Chicago és Környéke, 1986 (1-52. szám)

1986-01-04 / 1. szám

i®omnmMan­nárír Búcsú 1985-től Drámaibb nem is lehetett volna. Hó hullott Wa­shington kupoláira, a görög és római utánzatú osz­lopcsarnokokra. A kongresszus késő éjszakáig ülésezett, azután végre elnapolta magát 1986 januárjára. Ez a dátum Damoklész kardjának fenyegetése a kongresszus jórészének. Az egész képviselőház új­raválasztással néz szembe, a szenátus szokott egy­­harmada úgyszintén. Amikor a honatyák az or­szág jövője és java felett döntöttek, jobban aggód­tak saját jövőjük felett, a szavazók hangulata ag­gasztotta őket. Ronald Reagan nem könnyítette meg helyzetü­ket: az aggódás leegyszerűsítését sürgetve sarok­ba szorított ellenfelet és barátot. A demokrata párt azon aggódott, hogy minden kezdeményezés a republikánusoknak hagyva a szavazók továbbra is tömegesen pártolnak majd el tőle és a régóta bejósolt átcsoportulás bekövet­kezik és az évtizedeken át többségi párt évtizedek­re a kisebbségbe szorul majd. Ezért álltak át a leg­­liberálisabb törvényhozók, előbb Kennedy szená­tor, majd Dan Rostenkowski képviselő a ház beru­házási bizottságának vezetője a Reagan-recept több elemének alkalmazása mellé, ezért írták át az adózási reformot demokrata színezetűvé. Amitől viszont a képviselőház republikánus tag­jai rettentek meg. Az üzleti és egyéni kezdeménye­zést letompító javaslat estleg az államgazdaság le­lassulásával járhat, és van-e ennél nagyobb ve­szély egy újraválasztás előtt álló kormánypárti képviselő számára? — Az átírt terv talán gáncs az ő kibuktatásukra? Megbokrosodtak hát és saját elnökükkel szem­beszálltak. Reagannak személyesen kellett közi­bük jönnie hogy megmásítsák szavazatukat. Az elnöki töltőtoll, — mondotta Reagan — telítve van tintával a vétók aláírására, a neki nem tetsző kongresszusi javaslatok kigyomlálására. És kellemes karácsonyi ünnepeket, boldog új esztendőt, kedves kongresszus! Tip tíz esztendeje a végéhez közeledik A képviselőház teltes házelnöke, Tip O’Neil Massachusetts-i képviselő, a honi közmunkák kijá­rásának egyik kiváló képviselője, 1985-ben csakis úgy tarthatta meg tisztségét a csúfos választási vereség miatt felbőszült és fellázadt demokrata képviselők engedélyével, hogy az esztendő elején megígérte önkéntes nyugdíjba vonulását. 1986-ban nem lép többé fel képviselőnek és így nem lesz ház­elnök sem. A Reagan-reformot átíró Rostenkowski ezért írt át most republikánus reformokat és két-három kollégája is ezért licitált őrá, s valamennyien Tip örökét óhajtják. A kis kukacok már magát Mr. O’Neill választó­­kerületét is kikezdték, azt rágcsálják. Tip reménybeli képviselőjelölt utóda nem más, mint Joseph Kennedy III, a néhai Robert Kennedy szenátor fia, harmadik képviselője a dinasztia­alapító üzletembernek, aki elrendelte fiainak hogy belőlük pedig elnök legyen, legalábbis az elsőszü­löttből ! Tim O’Neill napjai meg vannak számlálva, de ő továbbra is a másik ír-amerikai politikusét, ellen­felének Reagannak napjait számlálgatja: azt hogy mikor ér végre véget az Elnök sikersorozata? Amikor a republikánus képviselők ellene fordul­,­tak, Tip O’Neill a következő diagnózissal állott elő a múlt héten: „Reagan szárnyaszegett elnök, Jame duck presi­dent, — dörögte Tip—többé nem lehet őt újjáválasz­tani, — nincs jövője, — mindenki menekül tőle, — íme a szárnyszegett Reagan-elnökség kezdete. A cukor és az ostor Reagan az idomítók régóta bevált módszerét használta: magnetizmusával egyedül nem érte be, jobbjával cukrot osztogatott, baljában pedig os­tort tartott a kongresszusba érkezve. Határozott ígéretet tett ott, hogy amennyiben a jövőben úgy látja, hogy Rostenkowski és demokrata társai ál­tal átköltött adóreform nem hű az eredeti javaslat szelleméhez és titkos adóemelést rejteget, a keres­kedelmi élet lelassulásával fenyeget, úgy elnöki vétójával él majd és megsemmisíti azt. Aki azonban nem hallgat rá és nem fogadja meg tanácsát, nem adja meg most számára a kért tá­mogatást, az£he számítson arra, hogy 1986-ban kiáll majd melléje és a Fehér Ház támogatásában részesíti újjáválasztását. Ez a kettős érv jórészt hatott, 54 republikánus képviselő végülis a Rostenkowski-Reagan reform­terv mellett szavazott. A ház azt elfogadta és át­passzolta a szenátusnak. Ennek döntése a jövő esztendőre marad. A kong­resszus, —­ ami eddig példátlan — karácsony kü­szöbén napolta csupán el magát és 1986 fenyegető közelségét érezve utazott haza, ahol már várta a nélküle feldíszített karácsonyfa. Ami hiányzott a kongresszusi karácsonyfa alól Aminek minden amerikai törvényhozó mesteré­vé vált eddig, a saját újjáválasztásának biztosítá­sa volt. A választáshoz közeledve mindenki úgy ügyeskedik, hogy kerületének egy kis közmunkát vagy más közjót szerezne és az otthoniak előtt bizo­nyítsa, milyen eredményesen képviselte Washing­tonban érdekeit. (Így nőtt a deficit évi két milliárd dollárra!) Ezúttal azonban nem akadt törvényhozó, kor­mánypárti republikánus avagy demokrata, aki tudná, hogy mit hoz majd számára a jövő évi költ­ségvetés? Mi lesz a sorsa szívügyének, mondjuk az út vagy hídépítésnek, avagy valami más költség­­vetési juttatásnak? A bizonytalanságot két tényező magyarázza: túl azon hogy mit tesz majd a szenátus a ház által jó­váhagyott adóreformmal jövőre, a másik nagy kér­dőjele: az egész kongresszus a ház és a szenátus együttesen biggyesztette 1986 mögé, megszavazva a költségvetés kötelező kiegyensúlyozását 1992-ig bezárólag. Ez azt jelenti, hogy 1986-ban az amerikai kong­resszus 30 milliárd dollárral kevesebbet ruházna be a szokottnál, éspedig a megszorítás minden vo­nalra kiterjed a legszükségesebb szociális jutta­tásokat kivéve. Más szóval mindenki kedvenc programja ki van téve a lefaragás veszélyének, az Elnök stratégiai védelmi kezdeményezése ugyanúgy, mint a képvi­selő úr újraválasztásához szükséges közmunka odahaza. És egy honatya mit sem utál jobban, mint a bizonytalanságot saját politikai jövője biz­tosítására ! Reagan elnök, mintha örömét lelné benne, ezt az érzést még jobban fölszította, múlt szombati beszé­dében azt ígérve, hogy 1986 a kötelező költségvetés kiegyensúlyozó ötéves terv első, kísérleti eszten­deje, a keserű parlamenti csatározások éve lesz majd. De Reagan makacsul továbbra is szerencsés A két­mandátumos elnökök eddig kikerülhetet­len végzete volt a hatalom alkonya, rendszerint szo­rosan második győzelmüket követően. Franklin Roosevelt négy választást nyert, de közben elvesztette a kongresszust. Truman, Eisen­hower, Johnson, Nixon mind vesztettek hatalmuk­­ból, népszerűségükből, avagy mind a kettőből, má­sodik mandátumuk során. Ronald Reagan, Amerika legöregebb elnöke, azonban annyi politikai szólásmondásra cáfolt már eddig is rá, hogy úgy látszik még a második mandátum a lecsúszás kezdetének bölcsességét is felborítja. 1985 kezdetén, amikor európai körútja során a Bittsburg-i temetőbe ment, ellenfelei és elsősor­ban a hírközlő média, temetni kezdte és legszíve­sebben már Bittsburgban hantolták volna el az El­nököt. De ki emlékszik ma Bittsburgra? A kommentá­tor-író csupán, aki az év mérlegét kénytelen felál­lítani. Azután jött Dél-Afrika, az apartheid melletti re­agani szimpátia, —­ mondták az ellenfelek — ami majd magával rántja Reagant. De az Elnök ezt a kelepcét is kikerülte. Dél-Afri­ka problémája továbbra is Dél-Afrikáé, legalábbis egyelőre még az! És az annyit jósolt államgazdaság lelassulása sem következett be. A gazdasági katasztrófa amit 1981 óta ígérgetnek Reagan ellenfelei. Gorbacsov, aki fiatalabb és dinamikusabb, újabb nála, szintén nem temette maga alá Genfben idősebb vitapartnerét. Kelet-Európa szeretne kibontakozni a Kreml ké­nyelmetlenül szoros öleléséből és régóta Reaganra kacsintgat. Ott azt suttogják róla, hogy erős egyé­niség, Truman-szerű jelenség, előbb fegyverkezik és utána tárgyal, nem pedig fordítva. így történt, hogy amiről azt rebesgették hogy Reagan gyengéje: a külpolitika, a mínuszok he­lyett a pluszok közé került. Hazakerültek a TWA túszok, és eddig még nem adtunk el újabb országot. A felforgatás, a terroriz­­mus szüntelenül próbálkozik, de eddig még a tü­­zecskék itt-ott törtek ki, hogy nyomban utána elfojt­sák Reagan irányítása alatt a nemzetközi tűzoltók. 1985 legnagyobb jelentősége — legalábbis rövid távlatból tekintve — hogy továbbra is kitartott Rea­gan szerencséje — mondják maguk az ellenlábasok meglehetős mélabúval. Ronald Reagan népszerűbb, mint valaha, az a bizonyos „teflon” még nem kopott le róla, bárhol próbálkoznak is az ellenfelek, páncélzatán még se­bet nem ütöttek. Lehetséges talán az is, hogy mindez csak vak vé­letlen? A végzet kedvezett Amerikának, az ország­nak, mely eddig aránylag szerencsésen lábolt át tragikus századunkon, amit az övének neveztek, majd amikor tántorogni kezdett, azon nyomban el­koboztak tőle, — de most látszólag ismét magáévá tett? A londoni Daily Telegraph gazdát cserélt Anglia neves konzer­vatív lapja a Daily Te­legraph, amely eddig ki­zárólag a Berry család tulajdona volt most egy 41 esztendős torontói kanadai Mr. Black az Argus vállalat vezetőjé­nek kezébe került. Black, aki traktorok­tól egészen a sörig sok mindent gyárt 5 eszten­dővel ezelőtt már meg­próbálkozott betörni a lapkiadásba, a torontói Globe & Mail megvásár­lásával próbálkozott, de eredménytelenül. A Daily Telegraph­­hal sikeresebben járt, állítólag a lap konzer­vatív szellemén és szer­kesztésén az új tulajdo­nos nem kíván változtat­ni. Mr. Black Torontó­ban egy palotában lakik, amelynek rézkupolája a Vatikán tetőzetére ha­sonlít, amiből az új lap­király hatalomvágyó egyéniségére is követ­keztetnek egyesek. Az Európai Közösség­ben is, mint sok állam­ban, az év végén nyújt­ják be a következő évi költségvetési előirány­zatot. Lényeges eleme ez úgy a politikai, mind a gazdasági életnek. Ezért a költségvetés be­nyújtásakor sok igazság kerül napfényre. Sok­szor elfelejtik, hogy a de­mokrácia Európából in­dult el és csak lassan tejedt el a világ más ré­szein. Az Európai Közösség­ben a költségvetést a bi­zottság készíti el, onnan megy a Tanácshoz, amely átdolgozza és az­után kerül a parlament elé. Ez, a szükségesnek látott módosításokkal el­ső olvasásában elfogad­ja és visszaküldi a Ta­nácsnak, amely újabb változtatásokat tehet rajta. Azután, rendesen decemberben, visszake­rül a parlamenthez, amely második olvasás után útjára küldi. Az utóbbi években a helyzet, a Közösségen belül, erősen kiélese­dett. A kormányok sok­szor messzemenő ígére­teket tettek, kötelezett­ségeket is vállaltak ma­gukra, amelyekre nem volt fedezet. Azután eze­ket a kötelezettségeket áthárították a Közösség­re, viszont megtagadták tőle a végrehajtásukhoz szükséges anyagi fede­zetet. Ez az eljárás egyébként nemcsak a nagyobb egységeknél,­­mint a Közösség, érvé­­nyesül: a kormányok nem egyszer ugyanígy járnak el kisebb szerve­zetekkel, tartományok­kal, helyhatóságokkal szemben, olyan kötele­zettségekkel terhelve őket, amelyekért dícsér­letet várnak, de amely­ek végrehajtására nin­csen anyagi fedezet. Ez a felelőtlen eljárás sok probléma okozója. A Közösségben az utóbbi időben a Tanács, vagyis a mögötte álló nemzeti kormányok saj­nos nem járnak el kor­rektül a költségvetés be­nyújtásánál. Ez kitűnt az elmúlt évben és az ideiben is. 1984-ben például, a kormányok a kiadáso­kat csupán tíz hónapra irányozták elő. Ezzel azt akarták elérni, hogy a költségvetés egyensúly­ban legyen és hogy mér­téktartónak, takarékos­nak tűnjék. Azonban, mint tudjuk, az év 12 hó­napból áll, úgyhogy az ember joggal teheti fel a kérdést, vajon a fenn­maradó két hónap ki­adásait miből fogják fe­dezni? Ez volt az oka annak, hogy a parla­ment a költségvetést el­vetette. Hosszú küzde­lem után azután a Ta­nács engedett. Viszont rövidlátó eljárása hóna­­­­pokon át tartó bizalmat­lanságot vont maga után. A Tanács megígérte, hogy ez nem fog többé megtörténni. Szoros ér­telemben véve ugyan ezt nem tette meg, de csi­nált helyette mást. Mi­vel január elsején ér­vénybe lép Spanyolor­szág és Portugália csat­lakozása, a költségveté­si előirányzatba belevet­te a 12 országból befolyó jövedelmet, de a kiadá­sokat csak a régi tízre tüntette fel. Ezáltal ha­mis előirányzatot állí­tott fel, amely nem fe­lel meg a tényleges hely­zetnek, mert nem irány­zott elő anyagi fedezetet azokra a kiadásokra, amelyeket a Közösség az új két tagra nézve kö­­telezőleg magára vállalt. Ez különösen elviselhe­tetlen terhet rótt volna a szegény Portugáliára. A parlament nem volt hajlandó ezen a tisztes­ségtelen úton haladni. Ezért költségvetési bi­zottsága úgy határozott, amit később a plénum is magáévá tett, hogy egy a valóságnak megfelelő költségvetést állítson fel, amely érthetően ti­zenhat százalékkal ma­gasabb, mint amit a Ta­nács dolgozott ki. Jellemző a nemzeti kormányok bürokráciá­jának eljárási módjaira, hogy a Tanács sajtótá­­jákoztatóiban azt állítot­ta, hogy a parlament a Közösség kiadásait kö­zel egyharmaddal emel­te. Ez a szám természe­tesen hamis és kész kita­lálás, mert ebből 15% a Közösség délre való ki­terjeszkedésének ter­mészetes következmé­nye. Ez egyébként hosz­­szú távon jó befektetés, mert a két ibériai ország csatlakozása megnyitja az utat a délamerikai pi­acokra. Az természete­sen elkerülhetetlen, hogy a terjeszkedés ele­inte kiadásokkal jár. Vi­szont a két­ új tag nö­veli a bevételeket is. A költségvetés tényle­gesen csak 1%-al emel­kedett, ami lényegesen alatta van az inflációnak és ezért nyugodtan el­mondhatjuk róla, hogy megtakarítást jelent. Ugyanakkor reális is. A másik érv, hogy a nemzeti kormányok spó­rolni akarnak, de a Kö­zösség két kézzel szórja a pénzt, ugyancsak tel­jesen hamis beállítás. Bár a Közösség is, mint minden más közület, te­hetne bizonyos megta­karításokat, meg kell állapítanunk, hogy egyes államokhoz képest igen bölcsen gazdálko­dik. Ezt egyedül a Ta­nács nem ismeri el. Első olvasás után a parlament a költségve­tési előirányzatot visz­­szaküldte a Tanácsnak. Azután visszakerül a parlamenthez és a való­ság csak akkor derül ki. A Tanács az előtt a vá­lasztás előtt áll, hogy vagy meghajlik a Kö­zösség gazdasági köve­telményei előtt, vagy összeütközést keres a parlamenttel. Ebben az esetben ez utóbbi kény­telen lenne a költségve­tést újra elvetni. Pilla­natnyilag nem lehet tud­ni, hogy a Tanács me­lyik utat választja. Kép­viselőinek megnyilatko­zásai nem adnak okot derűlátásra. Szűklátó­körű belpolitikai kérdé­sek és saját bürokratái­nak foglya lévén képte­len felismerni a Közös­ség politikai és gazdasá­gi adottságait. Ez csak újabb válságra vezet­het, amelyért a felelős­ség egyedül az egyes ál­lamokat fogja terhelni. Olyan problémákat te­remtenek a Közösség­ben, amelyekre semmi szükség nincsen. Viszont a parlamenttől nem le­het elvárni, hogy a szent béke kedvéért részese legyen ennek a hamis já­téknak. Egyszer már megmutatta, hogy győ­zedelmesen kerülhet ki egy válságból. Ez a kellemetlen fej­­lemény újabb bizonyíté­ka annak, milyen sze­rencsétlen a Tanács struktúrája. Legfőbb ide­je, hogy az Európai Kö­zösség is demokratizá­lódjék és megszüntesse a Tanács mindenhatósá­gát. Ez lehetővé tenné a Római Megállapodások által létesített szervezet­nek, hogy józanul és eredményesen működ­jenek együtt. Akkor költ­ségvetésünk is reális és becsületes lehetne. Költségvetési csalás Habsburg Ottó „Modern határ” 1985-ben (Folytatás az 1. oldalról) km érintési, azaz jelző hálót, 123,3 km hosszan őrjárati autó­utakat épí­tettek ki a DDR katonái. 31 alkalommal történ­tek incidensek, tettlege­­lések, és fegyveres tá­madások a fal miatt a szétszakított berliniek .Gebiet der Grenzsicherungs­und Pioniertechnischen Anlagen közt. (Nyugat és Kelet Berlin között.) Többször próbálkoz­tak a nyugatberlini rész­ről robbanó­aknákat a falnál robbantani, hogy eltüntessék és tiltakoz­zanak a szégyenfal miatt. Néhol a keletiek biztonsági okokból hát­rább húzták meg a ha­tárt, mint ahol eredeti­leg lennie kellene. Ilyen helyeken alakult ki a senki földje”, melyen csak jelzőtáblák állnak, figyelmeztetve a nyuga­tiakat, hogy már idegen zónában járnak. Elrejt­ve a bokrok és házak közt néhol vasajtók és földalatti járatok van­nak, melyeken át a kele­ti övezetből bármikor a senkiföldjére léphet egy járőr, s akit ott elfog, le is lőheti, vagy átkí­­séri a kelet-német rend­őrségre. Az orosz­ emlékmű el­len, mely a nyugati rész­ben áll, több ízben me­rényletet követtek el. Ez az emlékmű is „hátrább húzódott” kerítés jelzi, meddig mehet el az autó­busz előtte. Kiszállni, gyalogosnak ott elhalad­ni nem lehet, de nem is lenne biztonságos. Bár nyugati övezet, de „sen­ki földjé”-nek tekintik, s a közeli megfigyelő­­tornyokból jól működ­nek a géppuskák... A város területén több helyen fokozottabb mér­tékben erősítették meg az elvtársak a falat. Szö­ges­drót göngyölegekkel és úgynevezett tank­csapdákkal egészítették ki a „modern határt”. 1953, 1956, 1960/61-ben kb. ezer keletnémet szö­kött át naponta (!!!), vagy ment papírokkal „látogatóba” Nyugatra, s nem tért vissza­ többé a szovjet által megszállt paradicsomba.Állítólag ezért volt szükség a 1. Érintési­ háló 2. Megfigyelő torony 3. Védőbunker 4­. Jelző/riasztó/készülék 5. Fényszóró 6. Kutyakifutó 7. őrjárati út 8. Legelső határvonal 9. Autó-árok 10. Világítási berendezés /lámpa-oszlop/ 11. Gereblyézett földsáv /halál­ zóna/ 12. Betonfal,tetején csővel „modern határ” meg­építésére. Terebessy Emőke 3. oldal A Nobeldíj­osztó bizottságot meglepte a kritika Az általános felhábo­rodás, amelyet albizott­ság döntése a békedíj odaítélése a szovjet pro­paganda csoport vezető­jének, meglepte a bizott­ságot. Tagjai hallgatnak ugyan, de baráti körük szerint nem számítottak ilyen­ mérvű felháboro­dásra, és amennyiben tudták volna, hogy dr. Chazov a Kreml vezetői­nek háziorvosa milyen kirohanást intézett a 70-es években Andrei Szakharov ellen, talán másként döntöttek vole Az AIDS leküzdése nehezebb lesz, mint gondolták Afrikából jelentik, hogy az AIDS b­etegség ott nem a homoszexu­álisok körében terjed, hanem a heteroszexuá­lisok nemibetegsége. Párosulva a szifilisszel, azt súlyosbítja, nők és gyermekek sorában ép­pen olyan gyorsan sze­di áldozatait, mint a fér­fiak körében. Ugyanakkor a nyuga­ti orvoskutatások kide­rítették, hogy az AIDS vírus az agy­rendszert támadva azon keresztül terjed és ezért leküzdé­se jóval nehezebb lesz, mint korábban hitték volna. Az is kiderült, hogy az agyhártyagyulladás szá­most fatális formája tulajdonképpen az AIDS vírus­ kihatása volt, ter­jedése talán szélesebb­­körű, mint korábban hit­ték. FIZESSEN ELŐ LAPUNKRA!

Next