Chicago És Környéke, 1988 (83. évfolyam, 7-49. szám)

1988-09-17 / 38. szám

6. oldal forming a heart shape; solo plane loops to the back, preparing an approach to “pierce” the heart 560 km-es sebességgel az olasz Frecce Tricolori repülőgépek a bemutató — „nyíl a szíven keresztül" nevezett manőver — befejezéséhez közelednek. Ahogy történt. A „nyíl” repülőgép túl korán és alacsonyan érkezik, összeütközik legalább egy repülőgéppel, mely(ek) elindítják a tragédiát. Égve és kormányozhatatlanul az egyik MB-339A gép a leszállópálya fölött „cigánykereket hányva" zuhan a nézők felé. A tömegbe való becsapódás után a gép kigyullad, mint egy tűzgömb. Az emberek menekülnek, céltalanul futnak. A balesetnek eddig 52 halálos áldozata van. Többen, még a kórházban, élet-halál között vannak. Időzített bomba Kabulban Peshavar­ban sajtó­­értekezletet tartott Sid­­diqullah. Ő is egyetlen névvel jelöli magát, úgy mint hírhedt fivére Nad­­zsibullah, az afganisztá­ni hatalom birtoklója. A két testvér a barrikád két szembenálló oldalán van. A harmincöt éves Sid­­diqullah éles, már-már gyűlölettől fűtött sza­vakkal kelt ki saját fi­vére ellen. Többek kö­zött Sztálinhoz hasonlí­totta, hazugnak és tö­meggyilkosnak bélye­gezte. Azzal vádolta, hogy mérhetetlen becs­vággyal kapaszkodott a hatalomba, karrierje ér­dekében nem kímélte sa­ját családját sem. Hat­vanéves apját ügynökei­vel meggyilkoltatta, mert szembeszállt poli­tikai törekvéseivel. A kabuli pártvezér testvére — saját beval­lása szerint — maga is kommunista volt. Az af­gán fővárosban jogi és politikai tanulmányokat végzett. Később egy pénzügyi kirendeltségen dolgozott Hamburgban. Időközben kiábrándult a kommunizmusból és po­litikai menedéket akart kérni az NSzK-ban. Ál­lítása szerint ezért Nad­­zsibullah megfenyeget­te, hogy elraboltatja gyermekeit. Majd ügy­nököket küldött Ham­­burga, akik egy óvatlan pillanatban kábítószert vegyítettek a teájába, így történt, hogy Siddi­­qullah egyszer csak Kelet-Németországban találta magát, a KGB embereinek társaságá­ban. Nem volt más vá­lasztása, mint — Moszk­va érintésével — vissza­utazni Kabulba. Néhány hónapra börtönbe zár­ták, majd — amikor Nadzsibullah nagysza­bású megbékélési kam­pányba kezdett — kien­gedték és fűt-fát ígértek neki; többek között fel­ajánlottak egy konzuli állást Moszkvában. Ő azonban, feleségével és két gyermekével együtt megszökött és a mud­­zsaheddinek oldalára ál­lott. A sajtókonferenciát, ahol mindez elhangzott, az afgán ellenálló cso­portok főhadiszállásán tartották, a pakisztáni­afganisztáni határ köze­lében. A szervező — az egyik legradikálisabb mudzsaheddin csoport — úgy választotta ki a dátumot, hogy egybees­sék a szovjet csapatok felének kivonulásával. Megfigyelők szerint amolyan ellenpropagan­da akart ez lenni, egy olyan időszakban, ami­kor a kabuli kormány mindent latba vet annak bizonygatására, hogy szovjet segítség nélkül is képes vezetni az or­szágot. Nadzsibullah fi­vére ezzel kapcsolatban megjegyezte, hogy ha a különféle ellenálló cso­portoknak sikerül egy­ségbe tömörülniük, a kommunisták hamar el­veszítik a hatalmat. A „Prágai Tavasz” utóhangjai húsz év múlva Húsz évvel ezelőtt a Varsói Szerződés öt tag­országa csapatokat kül­dött Csehszlovákiába, hogy véget vessenek egy kísérletnek, amelynek célja az úgynevezett „emberarcú szocializ­mus” megvalósítása volt. A „Prágai Ta­­vasz”-t eltiporták a szovjet tankok. A kez­detben kétszázezer fő­nyi katonaság rövid időn belül félmillióra duz­zadt és ellenállásra saj­nos gondolni sem lehe­tett. A csehszlovák főváros központjában, a Wenzel téren összegyűlt párszáz ember, hogy emlékez­tessen a hajdani esemé­nyekre. Az akkori főtit­kár, a reformokkal pró­bálkozó Dubcsek nevét emlegették. Éltették a szabadságot és felszólí­tották a szovjet csapa­tokat, hogy vonuljanak ki Csehországból. A tö­meg észrevétlenül növe­kedett, mindig többen és többen csatlakoztak hoz­zá, a követelések egyre hangosabbak lettek, majd elhangzott a nem­zeti himnusz is. A lel­kesedés a tetőfokra há­gott, amikor mintegy ve­zérszóra elindult a tö­meg a prágai vár a Hradzsin felé. Egy ap­jával menetelő gyerek megkérdezte apjától: miért tartanak arra fe­lé? Mire a válasz az volt, hogy „kidobjuk őket”. A vár felé menve át kel­lett jutni először a fo­lyón. A hidakat azonban már elfoglalták a rend­őrök, pórázon tartva a vicsorgató rendőrku­tyákat. Az időközben tíz­ezerrel duzzadt tömeg az öklét rázta feléjük és azt kiabálta: Szégyell­­jétek magatokat. Vele­tek vannak a kutyák, de nálunk az igazság.” A tüntetők visszafor­dultak. Többségük olyan fiatal volt, hogy a Prá­gai Tavasz idején még meg sem született. Visz­­szavonulásukat megsza­kította a gumibotokkal felszerelt rendőrség. Ez volt a legnagyobbszabá­­sú felvonulás 1969 augusztusa óta. Akkor is tízezrek tüntettek, akik­re a rendőrség minden figyelmeztetés nélkül harckocsikkal rohant rá. A húsz évvel ezelőtti eseményekkel kapcsola­tosan a jelenlegi vezetők is állást foglaltak, ugyan­úgy mint Grósz Károly ők is elítélik a Prágai Tavaszt. A „Rude Pravo” című pártlap arról cikkezett, hogy az idegen beavat­kozásra azért volt szük­ség akkor, hogy meg­akadályozzák az 1956-os­­magyar tragédia meg­ismétlését. A TASSz Iroda jelen­Moszkvában a párt központi bizottsága és a Legfelsőbb Tanács el­nöksége elfogadta azo­kat az új szabályokat, amelyek a kitüntetések odaítélésére vonatkoz­nak. Lényegük az, hogy ezentúl érmét csak az arra érdemeseknek osz­tanak ki. Az intézkedést — ahogy a Szovjetunióban már lenni szokott — ol­vasói levelek egész sora készítette elő. A lapok­nak beküldött panaszü­lése szerint a moszkvai tanács megtiltotta az 1968-as csehszlovák ese­mények felülvizsgála­tát. 1968-ban az a ve­szély fenyegetett, hogy Csehszlovákia kiszakad a szocialista államok kö­zösségéből, s miután a diplomáciai lehetőségek kimerültek, a Szovjet­uniónak négy másik szo­cialista állammal együtt nem maradt más lehető­sége, mint az, hogy kato­nai erővel bevonuljon az országba. A jelentés sze­rint a „Prágai Tavasz” a Csehszlovákián belüli szocialista ellenes erők és nyugati felforgató erők összpontosított tá­madása volt — írja a je­lentés. Csehszlovákiá­ban az 56-os magyar tra­gédia megismétlése fe­nyegetett és ezt minden­áron meg kellett akadá­lyoznunk. .. m­ — mondotta a család szóvivője, Peter Wallen­berg, hogy megszólal­tathassák a még életben lévő szemtanúkat. Ra­oul Wallenberg a II. Vi­lágháború alatt a buda­pesti svéd követség első titkára volt és ilyen mi­nőségben sokezer üldö­zött zsidónak mentette meg életét, egész addig, míg a szovjet bevonulá­sa után eltűnt. ­ A Wallenberg család alapítványa Raoul Wallenberg, svéd diplomata család­ja alapítványt tett an­nak részletes felderíté­sére, hogy a kitűnő dip­lomata miként élte le életét. A rendkívüli gaz­dag svéd nagyiparos Wallenberg család öt­százezer dollárt adomá­nyozott a híres svédor­szági Uppsala egyetem­nek és egy ismeretlen, meg nem nevezett ame­rikai főiskolának. Egye­sek szerint ugyanis Wal­lenberg még mindig él, valahol a szovjetben, sőt szemtanúk bizonyí­tották ezt még Izraelből is, míg mások szerint a háború utáni első évek­ben, miután a Szovjet­unióba hurcolták — meghalt. A kutatómun­kát gyorsan kell végez- Hegemonikus törekvések, egy kultúrharc árnyékában Haas György (Bécs) A Szocialista Interna­­tionáléba tömörült szo­ciáldemokrata, szocia­lista pártok, a marxista ideológia értékveszté­sével, a társadalomban elfoglalt helyzetük mi­att, állandó taktikai vál­tozásokra kényszerül­tek. A materialista vi­lágnézet követői nem­csak a gazdasági élet­ben vallottak kudarcot, hanem a társadalom más területén is. Éppen ezért a nyílt ideológiai állásfoglalás helyett, burkolt taktikázásba kezdtek a társadalom befolyásolására. Erre a tevékenységre a kultu­rális terület kínálko­zott, mivel itt látszóla­gos szellemi értékek ár­nyékában, valójában a marxista szemléletet le­hetett a köztudatba a hátsó kapun vissza­csempészni. Az osztrák szocialis­ták, akik pártjuk erősen marxista jellegét az öt­venes évektől kezdve igyekeztek homályba burkolni, a hetvenes évek elején bekövetke­zett hatalomra jutásuk után, mindent elkövet­tek, hogy a kulturális élet irányítását meg­kaparintva, egy abszo­lút hegemóniára tegye­nek szert. A hatalom el­ső éveiben még óvato­sabban haladtak előre céljuk megvalósítása ér­dekében. De már akkor érzékelhető volt, hogy az ország első prózai szín­házát, a hajdan világ­hírű Burgtheatert, mi­képpen állították céljaik szolgálatába A vezetés élére olyan személyeket ültettek, akiket ideoló­giai szempontok irányí­tottak, és nem esztéti­kai meggondolások. Egymást követték a ke­letberlini rendezők, akik ha nem Bertold Brech­­tet vitték színpadra, akkor modern felfogás álarcában klasszikus darabokat formáltak át írójuktól idegen szem­pontok szerint. A Burg­­theater külföldön is hí­res művészei, egyre in­kább kiszorultak a tár­sulat kamara­színpadá­ra és helyükbe közis­merten szocialista elkö­telezettségű, harmad­rangú színészek kerül­tek. A bécsi Vígszínház, a Volkstheater élére a szo­cialista központi pártlap az Arbeiter Zeitung kri­tikusa került, aki hama­rosan a színjátszó kom­muna színvonalára sül­lyesztette le, az egykor rangos színpadot. A tár­sadalom­kritika álarcá­ban egymást követték a darabok, amely antikle­­rikális élükkel, a társa­dalom klasszikus érté­keit, házasság, család, intézményét igyekezett gúny tárgyává tenni. Az utóbbi években a kultúra álarcában foly­tatott ideológiai harc Ausztriában sokkal nyíl­tabb formát vett fel. A kultuszminisztérium élén gyorsan váltogat­ták egymást a szocialis­ta vezérkar képviselői, amíg Hilde Hawlicek személyében a bal­szárny egyik képviselő­je került a tárca élére. Hawlicek asszony szakí­tott elődei némi álcá­zást követő politikájával és csak­nem nyíltan a párt ideológiai szem­pontjai szerint kezdte el működését. Miközben az anyagi nehézségekre va­ló hivatkozással több nagy színháztól megvon­ta, vagy leszűkítette az anyagi támogatást, ad­dig az úgynevezett prog­resszív társulatok bőven részesültek a kultusz­­tárca költségvetéséből, így vette Hawlicek asz­­szony szárnyai alá a ta­valy nyári salzburgi ün­nepi játékokon megbu­kott Tábori társulatot is. A huzamosabb idő óta a felszín alatt húzódó felkelés a szocialista kultúrpolitika miatt néhány hónappal ezelőtt kezdődött el, amikor a Burgtheater együttesé­nek művészi és techni­kai személyzetének kép­viselői fellázadtak Cla­us Peymann igazgató el­len. Peymannt még a mostani bécsi polgár­­mester Helmut Zilk ho­zott a német elvtársak bochumi szellemi köz­pontjából a Burgtheater élére. Peymann, aki igyekezett is a színház élén betöltött állását ki­használni, hogy elvtár­sai érdekében pártpoli­tikai szempontok érde­kében visszaéljen vele, így a Waldheim elnök el­leni harcban a legútszé­­libb kifejezéseket hasz­nálva igyekezett a köz­véleményt befolyásolni. Persze látszólag nem mint szocialista párttag, hanem mint Burgthea­ter igazgatója. Amikor a társulat fellázadt Pey­mann ellen, Hawlicek igyekezett azonnal a se­gítségére sietni és min­den tőle telhetőt elköve­tett, hogy őt átmentse későbbi időkre. Ebben segítségére sietett a szo­cialista többségű oszt­rák televízió vezetői is, akik a közvélemény fél­retájékoztatásában tá­mogatták meg Hilde Hawliceket. A kultúr­harc következő állomá­sa volt, az úgynevezett „szexuális csomag” meghirdetése. Ez az is­kolai oktatásban beve­zetésre váró tantárgy­ként tanítaná a fiatalo­kat a szexuális érintke­zés különböző vállfa­­jaira, valamint a nemi önkielégítés prakti­káit. Tizenkét éves kor­tól tervezi Hawlicek asszony a szülők az egy­házi hatóságok tiltako­zása ellenére az állami nyomdában már ki­nyomtatott könyvnek a bevezetését. A szellemi terület meghódításáért folyta­tott támadás a szocialis­ták részéről ezzel nem fejeződött be, hanem egy újabb vitát provokáltak egy művészileg és poli­tikailag is erősen meg­kérdőjelezett szobrász emlékművének felállí­tása miatt. Alfred Hrnd­­licka egy kommunista képzőművész, akinek harmadosztályú alko­tásait a szocialista kul­tuszkormányzat több­ször állami díjakkal ju­talmazott, egy kőtörme­lék felállítását határoz­ta el az „Antifasizmus és béke” címszó alatt az Operaház mögött, az Al­­bertinaplatzon. Hans Tuppy a koalíciós kor­mány tudományosügyi minisztere nem járult hozzá a Hrndlicka által elképzelt feállítási hely­hez, hanem Bécs belvá­rosában egy másik teret jelölt ki erre a célra. Ezt követőleg a szocia­lista pártvezetés részé­ről megindult a támadás a kormány keresztény­­demokrata minisztere ellen. A koalíciós béke fennmaradása érdeké­ben a támadást nem a kormány szocialista kancellárja Franz Vra­nitzky vezette, hanem a kormányfunkciót nem viselő szocialista köz­ponti bizottsági titkár dr. Heinrich Keller. Az ügy pikantériájá­hoz tartozik, hogy Al­fred Hindlicka, aki ál­landó jelleggel részt vállal szélsőbaloldali akciókban, a napokban interjút adott az oszt­rák kommunisták köz­ponti lapjának a Volks­­stimmének. Ebben an­nak a véleményének adott hangot, hogy Sztá­lin nélkülözhetetlen személyiség volt, majd az 1956-os magyar forra­dalom és az 1968-as prá­gai tavasz kapcsán ki­jelentette: „Nekem ma muszáj megmondanom, hogy számomra nem le­hetett volna borzalma­sabb mint ha feldarabol­ták, összetörték volna a szocialista tábort.” A szocialisták által vezetett kultúrharccal, de különösen a Hindlic­ka emlékművel kapcso­latban Ausztria legna­gyobb tekintélynek ör­vendő lapja a bécsi Die Presse főszerkesztője vezércikkben a követke­zőket írta: „A szocialisták azon fáradoznak továbbra is, hogy a fasiszták a pol­gári tábor oldalán van­nak, míg az antifasisz­ták és az ellenállás a baloldali tábor privilégi­umai közé tartozik.” Chorherr nem véletlenül írta le ezeket a sorokat, mivel tudta, hogy a szo­cialista párt és a mö­götte álló szélsőséges erők a rágalmazástól, a becsmérlésig minden eszközt felhasználnak, hogy a céljaikat keresz­tező személyeket, vagy intézményeket diszkre­­ditálják. Erre a mostani eset is egy jó példa. Mi­vel Hans Tuppy tudo­mányügyi miniszter nem adta hozzájárulá­sát a szocialista elkép­zeléshez, azonnal fasisz­ta szándékokkal vádol­ták meg, noha jól tud­ták, hogy édesapját 1939. november 15-én a Sach­­senhausenben felállított koncentrációs táborban a nácik kegyetlen módon meggyilkolták. A szocialista roham a polgári társadalom er­kölcsi normáinak meg­döntésére az utolsó hó­napokban döntő sza­kaszba jutott. Amíg az egyik oldalon, az egyhá­zi hiearchia közömbö­sítésére szocialista ve­zetők résztvesznek is­tentiszteleteken. Frank Vranitzky a kancellári hivatal átvételekor visz­­szatért a katolikus egy­ház soraiba, ugyanak­kor mindent elkövetnek, hogy a kultúra álarcá­ban a materialista ér­tékrendet kényszerítsék a társadalomra. Ennek legújabb jelét adta az SPÖ igazság­ügyi-jogi ügyekben ille­tékes parlamenti képvi­selője, aki bejelentette, hogy az ősz folyamán a nemzetgyűlés elé ter­jesztik azt a törvény­­javaslatot, amely men­tesíti a házasságtörő­­ket minden hátrányos jogi következményektől. * Vége a tékozló éremosztásnak hát arról írtak az elvtár­sak, hogy immár semmi értelmük és értékük nincs a kitüntetéseknek, hiszen évfordulók alkal­mával teli kézzel szórják őket boldognak boldog­talannak, természete­sen főleg pártemberek­nek és ugyanez a hely­zet a Vasfüggöny mögöt­ti országokban is. Már az is elég volt egy plecs­ni megszerzéséhez, ha valaki magas kort ért el, vagy esetleg teljesítet­te az „ötéves tervet”. A TASSz szovjet hírügy­nökség ezzel kapcsolat­ban kifejtette, hogy ed­dig nem vették figye­lembe a dolgozók való­di munkájának hozzájá­rulását a társadalom haladásához. Ez egyben azt jelenti, hogy egészen mást,­­ például a hatal­mat és a viszontjutal­­mazással kecsegtető po­zíciót vették figyelembe csupán. A kitüntetések esztelen osztogatásáról mindenkinek a volt főtit­kár, Brezsnyev jut az eszébe, aki ünnepi alkal­makkor nem restélt úgy megjelenni a nyilvános­ság előtt, hogy az egész melle csillogott a kitün­tetésektől, amik úgy csi­lingeltek léptekor a mel­lén, mint a karácsony­fán a csengők. Köztük természetesen olyanok is szerepeltek, amelye­ket a háborúban teljesí­tett hősiességéért, vagy kiváló irodalmi tevé­kenységéért kapott. Közismert tény, hogy ki­zárólag politikai biz­tosként működött a há­ború alatt és lehetőleg a harctereket csak mesz­­sziről szemlélte, ami pedig „írásait” illeti, köztudomású, hogy ide­gen tollakkal ékeske­dett, mert mindent — még a beszédeit is má­sok írták helyette... FIZESSEN ELŐ LAPUNKRA!

Next