Phralipe, 1991 (2. évfolyam, 1-12. szám)

1991-10-01 / 10. szám

csökkentett értékű tananyagot elsajátítani egy csökkentett értékű munkaerőpiaci hely majdani megszerzése reményében. Milyen eredményeket érnek el a cigány osztályok? A cigány osztályba kerülés tartós szegregését jelent. Átmenetre általában nincs se mód, se lehe­tőség. Azonos szinten semmiképpen, osztályfok­váltásnál esetleg, de ez is a legtöbb esetben ku­darcos. A kudarc legtöbbször úgy jelenik meg, hogy­­a gyerek maga vágyik vissza" az „övéi" közé. Hasonlóképpen problémás a homogén cigány osz­tályba járó gyerekek betagozódása a rendszerbe akkor, amikor felsőbb osztályban már csak ve­gyes osztályok vannak. Mivel ez a legtöbb esetben egybeesik a felső tagozatba lépéssel, nehezen szétválasztható, hogy a homogén cigány osztály­ban viszonylag jól teljesítő gyerek miért válik kudarcossá a nem cigányok között, azért-e, mert elvesztette a biztonságát, vagy mert magasabb a mérce, vagy mert számára, mint minden gyerek számára nehéz a szakosított renszerre való átté­rés. Nagy részük ilyenkor már meglévő túlkoros­ságát fokozza, és tankötelezettségének befejez­tével, szociális okokból történő felmentésekor, vagy erkölcsi okokból történt kitiltásakor dolgavé­­gezetlen távozik az iskolából. Nehéz eldönteni, hogy az eredménytelenség milyen hányada származik az iskola felkészült­ségéből, illetve az indulási különbségekből. Tény­nek látszik azonban, hogy vannak indulási kü­lönbségek, az iskola pedig nem alkalmaz ered­ményes speciális megoldásokat ezek ledolgo­zására. A 25 iskolából kapott 485 első osztályba ke­rülő cigány tanuló emberrajza alapján elmond­hatjuk, hogy feltehetően komoly volt ezeknek a gyerekeknek az elmaradása az első osztályban megkívánt készségszinttől. Értékelhetetlen, vagy két évnél nagyobb elmaradást mutatott a gyere­kek 28 százaléka, az ő iskolai jövőjüket igen problematikusnak ítéltük meg. De feltehetően a két éves elmaradást (38 százalék) is igen nehéz behozni, még ideális feltételek mellett is. 34 szá­zalék volt a legfeljebb egy év elmaradást mutatók aránya, 5 százalék rajzkora volt azonos az é­­letkorával (ezek közül egy hét, egy pedig kilenc éves volt), két gyerek rajza mutatott életkoránál magasabb rajzszintet. Az értékelhetetlen rajzot produkáló, vagy két évnél több elmaradást mutató gyerekek fele hat évesnél idősebb volt, azaz feltehetően már töltött egy évet az iskolában. Az iskolába lépéskor a homogén cigány osztály létrejöttének pedagógiai szempontja az, hogy az iskola érzékeli az indulási különbségeket, az isko­láskor vége felé pedig létrejönnek a túlkorosok szintén homogén cigány osztályai. Ezek a „túlko­ros” cigány osztályok a gyerekek és az iskola kudarcának látványos dokumentumai. Az isko­lának nem sikerült a felzárkóztatás, a gyerek nem tudta behozni kulturális, szociális és etnikai kü­lönbözőségéből fakadó hátrányait. Itt már a leg­ritkább esetben szerepelnek pedagógiai indokok, egyszerűen a „fertőző gócot” szeretnék megszün­tetni, izolálni. Ide nagyon nehéz tanárt találni, sokszor ezek az osztályok csak formálisan mű­ködnek. A homogén cigány osztályokba járó tanulók 78 százaléka jutott felsőbb osztályba, 17 száza­léka bukott meg, három százalékot áthelyeztek a kisegítőbe. Év végi osztályzataik mind magyarból, mind matematikából kétségbeejtőek: az egyes és a kettes osztályzatú tanulók aránya mindkét tárgyból meghaladta az ötven százalékot. Viszont ha az apa foglalkozása szerint nézzük a tanulók év végi eredményeit, azt láthatjuk, hogy a szak­munkás apák gyerekeinek csak három százaléka bukott. A gyerekeknek öszszesen alig egyharmada volt normálkorú, több mint negyven százalékuk egy évvel, a többi ennél is többel túlkoros. A jelenlegi iskolarendszerben elvileg minden szülő maga választhatja meg gyermeke számára az alkalmasnak ítélt iskolát, nincsenek körzet­határok. Ez azonban csak elvi lehetőség. Tovább­ra is működnek a nem elhanyagolható infra­strukturális különbségek, amelyek a perifériális településeken lakók számára legalábbis körül­ményesebbé, de sokszor egyszerűen lehetetlenné teszik a választást. És annak ellenére, hogy a cigány lakosság aránya a városokban észre­vehetően megnőtt, még mindig hatvan százalék között van azoknak a cigány gyerekeknek az aránya, akik a perifériákon laknak, akiknek az esetében választási lehetőségről beszélni ciniz­mus. A felvándorlottak esetében sem sokkal jobb a helyzet. Azzal, hogy számos cigány család a városba költözött a vidéki munkanélküliség elől, egyetlen dolog változott: az infrastruktúrához való hozzáférés elvi lehetősége. Formálisan a városba kerülés valóban jobb helyzetet jelent, ez azonban a legjobb esetben is csak a városi élet anoni­mitása lesz. A családok lakáshelyzete kriminális, a legális munkaerőpiacon a szakképzetlen mun­kaerő itt sem kell, elkerülhetetlen a margóra szo­rulás, a féllegális, illetve illegális megoldások ke­resése, mind a napi megélhetés, mind a lakás­kérdés vonatkozásában. 14

Next