Varga Ilona: Hanglenyomatok (Piliscsaba, 2004)

Négyen-öten voltunk a cigány értelmiség

Négyen-öten voltunk a cigány értelmiség Cheli Daróczi Józsefet aligha kell bemutatni bárkinek is. Neve egybeforrt azzal a cigány irodalmi felpezsdülés­­sel, ami a 70-es évek derekán olyannyira meglepte a hazai közvéleményt. 1975-ben az első hazai cigány újság­kísérlet, a Rom Som szárnyra bocsátója, majd az első honi cigányantológia, a Tiszta szívvel és a nagy vihart ki­váltó Fekete korall szerkesztője volt. Mindemellett kiváló műfordító, író és költő, de szótárkészítőként és nyelvkönyvszerzőként is jegyzik, s ami talán ezeknél is fontosabb: főiskolai tanár. Számos közös riportunk, in­terjúnk után, arról is megkérdeztem, mi az, amire életútjából szívesen emlékezik, s mi, amit fontosnak tart to­vábbadni a következő nemzedéknek. Mint annyiszor, most is a gyerekkor felől kezdtünk a dolog végére járni... - Gyakorlatilag soha nem láttam a nagyapámat, és mégis legalább annyira ismerem, mint önmagamat. Valószínű, hogy azért, mert jobban figyelek a múltamra, az őseimre, mint egy át­lagos ember. Önmagunkat ugyanis a legnehezebb megismerni, ezt valamennyien tapasztaljuk. Apai nagyapám Aranyosgyéresen született, ott élt, ott nőtt fel és ott halt meg. Székelyföld kör­nyékén van, tehát a mai Románia területén. Átszöktek Magyarországra, a román határszél mel­lé. Onnan körülbelül három kilométerre van Bedő, az a település, ahol én felnőttem. Amikor itt megtelepedtek, először a hagyományos cigány foglalkozásokat űzték. A szegkovácsok min­dent csináltak, az edényjavítástól a lánckészítésig, a patkótól a kocsizásig gyártottak mindenfé­le használati tárgyakat. Sőt, ekevasat is készítettek, meg ekealkatrészeket, csoroszlyát! Még apám is ilyesmivel foglalkozott. A régi cigányok nem voltak szakbarbárok. Mindennel foglal­koztak. Én egy ilyen klasszikus cigány családból származom. Lovárk­a nagyanyám három me­gye egyik leghíresebb jósnője volt. Onnan tudom, hogy híres volt, mert gyerekkoromban csendőrök jártak hozzá jósoltatni. Ha nem lett volna nagy neve, és nem fogadták volna el, a csendőrök megverték volna. De nem! Jósoltattak nála a csendőrök. Ennek a két csodaember­nek vagyok én egy ilyen elfelejtett, elkorcsosult cigány utóda. Semmihez a világon nem értek, s mindent szeretnék csinálni és tudni. - Hogyan lehet, hogy te ma egy főiskolán tanítasz ? -Teljesen véletlenül. Valószínű, hogy nagyanyám mint jósasszony hordozta a génjeiben az új iránt, a más iránti érdeklődést, különben nem tudott volna jósolni. Én legalábbis így gondo­lom. 1948-ban, amikor Magyarországon megszületett az iskolatörvény, akkor én már jócskán suhanc gyerek voltam, tehát nem hatéves. A tizenhat éven aluli gyerekeknek be kellett menni az iskolába, a cigány gyerekeknek is. Igaz, hogy volt köztünk egy tizenhat éves lány is. Azt mondta a tanítónő, hogy Kati, neked nem feltétlenül muszáj, te már csecses vagy. Olyan jót de­rültünk és nevettünk ezen. Csóró Kati, az unokatestvérem volt, nem is jött többet iskolába. A többieknek viszont, akik elég sokan bent maradtunk, izgalmas volt a dolog. Nekem például az, hogy találkoztam ott egy nagyon szép, roppant csinos és igen fiatal tanító nénivel, aki hozzám hasonlóan, jobban tudott szerintem románul, mint magyarul. Én alig tudtam magyarul. Cigá­nyul tudtam elsősorban, de románul is jól beszéltem. Ezt a leányt, mert akkor még leány volt - mindig elmondom, mert sokat köszönhetek neki -, úgy hívták, hogy Sóvágó Gizella. Nem­csak szép és okos volt, hanem jó is. Az összes cigány gyerek szívesen ment iskolába, mert ott volt ő, a tanító néni. Minden pénteken az volt az egyetlen kikötése, hogy bögrét vigyünk ma- 135

Next