Chicago és Környéke, 1986 (1-52. szám)

1986-07-19 / 29. szám

A Magyar Katolikus Egyház belső válsága Ma már közismert tény, hogy az otthoni katolikus egyházi veze­tőség a Mindszenty bí­boros által követett irányról letérve, a meg­alkuvás útjára lépett. Ennek folytán ellentét­be került a magyar alsó­papság és a hívők, főleg a fiatal hívők nagy részé­vel. Erre a szomorú helyzetre mutat rá az alábbi írás, amely egy otthon élő, elhallgatott újságíró tollából szár­mazik és amelyet a Münchenben megjelenő NEMZETŐR közölt. Nemrég rövid újság­hír jelent meg Luigi Pog­­gi római érsek magyar­­országi látogatásáról. A külföldi hírügynöksé­gek szűkszavú tudósítá­sa szerint Poggi két kér­dést akart tisztázni. Az első az ún. „Bulányi ügy”. Tárgyalásainak második pontja a fegy­veres szolgálatot meg­tagadók helyzetének vizsgálata. A hírügynökségek ér­tesüléseivel összevág a magyar katolikus egy­ház hivatalos szócsövé­nek kikiáltott Cserháti József pécsi püspök kül­földi nyilatkozata, amely arról szól, hogy a Szent­szék rövidesen eljárást indít a bulányistákkal kapcsolatban. Cserháti elismeri, hogy Bulányi vezetésével egy rendkí­vül életerős kisközössé­gi mozgalom működik Magyarországon, hozzá­teszi azt is, hogy a benne levő papok — mintegy negyvenen — a „legjobb lelkipásztorok közül” kerülnek ki. Hosszú lenne felsorol­ni most azt a fondorla­tos és egyházi emberhez méltatlan ügyeskedést és tevékenységet, mely­­lyel Bulányi írásairól azt akarták elhitetni, hogy azok ellenkeznek az Egyház tanításaival. Költséget és fáradságot nem kímélve, hamis brosúrát adtak ki, önké­nyesen kiemelt szöveg­részeket, összefüggésé­ben valótlan magyará­zatokat állítottak be eredetinek és minden­képpen arra törekedtek, hogy a Szentszék előtt nyilvánvaló legyen Bu­lányi eretneksége. Ma már ennek az egész el­járásnak szinte irodal­ma van, hiszen Bulányi több levélben kérte Lé­kai bíborost ügyének tisztességes kivizsgálá­sára, valamint azt, hogy vele szemben is ab­ban a szellemben járja­­nak el, amely megegye­zik Jézus tanításával. Sajnos nem így történt. Kétségtelen, hogy ez az eljárás kivitelében és könyörtelenségében nem lepte meg Bulányit. Az igazi okok, melyek az eljárást elindították el­lene, másutt rejlenek. Az igazi ok mindenek előtt az a tény, hogy bá­zisközösségek vannak. Olyan csoportok, ame­lyek akarva-akaratla­­nul kisiklanak az állami ellenőrzés alól. A Ma­gyar Népköztársaság 1976-ban aláírta azt az ENSZ dokumentumot, mely többek között min­den magyar állampol­gárnak teljes vallás­­szabadságot biztosít, vallásos tevékenységé­nek szabad gyakorlá­sát. S miután ezt az egyezményt már általá­nos jellege miatt sem le­hetett módosítani az Állami Egyházügyi Hi­vatal rendeletei által az állam kényelmetlen helyzetbe került. Az ENSz egyezmény aláírásával ugyanis szabad lehetőséget kap­tak a bázisközösségek anélkül, hogy működé­süket bárkinek be kel­lett volna jelenteniük, vagy bármilyen hatósá­goktól erre engedélyt kellett volna kérniük. Ez tulajdonképpen igen nagy fejlődés azzal az állami gyakorlattal szemben, mely pl. csak ezen egyezmény alá­írása után engedte meg, hogy a templomi hitok­tatást — télen a plébá­nia, vagy az egyházköz­ségi épület fűthető he­lyiségeiben tartsák meg és itt sem változtatott — legalábbis hivatalosan — azokon a kissé külö­nös előírásokon, melyek korlátozták a tanításhoz használható eszközöket és megtiltották a részt­vevők kikérdezését, vagy kérdés-felelet for­májában való oktatásu­kat, így az állam kénytelen volt taktikát változtat­ni. Kb. 1965-ig az volt az állami meggyőződés, hogy az Egyházat a püs­pökök jelentik. Ezzel magyarázható, hogy a püspökök közül számo­sat börtönbe csuktak, vagy internáltak, vagy elzártak a hívek elől. Amikor a tények bebizo­nyították, hogy a püspö­kök megfogyatkozása ellenére mit sem válto­zott a magyar vallásos élet hatékonysága, fel­adták ezt a magatartást és megkezdődött az a korszak, amikor az álla­m­ cél a püspökök „meg-­­­dolgozása” ill. megnye-­­ rése volt. Itt is számot-­­­tevő eredményt értek el.­­ Elkezdtek hullani az­­ állami kitüntetések a­­ püspökök mellére. Az­­ állam hamarosan felis­merte, hogy az egyház hierarchikus felépítésé-­­ nek nagy haszna van, amelyet saját javára fordíthat. Ez pedig ab­ban áll, hogy az egyház rendkívül szívósan ra­gaszkodik minden általa adott címhez és ranghoz, a püspököket pedig szin­te tévedhetetlen ember­ként kezeli, akikkel szemben semmiféle kri­tika nem érvényesülhet. Ebből a tanulságból okulva az Állami Egy­házügyi Hivatal rendkí­vül meleg és baráti kap­csolatot létesített Lékai bíborossal, aki ezt az iránta megnyilvánuló „baráti bizalmat” lojá­lis nyilatkozatok töme­gével hálálta meg. Lékai megvilágításában a Ma­gyar Állam tulajdonkép­pen mosolygó készség­gel ügyel az egyház jó­létére és legfőbb gondja, hogy ebben a hazában minden valásos ember­nek jó dolga legyen. Ezt a nyilatkozatot Lékai nem engedi a tényektől befolyásolni. A hiányos­ságokról tapintatosan hallgat. Legfeljebb „kis­­lépéseket” emleget, me­lyekről senki sem tudja, hogy még meddig vezet­nek. Ebben az államot tá­mogató tevékenységben hűséges szövetségese akadt Cserháti püspök személyében, aki gát­lástalanul állít valótlan­ságokat és feltehetően állami engedéllyel, ál­lításainak valószínűsí­tésére, ellenzéki ízű, ill. bíráló jellegű kijelenté­seket is tehet. A többi püspök pedig? Mit tehetnének ezek a jámbor, nagyrészt sú­lyos beteg püspökök, akik úgy érzik, hogy a püspöki kar magatartá­sáért a püspöki kar el­nöke, az esztergomi ér­sek felel. Bólogatnak és hallgatnak, s ha olyan utasításokat kapnak, melyek Lékain keresz­tül az államtól származ­nak, végrehajtják eze­ket, vagy legalábbis igyekeznek végrehajta­ni. A Magyar Püspöki Kar kívülálló szemlélő véleménye szerint, szín­­e már ott tart, hogy fel sem tételezi, hogy az alájuk rendelt papok ké­pesek a gondolkodásra. Megkérdezésük és meg­hallgatásuk nélkül hoz­nak döntéseket és ren­delkezéseket. Papjukat kiszolgáltatják az álla­mi szerveknek, mert semmiféle védelemben nem részesítik őket, nem állnak ki mellettük és még ott sem segítik őket, ahol munkásságuk szorosan összefügg a lelkigondozás legalap­vetőbb kérdéseivel. De mindaddig, amíg a püspökök megtiltják pl. a lelkigyakorlatok tar­tását és az az óhajuk, hogy minden tevékeny­séget ellenőrzésük alá vonjanak anélkül, hogy ezen tevékenységek irányításáért felelőssé­get vállalnának, amíg az államra tartozó ellenőr­zést akarják ellátni a papság felett ahelyett, hogy a rájuk tartozó és feladatként vállalt veze­tést végeznék, addig tu­domásul kell venniük hogy a papság bizalma velük szemben meg­szűnt, eloszlott vagy fel­tételes lett. Magyarországon ma már egyre több helyen papjaink kivonatosan olvassák fel a Püspöki Kar körleveleit, hogy a bennük levő nyilvánvaló értelmetlenségeket ki­­­­szűrjék. Hogy mennyit tud mindebből Poggi érsek úr és mennyire veszi a fáradságot, hogy a püs­pöki kar tagjain kívül mással is szóba álljon, akik talán szerényebb külsőségek között, de valóban tényeket tár­nának fel előtte — nem tudjuk. De egy minden­képpen nyilvánvaló. Le­het Bulányi ügyet csi­nálni, de ez az ügy már régen'nem Bulányi'ügy csak ürügy. Ürügy arra, hogy az állam a püspöki kar segítségével meg­kísérelje ellenőrzése alá vonni a magyar ka­tolikus hívők egyik igen jelentős — értelmiségi — részét és a báziskö­zösségek „megrendsza­­bályozásával” megkísé­relje visszaállítani az őt készségesen kiszól­ Mulroney, a „free trade” és az ellenzék voltak a televízió különös „sztárjai” Brian Mulroney mi­niszterelnök — először kormányra kerülése óta — televíziós beszédet in­tézett a kanadai polgá­rokhoz. A beszédet, amely 14 percig tartott, a CBC nevű televíziós hálózat közvetítette. A felvétel a miniszterel­nök Parlament Hillen lé­vő irodájában történt. A beszéd rövid össze­foglalása a következő: — A ,,free trade” megbeszélések Amerika és Kanada között törté­nelmi jelentőségűek. A megbeszéléseknek két­ségtelenül „alkudozás” jellege lesz és ebben a folyamatban Kanadá­nak időnként jelentős engedményeket kell majd tennie.­­ Amennyiben azon­ban Kanada nem hajlan­dó ezekre a komoly dön­tésekre, rövidesen el­veszítjük az életbevágó­an fontos amerikai pia­cot, az egyre erősödő protekcionizmus követ­keztében. Ha feltesszük a kérdést, hogy mit je­lent majd egy Ameriká­val kötött „free trade” egyezmény Kanada számára, a következő­ket válaszolhatjuk: — A vásárló közönség számára 2 billió dollár vám-megtakarítást, mert ennyit számít most Ottawa az Amerikából importált árucikkekért. Lehetőséget jelent majd a kanadai vállalatok számára, hogy az ameri­kai vállalatokkal azo­nos esélyük legyen az amerikai federális szer­ződések elnyerésére, amelyeknek értéke évi 750, billió, dollár . S a ka­nadai vállalatok minden más területen is ver­senyképesek lehetnek az amerikai vállalatokkal. — Végezetül hangsú­lyozni akarom: „Kana­da politikai és kulturá­­lis önállóságát megvéd­­jük, ez nem lehet alku tárgya.” A politikai ellenzék vezetői is kaptak televí­ziós időt arra, hogy el­mondják véleményüket a „free trade” tárgyalá­sokról. John Turner, a Liberális Párt vezetője, kijelentette: — A miniszterelnök beszéde után még kevés­bé tudjuk, mint eddig, hogy valójában mit akar: szabad külkeres­kedelmet, szabadabb külkereskedelmet, vagy esetleg ellenőrzött kül­kereskedelmet? Kétel­kedem abban, hogy ő maga is tudja, hogy mit akar. A miniszterelnök máris engedett az ame­rikai kívánságnak, ami­kor feloszlatta a Fore­ign Investment Rewiev Agencyt és megszüntet­te a National Energy Programot. A kanadai életforma egyedül álló és nem vagyunk hajlan­dók feladni. Nincs szán­dékunkban az 51-ik ame­rikai állam lenni. Ed Broadbent, az NDP vezetőjének véle­ménye : — Az amerikai tár­gyalási megbízottak már korábban kijelen­tették, hogy tárgyalni akarnak a medicare, a nyugdíj és egyéb szoci­ális programjainkról. Mi azonban itt, Kanadá­ban, az amerikai hagyo­mányoktól eltérő hagyo­mányokat létesítettünk és számos esetben társa­dalmunk egészségesebb az amerikai társada­lomnál. Brian Mulroney tele­víziós beszéde utáni napon Washington, D.C.-ben megkezdődtek a „free trade” tárgyalá­sok az amerikai és kana­dai megbízottak között. A megbeszélésekről sem az amerikaiak, sem a kanadaiak nem hajlan­dók nyilatkozni az újság­íróknak. Az általános közvélemény az, hogy ez volt eddig Brian Mulro­ney első megnyilatkozá­sa, amellyel egyetértett az angol és francia la­kosság nagy többség­ben. Az étkezés veszélyei Friedrich Nietsche, német existencialista fi­lozófus, egyik alapvető megállapítása és taná­csa volt: — Éljünk veszélye­sen! Kortársai és mi, kései utódai, kétségtelenül megfogadtuk a taná­csot és veszélyesen élünk s amint azt nemré­giben az amerikai mező­­gazdasági minisztéri­um megállapította: mindenekelőtt, veszé­lyesen étkezünk. A mi­nisztérium néhány, ez­zel kapcsolatos, figye­lemre érdemes megál­lapítása a következő: " Az amerikai sajtó nemrégiben azt jelentet­te, hogy az Egyesült Ál­lamokban évenként átla­gosan ötezer személy betegszik meg ételmér­gezésben. Ez a megálla­pítás teljes mértékben tévedés! A helyes szám: Amerikában az ételmér­gezésben megbetege­dettek száma évenként átlagosan kétmilló.­­ Az emberek azt hi­szik, hogy az ételmérge­zés könnyen megálla­pítható, mivel az étel­­mérgezést okozó bakté­riumok kellemetlen il­­latúak. Ez is tévedés. Ezzel szemben az igaz­ság az, hogy az ételmér­gezést okozó baktériu­mok többségének sem­milyen szaga, színe és íze nincs.­­ Ha az ételt hosz­­szabb ideig, esetleg több mint két óráig hagyjuk általános szoba­hőmér­sékleten állni, majd­nem bizonyos, hogy ki­fejlődik benne valami­lyen ételmérgezést oko­zó baktérium. Ezért te­hát a leghelyesebb, ha minden további nélkül kidobjuk. — Sohase ízleljünk meg ételt, ha úgy vél­jük, hogy esetleg már nem jó. Az étel íze sem­mit sem jelent. Ha a leg­kisebb kételyünk van — egyszerűen dobjuk ki az ételt. — Az emberek több­sége azt hiszi, hogy a kannázott ételek nem okozhatnak ételmérge­zést. Ez is tévedés. Ha a kannázott étel kannája „dagadt”, a kanna re­pedt, vagy rozsdás, vagy esetleg éppen szivárog — minden további nélkül dobjuk ki, mert ételmér­gezés szempontjából ép­pen olyan veszélyes, mint a romlott étel. gáló püspökök tekinté­lyét és szavahihetősé­gét. Hogy ez a kísérlet mi­lyen sikerrel jár, a jövő dönti el. Könnyű megjó­solni, hogy eredményte­len marad. Az öntudatra ébredt katolikus hívő önként, vagy kényszer­rel ma már nem mond le az önálló gondolkodás és a bírálat lehetősé­géről. Ez is Amerika... Fekete G. István: Elszomorító anyagi helyzetem sajnos igazolja, hogy a tőzsdei dolgokhoz nem értek, a pénzügyek­ben pedig egyenesen hatókör vagyok. Ezért aztán nem olvasom a pénzemberek bibliáját,­­ vagyis a Wall Street Journal-t. Pontosabban mondva, nem veszem ezt a lapot, de a vonaton mellyel belváro­si munkahelyemre járok, néha találok egy-egy ott­felejtett példányt, melyet átlapozok. Amikor valamelyik cikk megragadja a figyel­memet, olvasás közben fontoskodva ráncolom a homlokom, arcom gondterhelt lesz, mint egy csőd előtt álló temetkezési vállalkozóé és néha rosszal­lóan csóválom a fejem. Éppen úgy, mint azoktól az emberektől láttam, akik — velem ellentétben — feltételezhetően értik is amit olvasnak. Én ugyanis bár a szavakat értem, meg imitt­atott néhány tőmondatot is, de a legtöbb cikket nem értem. Kö­dös előttem a céljuk, logikájuk, és a mondanivaló­juk. Nem értem a cikkek statisztikai összehason­lításait, belföldi célirányát, világpiaci és nemzet­közi reakcióját. A konfúziókat is éppen annyira ér­tem, mintha nem üzbégül lenne írva. A minap egy harminc év körüli, rendkívül ele­gáns, csinos nő olvasta a vonaton a Wall Street Jo­urnal­­ aznapi számát. Szemben ült velem és amíg ő az újság nekem titokzatos, de neki talán izgató híreit olvasta, én (lopva és diszkréten) őt bámul­tam. Mielőtt leszállt, kedvesen rám mosolygott, — sajnos úgy, mint ahogy fiatal, szép és magabiztos nők szoktak öregedő férfiakra mosolyogni. — Nekem mára elég a rossz hírekből... — mon­dotta. — Ha érdekli, hogy miért jutunk előbb-utóbb mindannyian szegényházba, tessék... — és átnyúj­totta a lapot. — Aki olyan szép mint ön, annak csak optimis­tának szabad lenni... •E­nyekerésztem. Ahogy a szép nővel foglalkozó gondolatokkal — és sajnálatos gyorsasággal elröppent ifjúságom után sóvárogva — forgattam az újságot, szemem rövid cikkre tévedt, amely arról értekezett, hogy az Energia Sáv (Energy Best) államai, vagyis az olaj­kutatás államok teljes gazdasági csődben vannak. A cikk írója Texas, Louisiana és Oklamhoma ál­lamok anyagi nehézségeit a rohamosan csökkenő olajáraknak tulajdonította. A derék férfiú valószí­nűleg texasi lehetett, mert főleg ennek az állam­nak a problémáival foglalkozott. És szinte kroko­dil könnyeket hullatott afelett, hogy a cowboyok, kétméteres férfiak és az olajkutak állama 1,3 bil­lió dollár deficittel rendelkezik. S amely deficit napról-napra nő, éppen úgy, mint a munkanélkül ■ liek száma. Letéve a cikket, — igazi „jóember” lévén — ki­csit elsajnálkoztam az említett államok gazdasági nehézségein és munkanélküliségén. Megvallom, hogy sajnálkozásom percről-percre csökkent, mert eszembe jutottak az energia krízis évei. Az 1972— 75-ös évek, amikor az OPEC nemzetek (Organiza­tion of Petroleum Export in Countries) összeeskü­vése következtében 35-40 dollár volt egy hordó olaj ára! Az erkölcstelen áremelés következtében sokezer gyár és üzem csődbejutott, milliók lettek munka­­nélküliek és több mint százezer család elvesztette házát, mert nem tudták fizetni a részleteket. Amíg Amerika nagy többsége nyögött az energia krízis éveiben,­­ Texas, Luisiana és Oklahoma zsíroso­­dott. Mégpedig azért, mert a szabadkereskede­lem jogcímén az OPEC nemzetekkel együtt, ők is felemelték áraikat. Texas és Luisiana odáig ment a bűnös kapzsi­ságban, hogy újabb adót tettek arra az olajra és benzinre, melyet más amerikai államokba szállí­tottak. „Vegyétek úgy, mint senki adót” — humo­rizált az egyik nagy texasi napilap a nemzet gaz­dasági nyomorán. Nagyon érdekes, hogy amikor az OPEC nemze­tekkel együtt az amerikai olajkutatás államok is felemelték áraikat, a szabadkereskedelem jogá­ra­­ és jogvédelmére hivatkoztak. Most azonban Lloyd Bentsen texasi demokrata szenátor azt kö­veteli, hogy a kormány 27 dollárban szabja meg az amerikai olaj árát hordónként. Ez természetesen azt jelentené, hogy miután az OPEC olaj ára jelen­leg 10-12 dollár körül van hordónként, közel 150 szá­zalékkal meg kellene vámoltatni az importált olajat. Az Egyesült államokban évente kb. 6 billió hordó olajat használnak, — melynek egyharmada impor­tált, — a texasi szenátor által követelt olajadó 90 billió dollárjába kerülne évente az amerikai fo­gyasztóknak. Azoknak a fogyasztóknak akiket az energia krízis éveiben olyan arcátlanul megfejtek Bentsenék. Érdekes, hogy most szó sem esik a „szabadkereskedelem jogvédelméről” texasi, ok­­lahomai és luisianai körökben. Azokban az években, amikor Amerikában száz­ezrek fagyoskodtak télen, mert nem tudták megfi­zetni a magas fűtőolaj árakat, vagy mert a magas olajárak miatt munkanélkül voltak, a Texas na­gyon jó hangulatban volt. Igazolja ezt, hogy több százezer texasi autóra az a „vicces” plakátocska volt ragasztva, hogy: Faggyatok meg! (Ez nem szószerinti fordítás, mert ezt lapunk szerkesztője erkölcsi okokból nem közölné. Az angol szöveg ugyanis így szólt a texasi autókon: „Let the... bastards freeze in the dark!) A texasiak honfitársi és emberbaráti szereteté­­nek fentiekben leírt szép példájára gondolva, két közmondás jut az eszembe. Az egyik, hogy: Isten nem ver bottal! A másik pedig: A legszebb öröm, a káröröm! William Parker bíró első döntése: júliusban kezdődik a „Stevens-háború William Parker bíró, aki a „Supreme Court of Ontario” tárgyalási di­víziójának főbírája és akit Brian Mulroney megkért, hogy lefolytas­sa az eljárást Sinclair Stevens, volt federális iparügyi miniszter ügyé­ben, 30 perces előkészítő tárgyalást tartott To­rontóban. Az előkészítő tárgya­láson Parker bíró közöl­te: hét különböző cso­portnak és személynek adja meg a jogot, hogy a tanukat keresztkérdé­seknek vesse alá és amennyiben jónak lát­ják, saját tanúikat idéz­tessék m­eg és saját bi­zonyítékaikat terjesz­­szék elő. Ilyen jogot kap maga a lemondott mi­niszter, Sinclair Stevens és felesége, Noreen is. A meghallgatottak között lesznek — természete­sen — a Liberális Párt és az NDP federális par­lamenti képviselői is. Külön-külön ügyvéd kép­viseli a Stevens házas­párt, a liberálisokat és az NDP képviselőit. Da­vid Scott, ügyvéd, a pár­­tonkívüli, úgynevezett „chief commission” jo­gi képviselője, kijelen­tette: nem hiszi, hogy Parker bíró eltűri, hogy az egész meghallgatás­ból „politikai cirkusz” legyen. Parker bíró rövid be­vezető szavai az ügyvé­dekhez : — Ne felejtsék el, hogy ez a meghallgatás nem tárgyalás, csupán vizsgálat. A vizsgálat kezdetét július 14-ikében rendelem el. (David Scott szerint nem lehetetlen, hogy Mulroney miniszterel­nököt is megidézi ta­núként. — Szerk.) ­ Reagan népszerűbb minden elődjénél Reagan elnök népsze­rűsége minden eddiginél magasabb rekordot ál­lított, jelenti a Gallup Közvélemény Kutató In­tézet május derekán esz­közölt körkérdését ki­értékelve.­­ 1004 felnőttet kérde­zett Gallup, tudományo­san kiválasztott helysé­gekben, ezek Amerika keresztmetszetét képez­ték. A kérdésre, hogy he­­lyeslik-e a módot ahogy Ronald Reagan hivata­lát betölti 68% igennel válaszolt, 23 helytelení­tette csupán, 9%-nak nem volt véleménye. Ezzel ellentétben Ni­xon és Eisenhower, aki­ket az ország szintén új­ra választott, valamint Truman és Johnson akik elődjük halála miatt ke­rültek az elnöki hivatal­ba, majd választották őket újra egy második mandátumra, — máso­dik mandátumuk máso­dik esztendejében — ott ahol most Reagan tart— valamennyien erősen vesztettek népszerűsé­gükből, Ronald Reagan­nal ellentétben­ Richard Nixont csu­pán 25% támogatta, Lin­don Johnsont 48%, Eisenhowert 53%, Harry Trumant 37%. A Gallup szerint a kor­mánypárti republikánu­sok 88%-a támogatja Re­agant, sőt a demokraták többsége 51%-a úgyszin­tén. A férfiak 74%-a támo­gatja az elnököt, szem­ben a nők 62%-ával, a fehérek 72%-a, szemben a feketék 31%-ával. Az évi 25 ezer dollár­­nál többet kereső ott­honok lakóinak 77%-a pro-Reagan, a 25 ezer­nél kevesebbet keresők 60%-a helyesli az elnök politikáját. Amerika különböző részeiben nem mutatko­zott vélemény­különb­ség a lakosságban. Reagan népszerűsé­ge a Gallup szerint ál­landóan növekszik: 1981-ben a lakosság 58%-a támogatta, 84- ben 56%, 85-ben 61%, most pedig 68%. Reagan elnök népsze­rűbb mint minden előd­je a II. Világháború óta a második mandátum jelen fázisában, összege­zi kutatását a Gallup Intézet. 7. oldal FIZESSEN ELŐ LAPUNKRA!

Next