval, lóháton jött­­ment ebben a ma áldott és deresre húzott ország­ban. A hosszú távollét után felkeresett és meglátásai­felelősségtudatából és több olyan motívumból te­vődik össze amely német­­országi emigrációnk ma­gyarságszolgálatát más­hová szakadt emigráción­kénál sokkal előnyösebb helyzetbe hozta. Ez a nagy­lelkűség nem egyezik tör­ténelmi tapasztalatunk­kal? Kivétel erősíti a sza­bályt, de végeredmény­ben ez sem fontos. Fonto­sabb, hogy a német állam tizenkilenc éve folyósított kulturális támogatását hétszámú csekk is nehezen takarná. Hogy az állami segítségből egyetlen kéz­zelfogható, történelmi je­lentőségű kultúrvagyon, a Burg Kastl gimnázium maradt örökségül fiatalsá­gunknak, az nem a német illetékeseken, hanem a németországi magyar emigráció világi vezetőin múlott. Végzetesen össze­tévesztették a politikát és a nemzetpolitikát. Nem ér­tették meg, hogy az emig­rációk értékét a feladatok és célok sorrendisége hatá­rozza meg, s a legszilár­dabb magyarságtudat is időleges buborék, ha nem hagy alkotásokat követ­kező generációinknak. Burg Kastl ellenben áll, méteres falak és összemig­­rációnk féltése, szeretete védelmezi. És igen lényé­ről, tapasztalatairól rész­letesen beszámolt nekem. • Rodéziában a kolonizá­­lás előtt nem sok benn­szülött akadt, talán annyi sem, pont most­ a fehérek számát Nettl itt akadha­tott, mert Rodéziában nem lehetett­ dologtalanul in­gyen élni, mint a trópus más dúsan termő földjei­in. Rodézia nagyrészt ko­pár hegyekből áll (1500 mé­teren felül), melyek a gyár­ipar szédületes kifejlődé­se folytán ma nagy érté­kek az iparállamok számá­ra, különösen a mangán és króm, de a trópusi né­ger nem is tudta, mi fán terem, sőt halvány sejtel­me sem volt arról, hogy az ilyen félelmetesen kopár hegyeket hasznosítani is lehetne. Tagadhatatlan tény te­hát, hogy Rodéziát a fe­hér emberek teremtették meg, az ő kezük és értel­mük munkája, szorgalmuk és képességük gyümölcse. Az a fekete tömeg, mely most számbeli fölénye alapján olyan viharosan követeli a hatalmat, ké­sőbbi és lassú bevándor­lás eredménye. Kezdet­ben ugyanis valósággal lapáttal és seprővel lehe­tett a mangánt a kopasz hegyekről lekaparni, ké­sőbb természetesen bá­nyákat nyitottak s így a földalatti kincsek kiter­melésére mind több és több munkaerő kellett. Elég az hozzá, hogy ezt az orszá­got a fehér teremtette meg s a fekete csak bevándor­ló volt, akit vonzott a jó kereset s elvakított a gaz­dagság Délibábja. őszintén szólva Rodézia megtehetné azt, amivel Iz­rael hasonló helyzetben biztosítja fennállását az ős­lakó arabokkal szemben. Teremthetne magának olyan katonai túlsúlyt, amivel sakkban tartaná a guerillák, vagy a környe­ző fekete államok táma­dásait. Amit az Egyesült Álla­mok kormánya szerelem­ből megtett Izraelnek, hogy tudni­illik nemcsak állandóan horribilis köl­csönöket nyújtott Izrael­nek, hanem legújabb és leghathatósabb repülők­kel, ágyúkkal, missilik­gel, a német illetékesek egyelőre nem a törvény bfetűit nézik a támogatás folyósításánál. Amilyen megértő az eddigi német kormányok magatartása, olyan veszedelmes az, hogy ez a magatartás a mindenkori német politi­ka függvénye, az pedig ma felmérhetetlen. Attól függ, hogy a polgári szemlélet meddig tartja magát a je­lenlegi koalíciós kormány­ban, illetve mikor roppant­ja össze az a szemlélet, amely a népi és nemzeti sajátosságok ápolását fa­siszta megnyilvánulásnak tekinti. Megnyugtatóbb lenne, ha a Burg Kastl-i Magyar Gimnázium az elismert is­kolák sorába emelkedne és a fenntartásáról a tör­vény betűi gondoskodná­nak? Elméletileg jól hang­zik, gyakorlatilag azon­ban ez igen körülményes. Kezdjük ott, hogy a Né­met Szövetségi Köztársa­ság „egykulturál” nem­zeti állam. A dánon kívül nincs kisebbsége, így nem köteles a kisebbségi kul­túrák fenntartására. En­nek megváltoztatásához alkotmánymódosítás szük­séges, de a jelenlegi gaz­dasági és politikai felfo­gásban ez sem valószínű. Amikor a német kormá­nyok milliárdokat áldoz­nak, hogy hazatelepítés­sel biztosítsák az orosz, lengyel, román­ németség­gel látta el, úgy hogy Iz­rael csírájában fojtott el minden arab háborús ké­szülődést, s ha mégis az arabok hamis számításá­ra háborúra kerülne sor, Izrael újra hatnapos győz­tes háborúval dicseked­­hetnék. Nagy dolog a sze­relem," de m­ég nagyobb do­log az érdek, az üzlet, a haszon! Amit az USA meg­tett szerelemből, azt meg­tenné üzleti érdekből is s ha nem az USA, más fegy­veres hatalom is beugor­­na az ilyen biztos és állan­dó üzletbe. Azt is meg kell monda­ni nyíltan, hogy a szám­beli fölény többnemzeti­­ségű országokban nem le­het egyedüli mértéke az or­­szágok hováítélésének. Mi magyarok ezt keserű­en tapasztalhattuk. "Két világháború békeszerződé­sének tárgyalásakor min­dig csak az erdélyi romá­nok, a felvidéki tótok, a bácskai rácok, sőt — hor­­ribile dictu — a Burgen­­landnak keresztelt nyu­gatmagyarországi sváb­­krobotok szerepeltek dön­tő tényezőnek Magyaror­szág szétszabdalása érde­kében s nem az ezeréves múlt, a kultúra és az ős­lakosság. Ezen a címen fel lehet­ne robbantani Angliát és Franciaországot is, mert Skóciában a skótok, Korzi­kában a korzok, Gibraltár­ban a spanyolok, Kalifor­niában a mexikóiak az ős­lakók. Továbbá az is köz­tudomású, hogy az afrikai mondva csinált államok nem egységes népek, ha­nem csak törzsek lakják s minden törzs a saját lakó­helyén kimondhatná az el­szakadást. De most Amerika, mely bekebelezte egyidőben még a Fülöpszigeteket is s megfosztotta választási trükkökkel a portorikóia­­kat és Anglia, mely Skó­cia elszakadásáért tűzbe menne s valamikor nem is olyan régen a bitorolt Ír­országban az őslakossá­got kivándorlásra kénysze­­rítette, most ez a két jó­madár csap fel nemzeti megváltónak a Rodézia el­­feketesítésének. Csúnya politikai játék, de beillik Anglia és Amerika törté­netébe és politikájába­ népi kultúráját és nemze­ti tudatát, nehezen kép­zelhető el, hogy az „­át­menetileg” itt élő emig­ráns csoportokból és több mint kétmillió vendég­­munkásból „állandó” ki­sebbséget csináljanak és a kisebbségi státussal járó kötelezettségeket vállal­ják. Egész más lapra tar­tozik, hogy a német kor­mányok egyre csökkenő összeggel, de ma is segé­lyezik az emigrációk kul­turális fennmaradását és utat keresnek arra is, hogy a vendégmunkás népcso­portok legelemibb kulturá­lis igényét kielégítsék. Bármilyen indokokból te­vődnek össze ezek a gyors­segélyek, mégis átmeneti jellegűek. A német kor­mányok kisebbségellenes felfogását az is megerősí­ti, hogy az NSzK az egyet­len állam, amely a poli­tikai menekültekre vo­natkozó genfi konvenció­kat is úgy írta alá, hogy a politikai menekült tíz év után kérheti, de nem kö­vetelheti az állampolgár­ságot, de ugyanez vonat­kozik „Gastarbeiterek­­re” is. Helyes, vagy hely­telen az iyen szemlélet? Kizárólag a német nép el­határozásától és érdekei­től függ. Burg Kastlval kapcsolat­ban ez két szempontból fontos. Az egyik: nemcsak időszerűtlen, de felelőtlen is az a felfogás, hogy a kisebbségi státus elisme­résével a Burg Kastl Ma­gyar Gimnázium anyagi problémái automatiku­san megoldódnak. Ismer­ve a német törvényhozás „precizitását”, ilyen köz­jogi kérdés eldöntése ak­kor is végzetesen hosszú időt venne igénybe, ha a kisebbségellenes német szemlélet időközben vá­ratlanul megváltozna. Annyi időbe kerülne egy ilyen státus­7rendez€, amertnyit a Magyar Gim­názium­ a jelenlegi nem­kötelező támogatás nélkül nem bír ki. Burg Kastl elismert iskola státusát az a végtelenül egyszerű ok is megnehezíti, hogy a tör­vény csak olyan magán­iskolákat enged az állami támogatás bőségszaruja közelébe, ahol a tanítási nyelv német. Burg Kastl­­ban viszont­ a tanítási nyelv és szellem magyar. Ne álmodozzunk. Ha a ma­gyar emigráció nemzetpo­­litikai kötelességei sorá­ban nem állítja legelső helyre a Burg Kastl-i gim­náziumot, úgy a jelenlegi német politika segítsége sem biztosítja örökre nem­zeti fellegvárunk legerő­sebb bástyáját. Legfeljebb eléggé el nem ítélhető ön­alibink diktálja, hogy Burg Kastl vára örökre nemzeti eszményeink biztos mene­déke marad. A második csoport azért fontos, mert a kisebbségi sorshoz nemcsak előnyök, hanem kötelezettségek is tartoznak. N­em a befoga­dó ország iránti hűségről — ez természetes, — ha­nem arról van szó, hogy az ilyen hűséggel szemlé­leti kiszolgáltatottság is jár. Egyénileg ez lelkiis­mereti és magyarságtu­dati függvény, a magyar gimnázium szempontjá­ból viszont olyan eshető­ség, amelyet nemzeti cél­jainktól függetlenül a poli­tika dönt el. Burg Kastl „kritikus”, de emigráci­ónktól függ, hogy a jelen­legi magyarbarát német szemlélettel karöltve meg­védje az iskolát, vagy a vár feladásáért a történe­lem ítélőszéke előtt vállal felelősséget. A kisebbségi, államilag eltartott Burg Kastl magyar programja ugyanis védhetetlen, s a mindenkori német és nem­zetközi politika játéksze­re lesz. Az is elképzelhető — a politikában nincs lehe­tetlenség, — hogy egy kul­­túregyezmény keretében az iskola magyar prog­ramját nem a müncheni iskolaszék szemlélete, hanem a budapesti kor­mány marxista dogmái ha­tározzák meg. Ne menjünk ilyen messzire? De men­jünk. Nem lényegtelen, hogy egyetlen külföldi gim­náziumunkban milyen történelmet tanítanak, vagy nemzeti hagyomá­nyainkat milyen dekorá­ciók helyettesítik. Az sem másodrangú, hogy a Burg Kastl-i Magyar Gimnázi­umban klasszikus tanítás és nevelés kíséri fiataljain­kat, vagy az a pedagógiai felfogás veszi át az ural­mat, amely a német isko­laszemléletben is félelme­tes kérdés. Az antihit, az antif­egy­elem, antitisztelet nyeli el a rengeteg pénzt, amelyet emigrációnk bi­zalma helyezett az öreg vár méteres falai közé. Azért, hogy mentse a menthetőt. (Folytatjuk) Senki sem teljesíti he­lyettünk nemzetpolitikai feladatainkat. Segítsd a Burg Kastl-i Magyar Gim­náziumot. Cím: Ungarisches Gimna­­sium D-8455 Kastl/ Amberg West-Germany Nyisztor Zoltán: Egy könnycsepp Rodéziáért borba Ennek első bizonyítéka az a meglepő nyilatkozat, amit júniusban tett, hogy ti. Romániának „nincs területi, vagy egyéb problémája a Szovjetunióval”. Előző­leg Ceausescu fogadta Konstantin Ka­­tusev és Alekszej Jepisev szovjet emisz­­száriusokat: egyik, Katusev a szovjet kommunista párt központi bizottságá­nak titkára, feladata az uralmon lévő kommunista pártokkal a kapcsolat tar­tása (pontosabban a felügyeletük!); a másik, Jepisev a szovjet hadsereg politikai kádereinek főnöke, egy koráb­bi beosztásában nagykövet volt Buka­restben. Ceausescu nyilatkozata rábe­szélésük következménye! De ennél is fontosabb, hogy a cézaro­­mániai román vezető augusztusban autóba ült a Krím-félszigetre hajtatott Brezsnyevhez. Útközben megállt Kise­­nevben,a Szovjet Moldávia fővárosában, amelyhez Besszarábiát csatolták. Az egykori román tartomány visszakövete­lését Ceausescu csak burkoltan hangoz­tatta, a román történészek viszont nyíl­tdig azt válaszoltál­­nak, esetleg Bre: tiltakozni Bukare: [Hánynál, Bennünk de nekünk itt Ny­­ebb, mert a héteni talos tényezők nek­­ a jó viszonyt. E­­k . . . tpasztalatom az voll rikai körök, maga viszolygással kom­ikai magyarok tűr­­ni Romániát a füg­galábbis elszakadd Hivatalos amerika­ikra bíztatta Buda an tartsa Bukares atta volna a külföl­d nyomatékot adja lleni kampánynak izni amerikai bará agyarországi kom­it nem olyan haté amna emigráns ma azok irányítására em kell megsérteni kát hazafiasságuk­­a pesti kapcsolat” mint annak hirde­­sései hazafiak cion­­ista pro-szovjet Al­­em­a Cs A­machi­t lemondott Bessza­­e bíztatja, bátorítja , s a keleti fronton ebbé nem beszélnek hai magyarság soi­­nben a legnagyob hardson kereskedel­­mrestből Belgrádba atta Titót, hogy az tségeit, nem tűrne el goszláv belügyekbe, milyen kötelezettsé­­g a jugoszlávoknak ranc­a, amikor Titó lyevvel, hogy tegyék rák Jugoszlávia szét­­ályozására? fát változtatott. Töb­­b román nemzetről”, ■mei a román nép, a­­ nemzetiség, s a tó­­. Újabban új szóra­­témítani a tiltakozást kvéseivel szemben. Erdélyt, minden fon­tosabb városba, központba ellátoga­tott; mindenütt ugyanazt hangoztatta, mindenütt igyekezett félrevezetni hall­gatóságát. Vezérfonala az volt, hogy nagyarányú iparosításba és házépítési programmba kezdtek, Erdély képe a kö­vetkező évtizedben megváltozik. Nincs értelme ragaszkodni az anyanyelvhez, ami talán kulturálisan indokolt, de a nagyarányú fejlesztés sajátos nyelvet igényel, a tudomány, a technika, a munka közös nyelvét. Vagyis, vakulj magyar! Mit eről­ködsz, hogy megtartsd anyanyelvedet, amivel semmire se mehetsz, mert az új körülmények új követelménye az ért­hetőbb nyelv, a technika és a munka nyelve, a román nyelv tovább­fejlesz­tése. Tehát románosodj el, különben nem boldogulsz! Az új fejlemények Romániában új feladatok elé állítják az éber külföldi magyarságot is. Változtatni kell a mód­szereken, a taktikán, stratégián, az ak­tivitáson a propagandái­. ____

Next