Chicago és Környéke, 1985 (80. évfolyam, 1-52. szám)

1985-02-16 / 7. szám

„Egy — vagy mindegy?!” (Erkölcs és pornográfia Magyarországon) Hajnal László Gábor Első rész „Ne háborúzz, inkább szeretkezz!” — hirdette a nyugati ifjúság ezt a jelszót a hatvanas évek közepén. A szexuális szubkultúra terjedése számos formában bor­zolta a hagyományos el­veket valló emberek ide­geit. Szülők tömegei ret­tegtek attól, hogy gyer­mekeik — engedve a di­vatnak — látványosan felrúgják a „Ne paráz­nálkodj!” — isteni pa­rancsot, és bevonulnak a dolce vita kommunák valamelyikébe. Hazánk­ban, pontosabban, a ke­leti­ blokk országaiban az volt a hivatalos véle­mény, hogy az érzelem nélküli kapcsolatok ilye­tén megnyilvánulása a „rothadó kapitalizmus” terméke, és a pornog­ráfiának semmiféle vál­tozata nem egyeztethe­tő össze az úgymond szo­cializmust építő társa­dalmak közösségi esz­ményeivel. Néhány esz­tendőn át sikerült is gá­tat vetni a szexhullám „begyűrűzésének”, ám ismét az történt, mint annyi más esetben, hogy az illetékesek nem vet­ték észre, mekkora lehe­tőség rejtőzik a szaba­dosság mozgalmában. Ha ugyanis a teljes el­utasítás helyett meg­vizsgálják, hogy mi hasznosítható ebből, mások kárán tanulva okíthatták volna a mi fiataljainkat az újmódi párkapcsolatokra, ér­zelmi önkifejezésre. De nem ez történt, pedig a hetvenes évek derekán már felmérések, mély­interjúk igazolták,­­hogy­ hazánk felnőtt lakossá­gának szerelmi kultúrá­ja igencsak primitív. Gondolat- és érzelemvi­lágukat főleg a konzer­vatív előítéletek, szoron­gások szabályozzák. A szexuáletika bábeli zűrzavarát egyik pilla­natról a másikra akar­ták megoldani, ám ezzel a gyors zsiliprántással — szokás szerint — a ló túlsó oldalára pottyant minden jó és rossz kez­deményezés. Főleg ez utóbbiból akadt bőven, mert az ifjúság családi ■életre nevelése címén olyan „felvilágosító” előadásokat tartottak az iskolákban, amiből több kár származott, mint ha­szon. Ennek oka pedig­len az volt, hogy a ten­nivalókat a pedagógu­sok a szülőkre és az or­vosokra hárították, míg az apák-anyák nagy szá­zaléka visszadobta a labdát az iskolának és­­az egészségügynek. S ebben az „ipiapacs, ki a hunyó” játékban min­dig a kamasz fiúk és lá­nyok veszítettek. Per­sze, a múlt időben fogal­mazás közel sem jelenti, hogy napjainkban nincs semmi probléma. Ép­pen ellenkezőleg: a této­vázás kockáiból rakott jéghegy háromnegyed része így képződött, ám ezt sokáig nem lehetett észrevenni. Mostanában viszont előbukkant a csúcs is, aminek lát­ványa riasztó és elszo­morító. Nem vagyunk álsze­mérmes moralisták, s nincs szándékunkban er­kölcsi prédikációt tar­tani, hiszen saját tapasz­talatainkból tudjuk, hogy az emberi méltó­ság és a nemek közötti egyenjogúság sárbatip­­rása milyen okokra ve­zethető vissza hazánk­ban: miért sokasodik a párosmagány, a házas­ságtörés, a válás? Hal­lottuk eleget az okosko­­dók érvelését, hogy a kapcsolatok eltárgyia­­sulása — csak a vágy a lényeges — a konforto­­sabb élet terméke, mert a testi kényelem, tor­zítja a lelket. Az eféle hamis magyarázkodás­ból nincs hiány, pedig a reálisan gondolkodó ta­nárok, pszichológusok időben figyelmeztettek arra, hogy a különböző ideológiák gyártása he­lyett cselekedni, és nem kapkodni kell. A mai fia­talok szerelme már kö­zel sem nyilvánítható testetlen bolyogásnak a felnőttéválás folyama­tában: 13-14 éves gyere­kek próbálgatják a sze­xet, ám az eligazító ta­nácsok hiányában gya­korta tévednek rossz út­ra. A kamaszok havi fo­lyóirata, az Ifjúsági Magazin 1982. januári számában arra bíztat­ták az olvasókat, hogy írják meg véleményei­ket: felhagytak-e az „igazi”, az „egyetlen”, a „nagy Ő” keresésé­vel! Igaz-e, hogy a nagy többség azt képzeli, ma már nem lehet holtomig­­lan-holtodiglan barátsá­gok, szerelmek „áb­rándjait” kergetni és ezért praktikusabb az átmeneti kapcsolatokra építeni? A jelige: „Egy — vagy mindegy?!” A másik vita önvallomá­sok sorozata — viszont azzal a címmel jelent meg: „Hogyan veszítet­tem el szüzességemet?” A harmadik: —de talán ne soroljuk fel az egé­szet, a lényeg változat­lan. A „szerelmi posta” hangvételével fölajzott kölykök válaszait olvas­va akaratlanul is arra gondolunk, hogy szexuá­lis terápia ürügyén egy igen rafinált programo­zás történik. Ha türel­mesen és alaposan átta­nulmányozzuk a Családi Lap, a Magyar Ifjúság, az IM orvosi rovatait, rögtön tetten érhető az öngerjesztő szerkesztői elv gyakorlata, mert szinte csak és kizárólag a nemi életre vonatkozó kérdésekre válaszolnak — alaposan! Az olyan ta­nácsadó viszont, mint dr. Bolya Péter, az Új Tükör munkatársa, gyorsan a vádaskodások kereszttüzébe kerül, hi­szen a nyakra-főre való biztogatás helyett mér­sékletre int. „Maradi ál­láspontot képvisel!” — jelenti ki róla kollegá­ja, a Kossuth Rádió 168 óra műsorában, 1985. ja­nuár 19-én. De lehet-e igazságot tenni ott és akkor, ha az erkölcs hagyományos fogalmát alapjaiban ér­telmezték újra az élet minden területén. A tár­sadalmi­, politikai dön­tések „szükségszerű­ségét” sulykoló pro­paganda mellett azért kaphat­ helyet a promisz­­kuitás „bújtatott rek­lámja”, mert akik a tes­ti örömök hajszolásával töltik idejük javarészét, kevésbé figyelnek oda a rezsim nemzetpusztító rombolásaira. Kétség­telen, hogy óriási kü­lönbség van az utcalány­kodás szintjén „műkö­dő”, kritikátlan partner­­cserék és csak a házas­ságkötés utáni testi kap­csolatok között, ám az egészséges arányérzék­re neveléssel elérhető lenne annak fölismerte­tése, mi a különbség a mennyiség és a minőség között, így lényegesen kevesebb volna a művi abortuszok száma, isko­lás lányok nem kéreget­­nének kölcsön idősebb barátnőiktől „randevú­­tablettákat”. Szükség van a szexu­ális­ témák nyílt, őszinte hangvételű megvitatá­sára, de a párbeszéd irányítóinak alaposan kellene arra ügyelni, hogy a zsendülő ösztö­nöket ne pornográfiá­val, vagy ahhoz közeli fényképekkel, szövegek­kel borzolják. A nyuga­ti szexhullám tapaszta­latait összegező szocio­lógusok, pedagógusok, orvosok bebizonyítot­ták, hogy a nemiség for­radalmában résztvevő fiatalokból röpke pár év alatt megcsömörlött, ci­nikus, frigid és impotens felnőttek hatalmas csa­pata rekrutálódott, akik irtóznak az élettől, a munkától, a közügyek­től. Tapasztalatok tehát akadnak bőséggel, le­hetne miről kopírozni a használható és nem ja­vasolt példákat, ám a türelmes korrekciók he­lyett egyszer tiltanak, máskor szabad utat en­gednek a legnagyobb őrületeknek is. Sőt, olykor direkt felerősítik a romboló hatású divat­­dömpingek áradatát, hogy aztán legyen ok a hatósági közbelépések­re. Az újságok rendőrségi híreiben szinte naponta szerepelnek tudósítások milliomos prostituál­takról, férfiakra vadá­szó utcasarki tündérek pénzhajhászó életmód­járól, a mozikban sor­ra tűzik műsorra a pár esztendővel ezelőtt még pornográfnak minősített filmeket: Utolsó tangó Párizsban, vagy Passo­­lini homoszexuális kró­nikáit a „Tribádok éj­szakáiról”. A szülők ellenőrzése alól kikerült fiatalokra sűrű zápor­ban ömlik az inger­zuhany, tombol a kettős erkölcs skizofréniája, hovatovább szégyennek számít az általános isko­la nyolcadik osztályá­ban a testi élménytelen­­ség. „Ne higgyétek, hogy a szüzesség vala­miféle érték!” — jelen­ti ki az Ifjúsági Magazin szerkesztője, és arra kérdésre, hogy a televí­zióban miért nem muto­gatnak pucér férfiakat is, a válasz annyi: „Fe­udális maradvány”, s különböző gondok bon­colgatása egyenlő az ál­szenteskedéssel, pedig alkalmasint ajánlatos lenne olyan témáknak is helyet szorítani, hogy az évszázados értékrendek sutbadobása után most miféle kapaszkodók se­gítségével készülhetnek ifjú honfitársaink az életre, a házasságra, gyermeknevelésre. Ne­tán az immár államilag engedélyezett — támo­gatott! — szexuális ka­landozások korában a párt azért nem tartja lényegesnek a család­­központú normák tuda­tosítását, mert a rezsim­nek valójában nem fon­tos a népesedési helyzet kedvező alakulása? Az „Egy — vagy mind­egy?!” — szemlélettel nevelt tizenévesekből minden bizonnyal neuro­tikus felnőttek lesznek, akik semmin nem láza­doznak, hiszen fogalmuk sincs arról, hogy mit je­lent az a szó, hogy er­kölcs ! (Folytatjuk.) FIZESSEN ELŐ LAPUNKRA! Megjelent: ifj. Fekete István Hajótörött nemzedék című korrajza. Ezt írja a szerző a könyv előszavában: Olyan formában próbáltam megörökíteni a történteket, hogy senkit ne botránkoztassak meg a szereplők parlagi nyel­vezetével és erkölcstelen tetteivel. Tessék-lássék törekvésem persze nem járt túlzott sikerrel, mert valójában nem is akartam kimosdatni az eseményeket. Irodalmi stílust, és ,virág,nyelvet használva megközelítőleg sem tudtam volna visszaadni­­azt az erkölcsi és világnézeti nihilizmust, amiben az 1945-os úgyneve­­zett elszabdítása után hazánk lakosságának jelentős szá­ Zal Maayarországról 1956. december 4-én disszidáltam mint fasiszta ellenforradalmár’. Azóta némileg rehabilitáltak, és ■idegenbe szakadt hazánkfiává’ nemesedtem a rendszer sze-Ez a mű nyerte el a Nyisztor Zoltán Irodalmi pályázat egyik első díját. Megrendelhető: Vörösváry Publishing Co. Limited Könyvosztálya, 412 Bloor St., West, Toronto, Ontario, M5S 1X5, Kanada. A 446 oldalas keménykötésű könyv ára: $ 15.00, szállítási és csoma­golási költség: $ 2.00. Memorabiliák II. („Fraternizálás”) Zathureczky Gyula Teleki Pál valaha professzorom volt a bu­dapesti közgazdasági egyetemen, ahol politi­kai és gazdasági föld­rajzot adott elő. Szoká­sa volt, hogy óra után néhány hallgatóját meg­hívta dolgozószobájába. Néhányszor én is része­sültem ebben a kitünte­tésben, mert bizony va­lóban kitüntetés, vele be­szélni reveláció volt. A meghívás különórának számított, szabadon le­hetett kérdéseket felten­ni, vagy ő maga magya­rázott meg valamilyen problémát. Politikájá­nak egyik sarkalatos pontja volt a nemzetisé­gi kérdés. Élesen fordult szembe a szerencsétlen névmagyarosítással, aminek nem volt helye az igazi magyar állam­eszmében. Szabadságot, jogegyenlőséget köve­telt nemcsak a törvé­nyekben, hanem a gya­korlati életben is. A Dunamedencéről mint a népek közösségéről be­szélt, amit a különböző nyelvű, fajú, vallású pol­gárok csak akkor tekint­hetnek hazájuknak, ha benne szabadon élhetik nemzeti életüket. Bi­zony Wesselényit és Széchenyit követően könyvet érdemelne Te­leki nemzetiségi politi­kája. A Második Bécsi Dön­tés idején, majd tragi­kus haláláig ő volt Ma­gyarország miniszterel­nöke,­­immár másodíz­ben. Ezt megelőzően mint a magyar kor­mánylapok berlini tudó­sítója minden alkalom­mal fel kellett keres­nem, hogy referáljak ne­ki saját tapasztalataim­ról, mert Sztójay Döme követünk túlzottan né­metbarát jelentései nem elégítették ki. Termé­szetesen nem én voltam egyedül ebben a tárgy­körben aki tájékoztatta. 1940 végén politikai okokból lemondtam ber­lini megbízatásomról és hazajöttem Budapestre. Egy ideig a Pester Lloyd munkatársa voltam, majd erdélyi meghívás­ra a Bartha Miklós ala­pította nagymúltú ko­lozsvári „Ellenzék” fe­lelős szerkesztői tisztét vettem át. Nem sokkal később az Erdélyi Ma­gyar Újságíróegyesület elnökévé választottak. Újabb audiencia Teleki­nél, aki két feladattal bízott meg. Az egyik az volt, hogy az ő támoga­tásával csináljak orszá­gos lapot az Ellenzékből, hogy Erdély szelleme ki­terjedjék a csonka or­szágra. A másik feladat az volt, hogy igyekezzek jó kapcsolatokat terem­teni az erdélyi szászok, svábok és románok felé. Sajnos egyik feladatot sem tudtam elvégezni. Így Teleki halála után nem lehetett országos lap az Ellenzékből. Az észak-erdélyi románok passzív rezisztenciába vonultak, várva hogy Hitler beváltja ígéretét és visszaadja Észak- Erdélyt Romániának. Amikor az illemnek megfelelően udvarias­­sági bemutatkozó láto­gatást tettem a kolozs­vári „Patria” szerkesz­tőségében a román kol­légák jéghidegen fogad­tak és nem adták vissza a látogatást. Hát itt nem volt mit csinálni. Szerencsésebben jár­tam a szászokkal. Az Erdélyi Párt a vissza­csatolás után azonnal megnyitotta a románok által megszüntetett besztercei német gimná­ziumot és visszaadatta az ugyancsak besztercei felső földmívesiskola el­kobzott földjeit. Így megvolt az érintkezési alap. Egy jóbarátom­mal, akinek régi szemé­lyi kapcsolatai voltak a szászok felé, le is utaz­tunk Besztercére. Na­gyon szívélyes fogadta­tásban volt részünk és cikkeim alapján a szász vezetők meghívtak egy előadás tartására, ami­nek természetesen örömmel tettem eleget. Az előadás színhelye a helyi mozi volt. A szá­szok valamennyien SA egyenruhában, csizmá­san, derékszíjjasan, ho­rogkereszttel jelentek meg. Az előadás eléggé jól sikerült és már be­vezető szavaimért erő­sen megtapsoltak, ami­kor azt mondtam, hogy bennünket népernyő- , móknak kiáltottak el, de ha valóban azok lettünk volna, akkor hét évszá­zad elegendő idő lett vol­na arra, hogy Beszter­cén már senki sem tud­na egy szót sem néme­tül. Mostantól pedig megint a régi és igazi magyar politikát foly­tatjuk. Az előadást vacsora követte, pohárköszön­­tökkel. Amikor rám ke­rült a sor felkértem a szászokat, hogy viszo­nozzák előadásomat Ko­lozsvárt. Az Újságíró Egyesület ugyanis éven­te egy-egy előadóestet rendezett a Nyári Szín­körben. Mint az egyesü­let elnöke biztosítottam a szászokat, hogy telje­sen szabadon állíthatják össze a műsorukat és azt mondhatják amit akar­nak. A meghívást na­gyon lelkesen fogadták és abban maradtunk, ha elkészülnek a műsor­tervvel, értesítenek és akkor megrendezzük az előadásukat. Múltak a hetek, múl­tak a hónapok... sem­mi! Végül is felhívtam az egyik szász vezetőt és megkérdeztem, hogy hát mi van? Kínos csend következett, majd azt mondotta, hogy telefo­non nem beszélhet, de kér­ jöjjek le személye­sen. Le is mentem és a szász vezetők rendkí­vül feszélyezetten fo­gadtak. Nyiz kérdésem­re, hogy hát mi van a Gruppenführer végre kí­nosan nyögte ki a kö­vetkezőket: „Basch Ferenc, a ma­gyarországi Volksbund elnöke interveniált Ber­linben és ott megtiltot­ták, hogy a magyarok­kal fk­aternizáljunk.” Hát ez is a nem fe­ledhető memorabilták közé tartozik! A világ legnagyobb hadserege Kína tartja fönn a vi­lág legnépesebb száraz­földi hadseregét. Ennek létszáma a hetvenes évek végén négy és fél millió fő körül járt, az utóbbi években azonban néhány százezerrel­­csökkent. A most beje­lentett létszámcsökken­tés méreteit nem közöl­ték, a kínai hivatalos angol nyelvű lapban, a ,,China Daily”-ben meg­jelent interjúban a ve­zérkari főnök hangsú­lyozta azonban, hogy a haderő korszerűsítése továbbra is elsőrendű feladat. A tervezett létszám­­csökkentésnél sokkal je­lentősebbnek tűnik azon­ban az a pekingi döntés, hogy tovább csökkentik a katonai kiadásokat. Hivatalos kínai adatok szerint ezek összege az 1979-ben elért 22 milliárd jüanos tetőpontról az utóbbi években 18 milli­árd alá esett vissza, ami körülbelül 20%-os csök­kenést jelent. Ez, a mint­egy hat és fél milliárd dollárnak megfelelő ösz­­szeg azonban nem tükrö­zi híven a valóságot, hi­szen a többi kommunis­ta országhoz hasonlóan Kínában is egyéb költ­ségvetési címek mögött rejtik el a hadikiadá­sok egy részét. Tény azonban, hogy a katonai célokra fordított összegeket csökkenteni kívánják Pekingben, ami tovább gyengíti a hadsereg befolyását. Ez komoly kihívást jelent a katonai vezetők számá­ra, akik többségükben kommunista partizánok voltak még 1949 előtt. Bőven van ugyanis vesz­tenivalójuk. Mao Ce­­-tung idején a hadsereg félig-meddig önálló poli­tikai és gazdasági erő volt. Külön iskolákat, gyárakat, kórházakat, mezőgazdasági üzeme­ket működtetett és kéz­ben tartotta Kína egész területeinek tényleges ellenőrzését is. A hatva­nas évek végén, az úgy­nevezett ,,kulturális forradalom” kezdetén azután a katonatisztek már a polgári közigaz­gatás munkájába is be­kapcsolódtak. Amikor Teng Hsziao­­ping került hatalomra, ez a helyzet gyökere­sen megváltozott. A had­sereg több jelentős rész­legét feloszlatták. A nagyhatalmú gárda­egységeket a rendőrség kötelékébe osztották be, a vasúti alakulatokat pe­dig a polgári közlekedé­si hatóságok irányítása alá helyezték. Számos katonai egységet polgári építkezésekre vezényel­tek. Jang vezérkari fő­nök az említett nyilatko­zatban elmondotta, hogy 1984-ben összesen 1100 építkezésen dolgoztak katonák, köztük több ki­kötő illetve repülőtér fel­építésénél. Teng Hsziao-ping a hadsereget közvetlenül a kezében tartja, mint­hogy a párt és a kor­mány katonai bizottsá­gának is ő az elnöke. Ellenlábasainak pozíci­­óit nem csupán az emlí­tett eszközökkel igyek­szik gyengíteni. Nemré­giben hivatalosan beje­lentették, hogy a vezér­kar 40 magasrangú tiszt­jét nyugdíjazták. Teng már korábban felszólí­totta az idősebb katonai vezetőket, hogy adják át helyüket a fiatalabb és hozzáértőbb tiszteknek. A vezérkari főnök nyilatkozatából érezhe­tő volt, hogy ő maga — aki egyébként Teng bi­zalmi embere — is tisz­tában van a katonai ve­zetők körében várható elégedetlenség veszé­lyével, amit a költség­vetés és létszámcsök­kentés válthat ki. Meg­előző védekezésként úgy érvelt, hogy a mostani intézkedések hosszú tá­von a hadsereg érdekeit szolgálják. A felszaba­duló pénzt és munkaerőt a gazdaság fejlesztésé­re lehet fordítani. Bármennyire is tet­szetős az érvelés, aligha nyugtatja meg a hatat az túlzottan, hogy — mint Jang vezérkari főnök be­jelentette — a hadsereg alakulatait idegenfor­galmi létesítmények építésére és mezőgazda­sági munkákra is igény­be kívánják venni. SZŐKE KLÁRA Négy hét Párizsban... Megjelent! Szőke Klára: Négy­ hét Párizsban... A Nyisztor Zoltán irodalmi pályázat másik nyertesének Szőke Klárá­nak: Négy hét Párizsban című könyve is kikerült a nyomdából. Az írónő könnyed stílusban, bizalmas együttlétben Olvasójával meséli el mindazt, ami az olvasót érdekli az álomvárosról, Párizsról, amely vala­mikor valamennyiünk álma volt, ahová művészek sóvárogva tekintettek és amit az egész világ mint a pompa, elegancia központját tart számon, ahonnan szellemi áramlatok, forradalmak indultak el valamikor és amelynek Eiffel tornya a Szajna partján még ma is vonzza a turisták millióit Ugyanakkor rendkívül érdekessen világítja meg a szerző 1956v előzményeit és a felejthetetlen szabadságharc napjait. A 200 oldalas könyv ára: 12.00 dollár ,­ szállítási költség 2.00 dollár. Megrendelhető: Vörösváry Publishing Co. Limited Könyvosztálya, 412 Bloor St., West, Toronto, Ontario, M5S 1X5, Kanada. Gombás ragy 1 lb. borjú, vagy marha fűlér ujjnyi vastag szeletekre vágunk 3-4 evőkanálnyi zsiradékon kb 10 percig pirítjuk a húst, vigyázva, nehogy leégjen. 1 lb. megtisztított, megszárított és felszeletelt gombát adunk ekkor hozzá és fedő alatt lassú tűzön további 10-13 percig, illetve, amíg a hús megpuhult, pároljuk. Sóval, borssal, kinyomott fokhagymálével (1 gerezd) és 1 /4 hagyma kinyomott levével, 1/2 kávéskanál pirospaprikával ízesítjük, felfőzzük és 4 evőkanál tejfölt keverünk hozzá. Tovább nem főzzük, csak melegen tálaljuk, meghintve vagdalt petrezselyemzöldjével. Krumpli­püré illik mellé. (4 személy) ... a University of Flo­rida társadalomtudo­mányi fakultásának ku­tatói szerint a 23 és 32 év közötti egyedülálló nők általában boldogab­bak és megelégedetteb­­bek, mint az ugyaneb­ben a korban lévő egye­dülálló férfiak. A kuta­tók felmérése szerint ál­talában a legboldogab­bak és a legmegelége­­dettebbek életükkel azok a 28-32 év közötti férfiak, akiknek felesé­gük és legalább egy gyermekük van. 9. oldal Új Delhi: Csak most jelentették a távirati iro­dák, hogy Tenzing Nor­gay, nepáli serpa, aki 1953-ban Sir Edward Hil­lary újzélandi alpinistá­val elsőnek jutott fel a világ legmagasabb hegy­csúcsára, a Mount Eve­restre, tüdőfertőzés mi­att a közelmúltban egy északindiai kórházban feküdt, ahonnan átszál­lították egy újdelhi kli­nikára. Itt Rajiv Gand­hi, az új indiai minisz­terelnök is meglátogat­ta. Az orvosok szerint a 70 éves hegyivezető álla­pota javult és rövidesen elhagyhatja a klinikát.

Next