Tanulmányok a cigányság társadalmi helyzete és kultúrája köréből - Tanítók kiskönyvtára 9. (Budapest, 1998)

Társadalmi helyzet - Solt OttÍlia: Cigányok és cigány gyerekek Budapesten

137 Cigányok és cigány gyerekek Budapesten Solt Ottilia Cigányok és cigány gyerekek Budapesten­ I. Cigányok és nem cigányok Alig képzelhető el, hogy Magyarországon ma bárki, aki „cigányokkal foglalkozik", ne így kezdené mondanivalóját: „nekem nincsenek előíté­leteim". Ne boncolgassuk most az „előítéleteket". Ne foglalkozzunk azzal, hogy az iskolaigazgatók, tanítók, tanácsi tisztviselők, rendőrök, tisztiorvosok negatív érzelmekkel és gyanakodva néznek-e vagy sem az „absztrakt cigányra", arra az emberre, aki úgy öltözik és viselkedik, mint bárki más, csak a bőre színe barna. Maradjunk az iskolánál. Azok a cigány gyerekek, akik az egyik iskolában több mint tíz éve külön, osztatlan osztályban tanulnak, külön WC-re járnak, és nem kapnak helyettesítőt, ha megszokott „cigánytaní­tójuk" beteg; nem az igazgató előítélete miatt, hanem valóban tetvesek, rühesek és ótvarosak. Azok a cigány gyerekek, akiket egy másik iskolában legkésőbb azon a napon felmentenek, amikor 14. évüket betöltötték, valóban érettek társaikhoz képest, és nemcsak az igazgató előítéleteiben érdeklődnek a nemi élet iránt. Valóban rendszertelenül járnak iskolába is. Az esetek éppen azért súlyosak, mert a problémák valóságosak, és nem képzeltek. * A tanulmány eredeti címe: Solt Ottilia: Budapesti cigány gyerekek az iskolában. Buda­pesti Nevelő 1975 (2):90-106. Újra megjelent Cigányok és cigány gyerekek az iskolában címen. Beszélj 1992. Új Folyam, (2):187-210. A Beszélőben megjelent változatot közöljük, Solt Ottilia életrajzi jegyzetének elhagyásával.

Next