Phralipe, 1993 (4. évfolyam, 1-12. szám)

1993-10-01 / 10. szám

Forray R. Katalin Új cigány iskolák és a pedagógusok Lappangva ma is él a régi kérdés: van-e szük­ség cigány osztályokra, iskolákra. A cigány osztá­lyok régi hívei - huszonöt éve - azzal érveltek, hogy néhány felzárkóztató tanév után a cigány gyerekek normál osztályba léphetnek át. Ez a rendszer nemcsak azért bukott meg (halt el lassan), mert kiderült, hogy a „cigány osztá­lyok” rendszerint rosszabbul felszereltek, gyak­ran a másutt nem bevált pedagógusok gyűjtőhe­­lyei, valójában kisegítő­ iskolák, osztályok, ahon­nan gyakorlatilag lehetetlen átlépni a normál osztályba. Működésüket az érintettek és a fele­lősségteljes pedagógusok egyaránt okkal tekin­tették diszkriminációnak. Nemcsak azért, mert az oktatási rendszerek fejlődésében világszerte az integrációt erősítő megoldások jutottak előtérbe. Azért is, mert a kiindulópont tarthatatlan. Az ugyanis, hogy a cigány gyerekek egyetlen közös jellemzője az átlagtól való elmaradás - szocializá­ciós deficit -, amit néhány évi kiegészítő, pótló foglalkozással lehet javítani. Ma már egyetlen szakember sem gondolkozik ilyen egyszerű séma szerint. Legalábbis a tör­vényhozás szintjén elfogadott, hogy a cigány ta­nulók nemcsak (gyakran) rossz szocio-kulturális feltételek között nőnek fel, hanem egyúttal sajá­tos kultúra­hordozói, etnikai csoport is. (Más kérdés, hogy ebből a kultúrából az iskolarend­szer milyen keveset ismer, ismertet.) Az iskolai felzárkóztatás is csak úgy lehet hatékony, ha nem egyoldalúan az asszimilációra kényszerít, hanem az integráció kereteit teremti meg, és alapjait hozza létre. A kisgyerekek szegregációja ezzel ellentétes hatást ér el. „Cigány iskola" (vagy óvoda) az alsóbb évfolya­mokon a régi elvek alapján már nem szervezhető. Mégis kialakulnak ilyen iskolák. Ezek legtöbbjé­nek hátterében olyan népességmozgás (migráció) van, amelynek lényege, hogy a rossz anyagi és közlekedési helyzetű, rossz infrastrukturális ellá­­tottságú falvakból elvándorol a mozdulni képes lakosság, helyükbe pedig a náluk is elesettebb, szegényebb sokgyermekes cigány családok köl­töznek. Bármily kilátástalan is az itt élők és a beköltözők helyzete, most mégsem erről lesz szó. Falvaink, egyes országrészeink nyomora, elnyo­morodása nem „cigány kérdés”. Az ilyen térsé­gekben működő iskolák szegénysége a falusi ön­­kormányzatok, a falvak népének szegénységét jelzi. Az iskolaválasztás szabadsága már az 1990-es önkormányzati törvényből következett, és a most elfogadott közoktatási törvény is garantálja. E szabadságjog akkor valósulhat meg a gyakorlat­ban, ha a lakóhely környékén több iskola is mű­ködik, esetenként aprófalvas térségben is, de in­kább népesebb falvakban, kisebb és nagyobb vá­rosokban. Korábban is voltak jobbhírű iskolák, ahová a tágabb környékből is bejáratták gyerme­keiket, akiknek fontos volt a garantált továbbta­nulás. A szabad iskolaválasztás ma már nem a privilegizáltak szűk rétegének előjoga, hanem mindenkié. Nem egyes elit iskolákról van tehát most és a jövőben szó, hanem az általános isko­lák hierarchiába szerveződéséről. Képzeljünk el egy kisvárost, ahol — mondjuk - két általános iskola van. A korábban körzeti elv­nek megfelelően a központi iskolába jártak azok, akik a környéken laktak, és azok, akiknek csa­ládja valamilyen okkal-ürüggyel megkerülhette a körzeti elvet. Erre leggyakrabban az iskolában működő valamilyen fakultáció adott lehetőséget. Most minden egyes család eldöntheti, melyik általános iskolába járassa gyermekét. Ha a köz­ponti iskola volt korábban tanulmányi szem­pontból a legsikeresebb, akkor várhatóan mind­azok oda igyekeznek majd, akiket a tanulmányi igényesség vonz. A másik szélsőséget az az iskola képviseli, amely például a lakókörzet társadalmi összetétele miatt régebben sem volt annyira von­zó az ambiciózusabb családok számára. Igen gyakran olyan iskolákról van szó, amelyekbe az iskolakörzet jellege miatt korábban is sok cigány tanuló járt, de ide iratkoztak be a körzetben élő nem cigányok is. Ma a hatévesek szülei is mérle­gelhetik, melyik iskolát válasszák gyermekük­nek. Az egyes iskola mellett vagy ellen szóló ér­vekben nagy szerepe van, kikkel jár majd közös osztályba, iskolába a gyerek. Ennek a szempont­nak nagyobb a jelentősége, mint annak, melyik tanító nénihez kerülhet, ki az iskola igazgatója, jók-e a matematika- vagy történelemtanárok. Ha 29

Next