Chicago és Környéke, 1984 (1-52. szám)

1984-01-14 / 2. szám

tomo megn Dai iff 1­983.________ Nyugodjék békében... Nem volt rossz esztendő Éppen eltemettünk egy esztendőt emlékeinkben. Milyen is volt 1983? A kommentátorok, egyetemek fél év óta mást sem hajtogattak, mint azt, hogy küszöbe a baljósan hangzó 1984-nek Orwell angol író rémlátomásának. De Amerika népe vagy mű­veletlen irodalmilag és nem olvasta George Orwell „1984” című regényét, vagy pedig nagyon is mű­velt és tudta, hogy irodalomról van szó, ami nem szó szerint értendő, hanem átvitt értelemben így Orwell alkotása nem prognózis, mint a szil­veszteri ólomöntés, vagy mondjuk Jane Dickson, a clairvoyant — látnok-jósnő mindennapi horosz­kóp rovata. Nos az amerikai nép úgy érzi, hogy 1983 a jóesztendők sorába tartozik és ezért oka van hinni, hogy a folyamat folytatódik és 1984-től is inkább jót várhat, mint rosszat. Ez a megállapítás a körkérdések eredménye amelyet a New York Times és a CBS együttesen végzett telefonon 1983 novemberének végén és nyomtatott ki a Times 1984. január 1-i számá­ban a vasárnapi lapban. Valószínűleg fogcsikorgatva tették ezt, ha ugyan lehet ezt egy újságról és egy TV- és egy rádió­társaságról mondani. Köztudomású ugyanis, hogy mind a New York Times, mind a CBS nap-nap után rossz hírek özönét ontják, ami jó és bíztató, azt csupán mellékesen említik, eldugják, vagy eset­leg teljesen elhallgatják. Ha mindennek ellenére az amerikai közönség mégis kielégítőnek találja a jelent és bizalommal tekint a jövőbe, úgy ebből az is következik, hogy nem veszik túl komolyan azt, amit a hírközlő mé­dia adagol nekik, — ezt azonban a közvéleményku­tatók szerencséjére nem kellett említeniök. Jelnek tekintheti, mint ahogy a múltban Carter el­nök számára a bizalom hiánya rossz hírt jelzett!” A republikánusok közvéleménykutatója, Mr. Teeter ezzel egyetértett, de hozzátette, hogy a mostani eredményben egyes csoportok között na­gyobbak az ellentétek, mint voltak 1979-ben ami a republikánusok számára azt jelzi, hogy nem szá­molhatnak elsöprően nagy győzelemmel 1984-ben. Hogyan vélekedik az amerikai nagyközönség 1983-ról? Íme a New York Times: „Éles ellentéttel az előző négy esztendő sötét hangulatával, 1984 közeledte Amerika népét derű­látással töltötte el, az amerikaiak úgy érzik, hogy a jelen jobb, mint volt a közelmúlt és bizalommal tekintenek a jövőbe, további jelentős javulást vár­nak tőle. Novemberi közvéleménykutatásunk azonban azt is mutatja, hogy különböző népcsoportok között árnyalat különbségek mutatkoznak. A fehérek és a férfiak­ bizakodóbbak,­mint a­ feketék,és a nők. A legnagyobb vp^V^­.különbség a republikánusok és a demokraták között. Az előbbiek jóval elégedet­tebbek és bizakodóbbak, mint az utóbbiak. Négy esztendővel ezelőtt, amikor demokrata elnök, Jim­my Carter volt a Fehér Házban a demokraták csu­pán egy kicsivel voltak kevésbbé pesszimisták, mint a republikánusok. Mindez novemberi telefon-körkérdéseinkből de­rült ki, a New York Times és a CBS ezt a kutatást együttesen öt esztendő óta végzi és 1-10-ig terjedő mércét használ. 10 a legjobbat, az 1 a legrosszab­bat jelenti. Első kutatásunkat 1979 novemberében végeztük, egy nappal azelőtt, hogy Teheránban az irániak le­rohanták és túszul ejtették diplomatáinkat. Az ak­kori kutatás átlageredménye: Az amerikai nép 6.47 %-kal osztályozta a múltat, 4.83 %-kal a jelent­és 4.30 %-kal a jövőt. A Reagan elnökség elején a nagyközönség visz­­szatért Amerika hagyományos optimizmusához, a jövőnek magasabb osztályzatot adott a jelennél, de a múltat még mindig jobbnak találta, mint a jelent, vagyis 1981-et. De az 1983 novemberében végzett kutatásunk eredménye: A közönség a múltnak 5.48 %-os osz­tályzatot adott, a jelennek 5.58 %-ot, a jövőnek pe­dig 6.13 %-ot.” így a New York Times január el­sejei számának címoldalán. A közvéleménykutatók megmagyarázzák a bizonyítványt A New York Times és a CBS ezután öt hivatásos közvéleménykutatót kért fel az eredmény kiérté­kelésére. Mind az öt egyetértett abban, hogy az 1981 és 83 közötti időszakban az amerikaiak hirte­len ismét bizakodóvá váltak. Az első szakértő Everett Carlow a Roper köz­véleménykutató intézet igazgatója azt mondotta, hogy az emberek bizalma a jövőre is kiterjed. Pat­rick Caddel, aki a­ demokraták kedvenc közvéle­ménykutatója, beleértve Jimmy Cartert a volt el­nököt is, elismerte, hogy Amerika népe visszatért hagyományos optimizmusához, noha szerinte ez nem éri el a múltbeli szintet. Robert Teeter, aki Caddel-lel ellentétben a re­publikánusok közvéleménykutatója másként véle­kedett: A nemzeti hangulat bizakodóbbá vált, és­pedig azért, mert az emberek érzik, hogy minden jobban megy most. A negyedik, Dottie Lynch a washingtoni Lynch Research közvéleménykutató intézet vezetője, aki az egyik demokrata jelölt, Gary Hart szenátor szakértője ezt mondotta: A hangulat javult, még a nőké is! Az emberek álta­lában úgy érzik, hogy a dolgok jobban mennek és ezért bizakodóbban tekintenek a jövőbe. Végül az ötödik Warren Miller, az arizonai egyetem politi­kai intézetének igazgatója, akinek az volt a fel­adata, hogy az egész jelentést kiértékelje, ezt mondotta: „A közhangulat választási évben poli­tikai jelleget ölt és az újraválasztást kérő elnök, jelenleg Ronald Reagan a bizakodó hangulatot jó Fussuk át 1983-at, keressük a változás okait Tavaly ilyenkor úgy tűnt, hogy Ronald Reagan követni fogja négy elődjének balsorsát: Johnson belebukott a vietnami háborúba és nem lépett fel másodízben. Nixont második mandátumának köze­pén kiűzték a Fehér Házból. Ford töltötte be a ma­radékot, de ő megbukott saját újraválasztási kí­sérletén. Carter félidőt sem töltött a Fehér Ház­ban, mikor a bizalom teljes mértékben megren­dült irányában, az országos rossz hangulatot így okolta ezért a malaiset, ennek ellenére ismét fel­lépett és csúfosan megbukott. 1983 januárjában úgy tűnt, hogy Ronald Reagan is követni fogja Cartert és három másik elődjét. A TV-n minden este a munkanélküliségről be­szélt. A gazdasági helyzet nem mutatott javulást. A kongresszus vérszemet kapott és egyre inkább beleavatkozott ismét a külpolitikába. A Fehér Ház-i beosztottak ismét az ostromlott vár hangu­latában éltek. Egyedül Reagan mosolygott és ma­kacsul javulást emlegetett. De a körülzárt vár körül két finomszimatú po­litikai keselyű keringett: Tim O’Neill a demok­rata párti házelnök és Robert Dole republikánus párti szenátor, a volt alelnökjelölt, aki még szí­­vesebben lenne elnök. Mindketten az oszlás illa­tát érezték! Azután egycsapásra megváltozott a hangulat. Gazdasági fronton hirtelen jóhírek jelentkeztek. Szeptemberben amikor a kongresszus visszatért Szabadságáról az óvatosabb ellenzéki politikusok szótárából hirtelen eltűnt a Reagan-recept kife­jezés. A recept az esztendő végének eredménye szerint ugyanis kitűnően bevált. A gazdasági növekedés 6.5 %-ot mutatott, az ipari termelés majdnem 15 %-kal növekedett, a foglalkoztatottság növeke­dése 2.6 % volt, az élelmiszer-cikkek ára csupán 1 %-kal drágult.. Az infláció alacsonyabb volt,­­mint bármikor az előző esztendőkben. A gyors növeke­dés és az alacsonymérvű infláció drámai hangulat­­változást eredményezett Amerikában, legyen a polgár fekete, vagy fehér. Kinek köszönhető mindez? Carternek? Talán meg fogja döbbenteni az olvasót az állítás, hogy az utókor végleges ítéletében Jimmy Carter gazdasági politikája valószínűleg jobb osztályza­tot­ kap majd, mint a bukott elnök egész uralma. 1978 januárjában, első gazdasági jelentésében Jimmy Carter ezt ígérte: „A kongresszussal szorosan együtt fogok mű­ködni rövid és hosszú­ távú gazdasági célkitűzé­seink elérésére irányuló törekvéseinkben. Csök­kentést és reformokat léptetünk életbe az állam­gazdaság talpraállításának előmozdítására, új befektetések ösztönzésére, és az adórendszer le­egyszerűsítésére.’ ’ Jimmy Carter a szegények megsegítésére nagy társadalom­szerű, hatalmas szociális programok helyett mindössze szerény terveket javasolt: a legéhségesebbeket akarta megsegíteni. És ő volt az, aki Paul Volckert az amerikai nemzeti bank szerepét játszó F.R.B. élére kinevezte, Volcker alapozta meg az erős dollárt. És Carter elnök volt az, aki a légiutazások ál­lami árszabályzások, az állami beavatkozást meg­szüntette és a szabad versenyt elindította. Mind­­ezután lehet azt is mondani, hogy Ronald Reagan Jimmy Carter gazdasági nyomdokát követte saját politikájában. Lehet, de ez csupán a fél igazság lenne. A teljes igazság az, hogy Ford, majd Carter és most Rea­gan ugyanazon az ösvényen haladtak gazdasági téren. Amit mindannyian követtek, az egy 1976-ban le­fektetett dogma volt, első ízben a londoni Financial Times nevű gazdasági szaklap szerkesztője, Sa­muel Brittain: A kormány szerepe és korlátai cí­mű könyvében hirdette meg. Ez a forradalmian újszerű dogma azt állította, hogy a kormány le­hetőségeinek korlátai is vannak és nem elégítheti ki az állam mindenkinek minden kívánságát! Ezt az elvet először James Callaghan angol mun­káspárti miniszterelnök, majd Amerikában Gerald Ford és később Jimmy Carter igyekezett megvaló­sítani. Egyiküknek sem sikerült teljes mértékben. Utódjaik Margaret Thatcher Angliában és Reagan Amerikában jóval több szerencsével járt. De az előfutár az angol lapszerkesztő-író, Samuel Brit­tain volt. Mit von mindez le Reagan érdeméből? Ha az eredeti elgondolás lenne az irányadó osz­tályzás, úgy Ronald­ Reagan kevesebb dicséretet érdemelne. De ő elnöknek lépett fel, nem pedig filozófusnak. És mert hosszú ideig pályázott erre az állásra és volt ideje gondolkozni, kigondolta a maga megközelítését a problémák megoldására. Brittain követte, de a „Supply-side” iskola hang­zatos szólamaiból is jócskán kölcsönzött. Tapra­­állást ígért, ezért megválasztották és ígéretét be is tartotta. Reagannak szerencséje volt, hatalmas szerencséje, de ennél jóval többel is rendelkezett. Szilárd gazdasági programmal lépett hivatalába. Erős valuta, adócsökkentés, az állami kiadások le­faragása és a gazdasági kényszer-rendszabályok, az állandó állami beavatkozás fellazítása szerepel­tek programmjában. Mindennek megvalósítása érdekében állandóan csatározott a liberális demokratákkal és a nagy business-barát republikánusokkal. Nem nyert meg minden egyes csatát, de éppen elegendőt nyert ah­hoz, hogy megváltoztassa Amerika gazdasági hely­zetét. 1983 az 1960-as esztendők eleje óta ismeret­len gazdasági jólétet varázsolt vissza. Több politikai­ közgazdász azzal érvelt, hogy a ja­vult gazdasági helyzet nyugtató hatással van a tár­sadalomra. Könnyen lehet, hogy igazuk van és ez magyarázza azt, hogy Reagan kormányzása ide­jén Amerikában lecsillapodtak a kedélyek. Reagan nagy érdeme az is, hogy kereken kimon­dotta: Az 1960-as és 70-es esztendők teremtette welfare-mentalitás a megsegítetteket végülis meg­fosztja az egyéni kezdeményezéstől, és valóságos szellemi nyomorékká teszi őket. A segítségnek van jobb módja is, új munkalehetőségek megte­remtése. Ugyanezt most amerikai néger körökben vitat­ják szenvedélyesen, pedig közismert, hogy a fekete amerikaiak nem szavaztak Reaganra és ugyan- A külpolitika és 1983 Ha az amerikai gazdasági helyzet váratlan fel­lendülése óriási plusz volt a Reagan kormány szá­mára 1983-ban, a­ úgy a külpolitikai téren talán kisebb mértékben, de szintén találunk jócskán po­zitív eredményeket. A Szovjetunió és kubai, valamint nicaraguai előőrsei, latin-amerikai offenzívájukból a defen­zívába szorultak. Grenada felszabadításával Reagan évtizedek óta Amerika első győzelmét aratta. Ez a győzelem annál is nagyobb, mert Grenada népének túlnyo­mó része örömáradattal fogadta és felszabadító­nak tekintette az amerikai csapatokat. Ebből vi­szont az világlik ki, hogy a Carib tengeri térség és Latin-Amerika népei szívesebben élnek demok­ráciában, mint diktatúra alatt­ . A Reagan-i külpolitika elsőszámú célkitűzése a demokráciák védelme és terjesztése lett. Nem ép­pen eredménytelenül: 1983 folyamán Törökország, Argentína és Brazília három fontos ország lépett a demokrácia felé vezető útra. És a kommunista felforgatók, akik a Reagan-i politika megakadá­lyozására és a demokráciák megdöntésére törek­szenek (a nyugati rádiók elleni állandó és egyre szenvedélyesebb támadásaik igazolják), egyre ne­hezebb feladat elé kerülnek és ezért a Reagan­kor­mány elleni gyűlöletük egyre szenvedélyesebb. 1983-ban a Reagan-i külpolitika még két fon­tos sikert könyvelhetett el: A Szovjetunió min­den erőfeszítése ellenére Nyugat-Európa befogad­ta az új amerikai rakétákat, a NATO nem esett szét tőle, és ha a katonai egyensúly ezzel nem is billent még elegendő mértékben a Nyugat oldalára, a sakkban tartott Nyugat-Európa most nagyobb biztonságban érzi magát. A dél-koreai gép lelövése a Szovjetunió hatalmas balfogása jelentősen segítette az amerikaiakat Nyugat-Európában. Washington fenyegetése, hogy kilép az ENSZ kulturális és nevelésügyi szervezetéből az UNES­­CO-ból, valószínűleg megtorpedózta a már-már sikeres kommunista­ és harmadik világ­kísérletet a nemzetközi sajtócenzúra általános bevezetését. 1983 külpolitikai szempontból is jóval kedvezőbb volt Reagan számára, mint ahogy ezt az őt annyi­ra ellenző amerikai hírközlő média hajlandó volt elismerni. Egyetlen óriási kérdőjel? A Közel-Kelet. Ott most kockázatos kártyaparty folyik a Szovjetunió ottani védencével Assad szíriai diktátorral. Hogy ez így történt ez részben a Reagan-i kül­politika mulasztása. Washington 1982-ben lefogta izraeli szövetségesét, mielőtt ez kiszorította volna Szíriát Libanonból. Az Egyesült Államok megpró­bált a kiszámíthatatlan Szíriával egyezkedni, ez kudarccal járt és káros következménye most az USA és több nyugati szövetségese katonailag bele­sodródott a libanoni konfliktusba. A nagy kérdés hogyan végződik majd a libanoni konfliktus, egyelőre megválaszolatlan. Legrosz­­szabb esetben ebbe belebukhat Reagan. De a fentieket összegezve 1983 Ronald Reagan szempontjából mégis eredményes évnek mondha­tó és feljogosítja az elnököt arra, hogy bizalom­mal nézzen 1984 elébe. Ezt érzik az amerikaiak és ezért bizakodik most maga a nép. Az athéni találkozó és következményei Habsburg Ottó : Mikulás napján, dec­­­cember 6-án, ért véget­­ az Európai Közös Piac ? csúcstalálkozója Athén-­­ ben. Először történt meg­­ a szervezet történelmé-­­­ben, hogy még egy közös­­ nyilatkozatban sem tud­­­ tak megegyezésre jutni. Mindegy, hogy a diplo­máciai őszinteség ezen ritka megnyilatkozása a német magatartás kö­vetkezménye volt-e, vagy sem. Amennyiben az volt, úgy dicséret il­leti érte Kohl kancel­lárt. Ezzel ugyanis meg­mutatta az európaiak­nak, hogy valójában mi­lyen szervezet is az Európai Tanács. Ebből azonban nem szabad azt a következ­tetést levonnunk, mint­ha az athéni kudarc az európai politikai egység végét jelentené. Ami a görög fővárosban tör­tént azt bizonyítja, hogy a nemzeti kormányok, amelyek ma is a XIX. század politikai gondo­latának, vagyis a kisál­lamok érdekeinek feltét­len érvényesülésének alapján állnak, különc­ként fékezik a jövő fej­lődést. A Tanács kezdet­től fogva rossz konstruk­ció volt, mert olyan ha­talmat tulajdonítottak neki, amely nem felel meg a tényleges helyzet­nek. Benne ma, a husza­dik század végén, olyan szervezettel találjuk szemben magunkat, amilyen a „Szent Szö­vetség” volt a múlt szá­zad elején és amelynek feladata az volt, hogy mesterségesen tartson fenn egy olyan idült helyzetet, amelyet a fej­lődés már túlhaladott. A nép többsége tudatá­ban van annak, vagy leg­­­alább tudat alatt érzi, hogy az európai egység­nek nincsen alternatívá­ja. Ha belátható időn belül nem tudjuk létre­hozni az egységes Euró­pát, úgy biztonságunk és gazdasági jövőnk szem­pontjából lemaradunk a világban. Joggal mon­dotta Caspar Weinber­ger amerikai hadügymi­niszter néhány hónappal ezelőtt, hogy a világ gaz­dasági súlypontja a Csendes óceáni térség­be tolódott át. Európá­nak fel kell ismernie, hogy legfőbb és legősibb ereje, a technológia és a kutatás terén, a kisál­lamokra alapozott szűk látókörével háttérbe szorul Japánnal és Ame­rikával szemben. Ha így megy tovább, úgy a jövő század elejére gazdasá­gilag elmaradó és ennek folytán politikailag cse­lekvőképtelen területté süllyed. De ez még inkább de­rűlátó megállapítás, mert az igazi veszély ab­ban van, hogy a mindent Amerikára­ hagyó euró­pai magatartás olyan helyzetre vezethet, amelynek kialakulá­sát Carter alatt, egy­szer már éppen csak hogy elkerültük. Nem megengedhető, hogy egy kontinens, mint Európa, amely a Közös Piac keretében a világ második gazdasági ha­talma és amelynek né­pessége túlhaladja úgy a­ Szovjetunió, mind az Egyesült Államok lakói­nak számát, biztonságá­nak kérdésében majd­nem teljesen másokra támaszkodik, akik bár jóbarátok, de elkerül­hetetlenül saját érde­keik alapján ítélik meg a helyzetet. Annak idején azért vá­lasztották meg az euró­pai parlamentet, hogy az a közösségnek olyan politikai keretet adjon, amely megfelel erejé­nek és biztosítja életké­pességét. Az egyes kor­mányokat a gazdasági helyzet és a nemzetkö­zi feszültség kényszerí­tette erre a lépésre. De alig választották meg a parlamentet, a hatalom birtokosai, de főleg az európai bürokraták megijedtek saját me­részségüktől. Minden le­hetőt megtettek, hogy a demokratikus intézmé­nyek kifejlődését aka­dályozzák. Szinte rend­szeresítették egy tech­nokrata uralom kialaku­lását. Figyelemreméltó, hogy a parlamentnek en­nek ellenére sikerült egyes vonatkozásokban, mint például az európai politikai együttműkö­dés terén előrehaladást tennie. Athénben megint egyes nemzeti kormányok magatartása vezetett katasztrófára. A konti­nentális méretű gazda­sági kérdéseket ugyanis csak politikai akarat­erő érvényesítésével, nem pedig könyvelési el­gondolások alapján le­het megoldani. Az előre­haladást gátló kormá­nyok politikáját nem könnyíti meg az, hogy sokan a hírközlő eszkö­zöket is beleértve, a parlamentet teszik fe­lelőssé azokért a hibá­kért, amelyeket mások követtek el. Aki tárgyilagosan fi­gyeli az európai parla­ment munkáját megál­lapíthatja, hogy min­den kérdésben, ame­lyekben a kormányok a felajánlott intézkedése­ket elsikkasztották, a parlament több más konstruktív javaslatot tett a megoldásra. A Ta­nács korlátlan vétójoga volt az, amely ezek va­­lóraváltását megakadá­lyozta. Ha hallgattak volna az európai nép megválasztott képvise­lőire, úgy nem lenne megoldatlan agrárkér­désünk, pénzügyi prob­lémáink és nem akadt volna el a szervezet dél­­i­re való kiterjesztése. Ha azután egyesek arról be­szélnek, hogy azt a szer­­­vezetet, amely Európa lelkiismeretének leg­f­­obb kifejezője, le kel­­lene építeni, esetleg meg­­ is kellene szüntetni, úgy­­ járnak el mint aki a bet­et­téget az által akarja meggyógyítani, hogy agyonlövi az orvost. A­­ nehézségek csak úgy­­ oldhatók meg, ha min­denki kész lesz arra, hogy politikailag döntő lépést tegyen. Hogy ez a mai viszo­nyok között lehetsé­ges-e, az kétségesnek látszik. Ha nem akar­juk Európát tönkre­tenni, úgy nem szabad többé a rosszindulatú­­akra, a leglustábbakra és a legtehetetlenebbek­re hallgatni, hanem sza­bad kezet kell adni azok­nak, akik hajlandók és mernek a jövő érdeké­ben tenni is valamit. Eleget vitáztak arról, hogy a közösség minden tagjára várjanak. Az Athénben történtek megmutatták, hogy minden állam egyidejű kielégítésére nincsen lehetőség. Ilyen hely­zetben a legfontosabb európai országok kor­mányainak kell hozzá­­látniok, hogy a tiltako­zások ellenére megte­gyék a szükséges politi­kai lépést. Erre elsősor­ban Németország és­ Franciaország hivatot­tak. Talán szerencse, hogy a katasztrófára vezető görög elnökségnek vége és január elsejétől kezd­ve a franciák vették­ át a vezetést. Mitterrand elnök jó európainak­ bi­zonyult és jó viszony­ban van Kohl kancellár­ral. Szerencse az is, hogy a legközelebbi európai parlamenti vá­lasztások június 17-én, vagyis francia elnökség alatt lesznek, így még helyre lehet hozni az at­héni vereséget. 3. oldal

Next