Chicago és Környéke, 1986 (1-52. szám)

1986-03-08 / 10. szám

Ik@oDDnaD­gmalig________________ Kelet-nyugati meleg-hideg áramlatok Reagan ellenajánlata Moszkvának A múlt hónapban Mih­ail Gorbacsov hatalmas dobveréssel azt ajánlotta, hogy a 2000. esztendőre a két szuperhatalom szerelje le összes nukleáris fegyvereit. A rákövetkező napon, talán 50 ezer dolláros költ­séggel. Gorbacsov a New York Timesben vásárolt egy teljes oldalas hirdetést és ebben közölte Rea­gan elnöknek éppen megküldött ajánlatát, a világ­lap olvasóival. Nyilván azt várta, hogy Amerika galambjainak armádája repdes majd a Fehér Ház körül ezt vijjogva: „Fogadd el!” Ehelyett halálos csend fogadta Gorbacsov hir­detését. Amerika időközben tanult egyes-s mást a fegyverkorlátozásról, a szovjet ígéretekről és szerződés­szegésekről. Ennek a rutin propaganda­fogásnak még a galambok sem dőltek be,­­ leg­alábbis nem azon nyomban. Ezt a halálos csendet Reagan a maga részéről is osztotta. Egy teljes hónapot váratta a Kremlt válaszával. Erre a válaszra ezen a héten került a sor, az elnök kb. ezt üzente Gorbacsovnak: trAz USA nem adja fel az SDI — vagyis a straté­giai védelem tervét, amit Gorbacsov cserébe kér. Viszont hajlandó arra, hogy a középtávú rakéták létszámát kölcsönösen csökkentsék Európában. Rajta hát! Állítsunk fel közösen egy rakéta­csök­kentő gépezetet, amelyben mindkét fél megbízhat. Várjuk szíves válaszát!” Gorbacsov nem ezt várta A szovjet vezető nyilván nem ezért fizetett ke­mény valutát, 50 ezer dollárt a New York Times­­nek. Gorbacsov ezután egy ingyenes fórumot talált, 24 órával Reagan válaszának vétele után a XXVII. szovjet pártkongresszuson szinte azonnali választ adott Reagan ajánlatára: „Habár sok jó is akad az amerikai elnök üzene­tében, túl sok benne az — amennyiben — feltéve — és egyéb kibúvó. Első benyomásom az, hogy Reagan elnököt nem érdekli igazában az atomfegyverek korlátozása!” Gorbacsov azonban hozzátette az ilyenkor köte­lező szólamot: „Legalábbis így tűnik első pillantás­ra Reagan elnök ajánlata, de majd részletes tanul­mányozás tárgyává tesszük Jú­szust, mint Sztálin a 30 esztendővel ezelőttit. Pontosan 30 évvel ezelőtt Nyikita Hruscsov — jelenleg nemlétező személy a Szovjetunióban! — a XX. Pártkongresszuson tartott titkos beszédében 4 órán keresztül sorolta fel Sztálin uralma bűnei­nek litániáját. Hruscsov megdöbbentő beszéde után Sztálint ki­lakoltatták a Lenin Mauzóleumból és szerényebben temették el újra. Gorbacsov messze nem ment el merészségben a hruscsovi végletekig. Nem vonta kétségbe a kommunizmus uralmának etikáját, ő csupán reformálni akar, hogy a keleti birodalmat továbbra is összetartsa. Egyben azonban követte Hruscsov példáját, ő is túl sokat ígért határidőre, azt hogy 15 éven belül megduplázza a Szovjetunió polgárainak életszínvo­nalát. A keleti birodalom megmentéséhez külső ellenség is szükséges Ez pedig a jó öreg imperializmus. Értsd alat­ta az Amerikai Egyesült Államok. Erről Gorba­csov a következőket mondotta: „A XX. század legcsúfabb és legveszélyesebb ször­nyetege. A haladó tudományból, és technikából fegy­vereket kovácsol a tömegek elpusztítására. Egy olyan társadalommal találjuk magunkat most szemben, amelynek vezető körei nem hajlandók a világ realitásait tudomásul venni és azokat józa­nul mérlegelni. Mindez jele az elöregedésnek, az immunitási rend­szer elkopásának és társadalmi szenilitásnak, amely képtelenné teszi arra az imperializmust, hogy mesz­­szeható változásokat eszközöljön politikájában és fokozza féktelen felelőtlenségét.” Ami a részleteket illeti Reagan elnök hajlandó az összes Európában állo­másozó középtávú rakéta visszavonására és meg­semmisítésére, mind az USA újonnan felállított Pershing 2-es, mind a Cruise Missile rakéták, va­lamint a szovjet SS-20-as rakéták visszavonására és teljes felszámolására. Ez nagyjából megfelel az elnök 1981-ben, hiva­talba lépése után tett úgynevezett „Zero option” ajánlatával,­­ amit szovjet részről akkoriban ha­talmas zajjal elutasítottak. Megújítva ajánlatát Ronald Reagan most valami újat követelt azonban Moszkvától. Megbízható el­lenőrzést a helyszínen és nem az űrből a műhol­dak révén. Az SS-20-as rakéták kilövésére használt szerke­zet ugyanis kicsi és könnyen mozgatható és elrejt­hető. A legutóbbi amerikai kiértékelés szerint a Szov­jetuniónak 270 van belőlük, az Ural-hegyektől nyu­gatra. Sok szakértő szerint talán a 300-at is meghaladja számuk és esetleg még több is lehet belőlük vala­hol eldugva földalatti raktárakban. Amellett minden rakéta-fellövő szerkezet több mint egy rakéta kilövésére alkalmas, olykor ötöt is kilőhet. Gorbacsov beszél... hosszabban mint az „Elfújta a szél” A Szovjetunió XXVII. kongresszusán az 5 ezer főnyi delegátus és 153 külföldi kommunista dele­gáció hallgatósága előtt, Mihael Gorbacsov öt és fél órás beszédet tartott a Szovjetunió helyzetéről. Gorbacsov beszéde másfél órával volt hosszabb, mint a népszerű amerikai mammutfilm, az Elfújta a szél. Az 53 esztendős Gorbacsov, aki ruganyos léptek­kel, segítség nélkül sietett fel a pódiumra, jó időt töltött roskatag elődje, Leonyid Brezsnyev 18 esz­tendős uralmának megbélyegzésével. Merevség­gel, az időktől való elmaradással, egyhelybe topo­­gással, a problémák felgyülemlésével és a megol­dás elmaradásával vádolta elődjét, akinek koroso­dó garnitúráját jócskán eltávolította már a Kreml­ből. Brezsnyev mégis jobban járt, mint Sztálin Leonyid Brezsnyev azonban minden szapulás el­lenére továbbra is dísz­sírhelyében pihen zavarta­lanul és jobban úszta meg az újabb pártkongresz­ Ez lenne az enyhülés politikája? Íme még néhány gorbacsovi kitétel: Afganisztán: Az ellenforradalom és az imperia­lizmus Afganisztánból egy vérző sebet csinált. .A Szovjetunió támogatja ezt az országot, hogy megvédje függetlenségét. Szeretnénk a közeljövő­ben visszavonni onnét csapatainkat, amennyiben­ ezen ország kormánya ezt kéri tőlünk. A KGB: Az imperialista titkos­szolgálatnak nö­vekvő Szovjetunió elleni felforgató kísérletei mi­att mi és szövetségeseink államvédelmi osztálya­inkra fokozottan számítunk, reájuk fokozott fele­lősség hárul. Le kell leplezniük az ellenség intrikáit, azokat meg kell akadályozniuk, és meg kell védelmezni­­ök szent határainkat. A szovjet—amerikai kapcsolatok: A háború utáni évtizedekben a világ helyzete soha olyan robbanékony nem volt, mint most az 1980-as évek első felében. Az USÁ-ban egy szélsőjobboldali csoport jutott uralomra és a hétentétől elfordulva a NATO társ­utasokkal együtt élesen elkanyarodtak az enyhü­lés politikájától és a katonai erő irányába fordul­tak. Talán nem érdemes felhánytorgatni a múltat? Különösen ma nem, amikor a szovjet—amerikai viszonyban a jobbrafordulás néhány jele látszik mu­tatkozni és néhány NATO-nemzet magatartásában és cselekedeteiben is realista irányzatok törnek a felszínre. Mi a magunk részéről úgy érezzük, hogy igenis érdemes a békéért harcolni. A béke nem jön magá­tól, küzdeni kell érte és ígérjük, hogy mi keményen harcolunk majd érte. A Szovjetunió olaj­aggodalmai A Pártkongresszuson Gorbacsov szédítő terve­ket prezentált, Allah­ Hruscsov, ő is rövid határidőt szabott a tejjel-mézzel folyó kánaán elérkezésére, rövid másfél évtizedet, az életszínvonal megdupláz­­ását ígérte addigra. Szovjet szakember hallgatósága valószínűleg ag­gódva hallgatta ezt és magában ezt mormogta: Mi­ből Uram? A Szovjetunió a világ legnagyob olajtermelője, de termelése csökkent és ugyanakkor a világ olaj­árai tovább zuhannak. Ez nem csupán Gorbacsov gazdasági terveit fe­nyegeti, hanem a Kelet-Európa felett gyakorolt uralmát is. Odairányuló olajszállítmánya, a Szovjetunió leg­fontosabb kivitele és ennek fejébe fejheti csatlósait és parancsolgathat nekik. Ugyanakkor egy bizonyos életszínvonalat Kelet- Európában is fenn kell tartania, hogy ezáltal biz­tosítsa, hogy az ottani népek nem lázadnak fel Moszkva helytartói ellen. Ez magyarázza azt, hogy amikor a Szovjetunió olajtermelése tavaly az előző év 613 millió tonna mennyiségűről 507-re esett, Moszkva 25%-kal csök­kentette a Nyugattal való üzletezését és csupán 2%­­kal a Kelet-Európába irányuló olajszállítmányo­kat. A Szovjetunió olajügyi minisztere Stanislav To-A múlt héten kevés fi­gyelmet keltő, de hallat­lanul fontos szovjet be­­férkőzési kísérletre ve­tődött fény Washington­ban. Kiderült, hogy az 1970- es esztendőkben, amikor az USA-t a vietnámi há­ború, a Watergate bot­rány, a politikai váku­um, a közel-keleti hábo­rú, az olajválság és egyéb bajok foglalkoz­tatták, a szovjet KGB amerikai bankokat ké­szült megvásárolni Kali­forniában, hogy ezek se­gítségével a Hi-tech hadititkokat megvásá­rolhassa magának, — éspedig legálisan! Hogy ez nem sikerült neki, az a CIA egyik te­hetséges ügynökének öt­letességén múlott csu­pán. A meg nem neve­zett amerikai, aki nyil­ván rendkívül jártas bankügyekben, singapo­­rei állomáshelyén felfi­gyelt arra, hogy egy ot­tani szovjet bankfiók rendkívül különös köl­csönöket folyósít. A CIA távol-keleti ügy­nöke követte a szálakat és rádöbbent arra, hogy pol, kijelentette, hogy elsőrendű célja Moszkvának a szovjet államgazdaság olajellátásáról gondos­kodni, a második a keleti tömb tagállamainak erő­forrását biztosítani,­­ és csupán harmadsorban a Nyugat számára való szállítás. Igen ám, de a Szovjetunió nyugati valutajövedel­mének kétharmada az olajszállítmányokból ered. És ezt 25%-kal redukálták csökkent termelésük kényszerére. A csökkent termelés magyarázata pedig a rabló­­gazdálkodás, amit hosszú ideje az olajjal folytat­tak. Kiaknázták a meglévő mezőket a kimerülé­sig, nem gondoskodtak újabbak feltárásáról. Gorbacsov terveihez újabb nyugati kölcsönökre is szükség lenne, ezeket, egy újabb hetente nélkül nem remélhetik, így a magunk részéről azt gyanít­juk, hogy a Moszkvából most érkezett hideg áram­lat nem az utolsó szó, hanem a Pártkongresszus­nak szóló pártpropaganda. Számíthatunk hát egy újabb hétentére? A már teljes gőzzel fo­lyó francia választási hadjáratban fontos sze­repet játszik az államo­sított vállalatok és üze­mek jövője. A polgári el­lenzéki pártok ígéretet tesznek ezek széleskörű „privatizálására”, ma­gánkézbe való visszajut­tatására. A kormány er­re olyan nyilatkozatok­kal felel, amelyeket a la­kosság nagy része alig érthet meg. Fabius mi­niszterelnök részben vé­delmébe veszi az álla­mosításokat, — mit is te­hetne mást, hisz az ő pártja vezette be őket — másrészt állandóan di­cséri a magánkezdemé­nyezést és ígéri, hogy annak érvényesülésére több lehetőséget fog nyújtani. Vagyis mindkét oldal tulajdonképpen egy né­zeten van ebben a kér­désben annak ellenére, hogy egymást a legéle­sebb szemrehányások­kal illetik. Az államo­sított szektor a francia gazdasági életben úgy­látszik olyan hatalom­ra tett szert, hogy min­denki valamilyen for­mulát keres egészsége­sebbé tételére. A különb­ség csupán az, hogy az ellenzék kimondja ezt, mivel mindig ellene volt az államosításoknak, míg a kormány köntör­­falaz, nehogy túl nyíl­tan hívja fel a választók figyelmét arra, milyen súlyos hibát követett el, amit most helyre kell hoznia.­­■ Franciaországban fel­színre került egy olyan alapvető igazság, amely­ről sok ideológus nem akar tudni. Az államosí­tás nem­ jár azzal, hogy az üzemek a közösség tulajdonába kerülnek, ahogy azt előszeretet­tel hangoztatják. A la­kosságnak éppen az álla­mosított vállalatokban nincsen semminemű ré­szesedése a termelési eszközök tulajdonában. Az utóbbiak ugyanis, ke­vés kivétellel, szociális szempontból egy lépést hátra jelentenek. A va­lóságban ugyanis az ál­lamosítás azzal jár, hogy a bürokraták ve­szik át a gazdasági ha­talmat. Nem tesz kü­lönbséget, hogy ezt a hatalmat az állami tiszt­viselők gyakorolják, mint Franciaországban, vagy — mint más orszá­gokban — valamely po­litikai párt és annak funkcionáriusai. A tény az, hogy az államosítá­soknál az üzemek, illet­ve a termelési eszközök, olyan kezekbe kerülnek, amelyek alig tehetők fe­lelőssé gazdaságos és hatékony működésükért. Esetleges balsikerük semmiféle anyagi hát­ránnyal nem jár rájuk nézve és ezért nem ter­heli őket kockázat. Vilá­gos, hogy ez szükségsze­rűen komoly vezetési hi­bákat von maga után. Ha a magánvállalkozó hibát csinál, úgy meg­fizeti árát, a bürokrata majdnem soha. A kü­lönbség más szavakkal: a gazda és cselédje kö­zött van. Franciaország mérle­ge, négy évi államosítá­si politika után igen ta­nulságos. Majdnem ki­zárólag olyan üzemeket vett át az­ állam, ame­lyek még Giscard d’Es­­taing idejében kifizető­dőek voltak. Ma majd­nem mind ráfizetéssel működik. Azzal érvel­tek, hogy az államosítás munkaalkalmakat te­remt. Ez sem követke­zett be. Az államosított üzemek ugyanolyan mértékben bocsátottak el alkalmazottakat és vettek fel újakat, mint a magánvállalatok. Viszont van egy alap­vető különbség közöt­tük: az államosítások ál­tal a gazdasági életnek a kormány ügyvitelére való befolyása rendkí­vül megnőtt — éspedig oly módon, ami nem áll a közösség érdekében. Ez, többek között, a kör­nyezetvédelem kérdésé­ben is megmutatkozik. A kormány aránylag könnyen ellenőrizheti a magánvállalatokat, va­jon betartják-e a környe­zetvédelemre vonatkozó rendelkezéseket. Az ál­lami vállalatoknál ez rendkívül nehéz, mivel a bürokraták, akiknek ezt ellenőrizniök kellene, maguk a tulajdonosok. Ennek folytán emberi­leg érthető, hogy az ál­lami tisztviselői kar sa­ját üzemeit egészen más mértékkel kezeli, mint azokat, amelyek függet­lenek tőle. Amint azt a Mühlhausen-i káliüzem megmutatta, a kormány úgyszólván tehetetlen egy hatalmas államosí­tott vállalattal szem­ben. Még a szakszerveze­tek is nehezebb helyzet­ben vannak az állami üzemek bonyolult bürok­ratikus vezetőségével, mint egy magánvállalat tulajdonosával (vagy tulajdonosaival) szem­ben. Ha elismerik hiva­talos részről, ha nem, a munkásszervezetek, ha az állammal állnak szemben, a tárgyalóasz­talnál egy hatalmas szervezettel találkoznak amelybe más kormány­­szervek is beleszólnak. Tárgyalóik nem egyszer tapasztalták, hogy hely­zetük szinte automatiku­san gyengébb, ha az ál­lammal állnak szemben. Bár ezt ideológiai okok­ból legtöbbször nem vallják be, a szakszerve­zeti vezetők magánbe­szélgetések folyamán nem egyszer elismerték, hogy szívesebben tár­gyalnak magáncégek­kel, mint állami tisztvi­selőkkel. Végül az államosított üzemek, közvetve lé­nyegesen nagyobb befo­lyást gyakorolnak a kor­mány politikai döntései­nek meghozatalára, mint amit a magánszek­tor bármikor képes len­ne elérni. Ez nemcsak a pénzügyi politika irányí­tására vonatkozik. Ha ugyanis a nagybankokat is államosítják, amint azt Franciaországban tették, akkor a hitelke­retek ellenőrzése a nem­zeti bank, illetve a pénz­ügyminisztérium által, igen megnehezül. Mivel a nagybankok finanszí­rozzák a nagyüzemeket, hitelkorlátozások esetén ezek az üzemek része­sülnek előnyben. Ez megkülönböztetésre ve­zet a kölcsönök folyósí­tásában, ami károsan hat ki a gazdasági élet­re. Olyan helyzet áll elő, mint egy autónál, amelynek fékje csak egy kereket fog. Arra vezet, hogy az autó kormá­­nyozhatatlanná válik és az árokban végzi. Ezek a nehézségek, amelyek Franciaor­szágban oly nyilvánva­lóvá váltak, arra vezet­tek, hogy a francia szo­cialisták is, akik az álla­mosításokat ideológiai okokból hajtották végre, most olyan kiutat keres­nek, amely nem tünteti fel őket túl rossz színben. Ez persze nem könnyű. Ebből a szempontból nem kell feltétlenül el­ítélni a kommunistákat, akik azt mondják, hogy a választások nem lesznek döntő kihatással a fran­cia politikai jövő irá­­­nyára. Ha az ellenzék jön be, — mondják — úgy a folyamat világo­sabb és gyorsabb lesz, ha a szocialisták győz­nek, úgy hosszú távlat­ban, ugyanaz fog bekö­vetkezni. A francia példa meg­erősíti azt is, hogy a po­litika csak korlátolt mértékben és időre tehe­ti túl magát a nemzetgaz­daság alapvető tételein. Schmölders profesz­­szor joggal adta közgaz­dasági kérdésekkel fog­lalkozó könyvének ezt a címet: „Ádám, az Óriás Visszaüt". Még a legzse­niálisabb politika sem teheti túl magát azon, hogy kétszer kettő négy és nem öt. Az államosítások Habsburg Ottó 3. oldal A Szovjetunió megpróbált beférkőzni amerikai bankokba Közel 2 millió dolláros előleggel a szovjet KGB a kaliforniai Burlinga­­me-ben lévő Peninsula National Bank, vala­mint a Fresnoban lévő First National Bank és a South Lake — Tahoe National Bank megvéte­lén fáradozott. Ezek a bankok ugyan­is számos kis Hi-tech cégnek folyósítanak köl­csönöket és az amerikai hadiipar alkalmazottai is itt intézik bankügyei­ket. A CIA diszkrét közbe­lépése akadályozta meg csupán, hogy ezek a ban­kok véglegesen a KGB tulajdonába kerüljenek. Ez nem volt könnyű fel­adat, mert a szovjet be­­férkőzési kísérlet olyan titkos volt, hogy három réteget kellett lehámoz­ni amíg eljutottak a tu­lajdonképpeni ügynök­höz, aki olyan ügyesen operált, hogy az ameri­kai törvényeket és bank­előírásokat is tisztelet­ben tartotta. A leleplezett singapo­­ori üzletember, a KGB ottani „front­ja” egy bi­zonyos Amos Dawe, 1974 őszén 50 millió dollár hi­telt kapott a moszkvai Novotti banktól, ame­lyet ennek singaporei fi­ókja folyósított. A pénz azonban nem érkezett közvetlenül Moszkvából, hanem megkerülte a világot és útközben többször „meg­mosták!” nehogy kide­rüljön a küldő neve és címe. Például a Panamai Köztársaságon keresz­tül érkezett Singapore­­ba, Panamába azonban Tennessee államból jött, Tennessee viszont San Franciscoba irányítot­ta, ahol is ekkoriban Mr. Dawe tartózkodott és több más bankot ké­szült megvásárolni a Szovjetunió számára. A CIA a leleplezést is rendkívül ügyesen vé­gezte. Singaporeban állomásozó és bank­ügyekben jártas ügynö­ke egy dél-kelet ázsiai tőzsdei körlevélben kö­zölte le azt, hogy kik rejtőznek Amos Dawe személye mögött. Mr. Dawe üzletei ezzel kútbaestek és később a singaporei hatóságok vád alá fogták és a helyi bíróság több esztendős fogházbüntetésre ítélte, nem amerikai bankvá­sárlásai, hanem más singaporei törvényeket sértő kisebb szabályta­lanságai miatt. Amikor a CIA meg­akadályozta a Szovjet­unió beférkőzését a kali­forniai bankokba, az Egyesült Államokba. Nixon elnök elmozdítá­sa után Frank Church szenátor vezetése alatt a CIA a vádlottak padjá­ra került, majd elrendel­ték leépítését és gúzs­bakötését! A történet másik ag­gasztó tanulsága: Az amerikai bankrendele­­tek nem elég szigorúak és hogy ha ez a szovjet bef­érkőzési kísérlet nem is sikerült, vajon hány más hasonló járt siker­rel ugyanezen időszak alatt? Amerikai bankok bir­tokában egy ellenséges hatalom szinte korlát­lan lehetőséget kap ha­dititkok eltulajdonításá­ra, a hadiipar szabotá­­sára és számos más le­gálisnak tűnő, de való­ságban tiltott ellenséges cselekedetre!

Next