Phralipe, 1990 (1. évfolyam, 1-12. szám)

1990-06-01 / 6. szám

akik közül titkos választás útján kerülne ki az érdekképviselet, melyet kötne a meghir­detett program és az őket megválasztók iránti felelősség.­­ A PHRALIPE szükségesnek tartja és küzd azért, hogy a cigányság megfelelő ér­dekképviselethez jusson az országos poli­tikában, az államhatalom központi szervé­ben, a Parlamentben. Ennek érdekében több megoldási módozatot is megfelelő­nek lát a képviselet biztosítására az előző­ekben ismertetett elvek alapján.­­ A legcélszerűbbnek a kétkamarás par­lamentet tartanánk, ahol a Felsőház vá­lasztott képviselői a kisebbségek, egyhá­zak, munkavállalók és munkáltatók érde­keinek képviselete és egyeztetés ügyében tevékenykednének, ellensúlyt jelentve az Alsóház (Képviselőház) pártpolitikai, államigazgatási felügyelő, törvényelőké­szítő és törvényhozó szerepével szemben. A kisebbségi autonómia felsőházi képvi­selete esetén is - az egyenjogúság és a partneri viszony biztosítására - szükséges az, hogy a kisebb­ség számára jelentős jogsérelmet jelentő döntéseknél az autonómiának módja nyíl­jon ezek elhárítására az Alkotmánybíró­ság, illetve­­ meghatározott esetekben nemzetközi választott bíróság igénybevé­telével. Az ilyen sérelmezett döntéseket a jogor­voslat befejezéséig nem lenne szabad ha­tályba helyezni. A Felsőház tagjait országos választások­kal az érdekképviseleti (autonómia) szer­vek, illetve cigány szervezetek jelölése alapján, a kisebbség tagjai választanák meg.­­ A másik megoldás az egykamarás par­lamenti forma mellett a Képviselőházban a kisebbségeknek - országos választás út­ján betöltendő -, megfelelő számú képvi­selői hely biztosítása. A cigányság esetében mindhárom etnikai csoport (magyar anya­nyelvű, cigány anyanyelvű, és beás - román­­ anyanyelvű) képviseletet kell, hogy kap­jon. A kisebbségek így kialakított képvise­lete alkotná a Parlament Kisebbségi Bi­zottságát, amely teljes joggal venne részt a törvényelőkészítés és törvényhozás, vala­mint az államigazgatás tevékenységének ellenőrző munkájában. Együttműködne a Parlamentben a kisebbségi jogok szóvivő­jével (Ombudsmann), aki jogosult lenne a helyi államhatalom és az államigazgatás minden területén hozott kisebbséget sértő intézkedések kivizsgálására és felfüggesz­tésére a Parlament döntéséig. A jogorvos­latot illetően a bírósági utat (Alkotmánybí­róság, Nemzetköi Választott Bíróság) itt is szükségesnek látjuk.­­ Legkevésbé kedvező, de még elfogad­ható megoldás egy széles felhatalmazással rendelkező cigány ombudsmann (kisebb­­ség­ jogi szóvivő) részvétele a törvényho­zásban a kisebbség választása alapján, az autonómia ellenőrzése mellett. A képvise­lőnek az autonómia nevében jogot kell biz­tosítani, halasztó hatályú vétóval, minden - általa a kisebbségre sérelmesnek tartott­­ intézkedéssel kapcsolatban. A vétó felol­dására első szinten a kisebbségi autonómia képviselőiből, illetve erre a célra kijelölt parlamenti képviselőkből fele-fele arány­ban álló egyeztető fórumnak kellene kísér­letet tenni, illetőleg a bírósági útnak is nyit­va kellene állnia. 10 A cigányság érdekvédelmének és jogvé­delmének ellátásához szükséges az, hogy - állami költségvetésből - területi és orszá­gos szintű kisebbségi jogvédő irodákat lé­tesítsenek. A jogvédő irodák az állampolgárok ké­résére, illetve az autonómia felkérésére jo­got kapnának arra, hogy fellépjenek min­den olyan ügyben, ahol feltételezhető a kisebbségi jogok csorbulása államigazga­tási és bírósági ügyekben, valamint tanács­adó és szabályozás előkészítő segítséget nyújtanának a kisebbségi képviseleteknek, illetve az állampolgároknak. 11 A PHRALIPE szükségesnek tartja az ál­lamigazgatás helyi, területi és országos szintjein a kisebbségi autonómiával való megfelelő kapcsolattartás biztosítását és garanciáit. (Különösen az érdekegyezteté­si - vétó feloldási­­ területen, valamint a szabályozások előkészítése, véleményezé­se területén.­ Helyi és országos szinten is szükséges­nek látja az autonómia és a kormányzati szervek képviselőiből álló koordinációs, egyeztető bizottságok működését, illetve létrehozását, az állami kisebbségpolitikai végrehajtására, megfelelő eszközökkel rendelkező apparátus kialakítását. 12 A PHRALIPE küzd a cigány kisebbség és az azt alkotó állampolgárok törvény előtti egyenlőségének tényleges érvényesítésé­ért. Ennek érdekében szükségesnek látja az autonómia, illetőleg a felek kérelme alapján azt, hogy cigány népi ülnökök, vagy bírák hozzanak ítéletet, illetőleg vegyenek részt a bírósági döntésekben. Feltételezett kisebbségi jogsérelem ese­tén kapjon jogot a kisebbségi autonómia vagy a jogvédő iroda, hogy felléphessen a bíróság előtt az ügyben. A PHRALIPE követeli, hogy az állam kövesse meg a cigány kisebbséget az eddi­giekben vele szemben alkalmazott tör­vénytelen hátrányos megkülönböztetés gyakorlata miatt (diszkriminatív, belügyi szabályok, cigány bűnözés, stb.) A PHRALIPE követeli, hogy az állam lépjen fel a cigány kisebbséget sértő cse­lekményekkel szemben. 13 A PHRALIPE követeli a cigány kisebb­ség társadalmi becsületének megadását, kisebbségi jogainak alkotmányos szavato­lását. Kezdeményezi, hogy készüljön tö­megkommunikációs program az előítéle­tek felszámolására, tiltsák be a rasszista, kisebbség méltóságát sértő vagy erre alkal­mas propagandát, adjanak garanciákat en­nek betartásához. 14 A cigány kisebbséget jelentős arányban hátrányos társadalmi helyzetben lévő cso­portok alkotják. Ennek következtében a jogegyenlőség mellett szükséges a társa­dalmi esélyegyenlőség feltételeinek meg­teremtése is. Ehhez a pozitív diszkriminá­ció gyakorlata vezethet csak el. A hátrányos helyzet a települési és la­kásviszonyokban, a foglalkoztatásnál, a kultúra és az oktatás területén érhető tet­ten.­­ A PHRALIPE küzd azért, hogy az állam megfelelő szabályozással és eszkö­zökkel nyújtson a hátrányos helyzetben lé­vő csoportok számára is megélhetési lehe­tőséget. Kezdeményezi, hogy készüljön az elmaradott térségek számára megfelelő foglalkoztatási program, képzési és átkép­zési lehetőségekkel. Ehhez adjanak meg­felelő pályázható pénzalapokat. Tegyék le­hetővé az ilyen helyen lakó cigány közös­­ségek vállalkozási lehetőségei feltételeinek kialakítását. Legyen évi 200 ezer forint jö­vedelem alatt adómentes a hagyományos cigány foglalkozásokból származó kereset (hasonlóan a paraszti őstermelői tevé­kenységhez).­­ A PHRALIPE küzd, hogy megfelelő állami pénzalapok biztosításával, illetve hi­telpolitikával a cigány családok számára is lehetővé váljon az egészséges lakáshoz ju­tás. Küzd azért, hogy túlzsúfolt és lepusz­tult lakásokban lakóknak legyen tényleges lehetőségük lakások bővítésére, felújításá­ra, a fiatal házasoknak családalapításra, a nyomortelepeken lakóknak megfelelő la­kásviszonyok teremtésére.­­ A PHRALIPE küzd a család egysé­géért és védelméért, hogy mindenki lakása közelében találhasson megélhetést, ne kényszerüljön önpusztító ingázásra. Hogy a cigány családok lakásproblémái vagy el­térő szokásrendje ne indokolhassa a gyer­mekek állami gondozásba vételét. küzd a

Next