Világunk, 2010 (12. évfolyam, 1-3. szám)

2010-01-01 / 1. szám

lett volna megválasztva. Várnai Mártont a döntés után az a vád érte, hogy fordított rasszizmussal operálva akarják megszállni a gimnáziumot. - Ha az fordított rasszizmus, hogy egy roma nemzetiségi gimnáziumban roma a vezető, akkor szívesen vállalom ezt a minősítést - mondja az elnök. Az új kuratóriumnak nem az volt a célja, hogy bojkot­­táljon, hanem az, hogy méltóan továbbvihessék Bogdán János örökségét. A döntéssel azonban nem értett egyet a tantestület, a szülői munkaközösség, és a diákönkormányzat sem, ők a régi igazgató maradása mellett érveltek, a diákok pedig később ülősztrájkkal is tiltakoztak a változások ellen. Varga Andrea pécsi 10.-es diáknak mindegy az igazgató származása, azt mondja, az új igazgatónak is vannak tervei, miért ne kaphatna lehetőséget arra, hogy megvalósítsa azokat? Mi volt az ellenállás fő oka? Néhány ember nem megfelelő végzettséggel rendelkezett, ők érthetően féltve az ál­lásukat, riogatták a gyerekeket, s próbálták megosztani a tanári kart. A szakmai munkán is volt mit javítani, ez nem tetszett pár embernek, néhány dolog csak papíron működött, például a projekthétvégék, a minőségirányí­tás, a pályaorientáció, valamint a gyerekek és családok segítése. A pályázat nyertese az egy tanéve újra az iskolában tanító Gidáné Orsós Erzsébet lett, megválasztása után kapott hideget és meleget. Szerinte bárkire ez várt volna igazgatóként, de mivel ő belül volt, őt jobban lehetett támadni. Szakmai tapasztalatát húsz év tanítás után, több diplomásán nem kell bizonygatnia, s mivel méltányta­lannak tartotta az őt ért támadásokat, nem nyilatkozott és nem szállt be a sajtón keresztül őt támadó hadjáratba. - Tudtam, hogy mit szeretnék, készültem erre a feladatra, hisz azt éreztem, hogy szakmai múltam és felkészültsé­gem alapján egy ilyen gimnáziumnak utat tudok mutatni vagy törni. Tudtam azt is, hogy nem lesz egyszerű dolog, de jó indíttatást kaptam a Jóistentől, jól viseltem és viselem most is a támadásokat, hisz még nem értek véget, de ezt jogi útra fogom terelni és nem kívánok vele foglalkozni, mert akkor nem lenne időm a valódi munkára. Gidáné néha már azt érezte, hogy az a baj, hogy roma, mert többségében nem romák tanítanak a gimnázium­ban. Előfordult, hogy kollégájával cigányul beszélgettek a tanáriban és ezt a vezetőség rossz néven vette. Meg­választása előtt szárnyra kapott az a hír is, hogy minden tanárnak cigányul kell majd beszélnie. Ez nem így van, viszont a lehetőség adott számukra, hogy belső képzésben legalább alapszinten megismerjék a nyelvet. Amikor létrejött a Gandhi, nagyon erősen jelen voltak a nemzetiségi tartalmak, a későbbiekben ez lanyhulni látszott. Az új igazgató megemelte a cigány nyelvórák számát, és fontosabbnak tartja a cigány kultúra órákat.­­Amellett, hogy tudja a magyar Himnuszt, miért baj, hogy tudja a romát is? Ha tanulja József Attilát, nem baj, ha hall Szepesi Józsefről, Bari Károlyról vagy Choli Daróczi Józsefről. Én csak azt szeretném, ha ezek a tartalmak erőteljesebben megjelennének, mint eddig - mondja a gyerekek számára csak Jerzsike néni. Az elsődleges cél az új igazgató szerint pedig a minőségi oktatás kell, hogy legyen, hiszen értelmiségi réteget kell képezni. Ma­napság döntenie kell az iskoláknak a minőségi és a mennyiségi oktatás között, Gidáné szerint az iskola is ebbe a csapdába esett bele, ezért bekerültek a rendszerbe olyan gyerekek is, akiknek ez egy igen erős iskola, és ezen változtatni szeretnének a jövőben a felvételi eljárás átgondolásával. 2009. december VILÁGUNK 5 www.oco.hu

Next