Phralipe, 1990 (1. évfolyam, 1-12. szám)

1990-06-01 / 6. szám

A PHRALIPE FÜGGETLEN CIGÁNY SZERVEZET POLITIKAI PROGRAMJÁBÓL 1 A PHRALIPE demokratikus alapon álló független cigány szervezet. 2 Szervezetünk a demokrácián, mint célki­tűzésen azt érti, hogy - mint minden állam­polgárnak, csoportnak - a cigányságnak is joga van arra, hogy az egyének és közössé­gek által választott és ellenőrzött, megfele­lő programmal rendelkező, felelős, megbí­zott személyek járjanak el ügyükben kép­viselőként. Csak ilyen esetben ismerhető el politikai vélemény, megállapodás a kisebb­ség nevében. Ennek alapján nem ismerünk el egyet­len szervezetet sem a cigányság egészének képviselőjéül, csak abban az esetben, ha erre választás útján az egész kisebbségnek módjában áll megbízást adni a számára. Ennek hiányában a különféle szervezetek csak tagjaik véleményét képviselhetik. . A PHRALIPE alapvető célkitűzése a cigányság tényleges képviseleti lehetőségé­nek, a kisebbség helyi és országos autonó­mia lehetőségének kiharcolása. Demokratikus célkitűzésünknek tart­juk azoknak a politikai erőknek a támoga­tását is, amelyek ezeket az elveket progra­mokban és működésükben magukra köte­lezőnek ismerik el és vállalják ezeken az elveken belül kisebbségünk létérdekeinek megfelelő figyelembe vételét és érvényesí­tését. Szervezetünk a demokrácia elveit és gyakorlatát felépítésében és működésében önmagára is kötelezőnek tekinti.­­ A PHARISPE azért tekinti magát füg­getlen cigány szervezetnek, mivel fő fel­adatát a cigány kisebbség alapvető érdeke­inek érvényre juttatásában látja és ennek megfelelően képvisel politikai, szervezeti és szellemi erőt, függetlenül az egyéb párt­­politikai érdekektől. Minden esetben fenn­tartja magának az önálló véleményalkotás­ és nyilvánítás jogát és szervezeti független­ségét politikai pártokkal, szervezetekkel val­ kapcsolatában a kisebbség érdekei­nek védelme és érvényre juttatása céljából. Véleménye szerint más szervezeteknek et­től eltérő magatartása kétségbe vonja ilyen szervezetek kisebbségi jellegét. A PHRALIPE kisebbségi szervezet. Nem törekszik az országban a politikai ha­talom megszerzésére, ezért nem tartja ma­gát pártnak. A cigány kisebbség minden­kori érdekeinek megfelelően tart kapcso­latot, köt szövetséget, működik együtt pár­tokkal, más szervekkel és szervezetekkel.­­ A PHRALIPE a cigányságot mint kisebb­séget az országban nemzetalkotó erőnek tekinti. Ennek alapján felelősséget érez az egész ország sorsáért, jövőjéért, a többségi magyarság és a többi kisebbségek harmo­nikus együttműködésének lehetőségéért, a félelmektől és a feszültségektől mentes együttélés szabadságáért. E célok érdeké­ben küzd a kisebbségek számára alapvető­en szükséges autonómia lehetőségéért, a kisebbségek egyéni és közösségi érdekvé­delmi, érdekképviseleti, önrendelkezési jogainak kivívásáért és szabad gyakorlásá­ért. 5 A PHRALIPE küzd a cigány kisebbség méltóságának, jó hírnevének védelméért és kötelességének tartja fellépni az ezt sér­tő cselekedetek ellen. 6 A PHRALIPE az önrendelkezés elvének megfelelően azt vallja, hogy identitását mindenkinek joga van megválasztani. Mindenki szabadon vallhatja magát - akár egyszerre - magyarnak és cigánynak, vagy csak cigánynak, vagy csak magyarnak. E választásban senkinek nincs joga megsér­teni, vagy kényszert alkalmazni.­­ A PHRALIPE elítéli a cigány kisebbséggel szemben alkalmazott manipulált megosz­tási politika gyakorlatát. Küzd a kisebbsé­get alkotó összes etnikai, nyelvi, nyelvjárási csoport egységéért és egyenjogúságáért.­­ Az autonómia és az önrendelkezési jog érvényesülése szempontjából a Szervezet alapvető fontosságúnak tartja a helyi ci­gány közösségek demokratikus alapon va­ló megszerveződését és kellő jogosítvá­nyokkal való felruházását a települési ön­­kormányzat ügyeiben, valamint a kisebb­ség területi és országos érdekképviseletei­nek megalkotásában és ellenőrzésében. Véleményünk szerint ugyanúgy, ahogy a helyi önkormányzatok (tanácsok) létesí­tése és működése anyagi feltételének biz­tosítás­a állami feladat, ugyanúgy a cigány önkormányzat (autonómia) működésé­hez is biztosítani kell ezeket a feltételeket. A kisebbségi létből eredően - a kevés cigány többségű település kivételével - a közösségi testületekben, önkormányza­tokban a cigányság (vagy egyéb kisebbsé­gek) képviselői a szavazásnál kisebbségbe kerülnének, így a többségi vélemény - sú­lyos érdeksérelmük esetén -, diktátum­hoz, esetleg helyi kisebbségelnyomó intéz­kedésekhez vezethet (jelenleg is informá­cióink vannak cigányok községbe települé­sét akadályozó helyi szabályokról, ingat­lanvásárlás megtagadásáról, a közműfej­lesztésnél cigánylakta területek mellőzésé­ről, iskolakörzetesítési hátrányokról). Ezek elkerülésére, a kisebbségi önkor­mányzat és a lakóterületi önkormányzat partneri viszonyának, egyenrangúságának biztosítására a vétójog intézményét látjuk megfelelő megoldásnak. Ennek értelmében a kisebbség képvise­lete, a helyi autonómia (választott szerv) kisebbségre sérelmes helyi szabályozása ellen vétóval élhetne, amely megakadá­lyozná a szabály érvénybe lépését. A vétó feloldásáról felsőbb szintű, terü­leti (megyei) vagy országos érdekegyezte­tő tanácsok tudnának gondoskodni. Az ilyen érdekegyeztető tanácsokban fele­fele arányban vennének részt a kisebbség és a többség választott képviselői. A választott helyi autonómia gondos­kodna a helyi cigány közösség érdekképvi­seletéről, jogainak biztosításáról, jogvédő irodák szolgáltatásának igénybevételéről, az anyanyelvi oktatás ügyéről, a kisebbségi kultúra ápolásának lehetőségéről és részt­­ venne a lakóterületi politikai életben. A helyi autonómiák által választott kül­dötteknek kell majd megválasztani a ki­sebbség képviselőit a területi és országos érdekegyeztető tanácsokba, képviseletek­be. A megyei és országos autonómia-vá­lasztásokon jelennének meg a cigány szer­vezetek országos és területi programjaik­kal és ezt hirdető képviselő jelöltjeikkel. 5

Next