Chicago és Környéke, 1985 (80. évfolyam, 1-52. szám)

1985-11-02 / 44. szám

s Az írek hagyományos szerencséje kommunizmus ellen! És most legújabbak a terroris­ták ellen. Mindig Reagan áll az erény oldalán! És most nem csupán csatát nyert a terrorizmus ellen, hanem azt úgy állította be, hogy indulat he­lyett csupán az igazságszolgáltatás vezette végre­hajtásában. Még az is előfordulhat, hogy Genfben rábeszéli Gorbacsovot, — hogy harcoljon vele együtt, — már úgy ahogyan Reagan látja azt, — a támadó jellegű ________________________ nukleáris fegyverek ellen. És ha a csúcsértekezlet véletlenül jól végződne de mégis csak győze­ —mondogatják máris a Fehér Házban beosztottak, — úgy talán már idén karácsonyra felteszi az elnök a koronát második mandátumára és kihar­colja az adóreformot. Ebben a harcban megint úgy állítja be magát, mint aki a nép érdekeiért küzd, — a speciális ér­dekek ellen! Ronald Reagan (akinek ír felmenőit az angolszász­­kékvérűeket számontartó Burgeez’s Peerage majd­nem egy évezreddel ezelőtti ír királyokig vezeti visz­­sza!) abban is osztozik az írekkel, hogy a szerencse csillagának jegyében született. Majdnem 70 éves volt amikor elnökké választották, túlélt egy rettenetes merényletet, négy esztendős kormányzás után elsöp­rő többséggel újjáválasztották. Majd amikor azt kezdte hajtogatni a hírközlő mé­dia, hogy mint minden két­mandátumos elnök, a másodikkal elérkezett számára a hanyatlás kora, a kocka hirtelen megint Reagan javára fordult. Itt a szót most a Newsweek Magazinnak adjuk át, az erősen anti-Reagan napilap, a Washington Post hetilap gyermekének, amely fogvicsorgatva a kö­vetkezőket írja: Reagan újabban ismét sok mindenben nyer Jóval Labour Day utánig úgy tűnt, hogy ez az ősz megpróbáltatásokkal telített lesz. Reagan számára: A parlamenti vereségek kora és a két mandátummal járó egyéb bajok miatt. A közvéleménykutatók szerint egyéni népszerű­sége továbbra is változatlanul nagy, de ez politi­kájára nem terjed át, sok mindenben nem értenek vele egyet az emberek és ezért a kongresszus szen­tül elhatározta, hogy magához ragadja tőle a kez­deményezést. A Fehér Ház új gárdája túlságosan tapasztalat­lan és botorkáló, hogy ennek elejét vegye, így a prog­nózis heves vitákat ígért idén ősszel. Dél-Afrika, a külkereskedelmi mérleg, a farm­politika és a deficit terén. Közben Gorbacsov is kikezdte, ővele is hadakoznia kellett az elnöknek, azután gyorsan vissza a honi frontra, az adóreform amiért korteskedik. — Reagan kilátásai minden téren egyre borúsabbá változtak, mára, nem éppen diadal, sem!­íme a tapasztalatlan, a botorkáló fehér házi gár­da, amint megint egyszer kifogott a kongresszuson és túljárt azoknak az eszén akik magukhoz akar­ták ragadni a kezdeményezést! Hm... hm... az Isten tartsa meg az ilyesfajta botorkálást és tapasztalatlanságot! De hallgassuk csak tovább a Newsweek si­rámait. A kiegyensúlyozott költségvetés ötletéért nem Reagant illeti a dicséret És a Fehér Házat sem! Az ilyen irányú javaslat a Gramm—Rudman féle törvényjavaslat, amely 1991-re kiegyensúlyozott költségvetést ír elő, Phil Gramm texasi szenátor ötlete volt, és az elnök ma­gáévá tette, anélkül, hogy lemérte volna, hogy ez milyen következményekkel járhat. Esetleg kénytelen lesz a fegyverkezésre elő­irányzott összegeket erősen lefaragni és ígérete el­lenére talán még az adóemelésre is kényszerül! Mindenesetre a terv (a Gramm—Rudman— Reagan terv) a demokratákat fejvesztett mene­külésre kényszerítette, —sőt mi több Edward Ken­nedy, — éppen ő, — átállt és a terv mellett adta le szavazatát! A Reagan nevét viselő terv mellett szavazott, amely a deficit felszámolását ígéri. Ez megint egy újabb győzelem Reagan számára. Mondhatnók azt is, hogy nem Reagan ötlete volt, hogy pénzügyminisztere, James Baker Dél-Korea fővárosába, Seoulba menjen és ott változtasson Amerika eddigi politikáján a Harmadik Világ el­adósodott nemzeteivel szemben.­­De ez a javaslat is Reagan nevét viseli és a külföldtől most dicséret áradatot kap érte,­­ akár hatásosnak bizonyul hosszú távon, akár nem. És ugyan ki merne küzdeni Reagan ellen, és a speciális érdekek érdekében? De hirtelen ismét kitavaszodott Legalábbis Reagan számára most ismét kék az ég. És ez nem egyedül annak tudható be, hogy a legújabb túszválság, a hosszúnak ígérkező Achille Lauro elrablása váratlanul és gyorsan és kedvező­en oldódott meg. Sok egyéb dilemma is hirtelen más fordulatot vett. Ennek részbeni oka, a fehér házi új gárda veze­tője, Donald Regan rádöbbent, hogy saját arrogáns bánásmódja a kongresszus irányában, h­a majd­­én-megmutatom-hogy-ki-az-úr, h a fenyegetőzés egy őszi offenzívával a törvényhozók ellen, nem tesz jó szolgálatot az elnöknek. Ezért Donald Regan gyorsan taktikát változta­tott és az őszi támadó hadjáratból hirtelen őszi védelemre szorítkozó hadművelet lett. Dél-Afrikát illetően például a Fehér Ház abba­hagyta a gazdasági szankciók elleni hadakozást, amikor látta, hogy ezt a kongresszus nem támo­gatja és hirtelen saját szankcióival állott elő, majd az efeletti szavazáson legyőzte azokat a de­mokratákat akik túl akarták licitálni az elnök ál­tal javasolt megszorításokat. Most pedig mi vesszük át a szót Szakítsuk itt meg a Newsweek elmélkedését, te­gyük eheti eszmefuttatásunkat, még élénkebbé és él­vezetesebbé azzal, hogy a magunk mondanivalóival spékeljük meg. Ha úgy tetszik, most egy négykezes zongoragya­korlat következik, az előadóművészek, a washing­toni hírmagazin a Newsweek és a Kék Újság. A Newsweek alig néhány sorral feljebb, azt állí­totta, hogy az új fehér házi gárda túl tapasztalat­lan és botorkáló. Majd alább azt írja, hogy ennek vezetője Don Re­gan gyorsan taktikát változtatott, és az offenzívá­­ból defenzívába lendült. Dél-Afrikát illetően győzött a demokraták ellen egy fontos szavazás során. Kérdjük nincs itt egy súlyos ellentmondás? De adjuk át ismét a szót a Newsweeknek. A külkereskedelem terén is változik a taktika Ami a külkereskedelmet illeti, alig néhány héttel ezelőtt még úgy tűnt, hogy az elnök az ország hajó­ján mereven áll a szabad kereskedelem parancs­noki hídján, ahonnét majd a kongresszus korlátozó törvényjavaslatainak hullámáradata az óceánba sodorja magával a kapitányt. De ezen a téren megint egyszer a rugalmasság és az ötletesség mentette meg a helyzetet. Az el­nök akcióba lendült, az amerikai kivitel előmozdí­tására , és a nem fair kereskedelmet folytató kül­országok ellen is fellépett. De még ennél is fontosabb volt a lépés pénzügy­­minisztere James Baker részéről, aki cselekedett a túlértékelt dollár árfolyamának leszállítása terén. A múlt héten a kongresszus megszavazta saját törvényét a textilbehozatal korlátozására. De ezt csupán olyan kis szavazati többséggel tette, hogy az elnöki tiltó szót, a vétót nem tudja vele hatály­talanítani. Ez egy kis győzelem csupán Reagan szó- Az elfogott terroristák fokozzák Reagan diadalát Az Achille Lauro kalózainak elfogása további dicsfényt áraszt Reaganre. Ez az elnök második mandátumának Grenada-i győzelme, amely végét­veti a szóbeszédnek, hogy az USA csupán szavak­kal hősködik, de sohasem cselekszik, — mert a nemzetközi terrorizmussal szemben egy szegény szánalomra méltó tehetetlen óriás! Valójában Grenada és az izraeliek ütése Tuniz, Arafat főhadiszállása ellen. — Rambo-szerű akció volt. Brutális, véres és nem nézte, hogy kit ütött, csak ütött! Reagan ezúttal jobban szerepelt, nem ontott vért, az USA légiereje és a Hi-Tech tökéletesen működ­tek, — más civilizált nemzetek együttműködését is biztosították, — és a könyörtelen bűnözök bíró­ság elé lesznek állítva és majd ott felelnek bűn­cselekményeikért. A politika aranyszabálya, hogy az akiről azt hi­szik, hogy nyerőben van , az újabb nyereségre tesz szert. Reagan azonban nem csupán ebben te­hetséges, hanem abban is, hogy hogyan halmozza előnyeit. Harcait mindig úgy állítja be, hogy ő áll az erény oldalán és ami ellen küzd, az a bűn. A terroristák, a szabad kereskedelmet korlátozó elfogultak, m­a Két megjegyzés részünkről Phil Gramm, egy hivatásos közgazdász, koráb­ban demokratapárti képviselő, ki lett ebrudalva saját élesen hátrafordult demokrata pártjából,­­ mert nem értett egyet annak tragikus politikájá­­ val, Mondalelel, Ferraroval, és Tip O’Neill-lel. A nézeteltérés gazdasági téren még élesebb volt közte és a demokraták között. Phil Gramm tehát 1984-ben átállt a republiká­nusokhoz. Képviselő helyett szenátornak lépett fel Texasban és Reagan korteskedett mellette, erős ré­sze volt abban, hogy Phil Grammot szenátorrá vá­lasztotta Texas. Ez Reagan győzelme is volt, amit Phil Gramm most szaktudásának legjobbjával há­lál meg az elnöknek. De a Newsweek abban is tévedett, hogy a Gramm— Rudman javaslat legelőször Gramm ötlete volt. Eredetileg a kaliforniai konzervatív agytröszt a Hoover Institute nevű Think-Thank egyik közgaz­dászának ragyogó ötlete volt. Gramm átvette, tovább finomította, majd pre­zentálta a Fehér Háznak, Reagan magáévá tette, Teddy Kennedy átállt és a többi demokrata mene­kült, csupán Tim O’Neill a házelnök maradt tovább­ra is a vártán és habzó szájjal kiáltotta: Soha! Én nem hátrálok meg! És a második megjegyzésünk: Egy elnök nem hi­vatott arra, hogy ő maga gondoljon ki mindent. Ezt minisztereinek és azok tanácsadóinak a felada­­ ta. F.D.R., akiért a Washington Post és a News­ week annyira lelkendeznek,­­ nem önmaga talál­ta ki a New Dealt, hanem tanácsadói és így to­­vább — és így tovább. Viszont a Newsweek sohasem írná le ezt a sort: „F.D.R.-t nem illeti dicséret a New Deal-ért, — mert voltaképpen nem az ő ötlete volt! Most pedig tessék folytatni kedves Newsweek! Párizsi látogatása fo­lyamán Mihail Gorba­csov október 3-án, egy francia parlament képviselőivel való talál­kozása alkalmával állí­tólag teljesen új leszere­lési javaslattal­­állott elő. Ennek értelm­ében Moszkva és Washington megegyeznének a táma­dó jellegű világűrfegy­verek használatának tel­jes eltiltásában és ab­ban, hogy stratégiai nukleáris fegyvertáru­kat 50 %-kal csökkentik. Ez azt jelentené, hogy elpusztítanák mindazon rakéták felét, amelyek a másik szuperhatalom területét elérhetnék. Ezenkívül a Szovjet­unió megígérné, hogy középtávú rakétáit az 1984 júniusi számra re­dukálná. Kész volna ar­ra is, hogy külön tárgya­lásokat folytasson Fran­ciaországgal és Angliá­val rakétafegyvereiket illetőleg, amelyek eddig szinte automatikusan az amerikai fegyvertárhoz lettek számítva. A Kreml hajlandó lenne tárgyal­ni még a kémiai fegy­verekről, közvetlen kap­csolatok létesítéséről a NATO és a Varsói Pak­tum között és talán egy atomfegyverektől men­tes zónának Európában való felállításáról. A Szovjetunió első emberének javaslata természetesen minde­nütt érdeklődést kel­tett. Tartalmazott is néhány új gondolatot, bár a szovjet belső, fő­leg gazdasági nehézsé­geinek ismerői számá­ra ezek nem jelentettek meglepetést. A franciák megállapították azt is, hogy az 1984 júniusi ter­minus elfogadása a szovjet középtávú raké­tafölény véglegesíté­sét szolgálná. Az ameri­kai Pershing és Cruise rakéták Európában való felállítása ugyanis ez­után indult csak meg, éppen a szovjet fölény ellensúlyozására. Rá­mutattak arra is, hogy maga a „stratégiai fegy­verek” kifejezés, ahogy azt Moszkva értelmezi, félrevezető, mert az amerikaiknál kiterjedne a középtávú rakétákra is, míg a szovjetnél csak a hosszútávú rakétákra vonatkoznék, mert egye­dül ezekkel érheti el Amerika földjét. Vagy­is a javaslat kedvezőt­len Nyugat-Európa vé­delme szempontjából. Nyilván ez indította Mit­terrand elnököt annak a félreérthetetlen kije­lentésnek a megtételére, hogy eszmecserére min­dig kész, de tárgyalások­ra nem. Az arány a szov­jet és francia atomfegy­vertár között messze túl nagy ehhez. Az amerikaiak úgy lát­szik hajlandók a szovjet javaslatokról tárgyal­ni, illetve azok pontos szövegét behatóan ta­nulmányozni. A hírközlő eszközök persze ezt is ellenük fordították, hisz elejétől fogva túlságos merevséggel vádolták Reagan elnököt. Viszont a szovjet javaslat — a már említett francia meggondolásokon kívül — tartalmaz olyan sú­lyos pontokat, amelye­ket egy felelősségtel­jes politikus nem hagy­hat szó nélkül. A Nyugat vérszegény propagandájával min­dig elmarad a legfonto­sabb alapelvet illetőleg, hogy a szuperhatalmak lefegyverzésének kérdé­se csupán eszköz az el­érendő célra. A politi­kának arra kell töreked­nie, hogy a békét bizto­sítsa a világban. De ez csak akkor lehetséges, ha helyreáll a bizalom. Ma viszont általános a bizalmatlanság. Ezért a felelősség egyedül a Szovjetuniót terheli. Élő bizonyítékai ennek, hogy csak a közelmúlt­ról beszéljünk, Magyar­­ország, Csehszlovákia, Lengyelország és Afga­nisztán. Ezenkívül Moszkva az utóbbi évti­zedekben, mint azelőtt is, újra és újra meg­szegte adott szavát. Gondoljunk csak a Ka­bullal a megszállás előtt kötött megnemtámadá­si szerződésre, vagy a Dubcseknek tett ígére­tekre. Ami a szószegést illeti, igazán nehéz len­ne eldönteni, ki kapja az első díjat, Hitler ezer­éves birodalma, vagy „a munkásparadicsom.” Ezért meg kell állapíta­nunk, hogy nem bízha­tunk Moszkva szavában, hacsak nem kapunk olyan garanciákat, ame­lyekkel képesek va­gyunk hathatóan ellen­őrizni tett ígéreteit. A fegyverkezésnél ez azt jelenti, hogy a vál­lalt kötelezettségek betartását mindenkor felül tudjuk vizsgálni. Egyszerű szóbeli ígére­tek és erősködések nem elégségesek. Felismer­­ te ezt Eisenhower volt elnök, amidőn az UNO- ban az „Open Skies”­­ ról tartott beszédében ünnepélyes kötelezett­séget vállalt arra, hogy megengedi országa te­rületének korlátlan el­lenőrzését, amennyiben a Szovjetunió is ugyan­ezt teszi. Moszkva ezt annak idején azzal a na­gyon is átlátszó érvelés­sel utasította vissza, hogy ezt a választ ná­lunk alig említették. Va­jon mi lett volna a re­akció, ha Washington mondta volna ugyanezt Moszkvával szemben? Azóta úgyszólván nem történt változás az ér­dekeltek magatartásá­ban. Bár ma azt mond­ják, hogy az ellenőrzés már nem olyan fontos, mert az űrbolygók által a szuperhatalmak tud­ják mi történik a másik területén. Ez részben igaz, viszont tudjuk azt is, hogy a Szovjetunió mindig kész arra, hogy letagadja az igazságot. Gondoljunk csak megint egyszer Afganisztánra. De van egy másik szempont is. Nálunk sza­bad sajtó van, amely tő­­ le telhetőén minden tit­ kot nyilvánosságra hoz. Egyes sajtószervek ak­kor is megteszik ezt, ha saját országuk érdekeit sértik vele. Példa erre a Le Monde magatartása a „Greenpiece” bot­rányban, amely súlyos erkölcsi károkat okozott Franciaországnak. Ilyen nem történhetik meg a Szovjetunióban. Ott a közvélemény nem gya­­korol semmiféle ellenőr­zést. Nálunk ez termé­szetes. Gorbacsov híres ja­vaslatában nem említet­te az ellenőrzést. A hang­súlyt aránylag kevéssé fontos körülményekre fektette, míg a lényeg­ről hallgatott. Ha nem ezt tette volna, úgy va­lóban átütő jelentőségű ajánlatról beszélhet­nénk, így azonban a gondolkodó emberekben azt a benyomást keltet­te, hogy számára a pro­pagandahatás fonto­sabb, mint a lényeg.­­ Az egyik párizsi bal­oldali lap október 4-én Gorbacsov politikai bombáját emlegette. Sokan szurkolták ezt a jelszót, pedig helyesebb lenne tűzijátékról be­szélni. Bomba, vagy tűzijáték? Habsburg Ottó Saját utószavunk Ezzel végetért négykezesünk a Newsweek-kel. Kettős célunk volt vele: Bevalljuk élveztük azt, hogy a Newswek-kel soroltathatjuk fel az általa annyit szapult elnök újabb eredményeit. És a második ok: A Newsweek cikke iskolapél­dája az amerikai hírközlő média acsarkodásának,­ majdnem minden sorából gyűlölet árad, olyankor amikor Amerika ügyei általában kedvezően alakul­nak. Kérdjük, mit írna a Newsweek, ha ennek az el­lenkezője forogna fenn? ­ A belga választás­ Belgium megosztottságát bizonyítja csupán Az október elején tar­tott országos választás Belgium jelenlegi ke­resztény­demokrata mi­niszterelnökének, Wil­fried Martensnek kedve­zett. Négy pártból álló jobb­közép koalíciója két szavazattal gyarapo­dott, most 115 mandátu­mot kapott a 212 tagú belga parlamentben. A Martens kormány­koalíció négy tagja: a franciául beszélő val­­lonok flamand nyelvű­ek, kereszténydemokra­ta pártjai és ugyanezen népcsoportok liberális pártjai. Az utóbbiak kon­zervatívabbak az előbbi­eknél. A választásnak két meglepetése volt. Az egyik, csupán három kormánypárt gyarapo­dott, a negyedik a fla­mand liberális párt erős vereséget szenvedett. A második meglepe­tés: Mind a kormány­­párti koalíció, mind a szocialista ellenzék gya­rapodott a vidéki népes­ség-csoport pártok rová­sára. Ez azonban nem je­lenti azt, hogy a 10 mil­liós belga királyság töb­bé nem egy megosztot ország, sőt most még in­kább az, mint volt koráb­ban. A délen élő négy mil­liós, franciául beszélő vallonok és az északi flamandok, amely a kis­sé némethez és hollan­dushoz hasonló nyelvet beszéli, továbbra is gyanakodva néz a má­sikra. A flamandok jóval né­pesebbek, lakosságuk száma 6 millió. A val­lonok száma négy mil­lió, de korábbi század­elejei hegemóniájukat úgy ahogy igyekeztek megtartani. A népesség­pártok nem azért vesztettek, mint hogy ha a nyelvi ellentét most kisebb len­ne, — a magyarázat, a­­ gazdasági ellentétek­­ erősbödtek, az adóztatás­i és a jövedelemelosztás m a fontos most, — és a ha­■ talom a kormányzó ke­­­­resztény­demokrata pár­tok, valamint a liberális­­ pártok kezébe került, ■ ezért sorvadnak a né­­­­pességre épült politikai­­ pártok. A három ideológiát­­ képviselő párt, a keresz­ténydemokrata és a­­ klasszikus értelembe­­ vett liberális párt, va­­­lamint a szocialista pár­­t­­ok megduplázódtak,­­ mindnek tagozata van - úgy Walloniában, mint Flamandiában. De ahelyett, hogy egy­mással szimpatizálnak, a flamand szocialisták például nyíltan bevall­ják, hogy több közö­ssé­­get éreznek a flamand kapitalistákkal, mint a vallon szocialistái elv­társakkal. A nagy ellentét Belgi­umban most elsősorban az adózás kérdése. Svéd­ország és Norvégia után Belgium szedi a legma­gasabb adót polgáraitól. A szabadság piacot hirdető liberálisok 1981- ben ennek megszünteté­sét ígérték. És mire megy a magas adó? A hatvan százalékos flamand lakosság is nyö­gi ezt, a 60-40 %-os né­­pesség arányszáma el­lenére a jövedelmet Belgiumban 50-50 %-ban osztják el. Kérdés, hogy Martens miniszterelnök uralmon lévő keresztény­demok­rata dominálta koalíci­ós kormánya, amely Wallonia szavazatának köszönhetett újabb több­séget, képes lesz-e ellen­állni a francia belgák kö­veteléseinek és az el­avult ipar további szub­venciójának? 3. oldal

Next