Faludi András: Cigányok... (Budapest, 1964)

Az állandó munkáért

gyakorlott munkásaihoz, s kinek jutna eszébe olyan szem­pont, hogy az Orsós Jani valamivel sötétebb bőrű, mint ők? Nem ismerik a megkülönböztetést. Akivel tegeződik a cigány bányász, azzal oda-vissza tegező viszonyban van, akivel nem, az őt is magázza. Egyetlen dolog maradt meg a múltból: ha összevitatkoznak, kiszalad a „büdös cigány”. De ennek valahogy, ilyen körülmények között, már nincs éle. Mindenki tudja, hogy nem gondolják komolyan. A bá­nyászok - talán nehéz, nyomasztó munkájuk ellensúlya­ként — tréfás emberek. Igaz, nehezek, vaskosak a tréfák, vaskosak a becézések is. Gyakori például, hogy a föld­művesből lett bányászt „rohadt kulák”-nak „becézik”. S melyik üzemben, bányában járatos ember ne hallotta volna, amikor mérgükben, vagy nehezebb munkafogás előtt odamondanak egymásnak az emberek valami „vastagot”. Akinek nem inge, ne vegye magára. S a bányászok „cigá­nyozása” is valami ilyen, elég goromba, de már az eredeti, megszégyenítő tartalma nélküli szidalom. Mert a bányászok védik, segítik a köztük dolgozó ci­gányt. Látogatást teszünk még kint, a domboldalon, a ci­gánytelepen is. Akkor érzékelni fogja az olvasó, mit jelent a cigány bányásznak az első bútordarab, az ágy (pontosab­ban, ez a második, mert az első a rádió). Fontos családi, sőt közösségi esemény az ágy vétele. Felbolydul az egész telep, mindenki megnézi a szerzeményt, bólogat, most már X-nek is, Y-nak is ágya van. Láttunk egy bányászt, aki használt barna faágyat vásárolt, s hozzá valamiféle rikító méregzöld festéket. Kitette az ágyat a kunyhó elé, a napra, s mázolta. Nagyobb közönsége volt, mint egy jelentős sport­­eseménynek. Ott volt „mindenki” a cigánytelepről. Előfordult, hogy az egyik bányász cigány vett egy „cso­dálatos” rézágyat. Sodronnyal, nagy fényes rézgömbökkel. Elújságolta munkatársainak, s elmondta: 900 forintot adott nő

Next