Chicago és Környéke, 1984 (1-52. szám)

1984-05-26 / 21. szám

A különleges elsők... Elsőnek lenni minde­nekelőtt azért érdemes, mert azt aki, vagy ami első, a Társadalom ké­sőbb úttörőnek fogja te­kinteni és az utókor így emlékezik majd meg ró­la: Ő (vagy ez) volt az első... Az alábbiakban rövid gyűjteményt közlünk a különleges elsőkről. Niagara Fallson so­kan mentek keresztül egy hordóban, de az el­ső egy Anna Edson Tay­lor nevű nő volt, aki ezt a fantasztikus utazást 1901. október 24-én haj­totta végre. Ms. Taylor nem tudott úszni, a hor­dó-utazással tehát való­jában életét kockáztat­ta. Az amerikai Alkot­mány „Equal Rights” módosító javaslatát elő­ször 1923-ban terjesztet­ték az amerikai federá­­lis törvényhozók elé. A rádió és később tele­vízió „broadcast” sza­vát első ízben Dr. Frank Conrad használta 1920. november 2-ikán a pitts­­burghi (Pa.) KDKA rá­dióállomás egyik adásá­ban. A világ első, kizáróla­gosan szálloda céljára készült épületet 1794 ok­tóberében nyitották meg New York Cityben. A szálloda neve City Ho­tel volt, szobáinak a szá­ma 73 volt és New York City lakossága akkori­ban 30,000 volt. Jelenleg New York City lakossá­ga körülbelül 9 millió és egy átlagos szálloda szo­báinak a száma 500-700, vannak azonban ennél gi­gantikusabb méretű szállodák is. Az első amerikai gáz­állomást 1913-ban nyi­tották meg Pittsburgh­­ban. (Pa.) A gáz­állomás egész éjszaka nyitva volt és vevőinek ingyen olajat adott. Az első, fizetett újság­­hirdetés a Boston News­ Letterben jelent meg, 1904. május 8-án. Az első felvonót a Fifth Avenue nevű hotelben (NYC) helyezték üzembe 1859-ben. A szenzációt keltő felvonó hat sze­mélyt tudott szállítani 6 emeletnyi magasság­ba. négy nyelven a magyar . «' SZABADSÁGÉRT! „,, ) MEGJELENIK HAVONTA Kiadóhivatal, 8 München 34 Partr. 70. Germany Felelőn szerkeszti ét ldadó: KECSKÉSZ-TOLLAS TIBOR —■*■—■*» —atnwaiM—. Lapunk az 1848-as alapítású Nemzetőr utóda, az emigráció egyetlen olyan sajtóorgánuma, mely a magyar számon kívül három világnyelven: angolul, németül és franciául több mint két évtizede a legnagyobb anya­gi nehézségek ellenére is rendszeresen megjelenik. 94 országban igyek­szik ébrentartani a Kárpát-medencében élő magyarság emberi, nemzeti kisebbségi jogainak ügyét. . A történelem tanítása, az emigrációk tanulsága, hogy idetant nem ma­gunkat, hanem a külföldet kell meggyőznünk igazságunkról. Ezért van szükség világnyelveken megjelenő magyar sajtóra és könyvre. Így dol­goztak félévszázaddal ezelőtt Benesék és Masarykék Pittsburghban­­érdemMegnyeri autófártyaink zömét tiszteletpéldányként küldjük szét a szabad világ politikusainak, íróinak, tudósainak, szervezeteinek és saj­tójának. Rajtuk keresztül nyerünk új és új barátokat a magyar szabadság ügyének. Az elmúlt 23 év során közel 1500 cikkünket vette át a világsajtó. Ezért kérjük azokat, akik anyagilag megtehetik: 1. Rendeljék meg a lapot. Évi előfizetés légipostán $ 16.00 2 Pártoló-tagok évi adománya: $ 30.00 (személyi csekken is beküldhető) A Pártoló-tagok a magyar számon kívül a kívánt idegen nyelvű számot is díjtalanul kapják. Minden pártolónknak igazoló lapot küldünk, mely­ben évenkint a beküldött adomány összegét­ beragasztható emlékbélyeg­gel nyugtázzuk. Név:­­vagy szervezet nevel................................................................................ Cím: Chicagói képviselőnk és terjesztőnk: báróPongrácz Cili 8333 N. Mango St. Morton Grove Hl. 60053 ­­t Levél Buenos Aires-ből: Utazás egy Rock-opera PhiliP ’'körül Haynalné Kesserü Zsuzsánna Fantasztikus! Gyö­nyörű! Klassz! Szenzá­ciós! Megdöbbentő! Tü­neményes! Volt, aki nem nyilatko­zott, csak távozott, ar­cán elgondolkodó kifeje­zéssel. De a legtöbb be­szélt, ki-ki érettségi fo­ka, vagy szókincsének bősége szerint ítélte meg a pár perce lezárult élményt. Mert élmény volt. Történt mindez áp­rilis 14-én éjfél előtt, amikor a­­Hungária Egyesület nagytermé­ben vége volt az „elő­adásnak”. István, a ki­rály című történelmi tárgyú rock-operát hall­gattuk meg lemezről, miközben olvasva kö­vethettük a szavakat a sokszorosított szöveg­könyvből. Ezzel a segít­séggel elevenedtek meg előttünk a magyar tör­ténelem alakjai: a cím­szereplőn kívül Sarolt, Gizella, Koppány s lá­nya Réka, Labore vezér, Torda táltos, Asztrik apát, a térítők, főurak, lovagok, regősök és a tömeg... Állandó jel­leggel jelen van maga a nép, a magyar nép és ki­nyilvánítja véleményét, akaratát. A kiérlelt, két évtizedes magyar rock­zene legjava által kísér­ve kitűnő hangok, remek dikció töltötték meg a termet. Jócskán voltunk. Nem csak fiatalok, akiknek a rock-zene vonzó foga­lom, hanem középnem­zedék, de még az idő­sebb korosztály képvise­lői is. Olyanok, akik elő­ször konfrontálódtak a magyar rock-zenével. Akik sohasem hallottak a koncert óriási sike­réről és nem ismerik a megrázó „Talpra Ma­­gyar”-t, vagy az „1848 március”-t, akiknek az Illés együttes, a Szöré­nyi testvérek, Bródy Já­nos, Tolcsvay László és a többi nevek semmit sem jelentenek. S most eme rockopera hallatá­ra­­ megrendültek. Szo­katlan lehetett fülünk­nek az újszerű, kihívó ritmus, ám a zene a ma­ga modernségében ko­rántsem bántó: több for­rásból táplálkozik és gyakran szövik át nép­dalmotívum reminisz­cenciák, sőt szimbolikus akkordok. Még a tömeg üvöltése sem fullad ka­kofóniába. Így hát a ze­ne magával ragad és párosulva a szöveggel, elementáris erővel tört ránk. Ahogyan Lomniczy József, a Hungária kul­­túrszakosztályának fe­lelőse rövid bevezetésé­­sében igen helyesen ki­fejtette, még itt, a vi­lág egyik végállomásán is meg kell ismernünk a mai magyar kultúrának a megnyilvánulásait, hisz kézenfekvő, hogy eredetünk, érzelmeink és kulturális téren az anyaországhoz kötő kap­csolatunk arra vezet, hogy a realitás pulzusán tartsuk ujjunkat. Már­pedig ennek a realitás­nak egyik kimagasló eseménye az 1983 augusz­tusában Budapesten bemutatott István, a ki­rály című rock-opera volt. Bomba siker. Tom­boló tömegek túláradó lelkesedése, szűnni nem akaró tapsa. Nemzeti ér­zelmek ujjongó kitörése. Szabadföldön pedig a csodálkozó öröm: hát ilyet is lehet már? Így liberalizálódott a rend­szer? Hazafiasság? Is­ten, Jézus emlegetése, dicsőítése? Az öröm kissé meg­csappant, amikor az el­ső „érthetetlen” hírek érkeztek: az előadást tágkörű beharangozás után nem az eredetileg tervbe vett Óbudai Amfi­teátrumban, hanem a Városligetben, a Király­dombon adták elő. Az­tán az ősbemutató után néhány jelenetet eltiltot­tak, töröltek, végülis csak hét előadást ért meg a darab. Azonban filmfelvétel készült a rock-operáról, ez volt, mondták, az eredeti cél, ami miatt a darabot sza­badtéren bemutatták. A film 1984 tavaszán ke­rülne szétosztásra. El­lentmondó hírek. A nyil­vános előadást megelő­zően kiadott hivatalos brosúrában az olvasha­tó, hogy a szövegkönyv, amely Boldizsár Miklós „Ezredforduló” című prózai színpadi művén alapszik, több, mint tíz évig érlelődött és a szer­zőknek (Szörényi Leven­te és Bródy János) több­ízben visszalökte a „cen­zúra”: a Budapest Stú­dió vezetője, Nemes­­kürty István és a párt történészei több helyet átdolgoztattak és a szer­zőkkel kompromisszum megoldásokra kellett jutni, amíg a szerzők eredeti elképzelései ta­lálkoztak a hivatalos egyetértéssel. Az ered­mény: „történelmi hap­pening”, amely 997 és 1000 között játszódik. Nem az első eset, hogy a művészet terén Ma­gyarországon és másutt is (a múltban vagy ma) történelmi eseménye­ket használnak föl aktu­ális mondanivalóra. Gondoljunk csak Verdi Nabuccojára! A párt­cenzúra engedélyezte az István, a király című rock-operát. Azok, akik az orrunk hegyén túl akarunk látni, kíván­csiak vagyunk: miért tette ezt? A rendszer valóban liberalizáló­dott és elősegíti a nem­zeti érzelmek fölhevíté­sét, a keresztény hit propagálását? A lenyű­göző inszcenálás mögött nincs valami cél? S ha van, mi az a cél? A kultúra terjeszté­séért felelős pártkori­feusok eddig még soha semmit sem tettek cél­zatosság nélkül. Elég, ha Aczél György, Gosz­­tonyi János, vagy Boldi­zsár Iván itt-ott elejtett kijelentéseit olvassuk. Ezt nem tudomásul ven­ni naívság lenne. Ezért inkább az a dolgunk, hogy kielemezzük a lát­szólag ellentmondásos tényekből: mi lehet az igazság? Az igazság kibogozá­sához nem szükséges más, mint a szöveg­könyv figyelmes átolva­sása. Főleg a két fősze­replő szövegének átta­nulmányozása. Koppány: a lázadó. Géza halála után ő akar trónra jutni. A hami­sítatlan magyarságot képviseli, elzárkózik az idegen beavatkozás elől, szembeszáll a hódítók­kal, a szabad, magyarok ura­i, akik az idegen ha­talmat nem tűrik, Árpád büszke népének, hagyo­mányainak, s nyelvének védője, az ősi törvény tisztelője és továbbvívő­­je. Tízezer, százezer fegyveres harcos áll mö­götte! Koppány kérdi, válaszra várva: Rabok legyünk, vagy szaba­dok? Célja csak az, hogy a szabadságot megőriz­ze. Koppány az egyenes út híve, nem kell aljas cselszövés, a fegyverek beszéljenek, szemtől­­szembe, ahogy a tisztes­ség és becsület kívánja. Koppány hisz igazságá­nak győzelmében, féle­lem nélkül néz szembe ellenfelével. Szemben vele: István. Új Istennek áldoz. Hívő, lelkiismeretes, jót akar. A hatalomvágy nem va­kítja. Segítsd meg nem­zetem, segíts az orszá­got megvédenem! — fo­hászkodik Istenéhez. Sok töprengés után ide­geneket hív be a magya­rok ellen segítségül s harcra készül Koppány ellen, hisz „két tűz kö­zött válaszúton — békét csak bolond remél.” De még az ütközés előtt így szól: „Koppány vezér! Ne hidd, hogy én nem szeretlek. Tiéd a trón ha vállalod, mit meg kell tenned. Kezünkben van egy nép és az ország sor­sa: Rómába vezet min­den út, vagy pusztulás­ba. Fogadd el Rómát és holnap már tiéd az or­szág. Az országnak béke kell!” Ám Koppány sze­rint nincs visszaút: „Ké­ső most már mindezt új­ra átgondolni. Elkésett a békevágy. Késő már a múltat értelmezni a kényszerpályán a vi­lág.” Kettőjük közül ki a „jó”? Ki a „rossz”? Ki tudja? 997-ben Vesz­prém mellett megütkö­zik a két sereg sorsdön­tő harcban. Koppány és hada megsemmisítő ve­reséget szenved a Vecel­­lin által vezetett sere­gektől. A történelem Istvánnak ad igazat. Idegen segítséggel meg­veri az ellene lázadó né­pet. Azt a népet, mely szabadságát akarta megvédeni őseinek vé­res kardjával, vissza­utasítva a „sápadt Is­tenséget”, hisz Árpád szabad népe nem tűr meg idegen zabolát... „Álmunk valóra válik, vagy elveszünk egy szá­lig, de inkább halál, mint szolgaság!” — kiáltják. Ismerős ez fülünknek. Nem juttatja eszünkbe 1848-at? Nem idézi föl 1956-ot?? István fejedelmet 1000. december 25-én, az új évezred kezdetén ki­rállyá koronázzák. Pe­dig hát győzelme után szomorú a világ, véráz­ni csak lemezről hal­lottuk a rock-operát. Va­jon el tudjuk-e képzelni, milyen hatást váltott ki a nagyszerűen megren­dezett szabadtéri elő­adás, a színészek, a kó­rusok, a tömegjelene­tek, a történelem föl­­magasztalása? Tömjén­füst, fáklyafény, táncoló tömegek impozáns kör­tánca ...,, A bevetett esz­közök szokatlan gazdag­sága gyönyörködtet! ” — írja az ősbemutató után Földes Anna a Nők Lap­jában. És a további saj­tóvisszhang? Magyar Nemzet: „Az új magyar rockopera fináléja után harminc percig tapsolt a közönség! Ritka fogad­tatás, nem mindennapos siker.” Népszava: „Aki ott volt, az újdonságnál többet , valódi érdekes­séget, élményt kapott.” Magyar Ifjúság: „Egy nagyszerű, az egész nemzethez szóló mű megvalósulásának örül-így az István, a király szövege már beleillik a hivatalos történelemirá­nyítók, a párt koncepci­ójába. Nem a rendszer „liberalizálódása” foly­tán került bemutatóra a rock-opera! Hanem a rendszer képviselői, a kultúra szabályozói tör­ténelmi szimbolisztika által akarták terjeszteni önigazolásukat az 56-os forradalom leverésében és mélyebbre vésni a nép öntudatába a párt­vezér már megalapozott képét. Elérték ezt? Merem állítani, hogy nem! Nem ezt érték el. A magyar zsenialitás egyik legújabb megnyi­latkozása, ez a grandió­zus rock-opera megállta a sarat: hiába nyirbál­ták meg a szöveget a cenzorok, hiába csűrték­­csavarták a történelmi tényeket olyan szöveg köré, amely beleilleszt­hető saját dialektiká­jukba, hogy a párt cél­jainak szolgálatába sze­gődjék: a közönségnek, a népnek reakciója fé­lelmetesen és föltartha­­tatlanul más volt. A szerzők, Bródy és Szöré­nyi mindketten 1946-ban születtek, már a rend­szer neveltjei. De tény­kedésük olyan, mint a legendás bűvészinasé: túlszárnyalták mestere­ik tudományát, túljár­tak eszükön. S tették ezt a mai fiatalok eszkö­zeivel, a mai fiatalok tajta földön gyászba bo­rult mezők, frissen hán­tolt temetők..! Még a testvér is ellenség! De idővel megnyug­szik minden. A nép há­lás. A történelem Ist­vánt igazolja, a bölcset, az igazságosat, ki győ­zött a gonosz felett. Ró­ma áldása lesz rajta! A Szentatya zászlós lándzsát küld és koro­nát. Koppányt felnégye­lik, nincs más választás, rendet kell tenni, a láza­dóknak nincs megbocsá­tás, hisz „hősi múlttal együtt jár az árulás és zendülés.” István vállal­ja isteni hivatását. A rá­bízott súlyos tehertől majd hogy össze nem roskad. Urának hűséges híveként ígéri, hogy tör­vényeit elfogadja, de más szolgája nem lesz. Utolsó szavai: Lettünk.” Képes Újság: „Megvalósult egy műfaj világszínvonalú, sokáig felülmúlhatatlannak lát­szó hivatkozási alapja.” Új Tükör: „A mű kitűnő jellemábrázolással kel­ti életre az iskolai tan­könyvekből ismert törté­nelmi alakokat, illetve ébren tartja nemzettu­datunkat, elgondolkoz­tat a múlt (és a jelen) történelmi útjainak egy­kori (és mai) megválasz­tásán.”• És itt hirtelen össze­áll a kép, megfejtődik a rejtvény: Tempora mu tantur — a hajdan meg­említhetetlen 56-os sza­badságharcot ma már hivatalosan tárgyalják írnak, beszélnek az „56 os eseményekről”, meg­jelent Karinthy Ferenc „Budapesti ősz” című könyve — Kádár akkori szerepét illik tisztázni Ehhez csak néhány száz nevet kell behelyettesí­teni: nyelvén: rock-operával Nem egyezem azzal az elhangzott vélemény­nyel, hogy ezt a rock operát még akkor sem írhatták volna meg job­ban, ha nincsen kom­munizmus és szovjet megszállás Magyaror­szágon. Mert akkor va­jon megíródott volna-e egyáltalán? Mint aho­gyan megszületett vol­na-e Petőfi Talpra Ma­gyar­ja, Illyés Egy mon­dat a zsarnokságról-ja az elnyomás nélkül Ezek hipotetikus kérdé­sek, de nem mutatta­­ki a magyar nép törté­nelme során mindig az ellenállásban kitörő erejét? Bumerángként hatott a zenemű: nem pártfelelősök által el­képzelt szimbolisztika érvényesült, hanem nemzeti érzés, a törté­nelmi múltra való büsz­keség (talán még az Is­tenhit is!) robbant ki legszélesebb rétegekből álló közönségből. A vi­haros siker, a tomboló taps a bábrendszer le­győzésének volt biztos jele. Azonban a rendszer ördögien ügyes. A kap­kodó letiltás után valódi kaméleonként azonnal színt változtattak: a le­mez kapható, a film ta­lán valóban bemutatás­ra kerül, é­s ha másra nem is, arra lesz jó, hogy a szabad világban csil­logtassák a „liberali­zálódás” lidércfényét! Ám mindenek fölött győzött a magyar tehet­ség. S Saroltnak talán Fiatalok és öregek... Az ember egész életében hallja ezt a megkülön­böztetést. Persze kez­detben mindenki a fia­talok csoportjába tarto­zik és egyszerűen el sem tudja képzelni, hogy el­jön majd egy nap, ami­kor mindenki az öregek közé sorolja — önmagát kivéve! Amíg fiatal az ember, addig dohogva foglalko­zik a szülők megnevelé­­­sének kérdésével. Vo­natkozik ez különösen a mai fiatalságra, amely 7-8 éves korában már érettnek és felnőttnek tartja magát. Ez még nem lenne baj, minden korban felnőttnek érez­ték magukat az aprósá­­gok. Baj az, hogy a mai társadalom is felnőttnek tekinti a 7-8-9 éveseket, a teenagerekről nem is beszélve. Azok már „érett felnőttek”, akik­nek ízlése szerint már egész iparágak dolgoz­nak. A valódi felnőttek, élen a szülőkkel, azon mérgelődnek, hogy mi­ért nem bírnak saját gyermekeikkel, miért az történik mindig, amit a család tizenévese akar? Hosszú lenne kifejteni, hogy mikor és hol követ­ték el a hibát a valódi felnőttek, a szülők. Egy azonban bizonyos: min­denki addig ért kiválóan gyermekneveléshez, amíg meg nem születik első gyermeke. Akkor azután éppen olyan te­hetetlenné és tanácsta­lanná válik, mint sok­millió más szülő ezen a felvilágosodott világon. Nem tartozom azok közé az érett egyének közé, akik tücsköt-békát kiabálnak­­a mai fiatal­ságra. Ezzel nem azt ál­lítom, hogy repes a szí­vem, ha meglátok egy toprongyos ruhájú, gö­rényillatot árasztó fia­talt, amint vánszorogva cammog az aszfalton. Esztétikailag engem sem derít fel ez a lát­vány és én is hiányolom, hogy a mai fiatalság nagy részéből hiányzik a temperamentum, alig látni nevető, önfeledten életvidám fiatalt. De azt sem állítom, hogy micsoda szörnyű világot fognak majd ezek a fia­talok létrehozni, ha ők lesznek az irányítók. Nem, ezt nem mondom, mert végignéztem, hogy teljes szülői szigorral Befejezésül pedig üzenetként szánom a szabadföldön élő ma­gyaroknak és magyar leszármazottaknak azt a néhány sort, amivel kez­dődik az István, a király című rock-opera és ame­mégsincs igaza, amikor királyi fiának mondja: nevelt, jól mosdott, vá­lasztékosan öltözött fia­talság milyen szörnyű háborúba kergette a vi­lágot és milyen kaotikus állapotokat teremtett. Mert azt igazán nem le­het mondani, hogy Roo­sevelt koszos, nevelet­len, nagyhangú teenager volt, mielőtt az USA el­nökévé választották... És mégis, 1945 február­jában, Jaltában, egysze­rűen odaadta Kelet- és Közép-Európát Sztálin­nak. Ennél szörnyűbb ballépést, érzésem sze­rint, egy mai, marihu­ánás teenagerből lett le­endő elnök sem követhet el. Ha teljesen őszinte akarok lenni, akkor a mai fiatalok minden rossz tulajdonságának alapját a felnőttekben, elsősorban a szülőkben kell keresni, ők felelő­sek a gyermek világra­jöveteléért, ők azok, akik az újszülött első, rendkívül döntő éveiben mellette vannak, az ő kö­telességük lenne, hogy a helyes irányban, a meg­felelő nevelési módsze­rekkel készítsék elő gyermeküket az életre. De a mai szülők jelen­tős többségét a gyer­mekáldásból főként — sőt, talán kizárólag — az előkészítési munka örömét érdekli, a „kész áru”, vagyis a kilenc hónap múlva megszüle­tő apróság már nem. Azután persze ők cso­dálkoznak legjobban, hogy egy ilyen szeretet­­nélküli légkörben fel­nőtt teenager fütyül a szülőkre és a világra. Megváltozott korsza­­­kokban megváltozott nevelési módszerekre van szükség. Az okos apa például már jó előre felkészíti fiát az emberi együttélés apró különb­ségeire. „Apu” — kérdezte egyszer egy barátom hatéves kisfia, — „hogy nevezzük azt, aki nem mond igazat?” „Hazugnak, kisfiam.” „És aki igazat mond?” „Azt gorombának!”­lvekben ismétlődik a megrázó „segítsetek! ’ ’ kiáltás éppúgy, mint ahogyan az 1956. novem­ber elején hallatszott a már-már elhalkuló rádi­óhullámokon át: „Király vagyok, Uram, a Te akaratodból. Minden magyar királya. És én azt akarom, hogy ennek a népnek országa legyen. Veled Uram, de Nélküled.” A Tömeg kórusával végződik a mű. ..Felkelt a napunk, István a mi urunk Arad a kegyelem fénye ránk Hálás a szivünk, zengjen az örömünk Szép Magyarország édes hazánk.” „...mást itt e nép meg nem ért, csak túlerőt Nem fogja fel a múltat és nem sejti még az eljövőt Szánalmas kis lény az ember önnön sorsán túl nem lát Könnyen megtéveszti néhány jól irányzott hazugság.*’ „Valakinek holnap le kell győzni a sötétséget Mondd, te kit választanál? Valakinek holnap át kell írni a régi meséket Mondd... # Valakinek holnap meg kell váltani ezt a világot Mondd... Valakinek holnap le kell tépni magáról a láncot Mondd, te kit választanál? Segítsetek, segítsetek segítsetek, segítsetek Valakinek holnap le kell mondani hivataláról Mondd, te kit választanál? Valakinek holnap át kell venni a koronaékszert Mondd... Valakinek holnap le kell tennie végül a fegyvert Mondd... Valakinek holnap meg kell válni az életétől Mondd, te kit választanál? Segítsetek, segítsetek segítsetek, segítsetek Oly nehéz a választás.” Buenos Aires, 1984 Húsvét. Életkor és életkor Vajda Albert Ezredforduló Koppány Ráma Sápadt Istenség István — 1956 — Nagy Imre — Moszkva — a szovjet kommunizmus — Kádár János 9. oldal

Next