Chicago és Környéke, 1985 (80. évfolyam, 1-52. szám)

1985-01-26 / 4. szám

6. oldal Az új szovjet—amerikai tárgyalások különös hármasa: Gromiko, Shultz és Weinberger Washingtoni jelenté­sek szerint a nukleáris fegyverek gyártásának csökkentésére vonatko­zó tárgyalások Amerika és a Szovjetunió között (vagyis Gromiko és Shultz külügyminisz­terek között) körülbelül 5-8 héten belül újrakez­dődik Genfben. Moszk­va azonban sem az idő­pontban, sem a hely­színben nem ilyen bizo­nyos. A kérdést a Kreml két­ségtelenül rendkívül fontosnak tartja: erre mutat az a körülmény, hogy Andrej Gromiko, szovjet külügyminisz­ter, aki néhány évtize­des diplomáciai karrier­je során csak nagyon ritkán jelent meg a tele­vízión, nemrégiben Moszkvában televíziós interjút adott a „Prav­da és az Izvestia” dip­lomáciai munkatársai-­ nak. Gromiko ez alkalom­mal, többek között, a következőket mondta: — Nem lehet szó újabb tárgyalásokról mindaddig, amíg az Egyesült Államok nem hajlandó megbeszélé­sekre a világűr-fegy­vereket illetően, vagyis, mindaddig, amíg a Rea­­gan-adminisztráció nem hajlandó az úgyneve­zett „Star Wars” világ­­űr-fegyverkezési prog­ram feladására. Amíg ez nem történik meg, ér­telmetlen és céltalan lenne minden megbeszé­lés a stratégiai nukle­áris fegyverek gyártás­csökkentésére vonat­kozóan. Amennyire én látom, Reagan minden­képpen tovább akarja folytatni a 26 billió dol­lárba kerülő „Star Wars” programra vonatkozó kutatásokat. Ezenkívül, amennyiben Amerika továbbra is közép-ható­távolságú rakétákat he­lyez el és vonultat fel Nyugat-Európában, ez a körülmény komolyan ■veszélyezteti az újabb fegyvercsökkentési tár­gyalások lehetőségét. Ez a körülmény rendkí­vül bonyolulttá teszi az egész helyzetet. George Shultz nem tűnik hajlít­­hatatlannak. George Shultz, ameri­kai külügyminiszter, az NBC nevű televíziós há­lózat „Meet the Press” című programjában in­terjút adott Marvin Kalbnak, az NBC „leg­főbb diplomáciai szak­értőjének” és Roger Muddnak, az NBC poli­tikai kommentátorá­nak. Mr. Shultz, a kérdé­sekre válaszolva, meg­lehetősen zárkózottság­gal felelt. — Nem hiszem, hogy Gromyko nyilatkozata a „Star Wars” program­mal kapcsolatban való­ban az újabb amerikai­szovjet fegyvercsökken­tési tárgyalások „halá­los ítéletét” jelentené. Ami pedig a közép-ható­sugarú amerikai raké­ták Nyugat-Európában való elhelyezését illeti: Gromikó tisztában van azzal, bármit is mond, hogy ezzel kapcsolat­ban nincs szándékunk­ban elhatározásunkat megváltoztatni. Majdnem ezzel egy­idejűleg azonban, Cas­par Weinberger, ameri­kai honvédelmi minisz­ter, a CBS nevű televí­ziós hálózat „Face the Nation” című program­ján világossá tette, hogy Schultz külügyminiszter­rel ezúttal sem ért egyet.­­ A szovjet külügy­miniszter alapjában vé­ve nem tartja lehetet­lennek a „Star Wars” program megszünteté­sét, egy újabb szovjet­amerikai megbeszélés érdekében. Nem hi­szem, hogy ez az értel­mezés helyes és nem hi­szem, hogy ezt nekünk, amerikaiaknak, meg szabadna tennünk, — mondotta Weinberger. Nem először történik meg, hogy George Shultz és Caspar Weinberger véleménye jelentős mér­tékben különbözik. Mr. Shultz általában haj­landó bizonyos enged­ményekre a fegyverke­zéssel kapcsolatban és az amerikai „galam­bok” közé tartozik, míg Mr. Weinberger hajlít­­hatatlan a fegyverke­zéssel kapcsolatban és az amerikai „sólymok” egyike. A kérdések ezzel kap­csolatban a következők: Valóban sor kerül-e majd újabb Schultz— Gromikó megbeszélé­sekre? S ha igen, jelen lesz-e ezeken a tárgya­lásokon láthatatlanul Caspar Weinberger is és mennyiben érvénye­sül majd befolyása? Kettejük szerepének végleges eldöntése Ro­nald Reagantól, az Egyesült Államok elnö­kétől, függ. Amerikában a magzatelhajtás ellenzői új „harci módszerhez” folyamodtak: lerombolják és felégetik az abortusz klinikákat és a magzatelhajtást végző orvosok rendelőjét. A fenti fényképen egy floridai orvos rendelőjét rombolják le. Az FBI szóvivője kijelentette: Az eféle rombolásokat és gyújtogatásokat végzőket kivétel nélkül bíróság elé állítják. Fegyverszállítási egyezmény küszöbén Amerika és Kína Washingtonból jelenti az Associated Press ne­vű hírügynökség irodá­ja.­­ Az Egyesült Álla­mok és a Kínai Népköz­­társaság fegyverszál­lítási egyezménye kü­szöbén áll. A Pentagon szóvivői szerint az egyezményre vonatkozó tárgyalásokat már „majdnem” befejezték a két ország megbízot­tai és a részletek a kö­vetkezők: — Amerika tenger­alattjáró-ellenes hábo­rús védelmi fegyvereket fog szállítani Kínának. Ezenkívül, a Kínai Nép­­köztársaság légvédelmi fegyvereket is kap az Egyesült Államoktól. — A Kínai Népköztár­saság, tekintettel arra, hogy rendelkezésre álló nemesvalutája majd­nem a semmivel egyen­lő, „természetben” fog fizetni az amerikai fegy­verekért. Az amerikai honvédelmi minisztéri­um egyelőre nem haj­landó közölni, hogy mi­lyen árucikkeket kap majd az Egyesült Álla­mok Pekingtől cserébe az amerikai fegyvere­kért. A Reuter iroda és az Associated Press nevű hírügynökség szerint a fegyverszállítási egyez­ményt Washington, D.C. kezdeményezte. Reagan mindenképpen erősíteni akarja Pekinget Moszk­va területi követelései­vel és aggressziójával szemben. Ez lesz az első fegy­verszállítási egyez­mény Amerika és Kína között 1949 óta, amikor a kommunisták hata­lomra kerültek Kíná­ban. Deng Xiaoping, a Kínai Népköztársaság „demokratikus diktá­tora”, újabb beszédben jelentette ki: Kínának közelednie kell a szabad termelés rendszeréhez, a gazdasági és pénzügyi központosítást meg kell szüntetni, mert ha ez nem történik meg, a Kínai Népköztársaság „katasztrofális pénzügyi és gazdasági helyzetbe kerül.” Nancy Reagan szerepe egyre jelentősebb és ma már korántsem csak dekoratív. A két fenti fénykép két washingtoni diplomáciai fogadáson készült a First Ladyről és azokról akikkel beszélt. Izrael három fázisban kivonul Libanonból A Reuter, angol hír­­szolgálati ügynökség je­­ruzsálemi irodája jelen­tette :­­ Shimon Peres, iz­raeli miniszterelnök, rá­dióüzenetet intézett az ország polgáraihoz és rádió­üzenetében kije­lentette: a kormány úgy határozott, hogy az izra­eli csapatok három fá­zisban kivonulnak Liba­nonból és legkésőbb ezen az elkövetkező nyáron már egyetlen izraeli ka­tona sem lesz Libanon területén. — A visszavonulás el­ső fázisa körülbelül 4-5 héten belül kezdődik meg, a további fázisok időpontja a pillanatnyi körülményektől függ — mondta Mr. Peres. Alig néhány órával a miniszterelnök nyilat­kozata után Yitzhak Ra­bin, izraeli honvédelmi miniszter, hivatalosan bejelentette: — Izrael szándéka, hogy tárgyalások útján olyan egyezményt kös­sön Libanonnal, amely­nek értelmében az elfog­lalt területeken az izra­eli csapatok kivonulá­sával egyidejűleg a liba­noni kormánycsapatok „rendszeresen és rutin­szerűen” át fogják ven­ni a területek ellenőrzé­sét és adminisztrációját és ezáltal biztosítják majd, hogy Izrael nem lesz kitéve esetleges el­lenséges, terrorista tá­madásoknak. Az izraeli kormány ezzel kapcsolatos elha­tározását heves vita előzte meg. A Likud­­koalíció hat minisztere, élükön Yitzhak Shamir, helyettes miniszterel­nök és külügyminisz­terrel, a Libanonból va­ló kivonulás ellen sza­vazott.­­ — Ellenségeink úgy tekintik majd ezt a lépé­sünket, hogy megadjuk magunkat. Kivonulá­sunk után Izrael északi területei védtelenek ma­radnak — mondta Mr. Shamir. Peres miniszterelnök azonban szenvedélyes beszédben védte meg ál­láspontját: — Jelenlétünkkel el­lenséges Shiite terület­té változtatjuk Liba­nont. Majdnem három éve vannak katonáink Libanonban és most egyesek mégis azt kér­dezik: Miért akarunk ilyen hamarosan kivo­nulni? Végülis, tizenhat mi­niszter a Libanonból va­ló kivonulás mellett, hat miniszter pedig a liba­­nonból való kivonulás el­len szavazott . Shimon Peres tehát, ebben a rendkívül szenvedélyes és bonyolult vitában­­ győzött. Az egész kér­dést még komplikáltab­bá teszi, hogy a parla­menti időszak második felében Yitzak Shamir kerül a miniszterelnöki pozícióba. Egy második kompli­káció: Beirutban Rashid Karami, libanoni mi­niszterelnök, kijelentet­te az újságírók előtt: " A leglényegesebb az, hogy Izrael feltétel nélkül vonuljon ki orszá­gunkból. Két washingtoni politikai hírelemző így látja a jövőt Rowland Evans és Ro­bert Novak, washingtoni politikai hírelemzők, ilyennek látják Amerika és a világ közvetlen jö­vőjét. Az amerikai nemzet­­gazdaság fejlődése Paul Volcker, a Federal Re­serve Board elnökének pénzügyi politikája kö­­­vetkeztében, katasztróf­­fálisan lelassul, majd­nem új gazdasági dep­resszió következik be, a nemzetgazdaság fejlő­dése azonban az év má­sodik felében, lassan és fokozatosan megindul. Az amerikai federális törvényhozók, Reagan elnök követelésének en­gedve, végülis adórefor­mot szavaznak meg­, amely a jelenleginél egyszerűbbé és igazsá­gosabbá teszi az adóz­­ást. Amerika és a Szovjet­unió között csökken a feszültség, de 1985-ben nem kerül sor fegyver­­gyártás csökkentési egyezményre a két szu­perhatalom között. George Schultz külügy­miniszter egyre sikerte­lenebb és az 1985-ös esz­tendő végén Mr. Reagan James Bakert, a Fehér Ház korábbi személyzeti osztályvezetőjét neve­zi ki külügyminiszte­rül és a szenátus hozzá­járul a kinevezéshez. Robert Dole szenátor (R-Kan.) az amerikai szenátus többségi cso­portjának új vezetője — mivel 1988-ban a GOP elnökjelöltje akar lenni — sokkal kisebb mérték­ben fog együttműködni Reagannal, mint elődje, Howard Baker (R-Tenn.) aki egyébként ugyan­csak a Fehér Házon tart­ja tekintetét. Dole sze­nátor ellenzése "az Elnök" pénzügyi politikáját il­letően közismert már hosszú ideje. George Bush alelnök reménye egyre keve­sebb lesz ahhoz, hogy Reagant­­ 1988-ban a Fe­hér Házban kövesse. Mario Cuomo, New York állam kormány­zója, rövidesen beje­lenti, hogy nem pályá­zik újabb kormányzói időtartamra, mivel 1988-ban a Demokrata Párt elnökjelöltje akar lenni. Az anti-nukleáris moz­galom egyre gyengülni fog Nyugat-Európában. Annak ellenére, hogy Shilhon Peres miniszter­­elnök a közelmúltban be­jelentette Izrael kivonu­lását Libanonból, erre nem kerül sor ebben az évben. Izrael és arab szomszédai között to­vább erősödik a politi­kai feszültség. Q onm® Csökkenő infláció, magas munkanélküliség a láthatáron A „Conference Board of Canada" (Ottawa) pénzügyi és gazdasági szakemberei a közel­múltban adták ki jelen­tésüket és jövendölésü­ket Kanada közvetlen pénzügyi és gazdaság jövőjéről. A pénzügyi, gazdasági, és termelési tényezőket figyelembe véve, a „Conference Bo­ard of Canada” szerint a következők várhatók 1985-ben Kanadában: — Az inflációs áremel­kedés továbbra is csök­ken és évi 3,3 százalék­ra zuhan, ami a legala­csonyabb inflációs ár­emelkedés lesz 15 esz­tendő óta. — A munkanélkülisé­gi arányszám egyelőre változatlan marad és to­vábbra is körülbelül 11,3 százalék lesz, te­hát ugyanolyan magas, mint amilyen 1984-ben volt. (1984-ben a munka­nélküliségi arányszám ugyanilyen magas volt és amikor e sorokat ír­juk, körülbelül 1.3 mil­lió a munkanélküliek száma Kanadában. — Szerk.) — A Nemzeti Öszter­­melés (Gross National Pro­duct, GNP) 1985-ben csupán 2.2 százalékkal fog emelkedni, míg 1984- ben a GNP emelkedése 4.8 százalék volt. — Amennyiben Ame­rikában a Reagan-ad­­minisztrációnak nem sikerül „jelentős mér­tékben” csökkentenie a 200 billió dolláros fede­­rális deficitet, Kanadá­ban az 1985-ös esztendő második felében a ka­matszázalék ismét emelkedni fog.­­ Thomas Board, a „Board” fő­közgazdá­sza szerint, a kanadai autóipari termelés, amelynek központja egyébként Ontario, 1985-ben nem fog emel­kedni ugyan az 1984-es termeléshez mérten, de változatlan szinten ma­rad, ami önmagában vé­ve kedvező jelenség.­­ Az ellenzéki pártok szerint a GNP azért nem fog jelentős százalékkal emelkedni 1985-ben, mert az új konzervatív kormány nem hajlandó „lényeges beruházáso­kat végrehajtani” a köz­­gazdasági életben, mi­vel a túlságosan magas költségvetési deficitet csökkenteni akarja. Egy másik ok, amely meg­akadályozza a GNP na­gyobb százalékú emel­kedését: A kanadai pol­gárok ma már nem haj­landók túlzott, szinte pá­nikszerű vásárlásokra, amint 1984-ben tették, valamint az üzletembe­rek nem hajlandók újabb nagymennyiségű berű­Több, mint húsz esz­tendeje hallják ezt a be­jelentést azok, akik az NBC nevű amerikai te­levíziós hálózaton a „Tonight” című cseve­gési programot figyelik. Ezekkel a szavakkal, a szavak már rutinszerű­vé vált hangsúlyozásá­val, jelenti be Ed Mc­Mahon Johnny Carsont, a program műsorveze­tőjét. A „híres Johnnyn” kívül Kanadában egy másik Johnny is magá­ra vonta figyelmünket, mégpedig John Turner, a Liberális Párt, vagy­is a hivatalos parlamen­ti ellenzék vezetője, az elmúlt parlamenti vá­lasztások (joggal, vagy jogtalanul?) katasztro­fális vesztése. A federális Liberális Párt vezetői (caucus) nemrégiben kétnapos értekezletet tartottak Montreálban és ez alka­lommal a küldöttek nyo­matékosan közölték Mr. Turnerrel: egész maga­tartását, egész egyéni­ségét jelentős mérték­ben meg kell változtat­nia, mert egyáltalában nem kelti jelenleg az erős és határozott ellen­zéki politikus benyomá­sát. Mr. Turner, erre válaszolva, két tényezőt szögezett le: az egyik az volt, hogy a párton belü­li népszerűtlensége el­lenére sem mond le és a Liberális Pártot a leg­közelebbi parlamenti választáson is ő szándé­kozik vezetni. (Ez per­sze, egyáltalában nem rajta múlik, konvenciós választás útján eltávo­lítható a Liberális Párt éléről és kétségtelen, hogy Jean Chretien a színfalak mögött vára­kozik.) A másik tényező: az új parlamenti ülés­szakon egy erőteljesebb és határozottabb John Turner fog jelentkezni. A Hogy így lesz-e va­lóban? Ki tudja? Jelenleg, mindeneset­re érdeklődéssel várják a kanadai polgárok a be­jelentést: Heere... is Johnny... FIZESSEN ELŐ LAPUNKRA! házásokra, tehát az ipari term­elés fokozása szük­ségtelen. Heere... is Johnny..

Next